
MACAU TAKES THE LEAD
Dangers for freedom of expression in Hong Kong

2009 ANNUAL REPORT

REPORT OF THE
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

JULY 2009

hkjacv09.qxp  6/30/2009  10:51 AM  Page 1



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 1 

Contents 

Introduction and recommendations 

 ................................................................................................................2 

 

Section 1 

 MACAU SETS THE TONE........................................................................5 
 Macau takes first steps ............................................................................5 
 Criticism mounts in Hong Kong ............................................................6 
 Macau presses on with enactment of law ..............................................7 
 Hong Kong critics kept at bay ................................................................8 
 Hong Kong’s own blacklist? ...................................................................9 
 Record numbers at vigil........................................................................10 
 Mainland authorities remove pages from Hong Kong newspapers .....11 

 

Section 2 

 A CHANGE OF FOCUS .........................................................................12 
 Court overturns telecommunications ruling .......................................12 
 RTHK review dies a slow death.............................................................13 
 A new man at the helm........................................................................14 
 New radio station faces obstacles .........................................................15 
 Government relaxes cross-media rules for mobile TV .........................15 

 

Section 3 

 GOVERNMENT UNDERTAKES OBSCENITY REVIEW..........................17 
 Government lists obscenity options ....................................................17 
 Court slams obscenity tribunal ............................................................18 
 Probe prompts freedom of information debate ...................................19 
 Government claims victory in academic freedom case .......................20 
 Government takes no action over assault cases ...................................21 

 

Section 4 

 BEIJING’S HEAVY HAND......................................................................22 
 New reporting rules change little .........................................................22 
 Olympics highlight rights violations ...................................................23 
 Chinese Foreign Ministry tries to gag Tibet speaker ............................24 
  

Section 5 

 MEDIA WORKERS FACE DIFFICULT TIMES ........................................26 
 Broadcasters cut staff aggessively .........................................................26 
 Print media resorts to pay cuts .............................................................27 
 ATV undergoes another ownership change .........................................27 
 Publisher quits over cross-media concerns ..........................................29 
  
  
 Contributors: Cliff Bale and Mak Yin-ting 

  

© Hong Kong Journalists Association 



 
2 Hong Kong Journalists Association 

Introduction and recommendations 

The Hong Kong Jounalists Association’s (HKJA) annual report on freedom of 
expression normally focusses on events in Hong Kong. This report, for the 
period from July 2008 to June 2009, focusses instead on an event in 
neighbouring Macau—the passage of national security legislation. 

This is important for Hong Kong for a number of reasons. Hong Kong tried to 
introduce legislation banning treason, sedition, subversion, secession and the 
theft of state secrets in 2003. But strong opposition, culminating in a march by 
half a million people, forced the government to shelve the plan. They feared 
the erosion of their freedoms, including freedom of expression, if the draft 
became law. The protests in turn led to the resignation—in 2005—of then chief 
executive, Tung Chee-hwa. His successor, Donald Tsang, ruled out the 
immediate re-introduction of draft legislation. But at the same time, he did not 
completely rule out any move before he steps down in June 2012. 

The Macau move is also significant because it sets a precedent for Hong Kong. 
The offences in Macau’s legislation are in some cases extremely broad in 
nature—although that in part is a reflection of the fact that Macau uses a 
continental legal system—which is more akin to that in mainland China. By 
contrast, Hong Kong uses a common law system, which means that offences 
have to be worded in far more precise language. 

Chinese officials—who now wield greater influence in Hong Kong affairs than 
they did while Tung Chee-hwa was chief executive—are also thought to be 
unhappy that national security legislation has not yet been inmplemented in 
Hong Kong. They—or those close to them—argue that Hong Kong has yet to 
fully implement the Basic Law, which provides in article 23 for the enactment 
of national security legislation. 

So, in the not too distant future, the reasoning goes, the Hong Kong 
government is bound to bring forward national security legislation. Macau took 
four months to enact the law—from the day it published a consultation 
document on the issue. But Macau is very different from Hong Kong. It does 
not have a tradition of opposition to government policy. In Hong Kong, half a 
million people protested against national security legislation; in Macau about 
100 people protested in favour as the legislature voted—overwhelmingly—to 
endorse the law. 

Observers commented after the passage of the Macau law that the Hong Kong 
government would be under tremendous pressure to enact national security 
legislation—possibly shortly before Mr Tsang steps down and when he has the 
least political capital to lose. 

The observers also point to Beijing’s growing clout in Hong Kong. They ask 
whether mainland leaders have tasked Mr Tsang with enacting such legislation 
in return for support for him becoming chief executive for two years in 2005 
and then in 2007 for a full five-year term. We do not know—and we shall 
doubtless not be told. 

Mr Tsang himself has made it clear that he wishes now to focus on tackling the 
economic and financial crisis. He told legislators in January 2009 that 
consultation on political reform would be put off from the first half of this year 
to late 2009. He has also indicated that other controversial issues will be put 
off, for the sake of tackling the crisis. 

Some of these issues are urgent. They include reform of the Telecommunications 
Ordinance, to allow a greater diversity of radio outlets; a review of public service 
broadcasting, and in particular the future of Radio Television Hong Kong (RTHK); 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 3 

and the introduction of freedom of information legislation, to allow the public 
greater access to government information and documents. 

One of the few freedom of expression areas in which the government is 
moving forward is on changes to the way it regulates indecency and obscenity. 
However, the fear among free expression advocates is that the government 
might adopt a more stringent approach in an area that now causes little 
concern in many democratic societies. 

The irony is that although media freedoms remain largely intact in Hong Kong, 
the scope for expressing dissenting views—in particular on subjects that are 
sensitive to Beijing—is narrowing. It is significant that the US-based group, 
Freedom House, has shifted Hong Kong in its global press freedom rankings 
from “free” to “partly free”, as a result of threats to media independence and 
diversity. At the same time, Hong Kong has slipped from 67th position in 2008 
to 75th one year later. 

In response to this announcement, Hong Kong’s Democratic Party carried out a 
survey of 529 people to find out their views on media freedoms. The party 
reported that almost 56 percent of respondents believed media freedoms had 
deteriorated in the previous two years—and 54 percent thought media 
organisations had exercised self-censorship. These findings are broadly in line 
with the results of surveys conducted by the HKJA among Hong Kong journalists. 

However, not all was bad news on the freedom of expression front. On the 
night of June 4th 2009, a record 150,000 people turned up to mark the 20th 
anniversary of the suppression of the pro-democracy movement in Beijing. This 
was far higher than the organisers expected—and reflected the strength of 
feeling among Hong Kong about this most sensitive event in recent Chinese 
history. The turnout was probably boosted in part by insensitive comments by 
the chief executive, Donald Tsang, who equated his own pro-Beijing views on 
the events in 1989 with those of the public at large. 

The chief executive noted in response to the huge turnout that it respected 
people’s views. But otherwise, he had no comment. This is not a ringing 
endorsement of freedom of expression. The HKJA would therefore call on the 
government to approach media issues with extreme caution, to ensure that 
Hong Kong’s existing freedoms—which at times are fragile—are maintained. In 
particular, we would urge the following: 

1) Resist pressure to enact national security legislation, following the passage 
of a similar law in Macau. Hong Kong should enact such legislation only if 
there are compelling and immediate national security reasons for doing so. If 
enacted, the law must contain safeguards which are robust enough to protect 
freedom of expression and press freedom, which are lacking in the Macau 
legislation. It must in particular incorporate the Johannesburg Principles on 
National Security, Freedom of Expression and Access to Information, as well as 
proper public interest and prior publication provisions in official secrets 
legislation. 

2) Review its policy of barring activists and dissidents from entering Hong 
Kong. This is crucial for freedom of expression as targeted denial of entry limits 
the debate in Hong Kong on sensitive issues, such as whether the Chinese 
government’s verdict on the 1989 pro-democracy movement should be 
reversed. 

3) Enact freedom of information legislation to ensure access to government 
information and documents. The legislation should be based on the principles 
of maximum disclosure, limited and narrowly drawn exemptions and an 
effective and independent appeal mechanism. 

4) Carry out a comprehensive review of broadcasting legislation to ensure that 



 
4 Hong Kong Journalists Association 

the airwaves are open to those who wish to set up broadcasting operations, 
irrespective of political orientation. In particular, the government must set out 
application procedures to be completed within a reasonable timeframe and 
objective factors to determine whether or not to grant a licence. It must also 
provide for an independent appeal mechanism. 

5) Create a platform for public access television and radio services, to ensure 
greater programming diversity. This is crucial in an environment where 
commercial broadcasters dominate. 

6) Proceed as soon as possible with its review of public service broadcasting, 
including the future of RTHK. In particular, it should take concrete steps to 
hive off RTHK from the government, so that the station can become an 
independent public broadcaster free from government or political influence. 
RTHK should be re-constituted by legislation guaranteeing the broadcaster’s 
independence in clear and unambiguous terms. 

7) Ensure that any changes to obscenity laws give adequate protection to 
media freedoms. In particular, the government should scrap controls on 
indecency and widen the classification mechanism by using the jury system for 
the appointment of adjudicators. It should also refrain from introducing 
legislation to control internet content. 

8) Urge the central government in Beijing to scrap all regulations that impose 
restrictions on Hong Kong-based journalists working on the mainland, 
including those that deny access for journalists working for publications which 
are considered to be unfriendly to Beijing. Further, the Beijing authorities 
should ease visa requirements for foreign journalists wishing to travel to 
mainland China for reporting purposes. 

 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 5 

SECTION 1 
Macau sets the tone 

On February 25th, 2009, Macau’s legislative assembly passed a national 
security law—just four months after a consultation document on the issue was 
first unveiled. This move was significant because Hong Kong had tried to do 
the same in 2003. But vehement protests, culminating in a half-million strong 
protest march, forced the government to drop the plan. Officials in Hong 
Kong have since said that they are under a constitutional obligation to enact 
such laws, but they have no timetable for doing so. 

Under article 23 of their Basic Laws, both Hong Kong and Macau must enact 
laws banning treason, sedition, secession, subversion against the central 
government in Beijing, and the theft of state secrets. It also prohibits foreign 
political organisations or bodies from conducting political activities in Hong 
Kong or Macau, and local political organisations or bodies from establishing 
ties with foreign political bodies. 

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) and other organisations in Hong 
Kong have expressed the view that such legislation would pose a severe threat 
to freedom of expression. They highlight in particular the offences of sedition 
and theft of state secrets. As such, they worry that any legislation enacted in 
Macau will become a template for Hong Kong. 

However, they are also aware that the legal system in Macau is very different from 
that in Hong Kong. Macau uses a continental law system, which favours broad 
declaratory legislation, whereby Hong Kong’s common law system requires precise 
legislation setting out defences and other safeguards against government excesses. 

MACAU TAKES FIRST STEPS 

In late October 2008, Macau’s chief executive, Edmond Ho, announced the 
release of a consultation document on national security legislation. The paper 
included a 15-article bill, plus commentary on its contents. Mr Ho insisted 
that the proposed law would not infringe freedom of expression. His secretary 
for administration and justice, Florinda da Rosa Silva Chan, went further, 
saying it was in line with the Johannesburg Principles on National Security, 
Freedom of Expression and Access to Information, which were adopted by 
international legal experts in 1995. (Analysts say this is not the case.) 

Ms Chan also said her government had not referred to Hong Kong’s draft law, 
which was dropped in September 2003. She said that since 2004, Macau 
officials had been studying national security laws enacted in other countries 
using a continental law system. She named in particular Portugal and Italy. 
Indeed, the consultation document makes no reference at all to the controversy 
generated by Hong Kong’s move to enact a similar law. 

The Macau government conducted a consultation exercise lasting just 40 days, 
which was far shorter than the three months given to Hong Kong people to 
comment on their own draft law. Some critics urged the Macau government to 
extend the consultation period, but these calls were ignored. 

Indeed, critical comment was largely absent during debate on the bill, mainly 
because—unlike Hong Kong—Macau does not have a significant opposition 
movement. For example, only two out of 29 Macau legislators are from the 
opposition pro-democracy camp, compared with 23 out of 60 in Hong Kong. 

Further, many of Macau’s civil society groups are controlled by organisations 
which are friendly to Beijing, while those in Hong Kong are split among 
supporters and critics of the Chinese central government. One Macau group, 
the General Union of Neighbourhood Associations, conducted a poll which 



 
6 Hong Kong Journalists Association 

found that 92 percent of respondents backed the bill. However, in a telling 
finding, fully 65 percent did not know the details of the bill. 

There was, neverthelss, some criticism in Macau. The Macau Journalists 
Association urged the government to conduct a comprehensive consultation 
on the bill. In particular, it called for a clear definition of what constitutes a 
state secret and for open trials to be the norm. It also called for a public interest 
defence for media publications. The association is the only media group in 
Macau which is not pro-government. 

Some academics were also critical of the draft law. A law lecturer at the University 
of Macau, Jorge Godinho, wrote that the offences of sedition and theft of state 
secrets “if not clearly defined would likely result in self-censorship by the press.” 
He also pointed to the penalties of 10 to 25 years for the most serious offences—
which he said would “rank among the harshest in the legal system, where the 
absolute maximum penalty for any single crime is 25 years of imprisonment.” 

The draft law was introduced into the Legislative Assembly in December 2008. 
The most significant change was the scrapping of plans to punish “preparatory 
behaviour” for the offences of sedition and theft of state secrets. However, it 
will remain an offence to commit preparatory acts leading to the crimes of 
treason, secession and subversion. The maximum prison term for committing 
preparatory acts is three years. 

CRITICISM MOUNTS IN HONG KONG 

There was naturally considerable interest in Hong Kong about the draft law, 
given Hong Kong’s own experience in late 2002 and 2003. Critics feared that 
the Macau law could be adapted for use in Hong Kong—although legal experts 
pointed to the different legal systems in use in the two special administrative 
regions. The director of Hong Kong Human Rights Monitor, Law Yuk-kai, 
pointed to the vague definition of some offences and the general lack of 
protection for civil liberties. 

One of the most in-depth critiques of Macau’s law came from Amnesty 
International, which translated it into English. (It was published officially only 
in Macau’s two official languages of Chinese and Portuguese.)  

The director of the group’s Asia-Pacific programme, Sam Zarifi, wrote that the 
issues surrounding the implementation of Article 23 of the Basic Law “are very 
important in defining the future direction of human rights and the concept of 
‘One Country Two Systems’” and “not only affect Macao, but also neighbouring 
Hong Kong.” He went on to write that the bill would “subject Macao to the same 
vague and broad definitions of ‘endangering state security’ crimes” set out in 
China’s criminal code. 

Amnesty points to the vague language used in the offence of subversion. The 
law points to the use of violence or “other grave illegal acts” to overthrow the 
Central People’s Government or to prevent or restrict its functions. It notes 
that non-violent demonstrations or strikes could be covered—and calls for 
“peaceful expression” to be protected. 

Another area of concern is the offence of sedition. The law defines sedition 
merely as the “public and direct incitement” of people to commit treason, 
secession or subversion. Amnesty notes that the offence could be used to 
criminalise writings and public speech, and could therefore have a chilling 
effect on press freedom and limit open discussion on politically-sensitive 
topics. 

Another area of grave concern is the offence of theft of state secrets. The 
relevant provision makes it an offence for any person to steal, gather or procure 
state secrets, endangering or harming national independence, the unity and 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 7 

integrity of the state or its internal or external security. 

The provision further defines state secrets as those pertaining to national 
defence, foreign relations and other issues concerning the relationship between 
the central authorities and Macau, as set out in the territory’s Basic Law. In 
seeking a prosecution, the judiciary may obtain a document from the central 
government certifying that the documents, information or objects are classified 
as state secrets. The law also allows parts of state secret trials to be closed, if 
national security is under threat. 

Amnesty says the text introduces “the extensive, vague, and retroactive state 
secrets system used in the Mainland to Macao.” It notes that the law allows 
Beijing to determine arbitrarily whether or not documents or information are 
state secrets. It also expresses concern about the possibility that trials could be 
held behind closed doors. It notes that such provisions “could put many Macao 
residents including journalists, researchers, academics and scientists in danger 
of prosecution beyond the view of public scrutiny.” 

The group called on the Macau government to withdraw the bill from the 
Legislative Assembly, allow more time for public consultation and reform the 
bill so it complies fully with international human rights law and standards. 

The HKJA also expressed concern about the draft law. It stated: “The offences 
are excessively broad in nature—more akin to the kind of wording seen in 
mainland laws. This makes the offences on sedition and theft of state secrets in 
particular damaging to free expression. Without the offences being worded in a 
clear and narrow way, there is a real threat that they will inhibit the activities 
of journalists and other free expression advocates.” 

The HKJA continues: “This legislation threatens the rights and freedoms of 
Hong Kong journalists covering Macau affairs. If this legislation, as widely 
expected, is the forerunner of a similar law for Hong Kong, then the 
fundamental rights and freedoms enshrined in the Basic Law will be nullified. 
Clearly this threat is not only directed at the media but also at Hong Kong 
people as a whole.” 

MACAU PRESSES ON WITH ENACTMENT OF LAW 

Such expressions of concern went unanswered. A slightly amended law was 
put to a final vote in the Legislative Assembly on February 25th. The only 
dissenters were pro-democracy legislators Antonio Ng Kuok-cheong and Au 
Kam-san from the New Democratic Macau Association. They voted against 
some, but not all the provisions. 

Legislator Au Kam-san summed up the new law in the following terms: “The 
law is made to set an example for Hong Kong. Macau authorities don’t actually 
need such a law to control society. An internal security law targeting organised 
crime and terrorism can be used to deal with anyone... The Article 23 law is 
only a symbol—a sword hanging over people’s head that will almost never 
fall.” 

The Macau government had a different response. It said it was “deeply 
encouraged” by the passage of the law and praised the patriotism of those who 
supported it. Indeed, the only protest outside the Legislative Assembly during 
the bill’s final reading was by more than 100 people carrying banners in 
support of measures to defend national security. 

A spokesman for the Hong Kong government said Hong Kong “has a 
constitutional duty to enact laws in accordance with the Basic Law to protect 
national security.” But he said the government had no plan “at the present stage” 
to embark on legislative work, and that tackling economic and people’s 
livelihood issues was more pressing. The spokesman added that the government 



 
8 Hong Kong Journalists Association 

would “certainly communicate with all sectors of the community, with a view to 
securing its understanding and consensus on the future legislative proposals.” 

However, critics of the Hong Kong government expressed concern that the 
enactment of Macau’s national security law would increase pressure for the 
Hong Kong government to do the same. While the chief executive, Donald 
Tsang, has ruled out any immediate action, he has at the same time not totally 
ruled out the possibility of enacting such legislation before his term ends on 
June 30th, 2012. Civic Party legislator Margaret Ng noted: “Inevitably, there 
will be greater pressure to revive Article 23 in Hong Kong.” 

HONG KONG CRITICS KEPT AT BAY 

Debate over Macau’s national security legislation prompted some pro-
democracy legislators to make the short ferry trip to Macau, either to 
demonstrate or attend discussions on the bill. Some made it, but others were 
stopped on arrival in Macau and sent back to Hong Kong. 

One of the most outspoken Hong Kong legislators, Leung Kwok-hung, was 
granted entry in November 2008. He later joined a march against the national 
security legislation. A day earlier, Civic Party legislator Ronny Tong was 
detained by immigration officers for 10 minutes, before being granted entry. 
He later met Macau legislators to discuss the draft law. He reported that he was 
followed for some time during his visit to Macau. 

However, one month later, Macau immigration officers took a different 
approach. They refused entry to 24 Hong Kong activists, including nine pro-
democracy legislators. They had planned to join a march against the security 
law timed to coincide with the ninth anniversary of Macau’s return to China. 
The lawmakers said they were given no reason for being refused entry. They 
were also asked to sign a notice, saying they had been denied entry under 
Macau’s internal security law. They refused to sign the document. 

In the following months, Macau immigration officers barred more legislators 
and politicians, plus University of Hong Kong law professor Johannes Chan, 
who had heen involved in the 2003 campaign in Hong Kong against national 
security legislation, and South China Morning Post photographer Felix Wong, 
who was denied entry on two separate occasions, even though he possessed 
accreditation to cover media events in Macau. 

These developments prompted legislators from Hong Kong’s pro-democracy 
camp to hold an urgent adjournment debate on the issue—despite opposition 
from the pro-Beijing DAB party. They urged the secretary for security, Ambrose 
Lee, to get tough with the Macau authorities. Another speaker in the debate—
independent Regina Ip—called Macau’s practice ridiculous. She said: “This is a 
question of human rights. The Macau authorities are tightening our freedom.” 

A few days later, in March 2009, the chief executive, Donald Tsang, discussed 
the isssue with his Macau counterpart, Edmond Ho, on the sidelines of a 
meeting of China’s National People’s Congress in Beijing. Mr Tsang said he had 
channelled the concerns of Hong Kong people to Mr Ho, and believed Macau’s 
chief executive would understand Hong Kong concerns. Mr Ho, for his part, 
said he would not do anything unfavourable to normal and beneficial 
exchanges. But he also maintained that Macau had legitimate reasons for 
enforcing its laws. Mr Ho had earlier said that the decision to bar certain people 
from Macau was not connected to the passage of its national security law. 

A day after the meeting in Beijing, the director of the country’s liaison office in 
Hong Kong, Gao Siren, said the central government had taken up the case. He 
said they were examining what had happened, and would raise the issue with 
relevant government departments. 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 9 

European diplomats also expressed concern about the actions of the Macau 
authorities. The head of the European Commission office in Hong Kong, Maria 
Castillo-Fernandez, confirmed that they had raised their worries with the 
Macau government. These concerns are understood to include whether 
outspoken European politicians could be barred. The British consulate also 
confirmed that it had raised the issue with Macau officials. 

Pro-democracy legislators decided to test whether the Macau authorities would 
ease their policy. They organised a visit for mid-March 2009—ostensibly for a 
cultural exchange. A total of 33 legislators and activists made the trip—but five 
were turned away. They included legislators Leung Kwok-hung and Lee Cheuk-
yan. Macau legislator Au Kam-san said the five might have been turned away 
because the government was worried that they might become involved in 
moves to develop a labour movement in Macau. 

One of those who was allowed to enter Macau, Democratic Party legislator 
Cheung Man-kwong, said they were not happy that five people were barred. He 
said: “What we see now is political censorship and an intrusion into the rights 
of Hong Kong citizens. We have to fight back, otherwise we are encouraging 
them to continue.” 

The law lecturer at the University of Macau, Jorge Godinho, expressed similar 
sentiments. He wrote that the refusal of entry to Hong Kong residents, 
including Leung Kwok-hung, had “painted a dark picture over Macau, for it 
amounts to a form of censorship of political debate, by blocking people who 
may bring fresh perspectives.” 

The whole controversy raised questions about whether Macau had a blacklist of 
Hong Kong activists. Hong Kong’s secretary for security, Ambrose Lee, said he 
had been assured that there was no blacklist. However, analysts maintain that 
there must be some sort of list, otherwise Hong Kong residents could not have 
been turned away. 

HONG KONG’S OWN BLACKLIST? 

Macau is not the only territory to turn away activists. Hong Kong also has a 
reputation for doing this at sensitive times. For example, at least two activists 
were refused entry to Hong Kong in the week leading up to the 20th 
anniversary of the June 4th suppression of the 1989 Chinese pro-democracy 
movement. They were exiled former student leader Xiang Xiaoji and Danish 
sculptor Jens Galschiot. 

Mr Xiang had intended to attend a series of events to mark the Beijing 
massacre. The US passport holder was put on a flight back to New York after 
being refused entry for “immigration reasons”. He had previously visited Hong 
Kong in May 1999. Ironically, another former student leader, Xiong Yan, was 
allowed into Hong Kong, without any questions being asked. Mr Xiong is also a 
US citizen. He became the first 1989 activist from the mainland to address a 
Hong Kong June 4th vigil in person. He noted that “Hong Kong is the pride of 
all Chinese—because you have people who dare to defend freedom.” 

Mr Galschiot was turned away at Hong Kong airport after being questioned for 
five hours. His sons, Kaspar and Lasse, plus a documentary filmmaker, were 
allowed to enter Hong Kong—and they participated in June 4th activities. On 
his arrival, Mr Galschiot was asked what he intended to do in Hong Kong, and 
why he travelled so extensively. He released a statement after he was denied 
entry: “I think the action has damaged the reputation of Hong Kong. It is not 
good for Hong Kong.” 

Several other mainland dissidents were refused visas to enter Hong Kong. They 
included former student leaders Wang Dan and Yang Jianli, as well as 



 
10 Hong Kong Journalists Association 

dissidents Wang Juntao and Chen Ziming. They all live in the United States, 
except for Chen Ziming, who lives in Beijing. 

Another exiled 1989 student leader, Wu’erkaixi, tried to enter Macau from 
Taiwan. He planned to give himself up to the mainland authorities, so he could 
face trial for his prominent role in the 1989 movement and to see his family. 
But the Macau authorities detained him at the airport, before sending him back 
to Taiwan. 

The secretary for security, Ambrose Lee, was asked in the Legislative Council 
whether the government had a blacklist of people who would be barred from 
entry into Hong Kong. Mr Lee denied there was any blacklist. But he admitted 
the existence of what he called a “watch-list”. He said individual immigration 
officers took into account “all relevant factors and the individual circumstances 
of each visitor in deciding whether to allow or refuse entry.” Mr Lee also noted 
that Hong Kong gathers information and intelligence from other immigration 
authorities and law enforcement agencies to determine whether someone 
should be allowed to enter Hong Kong. 

Another Hong Kong security official, Grace Lui, had also admitted—in the run-
up to the Beijing Olympics in August 2008—that there was a “watch-list”. At 
least 10 activists were denied entry to Hong Kong or barred from leaving 
mainland China in the week leading up to the Olympic torch relay in Hong 
Kong on May 2nd, 2008. Other activists were denied entry to Hong Kong just 
before Hong Kong hosted the Olympic equestrian events. They included 
dissidents Yang Jianli, Zhou Jian and Wang Min, and at least one member of 
the Falun Gong spiritual movement, which is banned in mainland China, but 
not in Hong Kong.  

RECORD NUMBERS AT VIGIL 

The June 4th candlelight vigil attracted a record turnout of 150,000—although 
the police put the figure at only 62,800. Officers had to close the park because 
so many people were inside. An estimated 50,000 people waited outside. 

The organisers of the vigil attributed the record turnout to the fact that it was 
the 20th anniversary, the release of the memoirs of the late party general 
secretary Zhao Ziyang, who was supportive of the students, and provocative 
comments by Hong Kong’s chief executive, Donald Tsang. The chief executive 
told legislators that China had made “tremendous” economic strides since 
1989. He said: “I believe Hong Kong people will make an objective assessment 
of the nation’s development”, adding that his view represented the opinion of 
Hong Kong people. The comment prompted pro-democracy legislators to walk 
out of the Council chamber. 

The government response to the vigil was curt. The chief secretary, Henry Tang, 
called the event “an isolated case” and that the government respects freedom 
of speech and assembly. The chief executive, Donald Tsang, said: “All I can say 
is that I fully understand Hong Kong people’s feelings and views about June 4.” 

Another angle to the June 4th events was criticism of certain media outlets. The 
terrestrial broadcaster, TVB, came in for particular criticism, with protesters 
calling it CCTVB—a play on the Chinese propaganda station, CCTV, and the 
Hong Kong broadcaster’s own name. One protester also raised a criticial banner 
as a TVB presenter was making a live report at the venue of the candlelight vigil. 

The Hong Kong Human Rights Monitor also commented on media coverage of 
the 20th anniversary of the Beijing massacre. It said TVB’s coverage was poor, 
the other terrestrial broadcaster, ATV, was walking a thin line and Radio 
Television Hong Kong’s coverage was excellent, although it questioned 
whether the station’s director had intervened in the editorial process. (It is 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 11 

understood that he did in his capacity as RTHK editor-in-chief, but no changes 
were made to the broadcaster’s June 4th specials.) 

MAINLAND AUTHORITIES REMOVE PAGES FROM HONG KONG 
NEWSPAPERS 

Several Hong Kong publications fell foul of the mainland authorities because 
they contained reports on June 4th. Media reports in Hong Kong revealed that 
some pages were removed from three newspapers—Ming Pao Daily News, Hong 
Kong Economic Times and the South China Morning Post—after they were sent to 
the mainland from mid-May—two weeks before June 4th. In some cases, 
copies were not delivered at all. Ming Pao confirmed that it had received 
complaints from mainland subscribers. The other newspapers said they had 
not received any complaints, although they did not rule out the possibility 
that complaints may have been sent to their mainland offices. 

Ming Pao confirmed that it did have reports on June 4th in editions from which 
pages were removed. The stories involved reports on Zhao Ziyang’s memoirs 
and a Legislative Council debate calling for the vindication of the 1989 protest 
movement. 

The China National Publications Import and Export Corporation, which is 
responsible for the import of newspapers published outside China, admitted 
that it did take some pages out of Hong Kong newspapers, but declined to say 
why. The HKJA condemned the removal of the pages. 

In another case, the HKJA expressed regret that the Hong Kong magazine, 
Esquire, had removed 16 pages from a feature story on the 1989 massacre in 
issue 247 published in June. The issue came to light when one of the journalists 
involved mentioned the case in his blog. The missing pages reported on how 
some celebrities remembered June 4th. According to the blog, top management 
removed the pages while they were being taken to the printer. The blog also 
alleged that managers found the phrase “Justice Should Be Done Over June 
4th” to be “problematic” and “seditious”. 

The magazine’s holding company, South China Media, did not respond to 
media enquiries. But analysts noted that two top managers in the group, Jessica 
Ng and Christina Cheung, are members of the Chinese People’s Political 
Consultative Conference—the first at the Tianjin municipal level and the 
second at the central level. 

 



 
12 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 2 

A change of focus 

In January 2009, the chief executive, Donald Tsang, announced a delay in 
consulting the public about electoral reform. The chief executive cited the 
need to focus on fighting the credit crisis and the economic downturn. The 
government had pledged to consult the public in the first half of 2009, but 
this was put back to the end of the year. 

The decision to focus on the economy has had knock-on effects on other 
issues, including the status of the law governing radio licensing and the future 
of the public broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK). This is 
particularly the case with the RTHK issue, as the government has continued to 
prevaricate on a promised consultation on the role of public service 
broadcasting. 

COURT OVERTURNS TELECOMMUNICATIONS RULING  

In December 2008, the court of appeal overturned a ruling by a magistrate that 
charges brought against several activists accused of broadcasting without a 
licence should be dropped, because relevant provisions in the 
Telecommunications Ordinance on the licensing of radio stations were 
unconstitutional. 

The case centred around broadcasts made by the pro-democracy community 
radio station, Citizens’ Radio, from October 2005. The group, including 
legislator Leung Kwok-hung and former legislator Tsang Kin-shing, declared 
that their action was a “first step in the fight to open up the airwaves.” The 
group applied for a radio broadcasting licence, but the government rejected the 
bid, saying the applicants did not have the technical capability and financial 
backing to maintain a sound broadcasting service. 

The government started raiding the radio station in August 2006. Several 
activists were arrested, including Mr Leung and Mr Tsang. They were charged 
with maintaining a system of telecommunications without a valid licence 
under the Telecommunications Ordinance. 

The activists took the case to court, arguing that the law breached Hong Kong’s 
Bill of Rights. In January 2008, magistrate Douglas Yau declared that relevant 
sections were unconstitutional because they curbed freedom of expression 
provisions in the Basic Law and the Bill of Rights. The magistrate argued that 
the existing radio licensing system failed to provide legal certainty to applicants 
for radio licences. He pointed in particular to “the unfettered discretionary 
power” given to the Executive Council under the ordinance. 

The government appealed against the hearing. It brought in a high-powered 
UK Queen’s Counsel, David Pannick, who argued that the offence did not 
touch on the constitutionality of the licensing regime, but rather on the law, 
which required a person to broadcast with a valid licence. But the lawyer for 
Citizens’ Radio, Philip Dykes, argued that constitutionality was crucial to the 
case and that the acquittals must be upheld. 

The court of appeal ruled in favour of the government, arguing that a 
constitutional challenge to the licensing regime could not be a defence to a 
crime. It therefore set aside the acquittal of the Citizens’ Radio activists and 
sent the case back to the magistrate for the trial to continue. But curiously, it 
did not rule on whether the Telecommunications Ordinance was 
unconstitutional. 

The accused are now mounting a constitutional challenge to another provision 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 13 

in the ordinance which the government is using to prosecute nine people for 
“delivering messages for transmission by unlicensed means of 
telecommunications.” The nine were participants in a programme broadcast in 
April 2008. They include legislators Emily Lau, Lee Cheuk-yan and Lee Wing-
tat, as well as veteran activist Szeto Wah. 

The chairman of the Democratic Party, Albert Ho, who did not take part in the 
broadcast, said the criminalisation of merely expressing opinions on a 
broadcast was a disproportionate restraint on free speech. 

The Citizens Radio activists have vowed to continue broadcasting in what they 
called an act of civil disobedience. One week after the court of appeal ruling, 
government officers raided the station’s premises, taking away one radio 
transmitter. However, they acquired alternative equipment and remain on the 
air, broadcasting for two hours every evening. 

In February 2009, more than 100 demonstrators took to the streets to call—
among other things—for reform of the Telecommunications Ordinance. One of 
the marchers was journalist Ching Cheong, who was jailed in mainland China 
for two and a half years on charges of spying for Taiwan. He noted: “The public 
airwaves should not be politically controlled... The truth is, the scope for 
freedom of expression has been narrowing... If this carries on, we will lose our 
most fundamental values.” 

There is no indication that the government is willing to review the ordinance. 
The HKJA continues to call on it to carry out a comprehensive review of 
broadcasting legislation, to ensure that the airwaves are open to those who 
wish to set up broadcasting operations. In particular, it urges the 
administration to set out application procedures to be completed within a 
reasonable timeframe and objective factors to determine whether or not to 
grant a licence. The HKJA also calls for the setting up of an independent appeal 
mechanism. 

RTHK REVIEW DIES A SLOW DEATH 

Controversy over the constitutionality of the Telecommunications Ordinance 
was cited as a complicating factor in deciding how to review the role of public 
service broadcasting in Hong Kong—and the equally important question of 
the future of RTHK, which is a government department that has come under 
fire from Beijing loyalists, who say that the broadcaster is too critical of the 
government. 

The government was scheduled to release a consultation document on the issue 
in January 2008. Eighteen months later, nothing has happened. 

The broadcaster’s future has been in doubt since a review committee proposed 
in March 2007 that a new independent statutory public service broadcaster 
should be set up, but that RTHK was not fit to take on this role. The review 
panel had been tasked with considering the future of public service 
broadcasting, yet its terms of reference did not include the future of RTHK, 
which is Hong Kong’s sole public broadcaster. 

In its final report, the committee envisaged that RTHK would have a 
diminished role in the broadcasting industry. It said the reduced role of RTHK 
“could hardly justify the allocation of seven radio channels and TV airtime on 
the domestic free TV channels.” It also said that RTHK staff could apply to join 
the new public service broadcaster. 

The report prompted a strong response from RTHK, which felt it should be 
transformed into the independent broadcaster. The government conceded that 
RTHK’s future would be included in the consultation document. 



 
14 Hong Kong Journalists Association 

However, the government has indicated that the issue is far more complicated 
than initially thought. The policy secretary who oversees RTHK, commerce 
secretary Rita Lau, told legislators in December 2008 that “there have been 
rather diverse views” on the review committee’s report. She said new factors 
included the management of broadcast spectrum and public access 
broadcasting. She said officials needed “more time than expected to thoroughly 
study the subject”. At the same time, she promised that a consultation 
document would be released covering the future of RTHK, community radio 
and public access broadcasting. 

However, some analysts are now questioning whether the consultation 
document will ever be released, given that the issue is highly controversial. 
RTHK staff are also concerned that the broadcaster now appears to be in a state 
of limbo. Some are asking whether the government should announce that the 
review has been dropped, to allow the station to move forward in its current 
format as a government department—albeit with editorial independence. 

A NEW MAN AT THE HELM 

On the auspicious date of August 8th 2008, Franklin Wong became the new 
head of RTHK. The post of director of broadcasting had been vacant since July 
2007. The then incumbent, Chu Pui-hing, was forced to resign after he was 
photographed with a hostess outside a karaoke bar. Two recruitment exercises 
were staged. The first failed to find a suitable candidate. Franklin Wong was 
named following the second exercise. 

The appointment was unusual in several ways. Mr Wong is not well known in 
the broadcasting industry—although he did work for RTHK from 1966 to 
1975—mainly as a TV producer. He later worked in Singapore and Beijing. The 
other unusual aspect of the appointment is Mr Wong’s age—65 at the time of 
his appointment. This is five years older than the normal retirement age for 
civil servants. 

Mr Wong has been cautious on the question of whether RTHK should be hived 
off from the government to become an independent public broadcaster. He 
noted that a framework agreement with the government gives RTHK editorial 
independence and that the broadcaster has maintained impartiality and 
fairness. But he said improving corporate governance would be the priority of 
his two and a half year tenure as director of broadcasting. 

The governance issue is important because RTHK has faced a number of court 
cases involving expenses fraud. Former radio producer Chan King-chong was 
ordered to perform 160 hours of community service for using documents with 
intent to deceive the government and conspiracy to defraud. The court of 
appeal later upheld most of the charges against Mr Chan, although the 
conspiracy conviction was quashed. 

Another senior officer, David Ho, faced a charge alleging that he recruited his 
mother for freelance work without revealing their relationship and declaring a 
conflict of interest. However, Mr Ho walked free after the district court ruled 
that there was insufficient evidence to convict him. 

RTHK had earlier come under fire in several audit reports, which alleged that 
the broadcaster was failing to comply with government regulations and 
procedures over issues such as staff management and entertainment expenses. 
The station tightened up its procedures in 2002. The latest cases involved 
alleged fraud that took place before the rules were tightened. 

In February 2009, the government announced that RTHK would have a new 
deputy director—Gordon Leung. He replaced Gracie Foo. Both are 
administrative officers, which prompted concerns among staff that the 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 15 

government was yet again bringing in its own people, instead of promoting 
RTHK staff into top positions. 

NEW RADIO STATION FACES OBSTACLES 

In November 2008, the government announced that the Executive Council 
had granted a company called Wave Media a 12-year licence to set up a new 
radio station. It will offer just one AM radio service, unlike the existing 
broadcasters—RTHK, Commercial Radio and Metro—which offer several AM 
and FM services. Wave Media is led by former legislator Albert Cheng, who 
previously worked as a prominent talkshow host for Commercial Radio. 

The company’s programming—in Cantonese—will feature news, public affairs, 
music and segments aimed at promoting a “harmonious society”. Wave Media 
is backed by several pro-government figures, including legislator David Li and 
Chinese People’s Political Consultative Conference delegate Wong Cho-bau. 

However, the station is facing difficulties. It wants to erect a transmission tower 
on an outlying island, Peng Chau. Residents there are opposing the move 
because it will be situated along a walking trail. However, Mr Cheng insisted 
that his plan would not harm the environment or health of residents. But he 
was clearly frustrated, saying that he may return his radio licence if the dispute 
cannot be resolved. He also did not rule out a switch to digital radio 
broadcasting—a concept from which the government has shied away. 

A government spokesman said the new service—if it goes ahead—will 
“introduce more competition in the radio market, increase programming 
choices for the audience, promote research and development of new 
broadcasting technology, create job opportunities and train new talent.” 

However, critics question whether the station will be pro-government, given its 
backers and focus on promoting a harmonious society. This is a buzzword 
which in China implies the suppression of dissenting voices. But Mr Cheng 
insists he will be as critical of the government as he was when he hosted a 
Commercial Radio talkshow. He said the aim of setting up a new broadcaster is 
to “monitor the government... and speak for the underprivileged.” 

GOVERNMENT RELAXES CROSS-MEDIA RULES FOR MOBILE TV 

In December 2008, the government announced that it would issue three 15-
year licences for mobile television services. The auction for the licences will 
take place in the second half of 2009, with services expected to start in 2010 at 
the earliest. Licence holders will be able to offer up to 26 channels for 
broadcast on mobile phones or MP4 players with a TV receiver. At least half of 
the transmission capacity will be for mobile TV content. The rest will be set 
aside for new services, including digital audio broadcasts and data 
transmission. 

The government said it would not impose cross-media ownership rules on the 
new service providers. However, obscenity rules will apply. The convenor of the 
Hong Kong Digital Content Alliance, Ringo Lam, said the decision to lift cross-
media restrictions would pave the way for broadcasters to offer content. He also 
said newspapers may also bid for their own mobile news channel. Some major 
newspapers already provide video feeds on their websites, thereby blurring the 
distinction between print and electronic media. 

The announcement on the relaxation of cross-media ownership rules comes at 
a time when pressure is growing for legal changes to better reflect convergence 
between electronic and print formats. Former legislator Allen Lee has called for 
changes to the existing law, which bars newspaper owners from taking stakes 
in electronic media and vice versa, without Executive Council approval. 



 
16 Hong Kong Journalists Association 

Mr Lee cited the case of media tycoon Rupert Murdoch owning both 
newspapers and television stations. But media unions use the example as a 
major reason for the necessity of legislation to prevent media concentration in 
one person’s hands. The HKJA has taken the position that the government 
should be extremely careful in making any changes to legal provisions on 
cross-media ownership in broadcasting legislation. 

 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 17 

SECTION 3 

Government undertakes obscenity review 

The government was active in one area—the law governing the publication of 
obscene and indecent articles. In October 2008, it published a consultation 
paper setting out options for reforming the Control of Obscene and Indecent 
Articles Ordinance, which has been in force since it replaced a more draconian 
predecessor in 1987. 

The review arose from several controversies over the publication of pictures 
which were ruled to be either obscene or indecent. These included the 
publication of a semi-nude photograph of an actress, Carina Lau, in 2002, and 
photos of a singer, Gillian Chung, taken in a concert dressing room in 
Malaysia. These were published in August 2006. 

The system also came under fire for making some strange rulings. One involved 
a decision in 1995 to ban an advertisement depicting Michelangelo’s David, 
because it showed the statue’s genitalia. More recently, a publisher wrapped a 
Chinese-language edition of the magazine National Geographic in a plastic 
wrapper, because it contained illustrations of naked Neanderthal-era people. 
The publisher did the same several months later, for an edition featuring a 
picture of semi-naked bathers. 

The most recent controversy involved something more substantial—the 
publication on the internet in early 2008 of nude photographs of pop star 
Edison Chen and several female artistes in sex poses. Mr Chen admitted later 
he took most of the photographs. The chief executive, Donald Tsang, expressed 
concern about the publication of the pictures, saying it was “a serious issue, 
which demanded further follow-up”. Government officials noted they were 
already reviewing obscenity laws following earlier incidents. 

GOVERNMENT LISTS OBSCENITY OPTIONS 

The government’s consultation document did not put forward specific 
recommendations for action. Rather, it listed out possible ways forward, 
including options for policing the internet. 

In particular, it suggested that the definition of obscenity and indecency could 
be made clearer. It also questioned whether the existing classification system—
through an Obscene Articles Tribunal—should be reformed, whether the 
existing three-category system should be expanded to four, and whether fines 
should be doubled. The report also floated the idea of enacting legislation to 
control what is published on the internet. 

The government official responsible for the consultation document, Commerce 
Under-secretary Greg So, said the proposals would not curb freedom of speech, 
but would rather try to strike a balance between maintaining the free flow of 
information and protecting youngsters from indecent material. 

However, the HKJA submitted a paper calling for “a liberal approach towards 
this complex subject, rather than imposing further restrictions on obscene and 
indecent articles”. It noted that a number of developed countries do not have 
classification systems—and suggested that the law relating to indecent material 
should be scrapped. This, it said, would allow the government to focus on the 
control of obscene material. 

In particular, the HKJA called for an expansion of the system for appointing 
members to the Obscene Articles Tribunal, which classifies articles into 
obscene, indecent or neither. The current system relies on a pool of 300 
adjudicators. Those wishing to become adjudicators can apply, which means 



 
18 Hong Kong Journalists Association 

that anti-obscenity activists with an agenda to pursue can become members. 

The HKJA suggested that a better and fairer alternative would be to use the list 
of jurors to select adjudicators. This, it argued, would lead to a panel that could 
better represent community views. 

The HKJA also oppposed the enactment of legislation to control internet 
publication. It advocated the maintenance of the existing system, whereby 
internet service providers exercise self-regulation. It argued that any move to 
impose legislative controls on the internet could open the door to other forms 
of internet censorship, including on issues which are highly sensitive to the 
Chinese leadership. 

The consultation came to an end in January 2009. The government noted that 
it had received more than 18,800 submissions from individuals and 
organisations. It pledged to prepare another consultation document, which 
would set out more concrete proposals. Officials said it would be published by 
the end of March 2010. 

As a sidebar to this story, a computer technician, Sze Ho-chun, was jailed for 
eight and a half months for obtaining access to the Edison Chen photographs 
with a view to making a dishonest gain. The singer had taken his computer to 
the shop where the technician worked, so it could be repaired. The court heard 
that Mr Sze had copied the images from the computer’s external hard drive. But 
there was no evidence that he was the person who actually uploaded the 
pictures onto the internet. 

COURT SLAMS OBSCENITY TRIBUNAL 

In October 2008, a court of first instance judge ruled that the Obsence Articles 
Tribunal had failed to do its job over a series of sex articles in a Chinese 
University student newspaper, CU Student Press. Mr Justice Lam quashed the 
tribunal’s ruling that several articles were indecent, saying that it had taken a 
“lax approach” on the issue. 

The articles were published in February and March 2007. They touched on 
controversial issues including sex with siblings and animals. The tribunal issued 
its “indecency” ruling in May 2007, following complaints from the Department 
of Justice and the Television and Entertainment Licensing Authority, which 
oversees the classification system. 

The then editor, Tong Sai-ho, mounted a court challenge against the ruling. 
Ming Pao Daily News joined the case, because it reprinted the articles in 
question. Their lawyers argued that the tribunal’s failure to give reasons for its 
decision was an affront to free speech and breached its own regulations. 

The judge agreed that the regulator fell short of its mandate and should have 
specified why it had classified the articles as indecent. He said: “The tribunal is 
asked to make decisions which have a bearing on the freedom of expression, a 
fundamental right cherished by our society... There is no room for arbitrariness 
or slackness.” 

The new editor of CU Student Press, Thomas Tsang, welcomed the ruling. But he 
said that the tribunal should be revamped. He said the tribunal lacks 
transparency and credibility. The publication has in the meantime continued 
to publish articles on sexual matters. 

The Chinese University initially threatened disciplinary action against those 
involved with the publication. But it later dropped its action against Mr Tong 
because he had already left the university, and against Mr Tsang because the 
tribunal ruled that the April 2007 issue—which Mr Tsang edited—was neither 
obscene nor indecent. 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 19 

In the same month that the sex articles judgement was announced, a 
magistrate fined the former publisher of Eastweek magazine HK$100,000 for 
publishing the photograph of actress Carina Lau. The fine was raised from 
HK$20,000 in a review hearing at the request of the government. It was widely 
believed that the photograph was taken while Ms Lau was being held hostage 
by a triad gang for refusing to take part in a film. 

The government also succeeded in persuading the courts to impose a custodial 
sentence on the magazine’s former chief editor, Mong Hon-ming. He had 
previously been handed a six-month jail sentence suspended for two years. 
However, the court of appeal ordered that Mr Mong should be sent to jail for 
five months. It noted that the decision to publish the picture showed “scant 
regard for the dignity and feelings” of the actress. 

PROBE PROMPTS FREEDOM OF INFORMATION DEBATE 

In February 2009, the Ombudsman launched an investigation into the way 
that the government’s access to information system works. The British 
colonial government launched an administrative code on access to 
information in 1995—following a campaign by the HKJA and other groups for 
freedom of information legislation. The code states that government 
departments and agencies must release information and documents to the 
public, unless they fall within 16 broad areas of exemption. Anyone who is 
unhappy with a decision can complain to the Ombudsman. The problem is 
that the code does not carry legal weight—and officials can therefore find 
ways to get round the law without facing the threat of sanction. 

This is exactly what the Ombudsman found. The office wrote: “In some cases 
(referring to complaints to the office), the departments have refused requests 
for information without giving any reason, with reasons not specified in the 
code, or misusing reasons specified in the code. At times, even the access to 
information officer seems not to have the faintest idea about the provisions of 
the code.” 

The then Ombudsman, Alice Tai, added: “The code is the principal safeguard 
against improper withholding of government-held information... the apparent 
lack of understanding among some departments calls for an examination of the 
system for administering the code.” 

On the surface, the government has a good record in using the code, reporting 
that just two percent of all requests have been denied in full since 1995. What 
this hides is the growing number of complaints to the Ombudsman. There were 
just five in 2006. This figure rose to 25 in 2008. 

The HKJA tested the system in late 1997 by seeking 81 official documents. Only 
28 were given in full and seven in part. A total of 46 were either withheld or 
not available. These figures may be more accurate of the failure rate, given that 
many requests from the public are thought to be trivial in nature. 

Government figures also showed that 48 requests for information were refused 
in 2008. A University of Hong Kong researcher, Fu King-wa, reported that 
officials sometimes turned down requests for information which were clearly in 
the public interest, including data on food samples containing melamine, 
enrolment numbers at international schools and a traffic impact assessment 
report that was refused for an odd reason—because of “improper gain”. This is 
not a reason in the code for turning down a request. 

The HKJA responded to the investigation by calling on the chief executive, 
Donald Tsang, to order the preparation of a consultation paper outlining 
different approaches to freedom of information legislation, to allow a proper 
debate on the issue. It noted that the original decision to publish an 



 
20 Hong Kong Journalists Association 

administrative code was made at a time when the colonial power, Britain, took 
the same approach. Britain has since enacted freedom of information 
legislation. Indeed, even mainland China enacted what it calls Open 
Government Information Regulations in 2007. 

Lobbyists and academics agreed that legislation would be a better way to 
handle the issue. The director of the University of Hong Kong’s media law 
project, Doreen Weisenhaus, noted: “Hong Kong journalists have long been 
denied access to information of public importance—a fact that leads to a media 
culture that needs to rely too heavily on confidential sources for information 
that should be in the public domain.” 

The government countered in a paper to legislators that the code “provides an 
effective framework to provide access for members of the public to a wide range 
of information held by the Government.” It pledged to step up staff training, 
publicity on the code and compliance monitoring. It said therefore that “there 
is no plan to enact freedom of information legislation in Hong Kong.” The 
government also said there was no need to introduce legislation to protect 
whistleblowers who reveal government improprieties. 

Nevertheless, the HKJA believes that freedom of information legislation is 
essential to ensure stronger democracy and to promote open and accountable 
government—which itself is a stated goal of the government. The legislation 
should set out clear principles on maximum disclosure of documents and 
information, minimal exemptions and an effective appeal mechanism, with 
final recourse to the courts. 

GOVERNMENT CLAIMS VICTORY IN ACADEMIC FREEDOM CASE 

In March 2009, a court ruled that a former senior government official, Fanny 
Law, did not breach academic freedom when she criticised lecturers who were 
critical of education policy. On the surface, the ruling appeared to be a victory 
for the government. But academics at the centre of the controversy questioned 
whether this was indeed the case. 

The case arose from the findings of a commission of inquiry, which ruled in 
June 2007 that Mrs Law—in her then capacity as permanent secretary for 
education—had improperly interfered with the academic freedom of two 
academics at the Hong Kong Institute of Education. Amid controversy over 
government moves to pressure the Institute to merge with the Chinese 
University, Mrs Law was accused of asking the institute’s then president, Paul 
Morris, to “curb” two academics. But it rejected a claim that she tried to have 
four lecturers sacked. 

In its ruling, the Court of First Instance argued that Mrs Law had not 
threatened the lecturers’ jobs or sought to punish them for criticising 
government policy on education. The two judges wrote: “We do not see that it 
would be improper for a senior official to privately engage an academic in order 
to state the government’s views, even to the extent of arguing that the 
academic should... change his or her views. That is part of the ebb and flow of 
free debate.” 

The judges also noted that criticism by a senior civil servant might have a 
“chilling effect” on opponents of government policy, but “that alone is 
insufficient” to breach their rights. 

The case was brought by the government, which feared the effect the 
commission of inquiry might have on the willingness of senior officials to 
engage academics on government policy. Indeed, the commission had argued 
that the pursuit of educational, scholarly and research excellence must be 
respected, otherwise “neither scholars nor students would be able to flourish or 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 21 

achieve the ends that academic freedom is intended to serve.” 

The secretary for education, Michael Suen, welcomed the ruling, saying that it 
clarified the principles concerning dealings between government officials and 
academic institutions. 

The man at the centre of the row, Professor Paul Morris, said it did no such 
thing. He said the review had neither “quashed nor queried” the commission’s 
finding that Mrs Law had interfered in academic freedom, because the case 
centred only on phone calls between Mrs Law and one lecturer, Ip Kin-yuen. 
Mr Morris said the real issue was that Mrs Law had acted improperly by 
approaching him. 

For his part, Mr Ip said the Court of First Instance failed to give firm direction 
on the need to protect academic freedom and freedom of expression. He said: 
“The judgement is expected to have a deep and lasting impact but it didn’t 
provide a clear enough clarification on these two important issues.” He 
expressed concern that a similar controversy over academic freedom could 
break out again. 

GOVERNMENT TAKES NO ACTION OVER ASSAULT CASES 

Journalists in Hong Kong expressed deep concern over two cases of assault 
against photographers who were involved in investigations by British 
newspapers into the Hong Kong affairs of Zimbabwe’s president, Robert 
Mugabe. In the first case, a photographer was assaulted by Mr Mugabe’s wife 
while she was shopping in a tourist area. Hong Kong’s Justice Department later 
decided that Grace Mugabe was entitled to diplomatic immunity as she was 
the wife of President Mugabe. 

The second case happened one month later, in February 2009. Two 
photographers were assaulted by bodyguards for Mr Mugabe’s daughter, who is 
studying in Hong Kong. The incident happened outside Ms Mugabe’s home. 
The photographers alleged that the bodyguards grabbed one of them by the 
neck and bruised the other. 

Hong Kong’s Justice Department later decided not to pursue the case. The 
director of public prosecutions, Grenville Cross, wrote that “a very experienced 
senior counsel from the Bar considered the case and advised that it was 
‘borderline’ and that the public interest did not require a prosecution.” He also 
argued that the bodyguards were “genuinely apprehensive for the safety of Miss 
Mugabe”—a point rejected by the photographers. 

Journalists were outraged over the decision not to prosecute what appeared to 
be a clear case of assault. The HKJA described the decision as “harmful to press 
freedom”. Democratic Party legislator Emily Lau called the decision not to 
prosecute regrettable. And one of the photographers, Tim O’Rourke, said: “I am 
not surprised by the decision but what does it say about Hong Kong and 
freedom of the press? It looks pretty bad.” 

Legislators have decided to follow up the case, in particular after the South 
China Morning Post—which broke the story—reported that the two bodyguards 
were working in Hong Kong without permission. The newspaper reported that 
the police did not investigate whether the pair had the right to work in Hong 
Kong. The bodyguards have since returned to Zimbabwe. 

 



 
22 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 4 

Beijing’s heavy hand 

The Chinese government invariably takes a tough line on freedom of expression 
issues, even if at times it allows periods of relative liberalism. In March 2008, it 
expelled all journalists in Tibet as anti-China protests erupted. It once again barred 
foreigners from the sensitive Himalayan region in March 2009—for fear of what 
may happen. In the end, the security presence was so strong that nothing of 
substance happened. 

However, in May 2008, the government allowed thousands of journalists to 
enter Sichuan province to cover the devastating earthquake, before clamping 
down as reporters focussed on allegations that the collapse of substandard 
chools had led to the unnecessary deaths of thousands of schoolchildren. This 
issue remained highly sensitive one year later.  

The staging of the Olympic Games in August 2008 was another example of 
relative liberalism, punctuated by bouts of repression that reflected a desire by 
the authorities that nothing should go wrong with the games. It also prompted 
Beijing to issue new rules governing news reporting in mainland China.  

NEW REPORTING RULES CHANGE LITTLE  

In February 2009, Beijing announced new reporting rules for Hong Kong and 
Macau journalists. They replaced the previous rules, the so-called seven 
regulations, which were announced in the wake of the June 4th 1989 
crackdown against pro-democracy protesters in China. Those rules required 
journalists to apply in advance to the State Council’s Hong Kong and Macau 
Affairs Office—through Beijing’s main representative office in Hong Kong—for 
permission to report on the mainland. Prior to this, journalists could travel 
freely to the mainland on reporting assignments.  

Journalists say the new rules are not substantially different from the seven 
regulations. They still require journalists to apply in advance for particular 
reporting assignments. But unlike under the previous rules, journalists are 
issued with temporary press cards to cover a particular assignment. These 
permits last one month and can be used several times, but only for a specified 
destination. Reporters are also allowed to interview people in mainland China, 
as long as those people give prior permission.  

Xinhua news agency described the new rules as an extension of temporary 
regulations for the 2008 Beijing Olympics “that had allowed greater freedom 
for journalists from outside the mainland.” Those rules also allowed reporters 
to interview individuals as long as interviewees gave prior consent, and to visit 
“places open to foreigners designated by the Chinese government.” The 
Olympic rules covered foreign, Hong Kong, Macau and Taiwan journalists. 
They were extended for foreign reporters in October 2008.  

However, implementation of the Olympic rules was patchy. The Foreign 
Correspondents Club of China reported more than 335 cases of interference 
with journalists since January 2007, when the rules were implemented. These 
cases included violence, destruction of journalistic material, detention, 
harassment of sources and staff, interception of communications, denial of 
access to public areas, questioning in an intimidating manner, official 
reprimands and being followed.  

Hong Kong journalists also expressed concern that the February 2009 rules 
would not be implemented properly. The HKJA’s chairman, Camoes Tam, said 
the rules would obstruct journalists from covering breaking news.  

An official with the Hong Kong and Macau Affairs Office, who did not want to 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 23 

be named, said there would be no censorship in the processing of press cards. 
He said cards would be granted as long as news organisations could provide 
information on the dates, destination and purpose of visit. He said the purpose 
of the permits was to serve as official identification for reporters and to “weed 
out fake journalists”.  

The HKJA spoke to several Hong Kong-based journalists who regularly visit the 
mainland. They report that the application system for the press card is working 
well, noting that journalists can receive the document on the day of 
application. Indeed, one Hong Kong broadcaster received a permit for Tibet 
shortly before a sensitive anniversary. Journalists also say they do not have to 
provide information such as who they plan to interview.  

However, they report problems once they arrive at their destination. They say 
some provincial officials do not know much about the press card – and insist 
that journalists must apply for accreditation from the province. They say 
officials sometimes warn Hong Kong journalists that they should not report 
negative news. The officials also sometimes monitor the activities of journalists.  

However, the greatest concern of reporters interviewed by the HKJA is about 
what will happen if a journalist is sent to a nearby province to report on an 
entirely new incident, for example an earthquake. They worry that the 
authorities could take action against them because they do not have permission 
to report in another location. They feel that the new rules—like the old ones—
allow the authorities to penalise journalists if they do not want sensitive stories 
to be reported.  

OLYMPICS HIGHLIGHT RIGHTS VIOLATIONS  

China’s attitude towards dissent hardened in the run-up to and during the 
Olympic Games in August 2008, despite promises that journalists would be 
given a freer rein in the country. Analysts noted that the tough line arose from 
a desire to ensure that the games should proceed without problems. It also 
followed anti-Chinese riots in Tibet and protests during overseas legs of the 
Olympic torch relay.  

The Olympic Games were successful as a sporting event. But at the same time, 
security forces cracked down hard on anyone trying to stage demonstrations. 
Three protest zones were set up in parks far from Olympic venues, but no 
protests were allowed. Chinese officials admitted they received 77 applications 
for protests. They said 74 applications were withdrawn, two were “suspended” 
and one was “vetoed”. Indeed, two elderly people were sentenced to one year 
of re-education through labour after they made an application. The sentence 
was later dropped.  

The protests that did take place were unauthorised and involved small groups 
of foreigners, including those backing Tibetan independence. Security officers 
detained protesters as quickly as they could and deported them from the 
country.  

Another bone of contention for free expression advocates was access to the 
internet. China regularly blocks sensitive sites, in particular those set up by 
dissidents or advocates of independence for Tibet, Xinjiang or Taiwan. In early 
August 2008, it was reported that the government had unblocked several 
sensitive websites—following criticism that it had not done enough to ensure 
free access to the internet for those covering the games.  

Unblocked sites included Amnesty International, Reporters Without Borders, 
the Chinese-language services of the BBC and Voice of America, Radio Free Asia 
and the Hong Kong newspaper, Apple Daily. However, sites linked to the 1989 
Beijing massacre, Tibet, Xinjiang and the Falun Gong remained inaccessible. 



 
24 Hong Kong Journalists Association 

Access to some of the unblocked sites was denied after the Olympic Games 
ended in late August.  

Journalists were also affected by government sensitivities. Beijing has 
traditionally refused to give permission for reporters from Apple Daily to report 
mainland news, given its criticism of the mainland. One of the newspaper’s 
reporters, Norman Choy, tried to enter the mainland in early July 2008—to 
cover games preparations. But immigration officers denied him entry and 
confiscated his travel document—even though he had proper accreditation 
from the International Olympic Committee (IOC). The HKJA and the 
International Federation of Journalists protested against the action. 

Three weeks later, the mainland authorities allowed Mr Choy to enter the 
country to cover the games.  

There were also a number of incidents in which journalists were impeded as 
they covered incidents in the run-up to or during the Olympics. For example, 
officers seized a digital camera card from a reporter for Hong Kong’s Ming Pao 
newspaper as he was covering the rush to buy Olympic tickets in Beijing. Some 
foreign journalists were also manhandled as they covered protests in the 
capital.  

The verdict on the Olympic Games was mixed. The International Olympic 
Committee and Beijing—naturally—heralded its success. However, others 
disagreed. The United States expressed disappointment that the games did not 
bring more “openness and tolerance” in China.  

Amnesty International was also concerned. Its deputy programme director in 
Hong Kong, Roseann Rife, noted: “The Beijing Olympics have been a 
spectacular sporting event but they took place against a backdrop of human 
rights violations, with activists prevented from expressing their views 
peacefully, and many in detention when they have committed no crime.”  

Ms Rife added: “The Chinese authorities and the IOC had an opportunity to 
demonstrate human rights improvements but in most respects they failed to 
deliver. Forced evictions, detention of activists and restrictions on journalists 
should not blight another Olympics.”  

CHINESE FOREIGN MINISTRY TRIES TO GAG TIBET SPEAKER  

In March 2009, the communications director of the Washington-based 
International Campaign for Tibet, Kate Saunders, was scheduled to speak to 
Hong Kong’s Foreign Correspondents’ Club (FCC) on the topic, “A Great 
Mountain Burned by Fire: Reflections on New Expressions of Dissent and the 
Crisis in Tibet.”  

However, in the previous week, the Chinese Foreign Ministry office in Hong 
Kong summoned the club’s then first vice-president, Tom Mitchell. Officials 
told Mr Mitchell—a correspondent for the Financial Times newspaper—that 
they were unhappy that Ms Saunders would be speaking at the club. They also 
warned of unspecified consequences if the speech—scheduled for shortly after 
the first anniversary of riots in Lhasa—went ahead.  

The FCC decided to postpone the event at short notice. It said in a statement 
that “the Ministry of Foreign Affairs contacted the FCC, voiced concern that it 
had not been offered a chance to argue its case and asked that the speech either 
be cancelled or postponed until the Chinese Government could find a speaker 
to present its view.”  

In the end, no speaker was put forward. In early April—three weeks after the 
scheduled date—Ms Saunders delivered her speech to the FCC, without 
controversy.  



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 25 

There were suggestions that the FCC had caved in to pressure from the Foreign 
Ministry. But the FCC president, Ernst Herb, denied this was the case. Indeed, 
he suggested that the speech was initially postponed because there was little 
interest in the event.  

The Foreign Ministry’s office in Hong Kong did not reply directly to questions 
about the incident. It said only: “We firmly oppose Tibetan separatists to come 
to Hong Kong for any separatist activities.” The Hong Kong government did 
not comment on the incident. However, observers noted that it had barred 
three members of a pro-Tibet group from entering Hong Kong, ahead of the 
Olympic torch relay in the territory in May 2008.  

In her speech to the FCC, Ms Saunders noted that “Beijing has sought to 
dominate the debate on Tibet and to silence all discussion that does not 
conform to the state’s point of view.” She also noted that she wanted to visit 
China, but her visa application had been denied. At the same time, she 
reported that she was able to enter Hong Kong without incident.  

The sensitivity of the Tibet issue was highlighted in the HKJA’s 2008 Annual 
Report, which noted that the Law Society’s journal, Hong Kong Lawyer, had 
banned an article written by a human rights lawyer, Paul Harris. The writer 
examined the Tibet question from a legal perspective, arguing that Tibet’s links 
with China were not as strong as Beijing made out—and that in some cases the 
relationship was colonial in nature. 

 



 
26 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 5 

Media workers face difficult times 

The sweeping financial crisis which broke out in the autumn of 2008 triggered 
repercussions for corporations and organisations throughout the world. Such 
corporations suddenly had to cut their operating costs to maintain market 
competitiveness.  

Media organisations have not been spared. While no major media outlet has 
closed down in Hong Kong—despite the competitive nature of the business—
many have chosen to sack staff and/or cut salaries. In the past year, many 
journalists have lost their jobs. For those who have escaped the axe, many have 
had to suffer pay cuts in different forms, including taking no pay leave. And 
there is no sign yet that the media industry is recovering.  

BROADCASTERS CUT STAFF AGGRESSIVELY  

Broadcasters have been at the forefront of staff lay-offs. The two terrestrial 
broadcasters, Asia Television (ATV) and Television Broadcasts (TVB), laid off 
hundreds of staff between November 2008 and the end of May 2009, and they 
have not ruled out further staff cuts.  

ATV has been operating in the red for many years. It cut more than 300 jobs in 
four batches. The axe fell the hardest in mid-February 2009, when about 20 
percent of the company’s workforce—207 people—lost their jobs, despite the 
announcement about two weeks earlier that Taiwanese tycoon Tsai Eng-meng 
would invest HK$500 million in the ailing station.  

The station’s executive chairman Linus Cheung defended the sackings, saying 
that only abrupt measures could save the company. However, some ATV staff 
complained that newsroom manpower had become so tight that reporters had 
to do film-editing and technicians became drivers.  

In April 2009, the station made changes to its channel format. The major 
victim was its 24-hour news channel. Media analysts had questioned whether 
Hong Kong could support four all-news channels—hosted by TVB, ATV, Cable 
Television and NOW Broadband. Three now remain in existence.  

In mid-May, ATV announced its fourth round of layoffs. The firm sacked 36 
staff, including long-serving news anchors. The news department was the worst 
hit, with 26 people going—including reporters, editors and directors.  

Although TVB made a handsome profit of HK$1.055 billion in 2008, it still 
announced redundancies. From December 2008 until May 2009, nearly 400 
staff were made jobless in three rounds of sackings. The biggest—involving 212 
people—took place in December 2008, which is less than three months after 
the financial crisis started in the United States. The reasons given by TVB were 
a drop in advertising revenue and an expected deterioration in the business 
environment.  

In May, the firm sacked another 110 workers, mainly from its engineering and 
production resources departments. To alleviate the impact of the move, the 
station said some laid-off staff would be able to apply for 200 new jobs being 
created as part of its development plan. Trade unionists condemned these job 
losses, describing TVB’s behaviour as disgraceful.  

The chief secretary, Henry Tang, voiced disappointment when ATV and TVB cut 
a combined 257 jobs on the same day in February 2009. Mr Tang said that 
human resources were an important asset. The secretary for commerce and 
economic development, Rita Lau, said both stations were licensees serving the 
public, and should therefore maintain existing services to fulfil their licensing 



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 27 

conditions.  

Other television stations cut staff—but not to the same extent as the two 
terrestrial broadcasters. Star TV axed 20 people at the end of March, leaving it 
without a newsroom, and Cable TV laid off seven people in April 2009.  

PRINT MEDIA RESORTS TO PAY CUTS  

The print media was also not spared the effects of the financial downturn, 
given that advertisers refrained from spending as consumer sentiment dipped.  

The market leader in the English-language newspaper market, the South China 
Morning Post, announced both sackings and pay cuts. It laid off 30 staff in 
December 2008, followed by another 17 in April 2009. In the same month, it 
cut staff salaries by five to 12 percent for those earning more than HK$20,000 
per month, with higher paid employees taking a larger hit. The Chinese-
language financial newspaper, the Hong Kong Economic Times, also imposed pay 
cuts. They averaged five percent, again with higher earners bearing the brunt.  

Other newspapers have taken similar action. The Next Media group, which 
publishes Apply Daily and Next Magazine, announced an average 3.5 percent pay 
cut, while Sing Pao staff had their wages reduced by between five and 20 
percent. In January 2009, the Sing Tao group announced cuts ranging between 
three and 10 percent.  

In these difficult times, the government is calling on media management to 
think twice before dismissing staff. But trade unionists say some employers, 
who continue to profit from their media businesses, are reluctant to shoulder 
greater responsibility in mitigating the effects of the financial crisis.  

The trend for media organisations to maintain tight control over staff numbers 
is expected to continue for some time—at least until a full economic recovery 
and a marked increase in advertising revenue. How far news production is 
affected remains to be seen. When 36 people were sacked in mid-May, ATV 
senior vice-president Kwong Hoi-ying maintained that the retrenchments 
would not affect the quality of news coverage at the station.  

That view is highly debatable. In the current economic environment, 
employers are imposing greater pressure on their editorial departments to 
improve productivity. Journalists suffering from shrinking salaries are therefore 
facing greater work pressure—and more expensive forms of journalism, 
including investigative and in-depth news reporting, are likely to be cut. 
Higher-paid journalists may also face the sack, to be replaced by less 
experienced journalists. All this means that news quality is likely to be 
compromised.  

ATV UNDERGOES ANOTHER OWNERSHIP CHANGE  

The HKJA has reported several major ownership changes at terrestrial broadcaster, 
Asia Television (ATV), over the past 10 years. The most recent took place in 
February 2009, when prominent Taiwan businessman, Tsai Eng-men, was given the 
go-ahead to take a minority stake in the struggling company. This capped a three-
month drama, when new managers were brought in—and one resigned just 12 
days after taking up office, amid reports that he wanted to change the way the 
station presented news.  

The station hit the headlines in early December 2008, when ATV announced 
the apppointment of two telecoms veterans to the top posts in the broadcaster. 

The former chief executive officer with Cable and Wirless HKT, Linus Cheung, 
became the new executive chairman, while the chairman of City Telecom, 
Ricky Wong, was named chief executive officer. Neither has direct broadcasting 



 
28 Hong Kong Journalists Association 

experience, although City Telecom runs an online service called Hong Kong 
Broadband.  

The move prompted four ATV executives to tender their resignations, including 
two handling news—senior vice-president Peter Kwan and his deputy Leung 
Ka-wing, who withdrew his resignation after Ricky Wong stepped aside.  

Mr Wong promised big changes at the station, in particular in the news 
department. He told journalists that the station—which has close links with 
Chinese organisations and has been accused of taking a pro-Beijing line—
should not act as a channel of the Chinese propaganda station, China Central 
Television (CCTV), and should instead be a Hong Kong-oriented broadcaster.  

Mr Wong was also quoted as saying: “We need to change, we need to be the 
voice of Hong Kong people. We should have credibility, otherwise we will just 
follow the road of pro-Beijing media like Wen Wei Po and Ta Kung Pao. They 
have strong support from the mainland, but they don’t have the support of the 
Hong Kong people.”  

Mr Wong’s comments reportedly angered ATV shareholders who are close to 
Beijing, including former chief executive, Chan Wing-kee, who is a former 
deputy to the National People’s Congress and current member of the Chinese 
People’s Political Consultative Conference.  

Mr Wong’s brief but turbulent term formally came to an end when ATV’s board 
accepted his resignation and appointed him a consultant. Mr Wong alluded to 
some of the problems. He wrote in a farewell statement that ATV “should not 
depend excessively” on China and that the broadcaster needed “thorough 
reforms”. He also made it clear that he had different views from Linus Cheung 
on “the (station’s) daily operation”.  

Chan Wing-kee tried to play down political differences. He said the decision to 
accept Mr Wong’s resignation was “based on administrative considerations, not 
political ones”.  

The resignation was not the end of the story. Legislators demanded a full 
explanation at a special panel meeting on December 19th. The new executive 
chairman, Linus Cheung, denied that Ricky Wong’s departure was due to 
pressure from Beijing. However, Civic Party legislator Audrey Eu said she was 
not convinced there was no political pressure.  

Legislators also cast doubt on the broadcaster’s editorial independence. ATV 
news head Leung Ka-wing insisted that the station’s editorial independence 
had not been compromised, despite a management structure widely perceived 
as being loyal to Beijing. Linus Cheung told legislators he respected press 
freedom and promised not to interfere with Mr Leung’s work.   

At the same meeting, Mr Cheung disclosed that ATV needed about HK$1 
billion to maintain operations over the following three years, and the directors 
had therefore been working to secure new and longer-term capital.   

Taiwanese businessman comes to the rescue  

A few weeks later, in January 2009, Taiwanese billionaire Tsai Eng-meng 
confirmed that he would invest in the loss-making ATV, and made known his 
ambition to explore co-operation between the Hong Kong-based station and 
his China Times Group in Taiwan. However, his personal assistant, Will Tsai, 
denied that there was any political motive behind the deal, and the money 
would come from the tycoon’s own pocket.  

Tsai Eng-meng is listed by Forbes magazine as the ninth richest person in Taiwan. 
He runs a company called Want Want Group, which makes rice crackers and 
flavoured drinks. He has a strong business presence in mainland China.  



 
Macau takes the lead: Dangers for freedom of expression in Hong Kong 29 

In November 2008, Mr Tsai bought Taiwan’s financially troubled media 
company, the China Times Group, which publishes the China Times and 
Commercial Times, and runs several TV channels. He beat out a bid by Hong 
Kong’s Jimmy Lai, who runs different versions of Apple Daily and Next Magazine 
in Hong Kong and Taiwan. Mr Lai, who is highly critical of mainland China, 
wanted to buy the China Times Group to get a foothold in television in 
Taiwan.  

In late February 2009, the Broadcasting Authority gave the go-ahead for Mr 
Tsai’s purchase of a 23.3 percent stake in ATV through a company called San 
Want Media Holdings. It bought the stake from ABN Amro and Louis Page, 
who used to be the station’s chief executive. ATV remains controlled by the 
Cha family, which is known to be close to Beijing. Mr Tsai now becomes the 
second largest shareholder in the broadcaster.  

The Broadcasting Authority noted that Mr Tsai had undertaken to safeguard 
freedom of expression and editorial independence. It also noted that the 
purchase would strengthen ATV’s financial position. Linus Cheung has implied 
that Mr Tsai is investing about HK$500 million in the broadcaster.  

About two weeks later, ATV confirmed the appointment of former Taiwanese 
actress Nancy Hu as the station’s new chief executive. It also emerged later that 
Linus Cheung had relinquished his executive role at ATV, to give Ms Hu a freer 
hand in running the station. In June 2009, Ms Hu said there would be “no 
more massive layoffs or downsizing.” She also noted that the station was hiring 
anchors and reporters.  

PUBLISHER QUITS OVER CROSS-MEDIA CONCERNS  

In January 2009, the newly appointed publisher of the respected Hong Kong 
Economic Journal quit after less than a week in the job. The deputy chairman of 
Pacific Century Regional Developments, Francis Yuen, was named publisher 
eight months after the Broadcasting Authority ruled that there was no conflict 
of interest in a company called PCCW Media taking a 50 percent stake in the 
newspaper. PCCW Media owns a pay TV company—NOW Broadband.  

The purchase of the Hong Kong Economic Journal was made in August 2006 by a 
trust company owned by Richard Li—the majority owner of the telecoms giant, 
PCCW. The authority ruled that neither PCCW nor PCCW Media had a 
relationship with Mr Li because he had transferred his PCCW interest to the 
trust company. The authority noted that the trust was totally separate and 
independent.  

The Journal’s chairman, Robert Chan, said in a letter to staff: “PCCW holds a 
television broadcasting licence. Although Mr Yuen is not involved in daily 
operations, management and decision-making in PCCW and NOW TV, the 
appointment may arouse concerns about cross-media ownership. To avoid that, 
Mr Yuen has ceased to be the publisher of the Journal.”  

Mr Yuen’s appointment was announced six days after the retirement of former 
Journal publisher and co-founder Lok Yau-mui.  

The Broadcasting Authority put in place several requirements to ensure that 
cross-media conflicts of interest did not happen. These include the need for Mr 
Li and his trustees to report any changes in trust arrangements and the 
disposition of trust assets. PCCW and PCCW Media are also required to 
monitor all dealings with the newspaper “to ensure there is no influence by the 
Journal over the content of PCCW Media, and vice versa.” 

 



HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION
The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists
in Hong Kong.

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of
press freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights,
pay issues, health and safety, and training.

Executive Committee (2009-10)
Mak Yin-ting, chairperson; Jackie Sam, vice-chairperson; Ben Kwok, Stanley Leung, 
Tai Wai-land, Ambrose Leung, Albert Wong, Phyllis Tsang, Steve Chan, Zoe Hung, 
Chan Kin-kai, Tse Chi-fung

General Secretary: Michelle Au Shuk-ling

Hong Kong Journalists Association
Flat A, 15/Fl
Henfa Commercial Building
348-350 Lockhart Road
Wanchai
Hong Kong

tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hkja.org.hk
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk

hkjacv09.qxp  6/30/2009  10:51 AM  Page 2


