THE HONG KONG
JOURNALISTS AN
ASSOC‘AT.ON ARTICLE 19

INTERNATIONAL CENTRE AGAINST CENSORSHIP

A CHANGE OF WIND

New challenges to freedom of expression in Hong Kong

2005 ANNUAL REPORT

JOINT REPORT OF THE
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION
AND ARTICLE 19

JULY 2005



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report

Contents

Introduction and recommendations

................................................................................................................ 2
Section 1

A CHANGE OF GUARD ...ttt 4
Growing disillusionment with Tung Chee-Hwa.........cccccccoveiiiiinnnnnenn. 4
A dressing dOwn in Macau .........cccovvviiiiiiiiiiiniiii 5
Controversy over another interpretation.........cccoeecveeeveniieenenieeeinnnneen. 6
A predictable election campaign .......ccooccveeeereiieeiniiiieenie e 7
A challenge from China: Hong Kong journalist arrested....................... 8
RTHK comes under government pressure .........ccceeeeeeeevveeinnnnneeeeennnnnns 10
Section 2

FRESH THREATS TO THE MEDIA ....c..ciiiiiiiiiiniiieieeeeeenec e 12
Controversy over search and seizure POWerS .........cccceeeveeeereueeeennnnnnen. 12
Police limit access to crime information..........cccoeccceeereiiieinnnecennnnne. 13
Renewed push for freedom of information legislation........................ 15
Judiciary opens up court hearings.......cccccccceeevieiiniieinnneecenieeeeeae 15
A win, too, for Falun Gong protesters........ccceecveervevveeincneeeeneneeeennnnne 16
Mixed results on public order appeal.........cccecceeiriiieiininieiinniieeeenne 17
Government set to report on rights record.......cococeeeveiiieirnnieeennnnnnen. 17
Section 3

OTHER MEDIA DEVELOPMENTS.....c.etiiiiiiniiinieeeiieenieeete e 19
Law reform commission backs press council ...........cccoeeuveeinniceennnnnee. 19
Self-censorship remains an iSSUE ......c.ccceeerveieeerriiieeinriieeeieeee e 21
Commercial Radio talk-show host QUIts .........ccoeeeviiiiriiiieiiniiieeennee. 21
More trouble at Galaxy.......ccccceviiiiiiiiiiiiiiiiiiii 23

Contributors: Cliff Bale, Mak Yin-ting and Charles Goddard

© Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 ISBN 1 902598 73 3



Will Mr Tsang prove
a better advocate?

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

Introduction and recommendations

Since the handover of sovereignty to China in July 1997, freedom of expression in
Hong Kong has come under pressures of various kinds. Among these have been: the
abortive move to enact draconian national security legislation; warnings to the
media by mainland officials and their supporters in Hong Kong to get in step with
Beijing’s policies on the special administrative region (SAR); attempts to rein in the
government-owned public broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK); and
threats against demonstrators and the spiritual group, the Falun Gong.

This has been the legacy of Hong Kong's first chief executive, Tung Chee-hwa, who
stepped down in March 2005 after almost eight years in the top job. Indeed, the
Hong Kong Journalists Association (HKJA) and ARTICLE 19 have long been arguing
that the bulwark for the protection of freedom of expression—the “one-country,
two-systems” concept, itself inherently fragile—has been eroded gradually but
inexorably since the handover, permitting China an ever more influential say over
Hong Kong affairs, and not always to the SAR’s benefit.

Evidence of this in the year under review includes the controversial interpretation
of the Basic Law by the Standing Committee of China’s National People’s Congress,
which allows Mr Tung’s successor to serve as chief executive for only two years—
despite the Basic Law stating clearly that this term should be five years.

The new chief executive is Donald Tsang Yam-kuen, the chief secretary for
administration (head of the civil service) who was thought to stand little chance of
reaching the pinnacle of power in Hong Kong given his many years of loyal service
to the pre-handover colonial power. However, the Chinese leadership clearly
decided it wanted a new chief executive who could restore the confidence in
government so readily thrown away by Tung Chee-hwa.

So with Donald Tsang in charge, will freedom of expression be better protected, or
will it face fresh threats? The answer remains uncertain. Mr Tsang has so far given
mixed signals. He says he will not attempt to revive the enactment of national
security legislation during his two-year term; at the same time, he says elements of
the proposed 2003 legislation are too loose for his liking, suggesting his broader
concurrence with the law. He has also pledged not to rein in RTHK, yet has called on
the broadcaster to drop horse-racing and entertainment programmes, and implied
that RTHK should do more to sell the government'’s policies.

Then there is the arrest and detention of Hong Kong journalist Ching Cheong, and
Mr Tsang’s initial hands-off approach to the issue. Mr Ching’s detention is highly
sensitive, and goes to the very heart of China’s concerns—national security and state
secrets. As such, the case will be a bellwether of how Mr Tsang will handle an
increasingly assertive government in Beijing. The new chief executive may choose to
follow Beijing's line, or he may opt to fight for Hong Kong's best interests.

However, we note that Mr Tsang does not come to the job without political baggage.
He was an important member of Tung Chee-hwa’s team, even though at times he
was sidelined. Worryingly, he did not speak out about national security legislation.
The signs are indeed that he may shy away from anything that might anger the
central government.

Nevertheless, the HKJA and ARTICLE 19 share a sense that there could be a fresh
start, and a hope that a change of chief executive will bring new opportunities. We
hope that Mr Tsang can play a far more active role than his predecessor in
upholding and protecting freedom of expression, including media rights. In this
regard, we call on the new chief executive to take the following action:

1. Strongly encourage the central government to state unequivocally and publicly
that it does not—and will not—tolerate actions or words by any mainland
official or agency that impinge upon or threaten freedom of expression in Hong
Kong.



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 3

10.

Urge the central government to scrap all regulations that impose restrictions on
Hong Kong-based journalists working on the mainland, including those that
deny access for journalists working for publications which are considered to be
unfriendly.

Urge the central government to release detained journalist Ching Cheong
forthwith if there are no legitimate grounds under internationally accepted
norms to detain him, and otherwise to deal with the case in an open and fair
manner which is consistent with the rule of law. Ensure that Mr Ching'’s civil
rights are upheld and allow him to meet with his family, lawyers and Hong
Kong government representatives.

Refrain from taking any action that may threaten freedom of expression in
Hong Kong. This is best achieved by promoting a society that is tolerant of
differences of opinion—even if such opinions are not widely held or are
anathema to the central government.

Refrain from further work on legislation implementing Article 23 of the Basic
Law—or at the very least, include sufficient safeguards within the law to ensure
that freedom of expression is not harmed in any way by national security
legislation. The latter safeguards are best achieved by including in the legislation
the Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression and
Access to Information, as well as proper public interest and prior publication
provisions in the existing Official Secrets Ordinance. The exercise, if it goes
ahead, should be aimed at liberalising existing draconian laws.

Ensure that Radio Television Hong Kong (RTHK) can continue to enjoy editorial
independence through the enactment of legislation guaranteeing the station’s
autonomy and editorial independence in clear and unambiguous terms.

Implement a policy of maximum transparency, through the enactment of
freedom of information legislation to guarantee access to government
information and documents, and the opening up of statutory bodies to public
scrutiny. Freedom of information legislation should be based on the principles
of maximum disclosure, limited and narrowly drawn exemptions, and an
effective appeal mechanism.

Implement a non-discriminatory policy towards the media by ensuring that
every media organisation is treated on an equal basis—irrespective of what views
the media organisation may hold. The government should hold regular news
conferences, instead of relying on invitation-only media briefings handed out to
selected ‘friends’ of the government.

Scrap restrictive media practices, including the use of press passes to enter the
Central Government Offices and the designation of reporting areas which are
often far from an event of public interest. As a symbolic gesture of openness, the
government should tear down the railings set up around the Central
Government Offices.

Review existing legislation to ensure that it is fully compatible with the right to
freedom of expression. This should cover in particular the law dealing with the
seizure of journalistic material, to ensure that adequate protection is given to
journalistic material held in confidence and to tighten the circumstances in
which the law enforcement authorities may seize journalistic material.



Mr Tsang, the hard-
liner...

...or the soft?

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

SECTION 1

A change of guard

On March 10th 2005, Hong Kong's chief executive, Tung Chee-hwa,
announced that he was resigning from the SAR’s top post. Two days later, Chief
Secretary for Administration Donald Tsang announced he would become acting
chief executive. He also noted that an election for the next chief executive
would be held on July 10th—although the winner would serve only two years,
instead of the five set down in the SAR’s constitution, the Basic Law. Mr Tsang
later put his name forward as a candidate, and was returned unopposed in mid-
June. In the section we look in detail at this change of guard because of the
bearing the wider political, legal and judicial environment will have on the
health of freedom of expression and press freedom.

The news that Mr Tung was resigning had been anticipated—it had been
telegraphed on March 1st, when most newspapers reported that Mr Tung
would resign. This followed an earlier report that Mr Tung would become a
member of China’s top advisory body—the Chinese People’s Political
Consultative Conference (CPPCC). He became a CPPCC vice-chairman on
March 12th, in what clearly was an honorific handshake following his
resignation.

The newspaper reports that Mr Tung was stepping down—almost three years
after he was elected unopposed to a second five-year term as chief executive—
caught many politicians and observers by surprise. The Chinese government
clearly wanted a change. Analysts say this may well have been a consequence
of a change in leadership in Beijing. The new leaders had almost certainly—
though this was never stated explicitly—tired of Mr Tung’s lacklustre
governance, and wanted someone who was more aggressive in political style.
Donald Tsang clearly filled the bill, despite his long career in the colonial
system (which was recognised with a knighting in the run-up to the 1997
handover).

It remains to be seen how Mr Tsang will handle his new duties. Some analysts
expect Mr Tsang will take a hard line—reasserting government authority at the
expense of the vital bulwarks of a free society in Hong Kong. These analysts
suggest that Mr Tsang, in a bid to ensure executive supremacy, will ride
roughshod over freedom of expression, possibly by putting forward tougher
anti-subversion legislation and reasserting control over the government-owned
broadcaster RTHK.

Other analysts suggest the opposite—that Mr Tsang will do very little during
his two-year term, so as to ensure a “harmonious society” (the Ilatest
buzzwords from Beijing). They suggest, too, that he will not want to ruin his
reputation as a promoter of liberal values in Hong Kong. Indeed, shortly after
he became acting chief executive, he trumpeted the importance of a free flow
of information in a speech he gave at the University of Hong Kong. He cited
this as one of the four pillars of Hong Kong's success, noting: “These are values
that we simply will not compromise. To do so would signal the beginning of
the end for Hong Kong.”

GROWING DISILLUSIONMENT WITH TUNG CHEE-HWA

The path to Mr Tung’s downfall probably began on July 1st 2003, when half a
million people took to the streets to protest against the government’s proposed
national security legislation. One year later, on the same day in 2004, another
massive march took place, this time protesting against China’s decision to
block moves to introduce full democracy in 2007 and 2008. This followed a



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 5

No national security
law, “for the time
being”

controversial April 2004 interpretation by the Standing Committee of the
National People’s Congress of provisions in the Basic Law on political reform.

A common theme in both marches was public disillusionment with how Mr
Tung was governing Hong Kong. He was considered to be clumsy politically—
and simply not tough enough in handling relations with Beijing. His
popularity ratings also suffered as a result of his perceived response to several
adverse events during his tenure—including health scares and a debilitating
double recession. It was ironic, though, that Mr Tung was forced to resign as
the economy was rebounding strongly.

On free expression, which is guaranteed in the Basic Law, Mr Tung’s
commitment was always half-hearted. He reportedly confided to a pro-Beijing
politician and magazine publisher, Xu Simin, that he would slowly bring RTHK
under control. He also spoke more about journalistic responsibilities than
freedoms and rights. And it was during his stewardship that the government
brought forward new national security legislation, which posed severe threats
to media freedoms through its provisions on treason, sedition, secession,
subversion and theft of state secrets.

Public pressure forced the government in September 2003 to shelve the
National Security (Legislative Provisions) Bill. A working group in the Security
Bureau would instead continue to study national security issues, officials said,
although there was no new timetable given for enacting the law. Media reports
raised the possibility that the government might move again in late 2004.
Major political parties said they would support such a move only if the
government first published a white bill—which was absent from the first
consultation exercise. The Legislative Council’s legal representative, Margaret
Ng, said she would publish her own white paper based on the consensus
reached by the Article 45 Concern Group, a group of four liberal-minded
legislators, including Ms Ng.

With battle lines drawn again, Mr Tung announced in September 2004 that a
new national security bill would not be put forward “for the time being”. He
told journalists that he had to first ensure economic recovery and map out
arrangements for the 2007 chief executive election and the 2008 Legislative
Council poll. “We will consider the matter only after the community has
reached a basic consensus on this question and after we have satisfactorily
dealt with economic recovery, economic restructuring and constitutional
arrangements,” Mr Tung noted. “We will not consider the question now.”
Officials close to the issue said they did not expect any move during the
remainder of Mr Tung’s term—which would have lasted until the end of June
2007, if Mr Tung had not stepped down.

A DRESSING DOWN IN MACAU

On December 20th 2004, celebrating the fifth anniversary of its return to
Chinese rule, something unusual happened in Macau. Tung Chee-hwa was in
the former Portuguese enclave to join in the celebrations, presided over by
China’s president, Hu Jintao. Mr Tung met Mr Hu to report on his work in
governing Hong Kong—a reporting process that normally takes place in
Beijing.

In a closed-door meeting, Mr Hu spoke at length to Mr Tung and his ministers.
Video footage of Mr Hu's speech was quickly released to the media. It showed
the president telling his glum-faced guests from Hong Kong to reflect on their
inadequacies and improve their governance. They were also urged to
strengthen unity in Hong Kong, which had witnessed splits not only between
the pro-government and the pro-democracy camps, but also within the pro-
government camp, as some ministers and executive councillors positioned



Beijing does not yet
fully trust Mr Tsang

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

themselves for a possible bid to become the next chief executive in the year
2007.

Heated debate ensued over whether Mr Hu was in fact giving encouragement to
Mr Tung, or whether he was dissatisfied with the chief executive’s performance,
and giving Mr Tung a public scolding. Many analysts considered the latter to
be the case, even though Mr Tung—on his return to Hong Kong—held an
impromptu press conference to deny he was given a dressing down or that
Hong Kong was facing a crisis of governance.

However, three new issues were buffeting Hong Kong and further weakening
the credibility of the government. First, the government proposed that a single
developer should build a new cultural district on reclaimed land in West
Kowloon. This prompted resentment from some companies which felt it would
be better to adopt a multi-developer approach. Second, the government
initiated an initial public offer involving car parks and shops in public housing
estates. This was later derailed after an elderly public housing tenant mounted a
legal challenge. Third, a developer announced that it planned to demolish a
never-occupied middle-class housing estate built in a prime location with
government assistance. The developer dropped the demolition plan under
intense public pressure.

One major theme ran through these issues. The chief executive—himself a
former shipping magnate—was favouring big business. In his policy address to
the Legislative Council in January 2005 he denied favouritism charges. At the
same time, he admitted that there had been shortcomings in his governance,
saying that his administration’s ability to govern had been undermined by its
failure to respond adequately to political and economic changes. He also
pledged to improve governance by taking what he called a more people-based
approach—something he had clearly failed to achieve since 1997.

CONTROVERSY OVER ANOTHER INTERPRETATION

Within two months of his policy address, Mr Tung was gone. The Chinese
leadership had clearly decided that it was time for a new face. Indeed, it is
probably not coincidental that new faces were now in charge of China. Former
president Jiang Zemin had appointed Mr Tung in 1997 and, for his second
term, in 2002. With Mr Jiang stepping down in 2003, Hu Jintao had taken over
the reins of power, including in 2004 Mr Jiang’s last and most important
official post—chairman of the state’s Central Military Commission.

Now was the time for the former colonial financial secretary, Donald Tsang, to
move to centre stage. Many analysts had thought that Mr Tsang stood little
chance of taking on the top job, given his colonial baggage. He was also not
trusted by many in the pro-Beijing camp in Hong Kong, who considered him
to be too arrogant. But these concerns were brushed aside, as the Chinese
leadership signalled it was time for a significant change. Analysts suggested
that Beijing had tired of having a business leader as Hong Kong’'s chief
executive, and it was time to resort to an old colonial tradition—reliance on an
administrative officer, who had risen through the ranks of the civil service.

However, the Chinese leadership did not trust Mr Tsang enough to give him a
full five-year term as the next chief executive. Instead, they said he should
serve only the remainder of Mr Tung’s term—that is two years. This prompted
a new firestorm in Hong Kong, as the government sought a new interpretation
of the Basic Law on the length of the new leader’s term—the third
interpretation since the handover.

The decision was embarrassing for the Hong Kong government. Earlier, in May
2004, the secretary for constitutional affairs, Stephen Lam, had given an
unambiguous statement about the length of the chief executive’s term. He told



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 7

A weak platform for
rights and freedoms

legislators: “The term of office of the chief executive, as prescribed in the Basic
Law, is five years. This provision applies to any chief executive. There is no
exception.”

However, on March 12th the justice secretary, Elsie Leung, said the government
had been wrong. She said officials had consulted mainland legal experts and
had subsequently “adjusted their understanding” of provisions in the Basic law
on the term of the next chief executive, which should be the remainder of the
term of the outgoing leader.

Pro-democracy legislators and the two main bodies representing the legal
profession—the Bar Association and the Law Society—expressed dismay over
the decision. The Bar Association noted that the government, by seeking the
views of mainland legal experts, had for the first time acknowledged a
preference for the mainland interpretative approach to the Basic Law. It also
questioned whether the administration would take the same approach on the
meaning of fundamental rights enshrined in the constitution, an approach
which could threaten the very existence of such rights, including freedom of
expression. The government later denied that it would follow such a course of
action.

An independent pro-democracy legislator, Albert Chan, announced that he
would challenge the two-year ruling in the courts. The government then said it
would seek an interpretation from the Standing Committee of the National
People’s Congress on the term of the next chief executive. This was another
abrupt change of stance on the part of the government. Officials had earlier
said on several occasions that they had no plans to seek such an interpretation.

In late April 2004, the matter went to the standing committee, which ruled—
predictably and in a statement short of legal argument—that the next chief
executive should serve only until 2007. However, it did not consider the wider
issue of whether the winner of the July 2005 election could serve one or two
terms after 2007. It also made it clear that the ruling applied only to the period
before 2007 and that what happened afterwards would depend on the outcome
of the review of political arrangements for 2007 and 2008.

The reaction to the interpretation was muted—possibly because people had
become complacent about such moves. Pro-government parties backed the
announcement, while opposition politicians criticised it. The chairman of the
Democratic Party, Lee Wing-tat, called the move deeply regrettable and
expressed fears that there would be more interpretations. However, the action
had its effect—independent legislator Albert Chan withdrew his plan to
challenge a two-year term. This paved the way for the passage of amendments
to the ordinance governing the election of the chief executive and for the poll
itself to take place.

However, the interpretation raises serious questions about the rule of law in
Hong Kong and the power of the judiciary to challenge government decisions.
The Article 45 Concern Group said: “We share the profound disappointment of
those who had hoped that the Hong Kong judicial process would be left to
follow its natural course without being effectively pre-empted by an
interpretation.”

A PREDICTABLE ELECTION CAMPAIGN

Donald Tsang formally launched his election campaign in June 2005—after
Beijing had accepted his resignation from the government. Mr Tsang hit the
“campaign trail” with a pledge to strengthen the government. He promised to
revamp the Executive Council, rejuvenate an advisory commission on strategic
development, and bring in new blood to the political system. His political
platform also focussed on cultivating a good relationship with Beijing and



Mr Ching was not
the only arrest

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

increasing patriotism among young people. A short section towards the end of
his platform highlighted the need to safeguard the rule of law and the
independence of the judiciary and to protect human rights and other
fundamental rights—but no specific mention of freedom of expression.

The candidate later commented on one of the most threatening issues to
freedom of expression—national security legislation. Mr Tsang said: “I don’t
think (the community) has recovered from the turbulence created in the last
exercise... I have absolutely no intention of reviving the Article 23 legislation
during the remaining two years (of the chief executive’s term, ending in
2007).” However, he also indicated that he thought the wording of the draft
anti-subversion law that was shelved in 2003 was too loose. He said: “I also
believe that there were imperfections, particularly with reference to
enforcement, which could be improved.”

Mr Tsang’s approach towards national security legislation is likely to indicate
the extent to which Beijing has become more involved in Hong Kong affairs. In
Mr Tung’s first term, the central government took a relatively hands-off
approach towards Hong Kong. Following the July 1st 2003 march, Beijing took
a much closer interest in how Hong Kong was being run. This approach is
likely to continue, which might mean that Beijing will impose its views on
issues that are integral to its interests, including anti-subversion laws. Mr
Tsang, in stating that there were imperfections in the earlier draft, appears to be
reflecting this new reality.

Mr Tsang gathered a total of 674 nominations, ensuring his victory without a
fight.

A CHALLENGE FROM CHINA: HONG KONG JOURNALIST ARRESTED

One serious issue that arose during Mr Tsang’s election campaign was the arrest
in China of Hong Kong journalist Ching Cheong. The chief China
correspondent for Singapore’s Straits Times was detained in Guangzhou in April
2005. He was later moved to Beijing, where he remains under house arrest.

Mr Ching, interestingly, is a long-time supporter of Beijing—going back to his
student days in Hong Kong in the 1970s. He worked for the pro-Beijing
newspaper Wen Wei Po for 15 years before resigning with many of his
colleagues in the wake of the 1989 suppression of the pro-democracy
movement in China. The newspaper mourned the deaths of students and other
protesters, prompting the mainland authorities to regain control of the
newspaper. Mr Ching later helped set up an independent China-watching
magazine, Contemporary, which closed down in February 1995. He then joined
the Straits Times.

The journalist’s detention was not publicised until late May as Mr Ching’s wife,
Mary Lau, and his supporters unsuccessfully sought his release through
mainland contacts. Ms Lau said she thought the arrest was related to Mr
Ching’s attempt to obtain a manuscript of secret interviews with deposed
Chinese leader Zhao Ziyang, who died in January 2005.

But one day later, a Chinese foreign ministry spokesman denied that the case
was linked to Mr Zhao. The spokesman, Kong Quan, said: “Ching has confessed
that he has been collecting intelligence in recent years following instructions of
an overseas intelligence agency. He has received a large amount of spying fees.”
Ms Lau denied this allegation.

The case was further muddied following reports that two researchers from the
Chinese Academy of Social Sciences, Lu Jianhua and Chen Hui, had been
arrested—also in April—for allegedly leaking state secrets. Ms Lau expressed
the view in an open letter to Chinese president Hu Jintao that the arrests could



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 9

Mr Tsang was slow
to respond

be related to an exercise by Mr Lu to compile a report for the Chinese
government on the situation in Hong Kong following the 2003 and 2004 July
1st mass rallies. She said Mr Ching was involved in setting up meetings for Mr
Lu with Hong Kong politicians and academics to discuss Hong Kong affairs.

The HKJA and other prominent media organisations, including the
International Federation of Journalists, called for Mr Ching’s immediate release
and for the case to be handled in a fair, open and legal manner. The HKJA also
petitioned the Hong Kong government and Beijing’s liaison office in Hong
Kong, as well as organising a number of signature campaigns. One, for serving
and former Hong Kong journalists, included 770 names. Another petition—
organised with the international group, Reporters Without Borders—garnered
10,500 signatures both in Hong Kong and overseas. A third co-ordinated with
the International Freedom of Expression Exchange (IFEX) received support
from organisations representing half a million journalistic workers.

Legislative councillors also expressed concern over the case, passing a motion
calling on the Hong Kong government to deal with the issue as soon as
possible. The former chief secretary for administration in the SAR government,
Anson Chan, took a similar line. She called on the administration to do more
to help Mr Ching, by allowing him access to his wife, relatives and lawyers.

Donald Tsang, however, came under fire for not doing enough—after he turned
down a request for a meeting with Mr Ching’s wife when he was acting chief
executive. He maintained that he had acted immediately, by passing on the
case to the government’s security bureau, which handles such cases. However,
Mr Tsang also insisted that the government had to respect the “one-country,
two-systems” principle and could not interfere in the mainland legal system.

The HKJA rejected this assertion, arguing that the government should ensure
the proper implementation of the existing notification system—whereby the
Chinese authorities notify the Hong Kong government when a Hong Kong
resident has been detained or arrested on the mainland. This is vital to ensure
proper protection for the rights of Hong Kong residents.

Belatedly, and under pressure from organisations such as the HKJA, Mr Tsang
did raise Mr Ching’s case directly with a senior mainland official—the director
of the State Council’s Hong Kong and Macau Affairs Office, Liao Hui. The
meeting took place shortly before Mr Tsang was sworn in as chief executive in
Beijing in June 2005. He quoted Mr Liao as saying he would handle the case in
accordance with the law as soon as possible. The chief executive later told
legislators that the “truth will come out very soon”. At press time, in mid-July,
no news had come out.

The case comes as China analysts note a hardening of the country’s attitude
towards dissent—dashing hopes for liberalisation under the new leadership of
Hu Jintao and Wen Jiabao. Indeed, as news was emerging about the arrest of Mr
Ching, China was confirming that a researcher who had worked for the Beijing
bureau of the New York Times had been handed over to prosecutors on a fraud
charge. Mr Zhao had been accused of providing state secrets to foreigners. It is
unclear whether he will be charged on this latter count.

The case also reminded Hong Kong journalists of the arrest of former Ming Pao
Daily News reporter, Xi Yang, who was accused of disclosing state financial and
economic secrets. He was jailed for 12 years in March 1994—and was released
three years later. At the time of his arrest, journalists took to the streets to
express their anger. That has not happened in Mr Ching’s case.

Mr Ching’s arrest highlights a major problem—the vagueness of China’s
national security provisions (as contained in the country’s criminal code). This
is particularly true for provisions on state secrets. Their vagueness means that



10

Horse-racing for the
RTHK masses...?

...Donald says
whoa!

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

journalists may easily—and unwittingly—enter a minefield if they research any
issue which is in any way sensitive to the Chinese leadership.

The law has an inevitable chilling effect on journalists, be they from mainland
China or from Hong Kong. Journalists know that they could face harsh
retribution if they stray over the ill-defined line governing state secrets. Most
are therefore likely to shy away from sensitive areas such as power struggles
within the Communist Party, and dissident and secessionist activities. Mr
Ching’s arrest, reminding journalists of the perils of the law, in turn could
affect Hong Kong's role as an information centre—and in particular as a centre
for news relating to developments in China.

RTHK COMES UNDER GOVERNMENT PRESSURE

Another freedom of expression issue that arose during Donald Tsang’s election
campaign was the role of the government-owned public broadcaster, Radio
Television Hong Kong (RTHK). The station has for many years come under
pressure from pro-Beijing politicians, who want the station to better reflect the
views of the government or rather simply become a propaganda mouthpiece.
The station has resisted such calls, arguing that as a public broadcaster, it
should serve the public as a whole, and not just the government.

In July 2005, the government minister responsible for RTHK, Secretary for
Commerce, Industry and Technology John Tsang, announced that the station
would drop its live horse-racing programmes from the 2005-06 racing season.
While the decision may on the surface appear non-controversial, critics linked
the move with comments made by top government officials calling on RTHK
to rethink its programme contents and to stop competing with commercial
broadcasters.

First off the mark was Donald Tsang, who gave mixed signals in June 2005
about what he expected from the government broadcaster. He told senior
newspaper editors: “We need the assistance of RTHK in explaining our policies
effectively to the public.” However, at the same time, he said he had no plans
to rein in the broadcaster. Mr Tsang dismissed reports in some newspapers that
he would do Beijing’s dirty work in several areas, including bringing RTHK
under control. He said: “These are weird ideas and conspiracy theories.
(People) have gone overboard.”

However, he also expressed a personal dislike for certain RTHK programmes.
He echoed the views of others, including maverick pro-democracy legislator
and close friend Albert Cheng, in saying: “My belief is clear. I don’t like their
live broadcast of horse-racing meetings. As a public broadcaster, it should not
go into [the] entertainment business.” Similar views were put forward by Chief
Secretary for Administration Rafael Hui and the commerce secretary, John
Tsang.

In response, RTHK’s director of broadcasting, Chu Pui-hing, said there had been
discussions about whether to continue horse-racing programmes, and a
decision would be made after the 2004/05 season closed in June 2005. But he
said entertainment programmes—principally the station’s Top Ten Chinese
Gold Songs Award—should not be dropped, as it had a 27-year history and
raised money for charity.

However, it was not Mr Chu who made the announcement that horse-racing
programmes would be scrapped. It was the policy secretary, John Tsang, who
noted that his bureau and RTHK had reached a consensus on the scrapping of
live horse-racing broadcasts in April or May 2005—well before Donald Tsang
made any comments about the station.

The announcement prompted an angry reaction from RTHK staff. The
chairman of the RTHK Programme Staff Union, Janet Mak, said the decision



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 11

Independence intact,
RTHK claims...

...but pressures are
growing

had compromised the broadcaster’s editorial independence. Analysts also
expressed concern that it was John Tsang who made the announcement about
a programme change, and not Chu Pui-hing, who is responsible for
programming at the station.

The issue was discussed by legislative councillors, who expressed concern that
this might be the first move in a government campaign to stifle RTHK's
editorial independence. One pro-democracy legislator, Kwok Ka-ki, voiced fears
that the government was slowly Kkilling the station. He said: “It’s like cooking
frogs in warm water.”

However, the government denied that it was interfering in RTHK’s editorial
independence, or had any plans to scrap news and current affairs programmes.
RTHK’s director, Mr Chu, also denied that the move was linked to criticism by
senior officials. He said the decision was made by RTHK in light of budget
constraints and the proliferation of racing information through other
channels.

However, a senior Chinese official based in Hong Kong, Li Gang, insisted that
the government should have a say in programme content. He said: “The
government absolutely holds the authority to adjust and negotiate the content
of programmes at RTHK, a radio station under the SAR government.”

This was the culmination of several months of pressure on RTHK. In April
2005, the station’s operations were discussed by the Legislative Council’s
information technology and broadcasting panel. A paper given to legislators
noted that some members were keen “to ensure that RTHK should uphold its
editorial independence and continue to provide a platform for free and
unfettered expression of views”. However, others “expressed concern that
some of RTHK’s current affairs and personal view programmes are too critical
of government policies and lack a balanced perspective.”

One panel member, Albert Cheng, questioned whether the government was
trying to “dry up” RTHK, by cutting its funding and refusing to give it new
facilities. The station’s annual budget has declined from HK$506.2m in the
2001-02 financial year, to HK$428.5m in 2005-06. However, a deputy secretary
for commerce, industry and technology, Marion Lai, said every department
under her bureau had to share the same cuts, as part of the government’s effort
to balance the budget. Analysts noted though that RTHK'’s cuts—totalling 20%
over five years—were deeper than those imposed on many other government
departments.

The government has also downgraded RTHK'’s request to move to a new site. It
currently occupies three sites on Broadcast Drive, which is fast becoming a
luxury residential area. One of Hong Kong’s terrestrial broadcasters, ATV, is
currently selling its Broadcast Drive site to the territory’s largest property
developer, Cheung Kong. RTHK is proposing to move to an industrial site in
Tseung Kwan O, arguing that the cost—estimated to be at least HK$1.1bn—
would be easily recouped through the sale of the three sites—especially at a
time when the property market is rebounding.

While some of these issues fall outside the ambit of freedom of expression, the
HKJA nevertheless maintains that the government must do more to guarantee
the station’s editorial independence. Among other things, it should enact
legislation guaranteeing RTHK’s autonomy and editorial independence in clear
and unambiguous terms. It should also refrain from taking any action that
might be perceived as threatening to the station’s existing status as an
independent public broadcaster.



12

ICAC action causes
media fury

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

SECTION 2
Fresh threats to the media

All eyes in the first half of 2005 have been focussed on the change of leadership
in Hong Kong and what that means for freedom of expression. However, there
were a number of disturbing developments with freedom of expression
implications in the second half of 2004. These included raids against seven
newspapers by investigators from the Independent Commission Against
Corruption (ICAC), and the introduction of a new digital communication
system which limits media access to crime stories.

On the law reform front, the Legislative Council endorsed changes to the
United Nations (Anti-Terrorism Measures) Ordinance—despite opposition from
the HKJA. The new measures authorise officials to freeze the assets of terrorists.
They also give the police sweeping powers of investigation—opening the door
to the possible prosecution of journalists for refusing to reveal sources of
information—contrary to broadly accepted ethical codes for journalists.

At the same time, there were some positive developments, including a Court of
Final Appeal ruling that quashed the conviction of a group of adherents of the
spiritual movement, the Falun Gong, and a decision by the judiciary to open
up some closed hearings to the public and journalists. Fears that a Chinese
anti-secession law might be applied to Hong Kong—as a substitute for the
failed national security legislation—also turned out to be groundless. The new
legislation did become law in March 2005—but it will not apply to Hong Kong
or Macau.

CONTROVERSY OVER SEARCH AND SEIZURE POWERS

In July 2004, ICAC officers executed 14 search warrants against seven
newspapers and the offices or homes of several journalists. The newspapers
included Sing Tao Daily, Apple Daily, Oriental Daily News, The Sun, South China
Morning Post, Hong Kong Economic Journal and the pro-Beijing Ta Kung Pao. The
move prompted a storm of fury from media organisations, including the HKJA
and the International Federation of Journalists.

The case related to an earlier fraud case against a listed company, Semtech
International Holdings. The ICAC mounted the raids against the seven
newspapers following the publication of the name of a woman involved in the
Semtech case who was being held under the ICAC's witness protection
programme. The woman was allegedly helping the agency’s case. It is an
offence to disclose the name of a person who is under such a programme.

No journalists were detained following the raids—although six others,
including two lawyers, were arrested. Four of them, including the lawyers, were
subsequently charged with perjury, conspiracy to pervert the course of public
justice, conspiracy to disclose and actually disclosing information about a
participant in a witness protection programme. The case has yet to go to full
trial.

The raids against the seven newspapers were made under provisions governing
the search and seizure of journalistic material in the Interpretation and General
Clauses Ordinance. This law was passed in 1995 to make it harder for the law
enforcement authorities to make raids against newspapers. The HKJA felt that it
did not give adequate protection to the media.

One of the affected newspapers, Sing Tao Daily decided to take the ICAC to
court over the raids. In August 2004, Court of First Instance judge Mr Justice
Hartmann ruled that the ICAC was wrong—in fact and in law—in seeking the
search warrants. He ordered that the warrants issued against Sing Tao Daily and



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 13

More safeguards for
journalistic
material, HKJA
argues

one of its reporters be set aside. He said that the ICAC should not have
automatically resorted to a “draconian” law when “it could equally have
achieved its legitimate aim by less intrusive measures”.

Mr Justice Hartmann also set down several conditions for consideration by the
law enforcement authorities before resorting to search warrants. He said that
search and seizure of journalistic material was permissible only if, for example,
other methods had been tried and failed; it was in the public interest; a
production order had not been complied with; and the authorities were
unlikely to succeed due to a “real risk” they might “seriously prejudice” the
investigation.

The ICAC took the case to the Court of Appeal, which in October 2004
dismissed the appeal on technical grounds—it did not have the jurisdiction to
set aside Mr Justice Hartmann’s ruling because the case was criminal rather
than civil. However, the three judges said that if they did have the powers, they
would have set aside the Court of First Instance ruling. The chief judge, Mr
Justice Ma, said: “I am satisfied that the ICAC acted entirely lawfully in seeking
the search warrants in this case. They did no more and no less than they were
entitled by law to do.”

The Court of Appeal ruling left considerable confusion. The Legislative
Council’s legal representative, Margaret Ng, said: “The only solution is for the
ICAC to go to the Court of Final Appeal and get it cleared up.” The ICAC
declined to take the matter any further—prompting concern among journalists
that the real winner of the case was the anti-graft body.

The matter was followed up in a Legislative Council sub-committee. The HKJA
gave its views to Legco, arguing that the search and seizure provisions in the
Interpretation and General Clauses Ordinance should give greater protection
to journalistic material. In particular, it called for adequate protection for
journalistic material held in confidence, and that search and seizure should be
permissible only in the most exceptional of circumstances. The HKJA also
called for open hearings for applications for search warrants and that such
documents should be issued only where “the public interest in obtaining the
journalistic material clearly overrides the public interest in protecting press
freedom and that the circumstances are of a sufficiently vital and serious
nature.”

However, the government is sticking to its position that there is no need to
change the law. A principal assistant secretary for security, Winnie Ng, told a
Legislative Council sub-committee meeting in May 2005 that existing laws had
“struck a prudent, careful and reasonable balance between protecting public
interest and protecting press freedoms.” The HKJA disagrees, and will continue
pressing for changes to the relevant provisions.

POLICE LIMIT ACCESS TO CRIME INFORMATION

In December 2004, the police introduced a new digital communications system
to replace an analogue equivalent. It was first introduced in the New
Territories, then expanded to Hong Kong Island in May 200S. It will be fully
implemented—including in the Kowloon region—in 2006.

Media organisations have for many years listened in—without permission—to
the analogue system. This has allowed the media to get advance warnings of
incidents, and to arrive at the scene quickly—sometimes even before the police.
However, media organisations are not able to listen in to the digital
communications system. The commissioner of police, Dick Lee, has noted that
the change to a digital system is not aimed at curbing media freedoms.

With the introduction of the new system, the police started issuing news alerts
through the government Information Services Department. These are short



14

Time lag not in the
public interest

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

announcements giving only the nature of an incident, such as “theft” or
“criminal damage”. The location and time of the incident is also given.
However, no indication is mentioned of the seriousness of the incident.
Reporters would either contact the Police Public Relations Bureau or check the
police website for further details, which at certain times of the day can be
difficult.

The HKJA fears that the police are selectively choosing which stories they want
to highlight. Indeed, police representatives rejected calls for guidelines to be
drawn up on how information should be released to the media, or to give a
pledge on how long they would take to release details of cases. Media
representatives saw the move as an attempt to block the free flow of
information.

The HKJA has carried out studies of how the system has been implemented. In
the first two months after the new system was put into effect in the New
Territories in December 2004, the police released less than 12 items per day—
far below the pledge given by Mr Lee that 30 to 40 items would be sent out
every day.

After the release of these findings, the police reiterated that they would co-
operate with the media. However, a further study between March 11th and
April 10th 2005 found that only 6.8 cases were released per day on average.
Indeed, on March 21st, no items were released to the media. The head of the
Police Public Relations Bureau, Alfred Ma, explained that the New Territories
district was comparatively calm that day.

Media organisations were in particular angry about the timing of the release of
information. According to the data collected in the first two months of the
system’s operation, the police released information to the media on average
one hour after officers first heard of the incident. Such a time lag is long
enough for officers to clear the scene before the arrival of the media.

The police gave technical reasons for the delay. They pointed to the need to
check information and carry out preliminary investigations. Indeed, in March
and April, the time lag narrowed—to an average of 44 minutes. However, the
media felt this was still far from satisfactory.

However, for more serious cases—those which are of particular interest to the
media—the delay is far more serious. In March and April, the time lag for
“murder” cases was the worst. It took almost five hours for the police to release
information. “Criminal damage” cases took three hours 19 minutes, while
details of “burglary”, “theft in car” and “attempted robbery” cases took in
excess of two and a half hours.

The marine police have had a digital communications system for the past four
years—and during that time there have been very few reports of crime at sea.
However, that does not mean that such activities have stopped. According to
recently released police data, there were three to four robbery cases per year
over the period from 2001 to 2004, and one to five cases of incursion by
mainland law enforcement vessels per year over the past four years. Arrests at
sea have also been rising.

Given the serious problems that have arisen for journalists from the new
communications system, the HKJA calls on the police to improve the way its
information is released, to ensure that the media and the public’s right to know
is respected. This would also allow the media to monitor effectively the work of
law enforcement agencies—a vital role in a free society.



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 15

The government is
not for turning

A victory, of sorts,
for openness

RENEWED PUSH FOR FREEDOM OF INFORMATION LEGISLATION

In January 2005, the Legislative Council endorsed a non-binding motion
calling for the enactment of freedom of information legislation. This brought
the issue back into the public eye following a failed attempt by several groups,
including the HKJA, to force the colonial government to enact such legislation
in the run-up to the 1997 handover. Instead, the government put into effect
an administrative code on access to information, which fails to give people an
enforceable legal right to information.

The most recent attempt to force the government’s hand came from a
Democratic Party legislator, James To. The campaign received backing from a
shareholder rights activist, David Webb, who used the code to seek the
financial accounts of three companies based in Hong Kong’s Cyberport. He was
denied the full accounts because they contained commercial secrets. The
activist complained to the ombudsman, who found that the accounts given to
a Legislative Council panel had been sanitised.

However, the government rejected the call for freedom of information
legislation, saying that the existing code was adequate. A spokesman noted in
April 2005 that there had been almost 17,500 requests since the code came into
effect in March 1995. He said 90% of requests had been met either in full or in
part.

But this ignores the fact that a code does not give anyone a legal right to seek
information from the government or a public body. Indeed, there is a growing
trend in the international community to enact such legislation. A British law is
one of the latest to come into force—in January 2005, prompting about 900
requests in the first week of operation.

The HKJA has long been calling on the government to introduce freedom of
information legislation. However, to be effective it must be based on the
principles of maximum disclosure, limited and narrowly drawn exemptions,
and an effective appeal mechanism.

JUDICIARY OPENS UP COURT HEARINGS

There was progress on the transparency front in one area. In June 2005, the
judiciary announced that it was opening up most chambers hearings for civil
proceedings in the High Court, District Court, Lands Tribunal and Family
Court. The move was long overdue—a judiciary working group proposed the
move way back in May 1997. In a statement, the judiciary said it regretted the
time that it had taken to deal with the matter.

The move means that members of the public and journalists will be allowed to
attend formerly closed-door hearings—unless they deal with sensitive issues
including adoption, children, financial matters relating to matrimonial
proceedings and ex-parte applications for injunctions and similar orders.
However, a judge will have the right in certain circumstances to open even
these cases.

The chairman of the Bar Association, Philip Dykes, welcomed the move, saying
it would enhance transparency in the judicial system.

There was one other piece of good news on the transparency front. In June
2005, meetings of the Town Planning Board were thrown open to the public—
except where confidential information was being discussed and during formal
deliberations by members on town planning applications.

While these restrictions will impose limits on public scrutiny, the decision to
open much of what the board discusses is a significant victory. In February
1998, the HKJA called for five bodies to open their meetings to the public.
They included the Town Planning Board, the Advisory Council on the



16

There are bigger
forces abroad

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

Environment, the Education Commission, the Broadcasting Authority and the
Transport Advisory Committee. The latter four bodies still hold their meetings
behind firmly closed doors.

A WIN, TOO, FOR FALUN GONG PROTESTERS

In a major victory for the freedoms of assembly, demonstration and expression
in the year under review, convictions against adherents of the spiritual group,
the Falun Gong, were quashed. The 16 were arrested in March 2002 as they
demonstrated peacefully outside Beijing’s local liaison office. They were
protesting against Beijing’s persecution of the Falun Gong, which was banned
and branded an “evil cult” on the mainland in 1999. It remains legal in Hong
Kong. Critics suggested that the prosecutions in Hong Kong might have been
politically motivated—as Hong Kong came under pressure itself to ban the
group. The prosecuting authorities, however, denied the charge.

The Court of First Instance found the group guilty of a variety of offences in
August 2002. More than two years later, in November 2004, the Court of
Appeal cleared all of them of obstructing the entrance to the liaison office. But
the appellate court dismissed appeals brought by eight of them against
convictions for obstructing and assaulting police officers after their arrest.

The three judges cited the Basic Law, the Hong Kong Bill of Rights and the
International Covenant on Civil and Political Rights as protecting the
“fundamental freedoms” of assembly, demonstration and expression in Hong
Kong. Referring to the spiritual group’s views—which are not widely supported
in Hong Kong—the judges asserted: “If the views or practices are unpalatable to
some ... their rights in law are not thereby diminished.” They also questioned
why the Court of First Instance judge, Mr Justice Wong, had raised issues such
as the history and culture of Hong Kong and the one-country two-systems
principle, noting that such considerations were irrelevant.

The remaining eight Falun Gong adherents took their case to the Court of Final
Appeal, which in May 2005 dismissed the remaining convictions. The five
judges were unanimous in their judgement that the arrests were unlawful and
therefore the obstruction and assault convictions had to be quashed. One of
the judges, Mr Justice Bokhary, wrote: “A court must always remember that
preservation of the freedom in full measure defines reasonableness, and is not
merely a factor in deciding what is reasonable.”

A lawyer for the Falun Gong, John Clancey, said the ruling made it clear that
the police may not “arbitrarily take away the right to demonstrate in a lawful
assembly whenever there is a minor obstruction.” The secretary for security,
Ambrose Lee, pledged to draw up new police guidelines.

However, there was a temporary setback in Hong Kong for the Falun Gong
later that same month. The group reported that it would have to stop
publishing its free newspaper, The Epoch Times, because its printer was pulling
out of a one-year contract signed in January 2005. The newspaper, which is
often critical of China, said the decision to stop printing came in “an
environment of self-discipline and self-preservation now common in Hong
Kong society”. However, it was later reported that the group had found an
alternative printer—albeit temporarily.

Chinese officials also made it clear that they were not taking a more moderate line
towards the group. Commenting on the Court of Final Appeal judgement, a
deputy director at Beijing’s liaison office in Hong Kong, Li Gang, said the group
had staged “long-term demonstrations at the entrance of the Liaison Office,
attacking the central government and state leaders... These protests are
disgusting.”



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 17

Notification
“constitutional”,
says court

MIXED RESULTS ON PUBLIC ORDER APPEAL

The legality of the Public Order Ordinance, which controls demonstrations in
Hong Kong, was the focus of attention in May 2005, when three political
activists—legislator Leung Kwok-hung and former student activists Christopher
Fung and Chris Lo—mounted an appeal against their conviction in November
2002 for staging an unauthorised rally. This was the first time that protesters
had been convicted under the Public Order Ordinance, which was tightened
considerably in July 1997.

In July 2005, the court of final appeal issued a ruling which upheld the
convictions. It declared that a general requirement in the law to notify the
police before holding a rally was constitutional. However, at the same time, it
argued that the term “ordre public’—used in the ordinance—was too vague
and therefore should be removed. The judgement also noted that freedom of
peaceful assembly was “precious” and “of cardinal importance for the stability
and progress of society”.

However, one of the five judges—Mr Justice Bokhary—went further, arguing
that the convictions should have been quashed. He said the police
commissioner’s power to ban public meetings and processions was
unconstitutional. He wrote: “Whenever there is a power by which the exercise
of a fundamental right or freedom is liable to be restricted, a constitution
properly protective of human rights requires that such a power be clearly and
carefully limited to avoid the danger of it being exercised arbitrarily or
disproportionately.”

The director of Hong Kong Human Rights Monitor, Law Yuk-kai, called on the
government to revise the ordinance and remove those elements that had been
declared unconstitutional. Legislators also pledged to pursue the case.

The case had earlier caused controversy, when it went to the Court of Appeal.
In November 2004, it dismissed the trio’s appeal, ruling that the powers given
to the police under the Public Order Ordinance were constitutional and
necessary in a democratic society. The chief judge, Mr Justice Ma, said a
notification system was “not only desirable but vital”.

However, there was also dissent in this case. Mr Justice Stock said the appeal
should have been dismissed, because the law was unconstitutional, the scope of
the discretion given to the commissioner of police to object to assemblies was
too wide, and the grounds were too vague.

GOVERNMENT SET TO REPORT ON RIGHTS RECORD

In February 2005, the government released a report on its implementation of
provisions under the International Covenant on Civil and Political Rights
(ICCPR). This includes how the government has implemented Article 19, which
deals with freedom of opinion and expression. This was the second report
prepared since Hong Kong's return to Chinese rule in July 1997. It will pave the
way for the United Nations Human Rights Committee to consider Hong Kong’s
record—tentatively in March 2006.

The committee’s previous report—released in 1999—contained several
criticisms of the way that the Hong Kong government had implemented its
human rights obligations. In particular, it highlighted the fact that the existing
treason and sedition offences in the Crimes Ordinance endanger freedom of
expression, because they are defined in “overly broad terms”. It also called on
the government to review the Public Order Ordinance, noting that it could be
applied “to restrict unduly the enjoyment of the right of peaceful assembly”.
The committee also expressed concern that the administration had failed to set
up a human rights commission or to introduce a fairer electoral system.



18

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

One of the biggest issues raised in the Hong Kong government report was the
attempt to enact national security legislation. The government maintains that
its draft legislation was in line with its international human rights
obligations—a stance rejected by the HKJA and critics of the legislation. The
government also notes that the bill was withdrawn from the legislative
programme in September 2003 and that there is no timetable for bringing it
back to the Legislative Council.

The HKJA will prepare its own report on how the government has met its
international human rights obligations—ahead of the 2006 hearing by the UN
Human Rights Committee.



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 19

A statutory body is
proposed

SECTION 3
Other media developments

The year under review has seen the question of media ethics come to the fore
again. This is courtesy of the government’s Law Reform Commission, which
backed calls for a statutory press council to be set up to handle privacy issues
and for the enactment of two civil torts which would have an adverse effect on
the way that investigative journalists can operate.

Self-censorship also remains a concern to freedom of expression advocates—
although just as some previously independent publications appeared to be
adopting a pro-Beijing stance on current issues, critics started taking to new
media to get their message across. Several internet radio stations were set up—
including People’s Radio Hong Kong. Others started web-logs (blogs),
highlighting stories that did not receive prominent coverage in the traditional
media.

At the same time, several English-language magazines closed down. They
included the weekly Far Eastern Economic Review—a long-time publication
operating out of Hong Kong that once had a reputation for fearless reporting
on regional issues. Its owner—the Dow Jones group—turned it into a monthly
featuring academic articles on the region. Another victim was the satirical
magazine Spike, which closed in September 2004, just ten months after it was
set up to give an alternative take on Hong Kong events.

There were also some job losses—despite a strongly rebounding economy. In
October 2004, terrestrial broadcaster TVB announced that 28 jobs had been
axed in its news division. The station said it had to cut costs and streamline
resources. Earlier that month, TVB’s controller of news, Loh Chan, and two top
aides had resigned—following the dismissal of seven other members of the
news team. The broadcaster has about 300 staff in its terrestrial and pay-TV
news divisions.

LAW REFORM COMMISSION BACKS PRESS COUNCIL

In December 2004, the Law Reform Commission released two much-delayed
reports—on civil liability, and privacy and media intrusion. Their publication
came five years after the commission’s privacy sub-committee released
consultation documents on the two issues.

The commission’s reports were controversial—because they targeted media
freedoms. The most significant—on privacy and media intrusion—proposed
the creation of a statutory press council (called in the report a “commission”)
through legislation. The body would consider complaints that the media had
infringed on the privacy rights of individuals. It would consist of journalist
and public representatives, including a retired judge. Press members would be
nominated by representatives of the newspaper and magazine industries, the
journalistic profession and the journalism teaching profession, while public
members would be nominated by professional bodies and non-governmental
organisations stipulated in related legislation.

The body would draw up a press privacy code, which would have to make
allowances for investigative journalism and stories that can be justified in the
public interest. It would accept complaints from the public and could initiate
its own investigations—only if they could be justified on public interest
grounds. The probes would be directed against the publisher and not individual
journalists or editors.

The Law Reform Commission proposed that the body should have the power to
advise, warn or reprimand a publisher, and require it to publish a correction or



20

A government move
to control the media?

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

its findings. However, it would not be able to award compensation to a victim,
fine a publication or order a publisher to make an apology.

The Commission’s privacy sub-committee had proposed—in 1999—that the
chief executive would play a role in setting up the press council, and the body
should have the power to fine a newspaper up to HK$1m. So in some senses,
the latest version is an improvement on the original proposal. The chairman of
the privacy sub-committee, Dr John Bacon-Shone, noted in December 2004:
“The commission and its privacy sub-committee are acutely aware of the
importance of freedom of speech and of the press and recommended the
creation of the new body only after they were satisfied that it would not
compromise those freedoms.”

Media organisations took another view—arguing that the government should
not be involved in any way in regulating the media. In rejecting the proposal
for a statutory press council, the HKJA said that while the press was not
blameless on privacy issues, it was fundamentally wrong to take a legislative
approach—as this ran counter to the principle of voluntary self-regulation.

The HKJA also questioned why the Law Reform Commission wished to create a
statutory press council—an approach rejected by many democratic countries—
and expressed doubts about whether the Law Reform Commission had made a
proper case that there was a pressing social need for taking the statutory route
in dealing with the problem of media intrusion.

The Law Reform Commission documented individual cases of intrusion.
However, its research dates back to the year 2002 at the latest. Since then,
media analysts have pointed to a move away from sensationalist and intrusive
reporting—possibly as readers became tired of this approach.

Interestingly, the chairman of the non-statutory Hong Kong Press Council,
Edward Chen, said: “Enacting a new law would inevitably give the perception
that the government may or can control the media.” The Hong Kong Press
Council was set up in July 2000 in response to the privacy sub-committee’s
report. However, the main mass-market newspapers—the Oriental Daily News,
Apple Daily and The Sun—have refused to join the body. The HKJA also decided
to stay out—arguing that media organisations should police themselves.

The other report published by the Law Reform Commission—on civil liability
for invasion of privacy—proposes the enactment of two civil torts, under which
individuals would be able to seek civil remedies through the courts.

The first proposal would make a journalist liable, if he or she intruded upon the
“solitude or seclusion” of another in circumstances where the latter had a
reasonable expectation of privacy, as long as the intrusion was “seriously
offensive or objectionable” to a reasonable person. There would be a number of
defences—for example if the act was done to detect crime, prevent seriously
improper conduct or to protect the security of China or Hong Kong.

The other recommendation would make a journalist liable if he or she
knowingly gave “seriously offensive or objectionable” publicity about another
person. The reporter would be allowed to argue that the publicity was made in
the public interest.

The HKJA opposed the two civil torts—on the ground that they would affect
the ability of journalists to carry out investigative work. It would also allow
wealthy individuals to harass the media by resorting to the threat of court
action unless the journalist dropped his or her investigations.

The Legislative Council has held hearings into the Law Reform Commission’s
proposals, but without drawing any conclusions. A final decision on whether to
adopt the recommendations will come from the government’s Home Affairs
Bureau—although there is no indication that any decision is imminent.



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 21

Poor judgement, or
else...?

SELF-CENSORSHIP REMAINS AN ISSUE

There is a continued perception that some sections of the media are engaging
in self-censorship. Indeed, a University of Hong Kong poll reported in May
2005 that respondents were split on whether the media practised self-
censorship. A total of 39% thought it did; an equal proportion thought that
was not the case. Further, 27% felt the media had scruples when criticising the
government, while 54% thought it was apprehensive when commenting on the
central government in Beijing.

It is worth noting that from 1999, University of Hong Kong polls showed that
in excess of 40% of respondents felt that media organisations were not
practising self-censorship compared with 30%-plus who felt that they were.
This changed in February 2004, with those accusing the media of self-
censorship exceeding those who did not. The range was zero to eight
percentage points.

As we have reported in the past, the nature of self-censorship is such that it is
difficult to determine whether the slant of a story, or its omission, is the result
of self-censorship or a justifiable editorial decision, a sense of fair play or a fear
of libel action. However, one incident did come to the fore in July 2004 when
the television station ATV chose to play down its report on the 500,000-strong
July 1st march in Hong Kong.

The Chinese-language Home Channel led the main evening newscast on July
1st with a flag-raising ceremony to celebrate the anniversary of Hong Kong’s
return to Chinese rule. It followed this with a report on a speech by the then
chief executive, Tung Chee-hwa, at a related event, and then focused on the
march, which was the lead item for most of the other media outlets in Hong
Kong, including ATV’s English-language World Channel.

There were some media reports about dissent among ATV news executives
about the decision not to lead with the march. The station’s senior vice-
president for news, Peter Kwan, denied that self-censorship was involved. But
To Yiu-ming, an assistant professor at Baptist University’s journalism
department, said: “I think it was very poor judgement to present it [the July
1st celebration] as the first item in the main cast. [ hope it is an honest mistake
rather than somebody instructing the news desk.”

There was further controversy on another front in October 2004, when ATV
and its main rival, TVB, started broadcasting a video just before their main
newscasts, featuring the national anthem played over a series of patriotic
images. The broadcasts started on October 1st, which is China’s national day.
The video was initiated by the Committee on the Promotion of Civic
Education, which advises the government on national education issues.

Reaction was mixed, with some calling it “disgusting”. Others said it was just
“boring”. However, the chairman of the committee, Daniel Heung, defended
the move, saying it was not aimed at brainwashing people. The video was
repackaged in a different format in May 200S5.

COMMERCIAL RADIO TALK-SHOW HOST QUITS

The controversy over the departure of three outspoken talk-show hosts from
Commercial Radio intensified in July 2005, when one of them—Wong Yuk-
man—was abruptly sacked from his weekly late-night show with the station.
Mr Wong had returned to Commercial Radio in August 2004—three months
after declaring that he had to take a break in the face of intense pressure to
tone down his criticism of the Hong Kong and Chinese governments. He said
he had received threats, and was actually attacked in March 2004.

Commercial Radio said the dispute arose after Mr Wong asked to be allowed to



22

No storm in a
teacup

Oh happy, clear
days...

The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19

host a show five times a week—similar to what he did before May 2004. The
station refused and terminated his contract with immediate effect. However,
Mr Wong said he believed the station was under pressure to sack him, after he
criticised Commercial Radio for being biased towards Donald Tsang during his
campaign to become chief executive.

Mr Wong said: “I don’t know if there is any hidden agenda. I cannot say if
there is political pressure or not. But what is clear is that they are very
dissatisfied with my attack against the station.” He also expressed the view that
freedom of speech in Hong Kong was diminishing.

Several protests were held outside Commercial Radio’s main office, with pro-
democracy legislators expressing the view that Mr Wong’s sacking had
“resulted in a spiral of silence, seriously eroding freedom of speech”.

Mr Wong had been one of three talk-show hosts to leave the station in May
2004. The other two—Albert Cheng and former legislator Allen Lee—never
returned. Mr Cheng won a resounding victory in the September 2004
Legislative Council elections, contributing to the pro-democracy camp
increasing its presence in the legislature from 22 seats to 25. Allen Lee
continues to comment on political affairs, but he quietly withdrew his threat
to quit China’s National People’s Congress.

Mr Cheng was also involved in a bitter dispute with Commercial Radio.
Initially, he pledged to return to his hard-hitting show—Teacup in a Storm. He
said he had held negotiations with station managers, who were reported to be
unhappy that he had left his job “unilaterally”.

In late July, Mr Cheng had an on-air clash with Commercial Radio’s director
Winnie Yu, over his decision to step down in May. This effectively sealed his
fate—he appeared on his programme for the last time on July 29th—when
former talk-show host Allen Lee called in to accuse Ms Yu of abandoning him
and the other talk-show hosts. Ms Yu had earlier accused Mr Cheng, Mr Wong
and Mr Lee of undermining freedom of speech by running away from their
shows, citing political pressure.

There were further ramifications. The station’s chief operating officer, Tony
Choi, was sacked—hours after another public clash between Mr Cheng and Ms
Yu, who took control of day-to-day operations at Commercial Radio. The two
new hosts of Teacup in a Storm, station consultant Leung Man-to and academic
Ivan Choy, also left the station.

In October 2004, the station changed direction. It launched a new morning
talk-show—called On a Clear Day—to replace Teacup in a Storm. Other public
affairs programmes were also changed. Ms Yu said the changes marked a new
beginning: “We all have clear thinking, cheerful hearts and an optimistic
attitude ... Our programmes will have both rational and emotional appeal.”

However, analysts noted that the new shows lacked the sharpness of their
predecessors, and that this had affected their ratings. Indeed, one newspaper,
Ming Pao Daily News, cited a survey which indicated that the audience for the
morning and late afternoon talk-shows previously hosted by Albert Cheng and
Raymond Wong had slumped 50% in December 2004, compared to one year
earlier.

The significance of these developments—including the July 2005 sacking of
Wong Yuk-man—is that they undoubtedly will affect media diversity. The
three talk-show hosts were outspoken—and Mr Cheng and Mr Wong were both
critical of the Hong Kong government and the ruling Communist Party in
China. Their absence from the airwaves means that the space for vibrant
political debate gets smaller—which must be detrimental to freedom of
expression.



New challenges to freedom of expression in Hong Kong: 2005 Annual Report 23

MORE TROUBLE AT GALAXY

In September 2004, TVB’s pay-TV unit, Galaxy Satellite Broadcasting, received a
body blow in the form of a decision by the US satellite services provider Intelsat
to pull out of the joint venture. It bought a 51% stake in February 2003, paving
the way for the launch of the pay-TV service in February 2004. Analysts say the
venture has been losing money because it has only a small share of the pay TV
market.

Galaxy was granted a pay-TV licence on the basis that it should distance itself
from its parent, TVB—Ilargely by selling a 51% stake to an outsider. Intelsat’s
withdrawal meant that the Executive Council had to give approval for a
temporary waiver of ownership restrictions. This was approved and set at 12
months.

Galaxy’s main rival, the Wharf-controlled company I-Cable, hit out at the
decision. It said the move “makes a mockery of the regulatory regime and
invites questions on the resolve of the government in upholding a level playing
field.” It was the sixth concession granted to TVB since it was awarded a pay-TV
licence in July 2000.

However, the government said the waiver took into consideration the public
interest, the development of the broadcasting industry and the integrity of the
licensing regime. A spokesman said the waiver was needed to contribute to
“maintaining a more competitive market place if Galaxy is able to compete for
subscribers by extending service coverage and adopting more aggressive pricing
and programming strategies.”

In May 2005, TVB announced that it was selling a 51% stake in Galaxy to
multimedia electronics maker Ruili Holdings and businessman Charles Chan
Kwok-keung for HK$350m—earning the broadcaster about HK$150m in profit.
Mr Chan is likely to gain control of the operator through his investment
holding company Hanny Holdings. Analysts note that Mr Chan does not have
a proven track record in the media industry.

However, Galaxy still faces an uphill battle. Its net loss grew to HK$340m in
2004—compared with HK$32.6m in the previous year. It has just 40,000
subscribers—well below the numbers reported by its main rivals I-Cable and
NOW Broadband, which is offered by the telecoms company PCCW. In a bid to
widen its reach, Galaxy relaunched its service in June 2005 through another
broadband network set up by Hutchison Global Communications, which is
Hong Kong's second largest fixed-line operator after PCCW.



ARTICLE 19, the Global Campaign for Free Expression

ARTICLE 19 takes its name and mandate from Article 19 of the Universal Declaration of
Human Rights which proclaims the fundamental right to freedom of expression. ARTICLE
19 works impartially and systematically with local partners, organisations and individuals
to identify and oppose censorship in its many forms, to defend victims of censorship and
to promote strengthened national and international standards for the protection of free-
dom of expression.

ARTICLE 19 monitors individual countries’ compliance with international standards pro-
tecting freedom of expression, and regularly makes submissions to inter-governmental
organizations such as the United Nations Human Rights Commission and Committee and
the European Court of Human Rights.

International board

George Alagiah (UK); Galina Arapova (Russia); Aung San Suu Kyi (Burma, Honorary
Member); Richard Ayre (UK, Chairman); Dato’ Param Cumaraswamy (Malaysia); Cushrow
Irani (India); Gara LaMarche (US); Jorge Islas (Mexico); Daisy Li Yuet-wah (Hong Kong);
Goenawan Mohamad (Indonesia); Peter Phillips (UK); Arne Ruth (Sweden); Malcolm
Smart (UK); Mary-Ann Stephenson (UK)

Executive Director: Andrew Puddephatt

ARTICLE 19, International Centre Against Censorship
Lancaster House

33 Islington High Street

London N1 9LH

United Kingdom

tel +44 20 7278 9292 e-mail info@article19.org
fax +44 20 7713 1356 www.article19.org

HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists
in Hong Kong.

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of
press freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights,
pay issues, health and safety, and training.

Executive Committee (2005-06)
Cheung Ping-ling, chairperson; Camoes Tam Chi-keung, vice-chairperson; Mary Ann
Benitez; Yim Kim-ho; Raymond Chen; Lo King-wah; Una So; Patsy Moy

General Secretary: Lauren Ho Ching-yan

Hong Kong Journalists Association
Flat A, 15/F

Henfa Commercial Building
348-350 Lockhart Road

Wanchai

Hong Kong

tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hk.super.net
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk

ISBN 1 902598 65 2



