
 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 1 

 

 

 

 

 

 

 

THE LINE HARDENS 

Tougher stance on civil rights threatens freedom of expression in Hong Kong 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2002 ANNUAL REPORT 

 

 

 

 

 

 

JOINT REPORT OF THE 

HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

AND ARTICLE 19 

 

JUNE 2002 

 



 

2 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

 

 

Contents 

Introduction 

 Mak Yin-ting, Chairperson, Hong Kong Journalists Association 

 Andrew Puddephatt, Executive Director, ARTICLE 19................................................ 2 

Conclusions and recommendations 

 ....................................................................................................................................... 3 

Section 1 

 A MORE ASSERTIVE SECOND TERM..................................................................... 5 

 The threat of anti-terror laws ......................................................................................... 6 

 Another China controversy at major daily..................................................................... 7 

 Detention of journalists working on the mainland ........................................................ 9 

 China activist barred from Hong Kong.......................................................................... 9 

 Government gets tough on protesters .......................................................................... 10 

 Heavy-handedness in Macau ....................................................................................... 12 

 Falun Gong faces marginalisation ............................................................................... 12 

 RTHK faces renewed pressure over its independence................................................. 13 

 Another conviction for flag desecration ...................................................................... 15 

 Tough securities law passed ........................................................................................ 16 

 Four Chinese-American academics freed; one jailed .................................................. 16 

Section 2 

 ECONOMIC WOES AND THREATS FROM WITHIN ............................................ 18 

 Economic problems raise diversity fears ..................................................................... 19 

 Pressures from within .................................................................................................. 20 

 Further confusion in the pay-TV field ......................................................................... 22 

 Media ownership changes ........................................................................................... 22 

 Contempt and litigation ............................................................................................... 23 

Section 3 

 MEDIA PRESSURES UNDER TUNG’S FIRST TERM............................................ 25 

 Problems with China ................................................................................................... 25 

 Problems with the Tung administration....................................................................... 26 

 Trouble within the media............................................................................................. 27 

Acknowledgements 

Editors: Charles Goddard and Cliff Bale. Contributors: Cliff Bale, Jesse Wong and Grace Leung 

Lai-kuen 

© Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 ISBN 1 902598 48 2 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 3 

Introduction 

Anniversaries do not always prove poignant, or positive. This, the 10th joint report of the Hong 

Kong Journalists Association (HKJA) and ARTICLE 19 on the state of freedom of expression in 

Hong Kong, coincides with the fifth anniversary of the handover of the territory from the United 

Kingdom to the People’s Republic of China in 1997, as well as the start of a second five-year 

term for the Beijing-appointed chief executive, Tung Chee-hwa. The last five years have proved 

worrisome ones for freedom of expression—not worrisome in the sense that there has been a de-

finitive and unambiguous erosion of this important right, but worrisome nonetheless. The com-

ing five years may yet prove more challenging. 

Better under the 

British? 

The HKJA and ARTICLE 19 take no pleasure in noting that freedom of expression found a more 

positive environment, and more credible official expressions of support, under the final years of 

British colonial rule than it does now. Despite the florid language of reunification—and the 

notion propagated officially that returning to China must, by definition, be better for human 

rights in Hong Kong—freedom of expression and other associated rights to association and 

assembly have come under pressure from the SAR authorities, and to some extent from the 

central authorities in Beijing, even arguably from within the media in Hong Kong itself. Without 

doubt, the environment for vibrant and healthy free expression, and a free press, in Hong Kong 

has become hazy, and more ambiguous, since 1997. 

We are led to this conclusion by an accretion of issues and attitudes—some minor, others sig-

nificant. We have highlighted in our last two reports two issues—Taiwan and the Falun Gong 

movement—where sensitivities to the central government, real and perceived, have led the SAR 

authorities into dangerous waters on freedom of expression. This past year signs of a growing in-

tolerance towards dissent continue—among them the banning of selected protests, the handcuff-

ing of journalists at a demonstration, and the barring of a China activist from entering Hong 

Kong. 

The HKJA and ARTICLE 19 note that at the head of the government, in Mr Tung, there is wa-

vering and ambiguity—not steadfastness and clarity—on the question of freedom of expression. 

The chief executive speaks of his ideal vision of the media, for example, as “promot[ing] soli-

darity and people’s trust in government”; there is little talk of the important role the media has as 

a watchdog of government. 

None of this yet amounts to a sustained attack on freedom of expression (and associated rights), 

or the press. That would be an exaggeration. Yet there are dangerous tendencies afoot. The gov-

ernment is permitting an erosion of freedom of expression and associated rights by failing to 

take seriously their protection. 

Prospective Article 

23 laws are a real 

threat 

The coming few years are likely to witness a far greater controversy—and threat. It appears that 

the government will soon move on the enactment of legislation inter alia on subversion as 

stipulated under Article 23 of the Basic Law. Both SAR and mainland officials have given 

indications of late that a draft law is imminent. The impact of such legislation on freedom of 

expression could be profound. 

The Hong Kong government has solemn obligations—under the International Covenant on Civil 

and Political Rights, the Basic Law and the Hong Kong Bill of Rights—to safeguard and foster 

freedom of expression. Yet it has been conspicuously unresponsive to calls to meet these obliga-

tions, whether from the HKJA and ARTICLE 19, the UN Human Rights Committee, or from 

other concerned groups and citizens. As Hong Kong enters the next five years under Chinese 

rule, the HKJA and ARTICLE 19 strongly urge the administration to revisit its attitude, and to 

work to consolidate all civil rights—paying particular attention to the right to freedom of expres-

sion, which in many ways underpins the exercise of other rights. A good start would be a pledge 

to refrain from taking action over Basic Law Article 23 legislation—or, at the very least, to guar-

antee that international human rights standards in the form of the Johannesburg Principles be 

written into such laws. 

Mak Yin-ting, Chairperson, Hong Kong Journalists Association 

Andrew Puddephatt, Executive Director, ARTICLE 19 



 

4 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

Conclusions and recommendations 

The past year under review—the final year of chief executive Tung Chee-hwa’s first term of of-

fice—has thrown up several danger signs, which if left unaddressed could have a detrimental ef-

fect on freedom of expression and the ability of the media to act as a viable watchdog of the 

government. Indeed, Mr Tung and his government have taken an increasingly tough line on the 

exercise of freedom of expression and the associated rights of assembly and association where 

these challenge sensitive security-related and public order priorities. This trend is likely to con-

tinue into Mr Tung’s second term, which starts on July 1st 2002.  

The HKJA has pinpointed the following issues and events: 

For anti-subversion, 

read “anti-dissent” 

L Signals from both Beijing and Hong Kong that the government of the Special Administrative 

Region (SAR) may soon enact anti-subversion laws under Article 23 of the Basic Law. This 

legislation would prohibit treason, sedition, subversion, secession and the theft of state secrets. 

The HKJA fears that it could have a serious impact on freedom of expression, including press 

freedom, in particular if it is aimed at banning the advocacy of views inimical to the Chinese 

leadership; 

L The hasty introduction of a law aimed at countering terrorist activities; 

L Signs of growing intolerance on the part of the government and law enforcement agents to-

wards dissent. This has taken several forms: tough action against the Falun Gong spiritual 

movement and right-of-abode claimants; the banning of several protests from the area in front of 

the government headquarters; the high-handed arrest of three protesters for staging an unauthor-

ised assembly (under a contentious public order law); and the extraordinary handcuffing of two 

journalists during an operation against right-of-abode claimants; 

L The decision to bar a US-based China activist, Harry Wu, from entering Hong Kong. 

Greater attention to 

protection of civil 

rights needed 

While these incidents together do not yet amount to sufficient evidence of a deliberate assault on 

freedom of expression and associated rights (though some harbour suspicions of such), they are 

symptomatic of a wider problem—the tendency of the authorities to permit the erosion of these 

rights, and the failure to take seriously their protection, as laid down in the International 

Covenant on Civil and Political Rights, the Basic Law and the Hong Kong Bill of Rights 

Ordinance. The SAR government clearly has an obligation, under these important covenants and 

laws, to be more vigilant in its approach towards human rights. It should take robust steps to 

prevent the abuse of civil rights, rather than allowing them—whether deliberately or by default—

to be gradually eroded. 

The HKJA and ARTICLE 19 call on the Hong Kong government to implement such an approach 

through the following action programme: 

1. Make an unequivocal statement that it will take steps to bring the laws and practise of Hong 

Kong regarding freedom of expression fully into line with its international human rights obliga-

tions, including the International Covenant on Civil and Political Rights. 

Article 23: respect 

international 

standards 

2. Respect international and comparative standards relating to national security and freedom of 

expression in the development of any laws under Article 23 of the Basic Law. In particular, the 

concepts of subversion and secession should be deleted from the Basic Law or, if this is not 

possible, the authorities must ensure that any laws in this area conform to Principle 6 of the 

Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression and Access to 

Information. 

3. Ensure that viable safeguards are in place in the United Nations (Anti-Terrorism Measures) 

Bill, which is aimed at preventing terrorist activities. At present the language of the draft legisla-

tion is excessively broad and open to abuse, and may endanger civil rights, including freedom of 

expression. 

4. Amend other security-related laws restricting freedom of expression and information to bring 

them into line with the International Covenant on Civil and Political Rights. These include the 

Crimes, Official Secrets, Emergency Regulations and Public Order ordinances (the latter as it af-

fects the right of individuals to express dissent in demonstrations and rallies). 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 5 

5. Amend the National Flag and National Emblem and Regional Flag and Regional Emblem or-

dinances to ensure they can no longer be used to intimidate non-violent protesters simply for 

desecration of the Chinese or Hong Kong flag or emblem. 

6. Strengthen the editorial independence of the publicly owned broadcaster, Radio Television 

Hong Kong (RTHK), by enacting legislation outlining the station’s autonomy and editorial inde-

pendence in clear and unambiguous terms. Further, refrain from taking any action that might be 

perceived as threatening to the station’s existing status as an independent public broadcaster. 

7. Enact freedom of information legislation giving individuals an enforceable legal right to ac-

cess information held by public authorities. Such legislation should be based on the principles of 

maximum disclosure, limited and narrowly drawn exemptions, and an effective appeal mecha-

nism. 

Setting up a 

statutory press 

council would be 

the wrong move 

8. Refrain from supporting any action by the Hong Kong Press Council to turn itself into a 

statutory body, or any proposal by the Law Reform Commission, once it concludes its 

deliberations, to set up a statutory Press Council for the Protection of Privacy. Such moves could 

have a debilitating effect on press freedom, and should be opposed by all media workers. 

9. Make a clear and unequivocal statement that it will do nothing to encourage self-censorship in 

the media, in particular over issues that may be sensitive to the mainland Chinese authorities, in-

cluding reports on labour unrest, dissident activities and developments affecting regions such as 

Taiwan, Tibet and Xinjiang. 

10. Urge the Chinese government to lift all restrictions on reporting on the mainland by Hong 

Kong-based journalists, whether they be local or foreign media workers. Further, the SAR gov-

ernment should give all possible assistance to any Hong Kong-based journalists who face prob-

lems on the mainland, whether it be harassment or detention. 

Further, the HKJA and ARTICLE 19 make the following recommendations to the media com-

munity: 

1. Media proprietors and senior editors should take measures to combat self-censorship within 

their own media organisations, and should support members of their staff who legitimately criti-

cise the Chinese and Hong Kong governments. 

2. Media proprietors and senior editors should come out strongly against any move by the Hong 

Kong Press Council to turn itself into a statutory council. They should instead focus on improv-

ing ethical standards within their own publications. 



 

6 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

SECTION 1 

A more assertive second term 

Worrying signs of a 

more autocratic 

administration style  

On July 1st 2002, Tung Chee-hwa starts his second term as Hong Kong’s chief executive. 

Observers expect Mr Tung to become more assertive. He is setting up a political system which 

will allow him a greater say in policy-making, through the appointment of so-called ministers 

who will be in charge of specific policy issues. There is also growing evidence that he and at 

least some of his senior officials are taking a tougher approach towards dissent, through the 

denial of entry to Hong Kong of prominent dissidents and a more intolerant approach towards 

political protests. 

Further, there are growing signs that the government will soon take action to enact (inter alia) 

anti-subversion laws under Article 23 of the Basic Law. This section of Hong Kong’s constitu-

tion states that the Hong Kong Special Administrative Region “shall enact laws on its own to 

prohibit any act of treason, secession, sedition, subversion against the Central People’s Govern-

ment (in Beijing), or theft of state secrets....” Such a move will have a profound effect on free-

dom of expression. 

Don’t mention 

Taiwan 

independence… 

While freedom of expression broadly has remained intact since the July 1997 handover to the 

People’s Republic of China, pressures have been growing on the media to curtail coverage of 

issues deemed sensitive to the central government in Beijing. These include, most notably, the 

reporting of views of those advocating independence for Taiwan. In January 2000, a deputy 

director of Beijing’s liaison office in Hong Kong, Wang Fengchao, called on journalists not to 

report such views. This followed the airing by a cable TV station of an interview with the 

outspoken vice-president of Taiwan, Annette Lu. 

…or Tibet, or Falun 

Gong 

Other areas of sensitivity include reporting on the Falun Gong spiritual movement (which is 

banned in the People’s Republic, yet legal in Hong Kong); separatist activities in Tibet and 

Xinjiang; dissident actions; the inner workings of the Chinese Communist Party and state 

leadership; and comments on the performance of mainland leaders. 

While the chief executive has not indicated any timetable for the enactment of anti-subversion 

laws, pressure has been growing for action to be taken. In February 2002, the vice-chairman of 

the Legislative Affairs Commission of the Standing Committee of the National People’s Con-

gress, Qiao Xiaoyang, said the issue should be dealt with as soon as possible, although he added 

that this was up to Hong Kong. Mr Qiao was speaking in Beijing shortly before meeting Hong 

Kong’s secretary for justice, Elsie Leung. 

Ms Leung also revealed, during the same visit to Beijing, that she had discussed the issue with 

the chairman of the National People’s Congress, Li Peng. According to one report, this was the 

first time that mainland and Hong Kong leaders had discussed the issue at such a high level. 

Anti-subversion 

legislation seems 

likely 

Such discussions have added further fuel to speculation that the government will soon move to 

legislate. The chairman of the Bar Association, Alan Leong, said: “If you look at all the 

circumstantial evidence you conclude they are going ahead with it.” 

The government’s security bureau, which is responsible for the matter, would only say what it 

has been repeating before—that the administration was still researching the laws and law reform 

proposals of other jurisdictions, as well as relevant human rights principles. The bureau said 

there was still no “firm timetable” for legislation. 

However, human rights groups, legislators and members of the HKJA who met the secretary for 

security, Regina Ip, in May 2002 came away from the discussion fearing that a subversion law 

would be imposed soon. The director of Hong Kong Human Rights Monitor, Law Yuk-kai, said 

the meeting had raised more concerns than it had given assurances. 

The convenor of the Executive Council, Leung Chun-ying, added to worries that some sort of 

action was imminent when he told Hong Kong Cable TV in June 2002 that the time was right for 

the government to introduce anti-subversion laws. Mr Leung said: “Many countries and societies 

have enacted laws in this respect. It is weird if there is no legislation [in Hong Kong].” 

Article 23 legislation 

should conform to 

In August 2001, the Hong Kong Human Rights Monitor issued a lengthy report on Basic Law 

Article 23 offences. It argued that the best way forward would be for the government to do 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 7 

Johannesburg 

Principles 

nothing. It went on to say that if the government did act on Article 23, then it should enact only 

laws prohibiting treason and sedition, which should conform to international standards, as well 

as the Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression and Access to 

Information1. The group said that laws on subversion and secession would not be necessary, “as 

other laws more than adequately cover such behaviour, including the crime of treason.” It also 

notes that no offences of subversion or secession exist under common law. 

The group called on the government to “tread very carefully” on Basic Law Article 23 legisla-

tion. In particular, it called on the administration to ask the Law Reform Commission to study 

whether making sedition a crime is really necessary, and to determine how to balance human 

rights and security in provisions on treason and sedition. 

The American consul-general, Michael Klosson, also issued a warning on Article 23 offences in 

a farewell speech to the American Chamber of Commerce in Hong Kong in June 2002. Mr Klos-

son said the SAR’s international image would be at stake if such legislation was perceived to 

limit politically sensitive activities. Mr Klosson also called for wide public consultation on any 

proposals, which, he said, should be consistent with international human rights standards. 

The HKJA has taken a similar stance on Article 23 issues since the promulgation of the Basic 

Law in 1990. It remains seriously concerned about the effects anti-subversion laws might have 

on freedom of expression, in particular if specific provisions outlawed the advocacy of so-called 

subversive and secessionist views.  

The HKJA would therefore call on the government, if it is to proceed with legislation in these 

sensitive areas, to base its proposals on international human rights principles, specifically the 

Johannesburg Principles. 

THE THREAT OF ANTI-TERROR LAWS 

In April 2002, the government introduced an anti-terrorist law into the Legislative Council. The 

administration first briefed legislative councillors about the move in November 2001, explaining 

that the law was needed to comply with a United Nations Security Council resolution and anti-

money laundering measures adopted in the wake of the terror attacks on Washington and New 

York in September 2001. 

Anti-terrorism laws 

could be abused 

However, comments by the secretary for security, Regina Ip, that terror groups named by Beijing 

could be included in a Hong Kong law, raised concern among human rights advocates that 

groups such as the Hong Kong Alliance in Support of the Patriotic Democratic Movement in 

China and the Falun Gong spiritual movement could be outlawed. 

Thirteen human rights groups, including Human Rights Monitor, expressed concern in a state-

ment that “unless the issue is approached with great caution, it could open the floodgate for an 

unwarranted power increase of the SAR authorities.” They also expressed concern that the defi-

nition of the terms “terrorism” and “terrorist organisation” could be too broad. The groups also 

questioned whether the new laws might increase the power of the government to monitor groups 

and individuals, and expand the powers of the police to arrest and detain individuals. 

The United Nations (Anti-Terrorism Measures) Bill stipulates that a terrorist act constitutes the 

use or threat of action in a number of areas (for example, involving serious violence against a 

person or serious damage to property) where the action is designed to influence the government 

or intimidate a section of the public, and is made for the purpose of advancing a political, reli-

gious or ideological cause. 

The bill empowers the chief executive to name in the government gazette terrorists, terrorist as-

sociates and terrorist property, and the secretary for security to freeze funds linked to terrorists. 

Those affected may appeal to the Court of First Instance, and the listing of names and property 

will automatically lapse after two years. 

In tabling the bill in the Legislative Council, Mrs Ip said the government had taken a minimalist 

approach to the problem of terrorism, striking a balance, as she put it, between protecting per-

sonal freedoms and human rights and ensuring public safety. She also noted that the government 

                                                                 

1
 The Johannesburg Principles were adopted in October 1995 by a group of experts in international law, national security and human rights, convened by 

ARTICLE 19. 



 

8 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

had not followed the anti-terrorism laws of many major jurisdictions “in seeking to extensively 

increase enforcement and investigative powers such as interception of communications or deten-

tion.” 

Big chill for human 

rights 

However, human rights groups and pro-democracy legislators feared that the draft legislation 

may have a serious impact on various freedoms, including freedom of expression. The legal 

representative in the Legislative Council, Margaret Ng, argued that the bill was far from 

minimalist. She said it gave the chief executive and the secretary for security “draconian 

powers”. The Law Society’s constitutional affairs committee expressed concern that the drafting 

was too broad, and that the law could exert a “chilling effect” on existing rights. 

The HKJA was further concerned about provisions which could lead to the prosecution of jour-

nalists who refused to give up information relating to possible terrorists or their activities. It felt 

there were insufficient safeguards in the bill to protect journalists in the event that they were 

asked to reveal names of sources or information given in confidence. 

Human rights groups called on the government to withdraw the bill for further consultation. The 

government rejected the call, arguing that failure to enact the law would damage Hong Kong’s 

international image. 

Some concessions, 

though 

However, officials did relent in some areas. The secretary for security announced several 

proposed amendments. Under the most significant, the chief executive would have to seek 

approval from the Court of First Instance to designate an individual or a group as terrorist, unless 

the United Nations Security Council had already made a similar designation. Aggrieved 

individuals would have the right to take their case to the Court of Appeal and to seek 

compensation if their assets were seized. Mrs Ip also announced a relaxation of the provisions on 

the disclosure of information about potential terrorist funds or assets. 

Most legislators are expected to back the bill when it goes to a vote, probably in July 2002. 

ANOTHER CHINA CONTROVERSY AT MAJOR DAILY 

Following Willy out 

the door 

In April 2002, controversy erupted over the sacking of the South China Morning Post’s Beijing 

bureau chief, Jasper Becker. This was not the first sacking by Hong Kong’s major English-

language newspaper of a journalist critical of China. And as with previous sackings, conflicting 

opinions were expressed over whether the sacking was a sign of self-censorship and timidity in 

China coverage, or whether it was prompted by personality clashes. 

The SCMP alleged that Mr Becker was sacked for insubordination, adding that the journalist 

was unable to work under and report to the China editor, Wang Xiangwei, formerly an employee 

of the official Beijing-based newspaper, the China Daily. 

However, Mr Becker said the newspaper appeared to be steering clear of controversial mainland 

stories. He said of material originating in Beijing: “Our copy was being changed or watered 

down.” He also alleged: “They’re trying to make the coverage more pro-China and they’re just 

trying to find ways to avoid offending people and trying to tone the coverage down a lot.” 

Accusations of 

vetoes on sensitive 

coverage 

In particular, the award-winning journalist and author of several books on China accused the 

newspaper of denying him permission to travel to Tibet, despite receiving rare approval from the 

regional Tibetan authorities. Mr Becker also alleged that the SCMP did not allow him to cover 

labour disputes in north-eastern China and that the publication had adopted a cautious approach 

towards coverage of the Falun Gong. 

However, Mr Becker said the key event was the transfer of supervision of the Beijing bureau 

from the Chinese Foreign Ministry to the Hong Kong and Macau Affairs Office under the State 

Council. This was achieved after the mainland authorities announced in late September 2001 

that Hong Kong media organisations could set up Hong Kong bureaux in China2. Previously, the 

SCMP was considered to be a foreign bureau—hence its line of supervision to the Foreign Min-

istry, which handles foreign journalists. 

The journalist alleged that the Hong Kong and Macau Affairs Office had expressed unhappiness 

over the newspaper’s China coverage, and that it had argued that since the SCMP was no longer 

formally a foreign publication it should employ only ethnic Chinese journalists in its bureaux in 

                                                                 

2
 Apart from the SCMP, permission has also been given to TVB, Phoenix TV and Hong Kong Cable to set up bureaux in Beijing. 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 9 

mainland China. (Regulations on the setting up of Hong Kong bureaux in Beijing state that em-

ployees must be Hong Kong permanent residents, although not necessarily ethnic Chinese. 

Those allowed to work in the capital have to renew their permits every six months.) 

The SCMP’s editor, Thomas Abraham, denied that the newspaper was pulling its punches on 

China coverage. Mr Abraham asserted: “Any suggestion that our reporters have been told not to 

cover certain issues is quite simply not true. The suggestion that our news coverage is somehow 

directed by the authorities in Beijing is a complete distortion of reality.” 

Further, Mr Abraham denied in an internal memo to SCMP staff that Mr Becker was not permit-

ted to cover “the recent labour unrest” or Falun Gong protests. He also denied that funds had 

been “deliberately withheld from the Beijing bureau to prevent its smooth operation,” as alleged 

by Mr Becker. Mr Abraham concluded: “It is easy for anyone dismissed from the Post to cite 

self-censorship as the reason, and to crusade as a champion for press freedom. The reasons for 

Jasper Becker’s dismissal are more mundane, and lie in his own attitudes.” 

A depressing 

pattern of sackings 

Nevertheless, a former SCMP editor, Jonathan Fenby, argued in an article in The Asian Wall 

Street Journal that Mr Becker’s sacking “is the latest in a trio of decisions which indicate that 

the Post’s current management believes that caution must be exercised on coverage of topics 

considered sensitive by the Chinese and Hong Kong authorities.” He cited the other decisions as 

the removal of Willy Wo-lap Lam from his position as China editor in late 2000 (see 2001 

Annual Report) and the sacking of editorial pages editor Danny Gittings in October 2001, during 

a cost-cutting exercise3. 

Politically correct 

style book? 

Mr Fenby reiterated his own conflict with management during his time at the SCMP (1995-99). He 

wrote of “repeated conflict with the owners, the Kerry Media group headed by Robert Kuok, 

resisting instructions that I fire journalists they disliked, ban the use of the word ‘massacre’ to 

describe the 1989 Tiananmen Square repression, stop calling Hong Kong figures ‘pro-Beijing’ and 

drop the pro-democracy passionaria, Emily Lau, as a columnist.” Mr Fenby went on: “So I was not 

in the least surprised when my contract was not renewed in the summer of 1999.” 

As with similar cases, it is difficult to take a definitive stance on Mr Becker’s sacking. It is prob-

able that both management sensitivity about how Beijing views the newspaper and personality 

conflicts had a bearing on the decision to terminate the services of a highly respected journalist. 

Suffice it to quote from an editorial in The Asian Wall Street Journal on May 2nd 2002: “The 

fear of Beijing-style government censorship coming to Hong Kong after the 1997 handover may 

have proved ill-founded, but the mainland Chinese culture of self-censorship has successfully 

infiltrated the territory’s media. It’s becoming clear that the trend of newspaper owners in Hong 

Kong putting business interests above editorial integrity has the power to undermine one of the 

pillars of Hong Kong’s past success, the free flow of information.” 

DETENTION OF JOURNALISTS WORKING ON THE MAINLAND 

In May 2002, the HKJA learned of several incidents of harassment of journalists working in 

mainland China for one of the leading Chinese-language newspapers, Apple Daily. The publication 

is routinely denied permission to cover news on the mainland because of its critical stance towards 

the Chinese leadership. However, its journalists still manage to file stories originating there—albeit 

without permission. 

Local journalists 

detained on 

mainland 

According to information obtained from sources, four journalists were detained by Ministry of 

State Security officers for periods ranging from a few hours to several days. (The ministry is 

responsible for handling espionage and counter-espionage matters.) The four journalists were 

later released without any further action being taken against them. 

The newspaper’s deputy chief editor, Cheng Ming-yan, confirmed that the incidents took place. 

He said similar incidents occurred all the time, because of the problem of having to obtain per-

mission to report on the mainland—although other publications have not admitted such incidents 

in public.  

                                                                 

3
 Mr Gittings made a low-key exit from the SCMP, although he has documented at least one case in which he came into conflict with management. This 

concerned an attempt in January 2001 to force him not to serialise extracts from The Tiananmen Papers—a book outlining the power struggles within the 

Chinese hierarchy at the time of the 1989 pro-democracy protests. Beijing denounced the book. Mr Gittings wrote: “It was only after strenuous protests 

that this ban on publication was reversed.” 



 

10 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

Mr Cheng said three of the four journalists worked mainly in Shenzhen. He said all four were 

picked up around the same time, but in different locations. Mr Cheng noted that two of them 

were detained for about four days—which, he said, was unusually long. He added that they were 

treated well during their detention in a hostel run by the Ministry of State Security. The fourth 

journalist was detained while he was visiting Shenzhen for pleasure. He was released after just a 

few hours.  

Mr Cheng said questioning focused on how the journalists obtained their stories. He said the 

main issue appeared to be to stress to the journalists that they were reporting without permission. 

The impression was not given that any particular story or incident had led to the detentions. 

Such incidents highlight the difficulties of Hong Kong journalists reporting in mainland China 

under the current regulatory system. Under regulations announced in the aftermath of the 1989 

suppression of the pro-democracy movement in China, journalists must seek prior permission 

from Beijing’s liaison office in Hong Kong to travel to the mainland for reporting purposes. The 

HKJA maintains that the restrictions should be scrapped. 

CHINA ACTIVIST BARRED FROM HONG KONG 

An unlikely security 

threat to Hong Kong 

Another freedom of expression controversy hit Hong Kong in April 2002, with the decision by 

immigration authorities to bar US-based China activist Harry Wu from entering the SAR, 

ostensibly for security reasons. Mr Wu flew into Hong Kong to meet Frank Lu, who runs the 

Hong Kong-based Information Centre for Human Rights and Democracy; Mr Lu fled to Hong 

Kong from the mainland, and is regarded by China as a dissident voice. The two activists had 

planned to finalise arrangements for the setting up in Hong Kong of a branch of Mr Wu’s China 

Information Centre. 

The US consulate said the entry ban “could have the effect of limiting freedom of association 

and restricting the free flow of ideas.” Paul Harris, a spokesman for Human Rights Monitor, ex-

pressed similar sentiments. He said: “We’re shocked and very concerned. The suggestion that 

Mr Wu is a threat to Hong Kong is completely ridiculous. We regard this as an erosion of our 

freedom of association.” 

Government sources later indicated that Mr Wu had been barred because they feared he would seek 

to turn Hong Kong into a base for subversion aimed at the mainland. They linked this to the 

planned meeting with Mr Lu. They also indicated that Mr Wu could be issued another visa if the 

purpose of his visit was different. However, in June 2002 Mr Wu was barred once again from visit-

ing Hong Kong. The Chinese embassy in Washington denied him a visa—even though it had previ-

ously indicated to him that he would be granted entry to the SAR. Mr Wu had been invited to speak 

at a seminar organised by the Foreign Correspondents Club.   

Entry bans another 

worrying pattern of 

official behaviour 

Mr Wu’s denial of entry to Hong Kong was not the only example of such tactics during the year 

under review. In October 2001, five activists from Taiwan were denied entry to attend an anti-

globalisation seminar organised by the Solidarity and Resistance Against Globalisation Alliance. 

The event was timed to coincide with a conference hosted by the World Economic Forum. The 

five were among about 20 overseas guests invited to the anti-globalisation seminar. The alliance 

reported, however, that entry was granted to three other Taiwanese passport holders, as well as 

activists from Japan, Thailand, New Zealand, South Korea and the Philippines. 

GOVERNMENT GETS TOUGH ON PROTESTERS 

The handling of demonstrations took a stark turn for the worse in April and May 2002. Tough 

action was taken against right-of-abode claimants and Falun Gong adherents; protesters were 

barred—the government says temporarily—from outside the central government offices and Bei-

jing’s liaison office in Western; three protesters were arrested for organising an unauthorised as-

sembly—even though many such protests had been held before; and unacceptable restraints were 

placed on media coverage in at least one high-profile police operation. 

Harassment of 

journalists covering 

protests 

This latter restriction became evident on April 25th 2002, when two journalists were led away in 

handcuffs during an operation to remove right-of-abode protesters from a park next to the 

Legislative Council building in Central. The police moved against the pair—Cable TV 

cameraman Butt Kwong-lai and Ming Pao reporter Chan Chi-wai—after they allegedly refused 

to move to an area specially designated for journalists. Two photographers were also pushed to 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 11 

the ground in the incident. 

The handcuffed journalists were freed shortly afterwards. The officer in charge of the operation 

claimed they had been acting emotionally. He said they were freed after they had calmed down. 

The pair deny that they had become emotional. 

Two of the journalists made formal complaints to the police. The HKJA and the Press Photogra-

phers’ Association condemned the action. Four media organisations, including the HKJA, later 

met the commissioner of police, Tsang Yam-pui, who promised better liaison with the media to 

facilitate coverage of police operations. He also dismissed the confrontation with journalists as 

an “individual incident”. 

The four media organisations agreed to submit a report to the police, focussing on the handcuff-

ing incident and the use of designated zones to control media access to police operations. 

The HKJA in particular expressed concern about the increasing use of designated zones, saying 

the area set up in the park was far from where the police operation was taking place. Further, it 

noted that the police blocked the view of journalists and photographers by setting up a human 

barricade of officers around the operations area. 

The HKJA concluded: “We view the general use of designated zones to be unacceptable except 

in special circumstances such as the visit of high-risk dignitaries or when an event takes place 

inside a closed area, such as the airport. The police should not have total discretion to decide 

when a designated zone is justifiable. Transparent rules governing the use of designated zones 

should be created after consultation with the media.” 

Other manifestations of a tougher line on security included the arrest of three activists accused 

of organising an unauthorised assembly. Two of them—April Fifth Action Group member 

Leung Kwok-hung and student leader Christopher Fung—were arrested at their homes during 

early-morning raids. The third—student Chris Lo—later gave himself up to the police4.  

Demonstrators 

come up against the 

Public Order 

Ordinance 

The trio were charged under the Public Order Ordinance, which has come in for considerable 

criticism since changes were made to it in July 1997. Indeed, the latest arrests prompted the Bar 

Association to call for a review of its most stringent provisions, which include a stipulation that 

protest organisers must obtain a so-called “letter of no objection” from the police if more than 30 

demonstrators take part in the action. Lawyers for the students said the legality of the ordinance 

could be challenged in this case, which could go all the way to the Court of Final Appeal. 

Another sign of a more intolerant approach towards protests was the decision to bar demonstra-

tions from the area in front of the central government offices—although that policy appears to 

have been relaxed. Several groups were barred from this area, including the Hong Kong Alliance 

in Support of the Patriotic Democratic Movement in China, which wanted to march there in late 

May. The alliance was told that “(t)he decision was made on security grounds based on threat as-

sessments of events involving right-of-abode claimants.” A core group member, legislator Lee 

Cheuk-yan, said: “It is very obvious the police are tightening control on protesters.” An appeal 

board later overturned the decision to bar the Hong Kong Alliance from the area outside the 

government headquarters, and the march went ahead as originally planned—without incident. 

The government, however, is denying assertions that it is tightening its policies towards demon-

strators. The secretary for security, Regina Ip, denied that political motivations were behind the 

arrest of the three activists, or that the move was linked to the visit of top Chinese leaders during 

fifth-anniversary celebrations in July 2002. 

Freedom of 

assembly under 

threat 

The HKJA considers recent developments to be of considerable concern. They place significant 

limits on free assembly, and thereby freedom of expression. The HKJA does not see any pressing 

social or political need for the government to take tougher action against demonstrators; Hong 

Kong, after all, is not sliding into anarchy. Indeed, the government should be considering a move 

in the other direction, in the form of a liberalisation of the Public Order Ordinance, by reverting 

to pre-handover legal provisions whereby protesters merely had to notify the police of planned 

demonstrations and rallies. 

                                                                 

4
 Demonstrators took to the streets a few days later to protest against the arrest of the trio. They were filmed by police officers during their unauthorised 

march. The filming of protesters has intensified since the 1997 handover, leading to charges that officers were trying to intimidate demonstrators, in 

particular by filming at close range. The commissioner of police, Tsang Yam-pui, admitted that the footage could be used as evidence against protesters. 



 

12 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

Court cases relating to demonstrations during the Fortune Global Forum in May 2001 also high-

lighted tensions between the media and security services—though the news was not all bad. The 

Chinese president, Jiang Zemin, attended this event. Security was therefore extremely tight. 

Three pro-democracy activists were arrested during scuffles at the start of a planned march to the 

conference venue. Police also seized a symbolic coffin and a vehicle which the protesters 

planned to use during the march. 

Yet in September, the trio were acquitted of obstruction after the magistrate ruled that their ar-

rest and the removal of their van had been illegal. Magistrate Anthony Yuen said he believed 

that the real reason behind the forcible removal was that the police regarded the van as a disrup-

tive vehicle, which appeared at a sensitive place at a sensitive moment. He also said that the be-

haviour of the three defendants did not amount to obstructing an officer in the execution of his 

duty because the police had acted improperly. The secretary for security, Regina Ip, later denied 

that the removal of the van was “politically motivated”. 

In another case, seven pro-democracy activists from the Social Democratic Forum were con-

victed for chaining themselves to the flagpole outside the Hong Kong Convention and Exhibi-

tion Centre, shortly before the Fortune Global Forum started. The police cut them free before ar-

resting them. In December 2001, they were found guilty of obstruction and fined between 

HK$500 and HK$1,000. One of the protesters—Chan Kwok-leung—noted with irony that they 

had been convicted on international human rights day. He also said: “We were only making a 

peaceful protest to express our opinion about the chief executive election. The prosecution 

agreed that we did not use any violence.” 

HEAVY-HANDEDNESS IN MACAU 

As we noted above, journalists faced heavy-handed treatment in Hong Kong during the year un-

der review. They also came in for rough treatment in Macau. In February 2002, a group of about 

20 journalists travelled to Macau with several members of the April Fifth Action Group, who 

wanted to hold protests in the enclave against a visit by the chairman of China’s National Peo-

ple’s Congress, Li Peng. 

Alleged assault on 

news cameraman 

Macau immigration authorities denied entry to the April Fifth Action Group activists. Police 

officers then tried to prevent the journalists from filming and photographing what was happening 

inside the Macau arrivals hall. A television cameraman for Television Broadcasts (TVB), Chu 

Wai-kit, alleged that he was beaten by the police and that his camera was smashed. A reporter 

for the same station, Wong Chun-mei, said she was dragged away when she intervened, and a 

reporter for the South China Morning Post, Cheung Chi-fai, was pushed into an office, where he 

was questioned for 45 minutes. He said his press cuttings were taken and examined, but later 

returned. 

The HKJA called for an independent investigation into the incident after Macau security offi-

cials insisted that the allegations made by journalists were untrue. However, police said the 

complaint of assault had been passed on to government prosecutors and that an internal discipli-

nary committee had been set up to investigate the incident. These moves fall far short of the call 

for an independent inquiry. At press time, the authorities in Macau said that the investigation 

was continuing, and that they would make public its conclusions once it was completed. 

FALUN GONG FACES MARGINALISATION 

Falun Gong 

continues to face 

harassment 

The Falun Gong spiritual movement, which is banned on the mainland but legal in Hong 

Kong, also came under renewed pressure in the year under review. The HKJA’s 2001 annual 

report documented the campaign of vilification by Hong Kong officials against the group in 

the wake of Chinese pressure to rein in its activities. While this campaign has eased off in the 

year under review, and there has been no further public discussion of the need to enact anti-

cult laws to deal with Falun Gong, the group has remained under pressure whenever it has 

taken to the streets to express its views. 

In March 2002, 16 Falun Gong members were arrested after police tried to move them from an 

area outside Beijing’s liaison office in Western. Scuffles broke out, resulting in minor injuries to 

nine demonstrators and seven police officers. Group members had been protesting against Bei-



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 13 

jing’s crackdown on mainland practitioners, following the unprecedented broadcasting of Falun 

Gong programming on a cable channel in the north-eastern city of Changchun. 

All 16 were charged with public obstruction. Nine were also charged with obstructing the police, 

and three with assault. This was the first time any practitioners had been charged in Hong Kong. 

The trial was under way at press time. 

The pressure group, Human Rights Monitor, condemned the police action to arrest and prosecute 

the protesters. It noted that the action took place shortly after 53 Hong Kong delegates to the 

Chinese People’s Political Consultative Conference issued a joint statement calling on the SAR 

government to curb Falun Gong activities in Hong Kong. The Monitor’s director, Law Yuk-kai 

said: “We are sorry to learn that there are certain delegates from Hong Kong who are eager to 

undermine Hong Kong’s fundamental freedoms of expression, association and belief.” 

This was not the first brush with the law by Falun Gong practitioners. In August 2001, 10 Falun 

Gong practitioners were detained for causing an obstruction, also outside Beijing’s liaison office. 

They were released after the police gave them a verbal warning. The police admitted that the 

group had been detained after liaison office representatives had made two complaints about the 

group’s activities. Then, in November 2001, Falun Gong followers clashed with government en-

vironmental hygiene officials over the placing of a wooden banner outside the liaison office. 

Given the action against Falun Gong over the past year, it was perhaps no surprise that the police 

barred the group’s members from holding a protest outside the liaison office on April 25th 2002. 

This was the third anniversary of a mass protest action in Beijing, in which practitioners sur-

rounded the Zhongnanhai leadership compound. A Hong Kong practitioner, Lu Jie, claimed: “It 

is not the police who are stopping us, but the pressure from Beijing that made them do it.” A po-

lice spokesman would only say there had been no untoward incidents. The Falun Gong practitio-

ners later held their protest in a central part of Hong Kong. 

Falun Gong also complained that the administration was preventing it from using government 

venues for its activities. This followed the high-profile staging of an event in a major govern-

ment venue in January 2001. This in turn prompted the government campaign of vilification 

against the group. 

Indirect attack: 

Falun Gong unable 

to rent venues 

Falun Gong claimed that 36 applications to rent government-run venues had been rejected 

because the administration was trying to censor it. The ombudsman’s office later rejected the 

allegations, saying the applications had been handled according to existing practices. Falun Gong 

said it would submit a second complaint to the ombudsman, after yet another application to rent 

a government venue had been turned down—even though the group had already established that 

the venue was available for hire. 

RTHK FACES RENEWED PRESSURE OVER ITS INDEPENDENCE 

The government broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK), has come under renewed 

pressure in the period under review. This pressure has come from a traditional source, pro-

Beijing publications and individuals intent on seeing the station become a government propa-

ganda mouthpiece; and from a new source, calls for the station to become more cost-conscious 

during difficult economic times. In addition, the outspoken former director of broadcasting, 

Cheung Man-yee, has expressed fears that the station will face increased pressure to act as a 

government mouthpiece once a new ministerial system is set up in July 2002. 

Under the new system, the chief executive, Tung Chee-hwa, will appoint non-civil servants to 14 

major policy-making positions. At the moment, most of these positions are taken by civil ser-

vants brought up in the British colonial tradition. Most of the new ministers are likely to be civil 

servants, but they will have to resign from the service and serve on contract terms, with the pos-

sibility that they could be sacked if they fail to perform to the standards set by Mr Tung. Critics 

have said the new system will concentrate power in Mr Tung’s hands. 

“Accountability” 

system may 

pressure RTHK into 

toeing government 

line 

The pro-Beijing Mirror magazine said in April 2002 that RTHK should become a “governing 

tool” because “a strong government needs to have strong public opinion support.” Replying to 

this article, Ms Cheung said she agreed that RTHK would face growing pressure under the 

ministerial system. She noted that senior government officials had “tried to snap up all the 

airtime” and that RTHK had been criticised for not giving officials enough airtime. Ms Cheung 



 

14 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

reiterated that RTHK should not become a government mouthpiece. 

The serving director of broadcasting, Chu Pui-hing, insisted that RTHK’s editorial independence 

would not be compromised under the new ministerial system. He acknowledged that RTHK had 

an obligation to serve the public, and even if there were changes at the station, they would be 

aimed at strengthening editorial independence. The chief government spokesman, Stephen Lam, 

also commented on the issue, saying: “We respect the editorial independence of all media or-

ganisations in Hong Kong... It is up to them how to deal with the news professionally according 

to the highest professional standards.” 

Corporatisation one 

way forward for 

RTHK 

Ms Cheung also raised once more the question of whether RTHK should be corporatised. Under 

this scenario, the station would be separated from the government. It would be run by a 

government-appointed board of governors, albeit with substantial government funding. Ms 

Cheung said that corporatisation remained the best way forward for RTHK in the long run. Ms 

Cheung pushed hard for corporatisation during her 13-year term as director of broadcasting, but 

the government proposal was blocked by China, which was fearful of losing control over a 

potential propaganda organ. 

Mr Chu has also discussed the possibility of corporatisation in the year under review. He said 

that given the government’s budget deficit problems, it was an appropriate time to study whether 

corporatisation would improve the station’s cost-effectiveness. He also noted that his colleagues 

were convinced that corporatisation would further strengthen editorial independence and allow 

greater operational flexibility. However, the administration said in a statement in April 2002 that 

“the Government has no specific plan to privatise or corporatise RTHK at this stage.” It remains 

to be seen whether the minister responsible for RTHK from July 2002 will adopt a similar ap-

proach. 

Sense of humour 

failure 

In October 2002, RTHK’s satirical Chinese-language television programme, Headliner, came 

under renewed pressure. The pro-Beijing newspaper Ta Kung Pao attacked it over a segment 

comparing Tung Chee-hwa’s government with the former Taleban administration in 

Afghanistan. The context of the programme was Mr Tung’s annual policy address and his bid to 

serve a second term as the SAR’s chief executive. 

The chief executive said the programme was “in bad taste”. A pro-Beijing politician, Yeung 

Yiu-chung, said RTHK, as a public broadcaster funded by taxpayers, “should not poke fun at 

[Mr Tung’s] policy address, the budget or other important government reports because it would 

be misleading to the public.” Another politician, National People’s Congress delegate Ma Lik, 

called on the government to spell out RTHK’s role. 

The official response from the government was simple: It had no plans to review RTHK’s role. It 

also pointed out that the station had all along enjoyed editorial independence. But the acting 

head of the Information Technology and Broadcasting Bureau, Eva Cheng, evaded questions in 

the Legislative Council over whether Mr Tung had exerted pressure on RTHK by making his 

“bad taste” comment. 

One week after the dispute arose, the chief secretary for administration, Donald Tsang, also 

weighed in, saying that there was “no room for compromise” over press freedom. He also ex-

pressed confidence in RTHK’s handling of the case. 

The Broadcasting Authority received 28 complaints about the programme, although it consid-

ered only four were within its jurisdiction. In December, it issued an “advice” to RTHK. This is 

the lowest form of censure given to a television or radio station. The authority said Headliner, 

which it considered to be a current affairs programme, had failed to strike a fair balance between 

different viewpoints on Mr Tung’s policy address. 

RTHK expressed disappointment over the verdict. The station disagreed with the authority’s 

classification of Headliner as a current affairs programme, and suggested that a new category 

should be included in broadcasting codes of practice to take into account the special nature of 

satirical programmes. RTHK also noted that viewers would not confuse a satirical programme 

with serious commentary in regular current affairs programmes. The HKJA also expressed regret 

about the Broadcasting Authority judgement, calling for a review of the way satirical pro-

grammes are judged. 

The controversy left a feeling among RTHK staff that the station was under siege and should be 

careful about its handling of potentially sensitive material. The host who presented the satirical 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 15 

item, Lam Chiu-wing, reported that he enjoyed less freedom after the row over his programme 

because his scripts had to be vetted before he went on air5. 

Further pressure came to bear on RTHK in the form of an auditor’s report, which highlighted in-

efficiencies in the way the station produced TV programmes. The auditor found that staff han-

dling educational programmes produced only half the output of their counterparts in the public 

affairs TV section. The report pointed to other areas of concern, including the payment of over-

time allowances. 

Will cost-cutting 

affect editorial 

independence? 

These cost pressures come at a difficult economic time, with many outside the administration 

calling on individual government departments to rein in spending and to take some of the pain 

others in the community are suffering. Whether these pressures will have any impact on RTHK’s 

editorial independence and its programme standards remains to be seen. Outside consultants 

hired by RTHK have suggested that the station needs to become more cost-conscious. And 

indeed, the government cut RTHK’s annual budget from a revised estimate of HK$521 million 

for the 2001/02 financial year to HK$515 million in 2002/03. 

ANOTHER CONVICTION FOR FLAG DESECRATION 

April Fifth Action Group activist Leung Kwok-hung is no stranger to the law banning the dese-

cration of the Chinese and Hong Kong flags and emblems. He was convicted for a second time 

in March 2002 and fined HK$3,000, along with another group member, Koo Sze-yiu. The pair 

were charged in connection with a demonstration in Central in May 2001. The court heard that 

two petals of Hong Kong’s bauhinia emblem had been blacked out. 

Mr Leung argued that everyone should be entitled to exercise freedom of expression, and that 

the law under which he was prosecuted, the Regional Flag and Regional Emblem Ordinance, 

should be scrapped. 

However, the magistrate did not see the case in this light. In addition to fining the pair, he or-

dered Mr Leung to pay the HK$3,000 good-behaviour bond imposed on him in February 2001 

for his first offence. The pair’s supporters paid their fines, which meant they did not have to 

serve jail terms. Mr Leung said at the time of his first conviction that he would not appeal 

against the sentence because he did not believe he could win. 

A previous desecration case—the first since the relevant laws were enacted in July 1997—went 

all the way to the Court of Final Appeal. The Court of Appeal found in favour of two activists 

accused of desecrating the Chinese flag, arguing that the laws were an unnecessary restriction on 

freedom of expression, and therefore in breach of both the Basic Law and the International 

Covenant on Civil and Political Rights. But the Court of Final Appeal re-imposed the guilty ver-

dicts imposed by a lower court, arguing that the laws imposed a permissible restriction on free-

dom of expression. 

Four weeks after their conviction in the flag desecration case, Leung Kwok-hung and Koo Sze-

yiu were jailed for 14 days for shouting slogans in the Legislative Council chamber during a 

question-and-answer session with the chief executive, Tung Chee-hwa. That incident took place 

in October 2001, shortly after Mr Tung delivered his annual policy address. It was the fifth time 

Mr Leung had disrupted a Legislative Council session, and the second time he had gone to jail. 

The activist said it was unfair to jail him as he had only been expressing his political opinions. 

TOUGH SECURITIES LAW PASSED 

The intent was to 

prevent market 

manipulation… 

In March 2001, the Legislative Council passed a tough new law that could be used to penalise 

financial journalists who publish false or misleading information which could induce people to 

buy shares or futures contracts. Under the Securities and Futures Ordinance, a journalist who 

publishes such information could face a maximum sentence of 10 years in jail. 

The government originally proposed that a criminal prosecution could take place if the journalist 

knowingly handled, or was reckless or negligent in handling, relevant market information. Fol-

                                                                 

5
 Mr Lam faced problems shortly afterwards at Asia Television (ATV), when a programme he had scripted was abruptly dropped to make way for 

another series. Mr Lam’s programme resumed a few weeks later, minus the most controversial segment. Mr Lam declined to discuss the issue with the 

HKJA, while ATV denied that self-censorship was involved. 



 

16 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

lowing lobbying by the HKJA and other media groups, officials agreed to drop reference to neg-

ligence in the criminal offence, while retaining it for a similar civil offence. 

…but the law 

unduly exposes 

journalists to risk of 

prosecution 

However, the HKJA feels that this move does not go far enough. It called—without success—for 

safeguards to be introduced to make it a defence for a journalist to argue in court that he or she 

acted in good faith in publishing information, and for the prosecution to prove that publication 

caused real harm. The only defences in the Ordinance cover the re-transmission and live 

broadcast of material. This fails to cover the activities of journalists who report on market news 

in their own words and do not reproduce market announcements. 

There has been slippage in a number of other areas which could affect press freedom. For exam-

ple, officials admit that there now is no firm timetable for the enactment of tougher provisions 

governing the publication of obscene and indecent material in newspapers. In April 2000, the 

government launched a consultation exercise on a number of proposals, including the printing of 

a red diagonal line across the pages of newspapers carrying indecent material. Senior officials 

said they were now reconsidering their stance on the issue in the light of strong opposition from 

the media and legislators. 

There has also been little progress on proposals to enact a stalking law. Under such a law, stalk-

ers who cause “alarm” and “distress” could be jailed for up to two years. Government officials 

confirmed that they had completed consultation with government agencies, but said there was no 

timetable for tabling legislation. 

FOUR CHINESE-AMERICAN ACADEMICS FREED; ONE JAILED 

The HKJA’s 2001 annual report expressed concern about five Chinese-American academics 

who had been detained on the mainland. Three of them—Li Shaomin, Gao Zhan and Qin (previ-

ously reported as Tan) Guangguang—were released in July 2001, following their conviction on 

spying charges. A fourth, Wu Jianmin, was released in September. The fifth—Zhongshan Uni-

versity historian and Hong Kong resident Xu Zerong—was jailed for 13 years for revealing state 

secrets. 

The case of Hong Kong resident Li Shaomin is of particular interest. The City University associ-

ate lecturer was convicted of spying for Taiwan and ordered to be expelled. His expulsion took 

place 11 days after the conviction, upon the expiry of the period allowed for an appeal. He flew 

to San Francisco. The question then arose as to whether he would be allowed to return to Hong 

Kong, and to his university job. Any move to bar him would have implied that the SAR authori-

ties had bowed to Beijing’s wishes. 

In late July, Dr Li was allowed to enter Hong Kong, after being detained for five hours at the 

airport. In early August, the City University decided to allow Dr Li to continue with his current 

contract. The university’s council also decided that it did not have enough information to hold a 

disciplinary hearing related to his conviction in Beijing. 

The case prompted academics to become more cautious about mainland research. With this ob-

vious implication for academic freedom, the chief secretary for administration, Donald Tsang, 

said: “The more important thing is academic freedom and the importance we attach to it. We 

will not change our policy regarding this.” More ominously, a vice-chairman of the pro-Beijing 

Democratic Alliance for the Betterment of Hong Kong, Lo Chi-keung, said Dr Li was not fit to 

teach because of his spying conviction. 

Academic freedom 

in question 

Ironically, Dr Li announced in March 2002 that he would leave the City University. This was 

because the institution had turned down his request for a year’s unpaid leave to take up the post 

of associate professor at a university in the United States. Dr Li said the rejection might be 

linked to the spying case. 

The case of Xu Zerong also provides cause for concern. In February 2002, the Information Cen-

tre for Human Rights and Democracy disclosed that the Hong Kong permanent resident had 

been jailed for 13 years for revealing state secrets. He was reportedly convicted of “illegally 

supplying national secrets” to a person in Hong Kong and an “illegal operation” to sell Hong 

Kong periodicals on the mainland. 

Mr Xu has published articles in a Princeton University journal on China’s role in the Korean war. 

He also published an article in the Hong Kong-based Chinese-language magazine, Yazhou 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 17 

Zhoukan, about Chinese aid to Malaysian communists during an anti-government insurgency in 

the country. Paul Harris of Hong Kong Human Rights Monitor believes revelations about 

China’s role in the Malaysian insurgency may have been the real reason for Mr Xu’s harsh sen-

tence.  



 

18 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

SECTION 2 

Economic woes and threats from within 

A bad time to earn a 

living from 

journalism 

The year under review has not been easy. It has been marked by mass layoffs, the demise of a 

long-standing regional news magazine, radical changes to one of two English-language 

newspapers, an attempt to set up a statutory press council, and continuing worries over self-

censorship. In this gloomy atmosphere, there has been little scope for challenging, investigative 

journalism, with the emphasis being placed firmly on day-to-day reporting of news events. 

Self-censorship has continued to be a concern among journalists. There is a continuing percep-

tion that increasing caution is creeping into media coverage, in particular over issues considered 

sensitive to the Chinese leadership. The sacked Beijing bureau chief of the South China Morn-

ing Post (SCMP), Jasper Becker, has written of moves by the Hong Kong and Macau Affairs Of-

fice of China’s State Council to dissuade the newspaper from covering sensitive issues. The 

newspaper’s editor, Thomas Abraham, has denied such allegations. (See section 1, pages 7-9 for 

a fuller account of this controversy.) 

In particular, Mr Becker has written: “Under the terms of its 1997 return to Chinese rule, Hong 

Kong is supposed to enjoy autonomy from the rest of China under the policy of ‘one country, 

two systems.’ But the changing mentality of Hong Kong’s elite—a group desperate to be seen as 

more Catholic than the Pope but constantly insecure about how to interpret Beijing’s wishes—

has created a new dynamic of self-censorship.” 

Less negative news 

demanded 

Pressures—albeit indirect—have also come from Chinese and Hong Kong leaders. For example, 

the former mayor of Shanghai, Xu Kuangdi, appeared to imply in March 2002 that Hong Kong’s 

economic downturn was in part a result of freedom of expression. He said excessive criticism 

would affect the morale of civil servants and make Hong Kong lose its spirit of unity. The chief 

executive, Tung Chee-hwa, adopted a similar line, also in March. He told the Newspaper Society 

that he hoped the media could help promote solidarity and people’s trust in the government. 

There was also controversy over whether Mr Tung and other senior government officials were 

favouring pro-Beijing newspapers. Media critics point to such publications obtaining exclusive 

interviews with senior officials, in particular in the run-up to the fifth anniversary of the 1997 

handover. They also point to one newspaper in particular, Wen Wei Po, managing to obtain 

many details of the March 2002 budget before its release. Also noted was the heavy government 

support for the June 2002 centenary of another pro-Beijing newspaper, Ta Kung Pao. 

Critics also question whether it was proper for Mr Tung to allow several pro-Beijing newspapers to use 

his signed inscriptions as page headings. The publications include Wen Wei Po, Ta Kung Pao and 

Hong Kong Commercial Daily. Provision of such inscriptions is a common practice in mainland Chi-

nese publications. Democratic Party legislator Cheung Man-kwong asked in April 2002 whether the 

chief executive was showing favouritism towards such publications. But a deputy secretary for home 

affairs, Leo Kwan, said Mr Tung hadn’t intended to promote any individual newspapers. 

Media soft focus for 

Tung 

Sections of the media have also at times taken a soft line on Mr Tung, who has in the past faced 

intense criticism over his leadership abilities. This was particularly evident during Mr Tung’s so-

called election campaign, which he won without contest in late February. Media critics noted 

that newspapers published many stories about Mr Tung’s “campaign” at a time when it was 

obvious that he was not going to face an opponent. They also argued that there was relatively 

little coverage of activities by those opposing a second term for Mr Tung. 

In another example of “soft” coverage, the terrestrial station, Asia Television (ATV), broadcast a 

two-part interview with the chief executive in February 2002, which programme producers said 

would show Mr Tung’s softer side. The interview focussed on the chief executive’s family, 

childhood and attitudes towards life. It was hosted by a popular quiz show host, Ken Chan, and 

produced by the news department. The interview was covered widely in newspapers, with the 

South China Morning Post giving it front-page prominence. 

Publications also faced pressure to back government or private-sector campaigns to boost confi-

dence in the face of widespread economic gloom. For example, many leading publications and 

broadcasters put their name to a campaign called Bounceback Hong Kong, which was organised 

by several private companies led by the public relations agency, Ogilvy & Mather Greater China. 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 19 

Among those sponsoring the campaign were many media outlets, including some traditional crit-

ics of the government, such as the Apple Daily newspaper. 

While journalists are aware of the problem of self-censorship, public consciousness appears to 

be lower. Media critics say this raises the possibility of a muted public response if the govern-

ment takes action against the media, possibly through the enactment of anti-subversion legisla-

tion. For example, a survey conducted by the School of Journalism and Communication at the 

Chinese University in mid-2001 indicated that the general public did not think that self-

censorship was a problem. By contrast, it found that journalists were aware of the problem—

although they did not think it had worsened since the previous survey three years earlier. 

ECONOMIC PROBLEMS RAISE DIVERSITY FEARS 

A flurry of layoffs While self-censorship remains a serious concern among journalists, the economic downturn has 

posed the greatest threat for the Hong Kong media. In the 12-month period under review, more 

than 1,000 journalists and media workers have lost their jobs. There have also been wage freezes 

and denial of the traditional end-of-year double pay. The English-language sector has been 

particularly badly hit, raising questions about whether media diversity is now under threat in this 

sector. 

The Sing Tao Group has been one of the biggest casualties. A total of 160 employees were laid 

off in two batches—in September and October 2001. Eighty of them were laid off without notice 

in September at the group’s English-language newspaper, the Hong Kong iMail. Those told to 

leave included the editor, Andrew Lynch, columnist Nury Vittachi and cartoonist Larry Feign. 

The latter two joined the Hong Kong iMail after they were forced to leave the South China 

Morning Post, apparently because their brand of humour was not appreciated by newspaper 

management. 

Since its founding in May 2000 as a replacement for the Hongkong Standard, the iMail had be-

come a feisty newspaper promoting a wide variety of political views. It has changed radically 

since the sackings in September. The publication now focuses on business and sports news, and 

not on politics. It was relaunched in May 2002 as The Standard—a variant on its former name. 

In a November 2001 editorial to mark a design revamp, the newspaper’s leader writer states: 

“We see a role for a newspaper subscribing to the Western concept of journalism—willing to 

monitor social changes, to furnish objective solutions and constructive opinion—instead of 

pointing fingers and fuelling noisy, negative political rhetoric and most importantly a newspaper 

that appreciates the subtleties of the Chinese culture.” 

Downsizing risks 

diluting media 

competition 

The iMail and The Standard have always been seen as a counter-weight to the dominant English-

language newspaper, the South China Morning Post (SCMP). The changes at the iMail 

effectively left the SCMP with a virtual monopoly in English-language general news content. 

The SCMP has itself seen some layoffs, although not to the same extent as the iMail. In October, 

the newspaper laid off 18 journalists. The publication linked the move to the economic downturn. 

(The group had earlier announced that profits had slipped 27% to HK$410 million in the 12-month 

period ending on June 30th 2001.) 

 The major casualty of the period under review was the news magazine Asiaweek, which closed 

in November with the loss of 80 staff. Its publisher, Time Inc., blamed a sharp drop in 

advertising revenue for the decision to close the 26-year-old magazine, which was considered a 

rival of the Far Eastern Economic Review. The latter publication was itself not immune to the 

downturn, with 36 jobs lost at both the Review and its sister publication, The Asian Wall Street 

Journal. The regional news-gathering activities of the two publications have in many places been 

merged. 

The Chinese-language sector has also been hard hit. One of the biggest casualties has been the 

Next Media group, which publishes the popular and highly profitable Apple Daily newspaper 

and Next Magazine. In January 2002, the group laid off about 180 staff—about 10% of all group 

employees. The company said the move would save about HK$40 million a year. The sackings 

followed the laying off in 2000 of 190 staff from the group’s Internet publications. 

However, despite the layoffs, the group made an aggressive move into the Taiwan market. In 

May 2001, it launched a Taiwan edition of Next Magazine, specialising in sensational stories 



 

20 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

and colourful photographs of stars and crime scenes. Next Media says it also plans to launch a 

Taiwan edition of Apple Daily in mid-2003. 

Another major casualty has been Cup magazine, which was launched as a weekly in May 2001, 

with more than 200 staff. Following three rounds of sackings, just 20 employees remained on 

the books, to bring out a monthly publication. The magazine’s chief editor, Lau Sai-leung, 

blamed a drop in advertising revenue, following the terror attacks on the United States in Sep-

tember 2001. The publication was launched by prominent talkshow host, Albert Cheng. 

The two terrestrial stations have also been forced to lay off staff. TVB and ATV have sacked about 

50 employees each—although in ATV’s case those affected were largely from the engineering and 

production sections. TVB’s external affairs controller, Stephen Chan, blamed the economic down-

turn and a sluggish advertising market for the layoffs—the biggest in the company’s 34-year history. 

Satellite broadcaster Phoenix Satellite Television also laid off 10 staff in the year under review. 

The new editorial 

mantra: “no more 

headcount” 

While other publications may not have laid off workers, they have cut back on benefits, in 

particular the traditional end-of-year double pay. One radio station, Commercial Radio, went so 

far as to cut staff salaries by between 6% and 12%. In addition, very few organisations are now 

hiring staff, making it extremely difficult for journalists who are laid off to find alternative work. 

PRESSURES FROM WITHIN 

The HKJA’s 2001 annual report noted that a non-statutory press council had come into being to 

press for improvements in media ethics and to consider complaints from the public. In the year 

under review, the council has announced that it wishes to turn itself into a statutory body, so that 

it can be granted protection from libel suits. The body asked for public comments on the pro-

posal in October 2001. The HKJA expressed its opposition to the move. 

The 27-member Hong Kong Press Council was set up in July 2000, to accept complaints solely 

about intrusion into privacy. In July 2001, the Press Council expanded the scope of complaints 

to include prurience, indecency and sensationalism. However, it felt that it could not accept 

complaints about articles in non-member publications, such as the leading newspapers—

Oriental Daily News, Apple Daily and The Sun, which control about 75% of the newspaper mar-

ket by readership. The council feared that it could be sued by such groups if it published critical 

judgements. 

The HKJA opposed the Press Council’s proposal to turn itself into a statutory body on a number of 

grounds: The creation of a statutory body could harm press freedom; it could open the door to gov-

ernment intervention; it fails to take into account the fact that most democracies adopt a voluntary, 

not a statutory, mechanism for keeping an eye on the media; and it ignores improvements in media 

ethics. 

The Press Council says the consultation exercise was inconclusive since it received few public 

submissions. It has since conducted a public opinion survey on the issue. The poll found that 

64% of respondents backed exemption from libel actions for the monitoring body. Yet at the 

same time, just 6% of respondents thought that the council was effective in improving media 

ethics. 

Press Council’s 

move for statutory 

status still uncertain 

The council has essentially put off a decision on whether to continue pressing for statutory 

status. This may well be related to difficulties in obtaining support in the Legislative Council for 

such a move. The government says it will not sponsor a bill. This means that an individual 

legislator would have to table a private member’s bill. Such a bill would have to receive backing 

from the two halves of the Legislative Council. However, the half that includes directly elected 

members is unlikely to vote in favour of such a proposal, given opposition from pro-democracy 

political parties and legislators, who fear the effect a statutory body might have on freedom of 

expression. 

The Press Council came into being in response to a proposal from the Law Reform Commis-

sion’s privacy sub-committee to set up a statutory press council to handle only privacy com-

plaints. The sub-committee is now rethinking this issue, partly in light of the creation of the 

Hong Kong Press Council. The Law Reform Commission has already endorsed a report on the 

need to establish several new civil torts on privacy. It is understood that the final report is pro-

posing greater protection for press freedom, partly in response to concerns raised by the HKJA. 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 21 

This report, together with the one focussing on whether to set up a statutory press council, will 

be released in the second half of 2002. The government will then consider what action to take. 

It is also ironic that the Press Council is promoting radical action at a time when public confi-

dence in the media appears to be rising. Respondents to a Chinese University survey released in 

November 2001 gave a confidence score of 6.54 on a 10-point scale. This compares with 5.91 in 

1998. A survey of journalists also recorded a rise, from 5.13 in 1998, to 6.35 in 2001. A more 

recent survey, released by the University of Hong Kong in June 2002, also showed a slight 

rise—to 6.01 on a 10-point scale. 

Shift away from 

serious news to 

sensationalism and 

gossip 

At the same time, individual publications are not helping themselves. A spate of sensationalist 

stories in March 2001 prompted a media monitoring group, the Society for Truth and Light, to 

place a full-page advertisement in Ming Pao calling on journalists to follow the joint code of 

ethics adopted by the HKJA, the Federation of Journalists, the News Executives Association and 

the Press Photographers Association. (Among the concerns of media commentators were graphic 

photographs of dead bodies in a villa on the island of Cheung Chau, following a triple suicide by 

three teenagers.) 

In April 2001, the Press Council referred a complaint about sensationalist coverage of the alleged 

sexual exploits of businessman Louis Lo Siu-fai to the government’s Television and Entertainment 

Licensing Authority, which handles matters relating to indecency and obscenity. In justifying its de-

cision to refer the complaint to a government body, the council argued that some articles contained 

indecent material. It also issued a release expressing concern about the publication of photographs 

of the bodies of the three suicide victims. 

The HKJA believes the Press Council should adopt a more robust attitude towards media ethics, 

rather than spending time and effort on transforming itself into a statutory body. In particular, it 

should take on the responsibility of accepting complaints about all publications in Hong Kong 

and make efforts to expand its membership to all major publications. It could also take on the 

role of acting as a conciliator between complainants and publications, in addition to adopting a 

judgemental approach. 

The HKJA is of the strong view that the best way to deal with media excesses is for individual 

publications to put their house in order, through the use of corrections and apology columns, the 

printing of letters from aggrieved individuals and the appointment of news ombudsmen to con-

sider complaints from readers. 

FURTHER CONFUSION IN THE PAY-TV FIELD 

In July 2000, the government awarded pay-TV licenses to five new operators. Two dropped 

out—Star TV in December 2000 and Hong Kong Network TV in March 2001. In May 2002, the 

most powerful of the remaining three, terrestrial broadcaster TVB, asked for additional time to 

sell its majority stake in its pay-TV unit, Galaxy Satellite Broadcasting. TVB became the sole 

shareholder in Galaxy after Malaysia-based Astro Broadcasting withdrew from the venture in 

June 2001. 

Considerable concern has been expressed about whether TVB will proceed with its pay-TV ven-

ture, which would become a major rival to the only existing cable operator, Hong Kong Cable 

Television (run by the Wharf group). 

The terrestrial broadcaster now wants the Executive Council to give it until the end of February 

2003—an additional nine months—to find a buyer, so that it can reduce its stake to 49%. The 

limit is set down in its license, as a way to ensure that the major terrestrial broadcaster does not 

at the same time dominate the pay-TV sector. The TVB group general manager, Ho Ting-kwan, 

said the firm was talking with several interested parties. But he warned that if the government 

blocked the extension, then “we would have no other choice than to give up.” 

So far, only one of the new pay-TV operators has started a limited interactive service. This is 

UK-based Yes TV, which faced a setback when a subsidiary of power company CLP Holdings 

pulled out of the investment. The other licensee, Taiwan-based Pacific Digital Media, plans to 

offer a service in August 2002—one year later than planned. 

Lack of pay-TV 

competition likely 

Media analysts believe the winner will be the incumbent, Hong Kong Cable. The firm’s position 

was strengthened in May 2002, when Star TV announced that it had reached an exclusive 



 

22 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

carriage agreement with the cable operator for several of its satellite channels. In August 2001, 

Star TV allowed Hong Kong Cable to carry these channels on a non-exclusive basis. A Lehman 

Brothers media analyst, Stephen McKeever, noted: “It clearly shows that Star TV believes there 

will be only one dominant player in Hong Kong’s pay-TV market.” 

MEDIA OWNERSHIP CHANGES 

There was one major ownership reshuffle in the year under review. One of the two terrestrial TV 

broadcasters, Asia Television (ATV), announced in June 2002 that a minority shareholder, Liu 

Changle, would take a controlling 46% stake in the station. 

PL-ATV? The move follows a complex takeover of ATV in April 1998 by various businessmen with strong 

mainland backgrounds and connections (see the HKJA’s 1998 annual report). They included Mr 

Liu, a former propaganda official with the Chinese People’s Liberation Army. He is currently the 

chairman of Phoenix Satellite Television—a joint venture with media mogul Rupert Murdoch’s 

Hong Kong-based satellite broadcaster, Star TV. 

Under the deal, Mr Liu will purchase the 24.21% stake held by former ATV chief executive, 

Feng Xiaoping. This would bring Mr Liu’s holding to 38%, which together with an 8% block 

that usually acts in concert with him would raise his effective control to 46%. Mr Feng stepped 

down in favour of National People’s Congress Hong Kong deputy, Chan Wing-kee, who is con-

sidered to be a strong supporter of the chief executive, Tung Chee-hwa. 

Mr Chan told a news conference that Phoenix would not acquire ATV, although there would be 

“more co-operation” between the two broadcasters. Mr Chan also said ATV would maintain its 

editorial independence. He said: “I have been supportive of freedom of speech and I believe the 

news quality will improve.” 

Cosying up to China However, media critics note that ATV, under its former ownership, forged closer links with 

mainland China. They note that the station aired many made-in-China soap operas and engaged 

in programme co-productions with mainland groups. A survey released by the Chinese 

University’s journalism school in November 2001 indicated that ATV had become more pro-

China and less pro-Hong Kong. 

The latest ownership change will require government approval. The station’s new chief execu-

tive, Chan Wing-kee, said the station was seeking a waiver for the residency requirement for Mr 

Liu. The Broadcasting Ordinance states that free-to-air TV service licensees must be “ordinarily 

resident” in Hong Kong. This does not appear to be the case for Mr Liu. However, the govern-

ment has the power to make exceptions. 

The April 1998 ownership change was also controversial. The Executive Council approved it, 

but with a number of conditions. One stipulated that Mr Liu should not involve himself in the 

day-to-day management of the station, nor should he have any role in making programming and 

editorial decisions. At press time, the government had not made any decision on the latest own-

ership change. 

In another development, in August 2001, the Oriental Press Group sold Eastweek and an enter-

tainment magazine, Oriental Sunday, to the Emperor Group for HK$65 million. The agreement 

also gave the Emperor Group a 100% stake in Oriental Sunday’s website and a 50% share in 

Eastweek’s electronic site. The Emperor Group, through listed publishing arm Emperor Tech-

nology Venture, also owns the Hong Kong Daily News. 

In October 2001, Oriental Press Group’s rival, Next Media, incorporated its most profitable pub-

lications, including Apple Daily and Next Magazine, into its listed vehicle. The group reported a 

HK$74 million loss for the six months to September 2001, compared with a loss of HK$48.7 

million during the same period in 2000. Next Media launched a Taiwan edition of Next Maga-

zine in May 2001, and is preparing a Taiwan edition of Apple Daily for launch in mid-2003. 

There was one launch of note in the year under review. The free newspaper, Metro, hit Mass 

Transit Railway stations in April 2002. The 24-page tabloid employs 40 people, including jour-

nalists. The Swedish publisher, Metro International, has run into trouble in some Western coun-

tries, with charges that its modus operandi threatens traditional media outlets and hence journal-

ists’ jobs. The Hong Kong publication’s launch went off without fanfare or protest. 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 23 

CONTEMPT AND LITIGATION 

Declining standards On the legal front, Chinese-language newspaper The Sun and its chief editor were found guilty 

of contempt after a series of articles led to the collapse of a murder trial in March 2001. The 

prosecutor also alleged that parts of the articles were fabricated. In a ruling in January 2002, the 

publisher of the newspaper was fined HK$150,000, while the chief editor, Lee Chung-pak, was 

ordered to pay HK$30,000. The company was also ordered to pay costs. The prosecutor said a 

fine of “several hundreds of thousands of dollars” for the newspaper and a “significant” fine for 

the chief editor would be appropriate. 

Media analysts suggested that the fines meted out by the Court of First Instance would not be a 

great deterrent. The Sun is part of the Oriental Press Group, and is Hong Kong’s third most 

popular newspaper. 

In December 2001, the chief secretary for administration, Donald Tsang, threatened to sue the 

weekly news magazine, Eastweek, over an article it carried with his former cook, Yu Yin-ping. The 

former chef was commenting on a book which he planned to publish about his time working for the 

chief secretary. The magazine later apologised to Mr Tsang and agreed to pay him HK$120,000 in 

compensation. Eastweek published a full-page apology stating that it would unconditionally with-

draw the article in question. Mr Tsang donated the money to the Community Chest. 

In the same month, a judge ordered the Apple Daily newspaper to pay an unprecedented HK$3.6 

million to a solicitor who became depressed after the publication alleged that she had absconded 

from her law firm with clients’ money. Apple Daily ran an apology the following day. However, 

Madam Justice Maria Yuen ruled that the plaintiff could recover damages for mental and physi-

cal injury arising from a civil wrong. The judge also noted that the stress caused by the article 

had been a factor in the solicitor giving birth prematurely.  



 

24 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

SECTION 3 

Media pressures under Tung’s first term 

The five years since the handover of sovereignty to China have seen a slow but steady erosion of 

the rights once taken for granted by the people of Hong Kong. Its impact so far is hardly percep-

tible and is felt most acutely only by a small minority—for example, the Hong Kong families of 

mainland-born children who were stripped of their right of abode, and the activists who take to 

the streets to protest against curbs on the freedom of assembly. The heat is also on the media, 

which have to overcome their own instincts for self-preservation to counter glossed-over official 

accounts of events locally as well as on the mainland. 

Narrowing of scope 

for uninhibited 

reporting 

Our reporting on media freedoms, part of our overall monitoring of freedom of expression in 

Hong Kong, leads us to conclude, overall, that the trend is towards a gradual narrowing of the 

scope for uninhibited reporting and discussion of topics essential to the well-being of the SAR 

and the mainland. It is a disheartening chapter in which many play less than flattering roles—the 

media for yielding perhaps a little too readily, the business community for failing to speak up 

about concerns that it expresses in private, and the general public for its indifference. Above all, 

the governing authorities bear the heaviest responsibility because their actions have led most 

directly to the flawed state of media freedoms in Hong Kong. 

PROBLEMS WITH CHINA 

Previous annual reports have documented how Chinese leaders have tried to define limits for the 

Hong Kong media. Some of these attempts have been in the form of general words of admoni-

tion, as when President Jiang Zemin said during a December 2000 visit to Macau that the media 

should “not only pay attention to press freedom, but also to their social responsibilities.” At 

other times, there have been specific warnings about toeing the line on matters deemed sensitive 

by the Chinese central government, notably Taiwan’s status. 

China is a world 

leader in media 

intimidation 

According to the US-based Committee to Protect Journalists, mainland China ranks No. 1 in the 

world in terms of how many journalists it holds in jail, a status it has held three years in a row. 

Granted, none of those being locked up in China are Hong Kong journalists. But the warnings 

for the SAR media, coming from a government with a record of repression, have a chilling effect 

regardless of whether the words are followed by action. 

In any event, the absence of a crackdown in Hong Kong does not mean journalists are secure. 

The local media cannot afford to ignore the mainland in their coverage. Once a news organisa-

tion sends its journalists there, the journalists—and, by extension, their employer—become hos-

tage to the whims of the authorities; if working without approval, journalists must carry out their 

duties at their own risk. Section 1 of this report cites instances of Chinese authorities harassing 

and detaining Hong Kong journalists for no legitimate reason. Sometimes it may be because a 

subject being covered, such as labour unrest, has touched an official nerve. Other times there is 

no plausible motivation other than to intimidate. Our examples represent only the tip of the ice-

berg because few targets of such intimidation will discuss their cases even when promised ano-

nymity. 

Sometimes Beijing does not even have to work through the media to shape public opinion in 

Hong Kong. During the summer of 2000, public dissatisfaction with Tung Chee-hwa, the SAR’s 

unpopular chief executive, swelled so much that the grumblings of normally cautious business 

tycoons started finding their way into the media. In response, the vice-premier Qian Qichen 

summoned Mr Tung’s deputy, chief secretary Anson Chan, to Beijing and chastised her for not 

giving enough support to Mr Tung. Mrs Chan was rumoured to be part of an anti-Tung conspir-

acy. Whether the rumour had any basis was irrelevant. When the tycoons saw how she was 

treated, they stopped grumbling and pledged their backing for Mr Tung. 

PROBLEMS WITH THE TUNG ADMINISTRATION 

While critics of Mr Tung maintain that he gets a bad press because he is ineffectual, the chief 

executive’s backers believe the opposite: that the press unfairly paints him as such. Blaming the 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 25 

messenger, a key component in Mr Tung’s media strategy during his first term in office, resulted 

in heavy-handed efforts to quash bad news. 

The Robert Chung 

affair highlighted 

official attempts to 

gag criticism 

In July 2000, Robert Chung, a University of Hong Kong (HKU) social scientist, alleged in a 

column in the South China Morning Post that his bosses had tried to gag his opinion polling, 

which tracked Mr Tung’s popularity. An HKU-appointed board of inquiry headed by a retired 

Court of Appeal judge subsequently linked the pressure on Mr Chung to Andrew Lo, Mr Tung’s 

then senior special assistant. Separately, The Asian Wall Street Journal reported that Mr Lo tried 

to persuade major companies to withhold advertising from Apple Daily, the second most popular 

local newspaper and a tough critic of the chief executive. 

In Mr Tung’s first term there was increasing evidence of manipulation of the media. Favoured 

publications were the recipients of leaks while others were left to scramble for news as it was of-

ficially released—a carrot-and-stick approach that appears aimed at prompting critical publica-

tions to adopt a friendlier line towards the government. Another government tactic to appear 

over the past five years was increasing adoption of off-the-record briefings where major news 

stories were announced quoting only senior government sources—a tactic which allows gov-

ernment officials to disavow themselves of what they said if problems arise. 

As the Tung administration begins its second five-year term, even critical journalists are more 

likely to receive cordial treatment. The government’s increasing sophistication at public relations 

means more senior officials are giving interviews more readily. Live programmes on air seem to 

be preferred, perhaps because they allow more direct access to the public. Some officials even 

volunteer gossipy titbits about their personal lives, something once considered unbecoming of 

people in authority. 

Despite the charm offensive, the newspapers most critical of Mr Tung do not seem to have eased 

up. Two of them, Oriental Daily News and Apple Daily, are respectively first and second in 

terms of readership. The Hong Kong Economic Journal, though small in circulation, is influen-

tial in business circles. Some journalists perceive a degree of softening among other independent 

newspapers. The three Beijing-controlled papers have continued to be solid cheerleaders for Mr 

Tung. 

A major obstacle to 

openness is Tung 

himself 

It would be overly cynical to dismiss the friendlier face of the administration as all spin-

doctoring and no substance. But to go from here to the conclusion that an era of openness is at 

hand requires a leap of faith. One obstacle to greater openness is Mr Tung himself, a leader of 

the top-down, patriarchal school who has little time for populist politics and low tolerance for 

criticism. The problem goes deeper than his relations with the media. The lack of openness 

translates into a lack of public consultation and transparency in policy-making, the most recent 

example being the so-called accountability system of government which he champions.  

The system, which takes effect on July 1st, gives the chief executive the power to dismiss at will 

the 14 most senior government officials. Previously, most of the civil servants in these posts en-

joyed almost-guaranteed job security, a factor many believe provided a necessary system of 

checks and balances by making them unafraid to question policies with which they disagreed. In 

a column in the South China Morning Post, Margaret Ng, a barrister and respected member of 

the Legislative Council, called Mr Tung’s move “a thoughtless proposal” that in fact reduces ac-

countability: She worried that it concentrates too much power in the hands of the chief executive, 

who answers only to the Chinese central government and to no one in Hong Kong. 

Though the accountability system was two years in the making, its details were a well-kept secret 

confined to a small circle of Tung advisers until the system was unveiled as a fait accompli on 

April 17th. The chief executive had made brief references to the idea in his annual policy ad-

dresses of the past two years. Otherwise, the public and even most high-level officials weren’t 

clued in on the details. Even now, many questions remain as to how it will work. That isn’t to 

say the government always functions in this way. The administration’s proposal to legalise soc-

cer gambling, a subject in which Mr Tung seems to have somewhat less interest, was subjected 

to months of tough public scrutiny and debate. A decision has yet to be made on this issue. 

TROUBLE WITHIN THE MEDIA 

For all of their faults, the Hong Kong media through the 1980s and much of the 1990s were a 

mine of information about China and its Communist leadership. Rich with rumours and insight 



 

26 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

about policy debates and political infighting, local newspapers were essential reading for China 

watchers in the West. Mainland journalists watched with envy as stories they knew to be true, 

but didn’t dare write, were brought to light in the British colony. 

Self-censorship on 

the rise 

Nowadays, most Hong Kong journalists look to their Chinese counterparts for cues on what is 

safe to publish. The main reason, as stated previously in this report, is fear for their personal 

safety. A senior news executive says her paper focuses on consumer stories, accident and crime 

stories, and stories about low- to mid-level corruption in its mainland coverage—safe ground 

because that is what the mainland papers cover. A television producer adds this observation: 

“There are certain taboo subjects everyone recognises, such as the personalities and mistakes of 

central government leaders and separatist movements in Tibet and Xinjiang.” 

Some sensitive mainland topics still find their way into the Hong Kong media, but increasingly, 

these riskier stories are drawn from news agency reports. 

Don’t anger Li Ka-

shing 

Taboos are creeping into local coverage as well. Some newspapers apparently sought to go easy 

on Richard Li Tzar-kai when the foreign media reported in March 2001 that the chairman of 

Pacific Century CyberWorks did not actually have an undergraduate degree from Stanford 

University, as had been widely believed. Several journalists said that their superiors had urged 

reporters covering the story to avoid being too negative. These journalists say that, in general, 

their newspapers are even more reluctant to run stories critical of Richard Li’s father, property 

tycoon Li Ka-shing, who is recognised as one of the most powerful men in Hong Kong. 

There was less inhibition about pursuing Louis Lo Siu-fai, a down-and-out property speculator 

who spilled tales of drug-taking and sex with starlets. His story originated in March in the gos-

sipy Eastweek magazine. It became the talk of the town after several papers sent reporters to pur-

sue him in his travels to London and Paris and report on his daily activity, including what he had 

for breakfast and when he crossed the street. On his return to Hong Kong, he was greeted at the 

airport by some 60 journalists, representing most of the local media. 

Apple Daily and Oriental Daily News are generally regarded as the pace setters in reporting the 

seamier side. But few newspapers are immune. The result is that political news is now regarded 

as boring, and serious topics are in danger of being crowded out by the tragic and trivial. 

Important news 

event goes over 

everyone’s heads 

One example is news coverage of a policy statement with far-reaching consequences by the 

financial secretary, Antony Leung, in his March 6th budget address. In the address, Mr Leung 

announced a planned government shift away from a policy of “positive non-interventionism”. 

This term refers to a belief that the government should keep its role in the economy to a 

minimum. Hong Kong owes its prosperity of the past several decades and its reputation as one of 

the world’s freest economies in no small measure to this philosophy. Although some people 

argue, as Mr Leung does, that the philosophy is outdated, and others see deep flaws in it, a shift 

so fundamental to Hong Kong’s well-being merits debate. Indeed, such a debate, with Mr Leung 

playing an active part, took place for several days running in The Asian Wall Street Journal. 

Many other foreign publications also weighed in, questioning his commitment to the free market. 

However, in the local media the whole issue received mostly passing mention. 

That apparent indifference contrasted sharply with attention given to Mr Leung’s love life. In 

March, Ming Pao—which regards itself as one of Hong Kong’s more serious papers—revealed 

in a prominent story that he was dating, and planned to marry, Fu Mingxia, a mainland Chinese 

diving star. A rush by newspapers (serious and otherwise) followed, with paparazzi teams dis-

patched to Beijing to shadow Ms Fu and multiple news pages devoted to recapping and analys-

ing the romance. 

This case reflects growing trivialisation and sensationalisation of the news, especially (but not 

always exclusively) among mass circulation dailies. Several factors appear to be at work here—

fierce competition among newspapers; fewer sources of information, particularly on the political 

front; and a growing disillusionment among readers about the political process, prompted in 

large part by efforts by the administration to de-politicise Hong Kong. Exacerbating this trend 

have been the two severe economic downturns of the past five years, and the effect they have 

had people’s livelihood. These trends do not auger well for the coming five years. 

 

 



 

Freedom of Expression in Hong Kong: 2002 Annual Report 27 

 

ARTICLE 19, the Global Campaign for Free Expression 

ARTICLE 19 takes its name and mandate from Article 19 of the Universal Declaration of Human 
Rights which proclaims the fundamental right to freedom of expression. ARTICLE 19 works im-
partially and systematically with local partners, organisations and individuals to identify and op-
pose censorship in its many forms, to defend victims of censorship and to promote strengthened 
national and international standards for the protection of freedom of expression. 

ARTICLE 19 monitors individual countries’ compliance with international standards protecting 
freedom of expression, and regularly makes submissions to inter-governmental organizations 
such as the United Nations Human Rights Commission and Committee and the European Court 
of Human Rights.  

International board 

Zeinab Badawi, (UK—Chair); Galina Arapova (Russia); Richard Ayre (UK); Kevin Boyle (Ireland); 
Param Cumaraswamy (Malaysia); Paul Hoffman (US); Cushrow Irani (India); Jody Kollapen 
(South Africa); Gara LaMarche (US); Daisy Li Yuet-wah (Hong Kong); Goenawan Mohamad (In-
donesia); Peter Phillips (UK); Arne Ruth (Sweden); Malcolm Smart (UK). Honorary member: 
Aung San Suu Kyi (Burma) 

Executive Director: Andrew Puddephatt 

ARTICLE 19, International Centre Against Censorship 

Lancaster House 

33 Islington High Street 

London N1 9LH  

United Kingdom 

tel   +44 20 7278 9292 e-mail info@article19.org 

fax   +44 20 7713 1356 www.article19.org 

 

HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists in 
Hong Kong. 

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of press 
freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights, pay issues, 
health and safety, and training. 

Executive Committee (2002-03) 

Mak Yin-ting, chairperson; Camoes Tam Chi-keung, vice-chairperson; Cliff Bale; Raymond 
Cheng; Don Gasper; Lo King-wah; Katherine Ma; Tsui Kwok-chuen; Jesse Wong; Woo Lai-wan 

General Secretary: Law Siu-lan 

Hong Kong Journalists Association 

Flat A, 15/Fl 

Henfa Commercial Building 

348-350 Lockhart Road 

Wanchai 

Hong Kong 

tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hk.super.net 



 

28 The Hong Kong Journalists Association and ARTICLE 19 

fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk 

 

 

ISBN 1 902598 48 2 

 


