THE HONG KONG
JOURNALISTS
ASSOCIATION

SHRINKING MARGINS

Freedom of expression in Hong Kong since 1997

2007 ANNUAL REPORT

REPORT OF THE
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

JULY 2007



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997

Contents

Introduction and recommendations

................................................................................................................ 3
Section 1

NEW CHIEF EXECUTIVE TARGETS RTHK ....ccoocviiiiiiiiiiieciieeeeeee 5
Review Panel Denies RTHK a PSB 10l€.....ccccooviiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiieeeeeee 5
RTHK faces pressure on other fronts ........ccceccveeiveiieiiniiecieniieeeneeeen. 8
Public access advocates face trial.......cocccceeveiiiiiniiiiiiniiicee e 9
Section 2

BEIJING EXERTS INFLUENCE OVER CHING CHEONG,

OLYMPICS COVERAGE ...ccooiiiiiiiiiiieieeeecceeeceeec e 11
Ching Cheong Jailing shocks Hong Kong...........cccccceeevivniiiiiieeeeeennnnn. 11
Mainland authorities announce new reporting rules ..........cccccccccee..... 12
Yahoo! Hong Kong cleared over privacy compaint ...........ccceeeeuveeeennne 15
Section 3

THE GROWING SCOURGE OF SELF-CENSORSHIP .....cccccceeiiviiieeannnn 16
Self-censorship and its implications........cccoecueeerriiieiiniiieeennieeeeeee. 16
Self-censorship: failure of professional norms and a

socCial MeChaniSM ......coiviiiiiiiiiiiii e 17
Internal and external pressures on media to self-censor ..................... 18
I. Direct and indirect pressures outside the media..........ccccoeeuvveeennnnnee. 18
II. Commercial PIESSUTE..........ccciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirceeee e 21
III. Internal pressures within media organisations ..........ccccccccceevenneee. 22
IV. The ambience of all-pervasive self-censorship .......c..ccccoeeueeernnnnee. 23
Section 4

GOVERNMENT SHARPENS ITS NEWS CONTROL SKILLS................... 24
Accessibility of information .......c.ccccceeviiiiiniiiiiii e 24
The g00d 0ld OPeN dAYS «..eveieriuiiieiiiiieiiiieeeertee et e e 24
Government exerts greater influence over media..........ceecuveveeeeeennnnnn. 25
WiInNners and LOSETS ......cceverriiiiiiiieieiieiiitieeeee ettt e e e e eiieeeeeeee e e 26
The Dig LOSET «...oeiiiiiiiiiiieeee ettt 27
Donald Tsang becomes the Winner.........ccccccovevviiiiiiiiiiininiiiiecnnn. 27
Pluses for the gOVerNMEeNt........coocvviiiriiiieiiiiiiieiiee e 28
Internet news becomes ever more important ..........ccccoeeevviiiiiiiiiinnnn. 28
Interference from “Western district”.......cccoccceeireiieiiniieciniiieceneeee. 29
The missing link: the Western world .........cccoeccieiiniiiinniiiiniieeenns 30
Time for more diversified sources of information .........ccccccccceveeeeenns 30
Section 5

MEDIA OWNERS SHIFT TOWARDS BEIJING.......ccccovviiiiiiiiiiiiiceenn. 32



Hong Kong Journalists Association

Section 6

LAW REFORM PLEAS FALL ON DEAF EARS.......ccccciiiiiiiiiiiiin, 35
Government resurrects prospect of tougher privacy laws.................... 35
Legislators endorse controversial interception law..........cccccceeeeeennne. 36
Government rejects changes to seizure 1aw ..........cccccceevvvviiiieeeeennnnn. 37
LEGCO president restricts freedom of expression.........cccecvveeeeeeeernnnnee 37
Academic freedom issues surface again.......cccoeeevvvveeeeeiiiiiiieeeeeeennnnn. 38
Chinese University students walk into indecency storm .................... 39
PCCW chairman buys into Hong Kong Economic Journal................. 40
Sing Pao’s Woes CONtINUE.........ccceiiriiiiiiiiiieiiieeeee e 41
New ownership moves at ATV ...ccoooviiiiiiiiiiieeeeeeeeeee e 41

Contributors: Cliff Bale, Mak Yin-ting, To Yiu-ming, Jackie Sam and Charles Goddard

© Hong Kong Journalists Association



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 3

Introduction and recommendations

July 1st 2007 marked the tenth anniversary of Hong Kong’s handover to the
People’s Republic of China. As such it is not only a time to look back at the past
year—the usual role of the annual report published by the Hong Kong
Journalists Association (HKJA). It also provides an opportunity to consider
developments in the past 10 years.

On the surface, there is a flourishing media in Hong Kong. There are—
according to the Hong Kong government in its annual handbook—almost 50
daily newspapers catering to different tastes and political viewpoints. But deep
down, there have been some disturbing trends, which lead the HKJA to
conclude that the room for dissenting voices is narrowing.

This is borne out by the findings of a survey conducted by the HKJA in January
2007. It reported that 58 percent of journalist respondents believed that press
freedom had deteriorated since the handover. This was attributed to self-
censorship and tighter government control on the flow of information.

This was also borne out by the media watchdog, Reporters Without Borders,
which placed Hong Kong 58th out of 168 jurisdictions in its press freedom
ranking for 2006. That compares with 18th in 2002. Reporters Without Borders
notes: “Hong Kong continues to enjoy real press freedom but political and
financial pressures from Beijing are constantly increasing.”

Another organisation, Freedom House, placed Hong Kong at number 66 in its
press freedom list, alongside the likes of Chile, Namibia, Benin and South
Korea—and just one notch higher than partly free countries.

Concerns about Hong Kong’s freedoms are not helped when Chinese leaders
speak out about controversial issues, as the chairman of the National People’s
Congress, Wu Bangguo, did in Beijing in June 2007. He made it clear that there
were limits to Hong Kong’s autonomy, and that the Special Administrative
Region enjoyed only the powers granted to it by Beijing, nothing more.

Several problems have developed in the ten years since the 1997 handover. As
mentioned above, self-censorship has become a significant problem. According
to the January 2007 HKJA survey, fully 30 percent of respondents said they had
exercised self-censorship in the past year, and 40 percent said they knew a
colleague who had done this. We examine this problem in chapter 3.

Second, the government under the chief executive, Donald Tsang, has been far
more effective in marshalling the Hong Kong media than his predecessor Tung
Chee-hwa. He and senior government officials have rewarded newspapers and
broadcasters with exclusive stories—in return for favourable coverage about
government activities. This issue is examined in chapter 4.

Third, many media owners are or have become friends of Beijing—sometimes for
business reasons. They wish to expand their business links on the mainland—
which requires them to ensure that their publications do not stray into criticism
of China and its leadership. The owner of Apple Daily, Jimmy Lai, found out the
cost of being overly critical of China in 1994, after he insulted the then Chinese
premier, Li Peng. The ownership issue is discussed in chapter 5.

As expected, Mr Tsang was elected to a full five-year term as chief executive in
March 2007. The chief executive now faces a number of challenges on the press
freedom front. He will oversee a public consultation exercise on the future of
public service broadcasting—and in particular of the government-owned
broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK). The broadcaster has faced
considerable pressure from pro-Beijing politicians, who feel it should become a
propaganda arm of the government. RTHK itself affirms that it should be hived



Recommendations

Hong Kong Journalists Association

off from the government, so it can operate as an independent public service
broadcaster.

Another challenge facing Mr Tsang is the enactment of national security
legislation, which could have a devastating effect on media freedoms. An
attempt was made to enact such legislation in 2003, but the bill was shelved
later that year after half a million people took to the streets to express their
fears about its impact on civil liberties. Mr Tsang has played down the
importance of this issue, but analysts expect him to take action closer to the
2012 end of his five-year term.

There are other issues at stake, such as threats to enact potentially damaging
privacy legislation in the wake of controversy over the taking of photographs of
a singer without her knowledge or consent. Mr Tsang said the government
would consider a raft of proposals put forward by the Law Reform Commission.
They include a recommendation to set up a statutory press council and to enact
new civil torts.

The government’s attitude towards jailed Hong Kong reporter Ching Cheong is
another cause for concern. Mr Ching is serving a five-year jail term in mainland
China for espionage. Media groups have called for his early release, but Mr
Ching remains in prison—despite health problems.

Given these concerns, the HKJA believes it is time for the Hong Kong government to
become more robust in protecting media freedoms. In particular, the HKJA calls on
the government to adopt the following action programme:

1) Take concrete steps to hive off RTHK from the government in its entirety so
that the broadcaster can become a strong independent public broadcaster free
from government or political influence. RTHK should be re-constituted by
legislation which guarantees the broadcaster’s independence in clear and
unambiguous terms. The law should also set out sustainable funding methods
and a democratic method for selecting the board of governors.

2) Give serious consideration to the creation of a platform for public access
television and radio services, to ensure a greater diversity of programming.

3) Seek the immediate release of jailed Hong Kong journalist Ching Cheong,
who is serving a five-year prison term in Guangdong province.

4) Urge the Beijing authorities to ensure that Hong Kong and overseas
journalists are able to carry out legitimate journalistic work in mainland China
without having to face intimidation or threats. The mainland authorities
should drop all administrative barriers to reporting in China, in particular by
scrapping the regulation that requires journalists to seek prior approval for any
reporting work.

5) Ensure that any new privacy legislation gives adequate protection to media
freedoms, including the right of journalists to carry out investigative reporting.
In particular, the government should reject Law Reform Commission calls for a
statutory press council and new civil torts that would severely limit the ability
of journalists to carry out their work.

6) Review the role and composition of the Broadcasting Authority and the
Obscene Articles Tribunal in the light of several controversial decisions, to
ensure that they better reflect current community views on broadcasting and
indecency standards.

7) Review the Interception of Communications and Surveillance Ordinance,
which was passed into law in August 2006, to ensure that its provisions do not
threaten media freedoms in any way. In particular, the government should
ensure that the law contains provisions that minimise the possibility that
journalists could be forced to reveal sources of confidential information.



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 5

SECTION 1
New chief executive targets RTHK

On March 25th 2007, the incumbent chief executive, Donald Tsang, was elected
to a second term as Hong Kong’s leader. He won convincingly, beating his pro-
democracy Civic Party rival by 649 votes to 123. He will serve until the end of
June 2012.

Mr Tsang was first elected chief executive in March 2005, following the abrupt
resignation of Tung Chee-hwa. Mr Tung had fallen victim to widespread
discontent with his attempt to enact national security legislation, which would
ban treason, sedition, secession, subversion and the theft of state secrets—issues
which would have a major impact on freedom of expression in Hong Kong.
The draft law was shelved in September 2003—two months after half a million
people took to the streets to denounce the bill.

In his election manifesto, Mr Tsang did not mention whether he would make a
second attempt to enact such legislation—despite calls by some mainland
academics to do so. Indeed, in December 2006, mainland Basic Law drafter Xu
Chongde said it would be regrettable if the legislation was not enacted during
Mr Tsang’s second term. Another Basic Law expert from the mainland, Wang
Zhenmin, said both Hong Kong and Macau should pass national security
legislation as soon as possible. But at the same time, he hinted that Macau
might be the first to do this.

Mr Tsang was asked about the issue during an election forum with his rival,
Alan Leong. Mr Tsang said national security legislation would not be a priority
during his second term. A few days later, during an interview with the
government-owned public broadcaster, Radio Television Hong Kong (RTHK),
he said he would not shirk his constitutional duty to enact such legislation if a
good opportunity arose. But at the same time, he said the issue was not an
immediate priority. Analysts have taken this to mean that there will be no
action until after Legislative Council elections in 2008.

However, on another front which could have a far-reaching effect on freedom
of expression, Mr Tsang has promised action. He presided over an initiative
that critics say could lead to the death or emasculation of Hong Kong’s only
public service broadcaster, RTHK, which has in the past been accused by pro-
Beijing critics of being too critical of the government. Mr Tsang said in his
interview with RTHK that he had an open mind on the issue. What happens
next remains to be seen.

REVIEW PANEL DENIES RTHK A PSB ROLE

In March 2007, a committee set up by the government to review public service
broadcasting released a report recommending that an independent statutory
public broadcaster be set up in Hong Kong—to be called the Hong Kong Public
Broadcasting Corporation (HKPBC). But in a surprise and highly controversial
twist, it stated that RTHK was not fit to take on this role.

The committee was set up in January 2006 to examine the role of and
justifications for public service broadcasting (PSB) in the development of Hong
Kong's broadcasting market. It had been scheduled to report nine months after
its formation. But delays set in—and it finally released its 71-page report just
days after the chief executive election on March 25th.

The committee flagged its direction in an interim report released in September
2006—which followed two months of focus group discussions on the issue. The
panel called on the government to create an independent public broadcaster
through legislation. It would be governed by a 15-member board and the bulk



Hong Kong Journalists Association

of funding would come from the administration. There was ambiguity in the
report, however, on whether RTHK would be transformed into the new public
broadcaster.

That ambiguity was swept aside in the final report, which states clearly: “In
short, a sea change in RTHK'’s status is bound to be fraught with practical and
insurmountable problems, and not conducive to the start-up of a new public
broadcaster. Therefore, the Committee does not favour the transformation of
RTHK into a public broadcaster. Instead, it proposes the establishment of a new
public broadcaster with a fresh start.”

The committee also makes it clear that following the establishment of a new
public broadcaster, RTHK would have a diminished role to play in Hong Kong's
media sector. It states: “(S)ubsequent to the proposed transfer of RTHK’s
existing PSB functions to the PBC (Public Broadcasting Corporation), the
reduced role of RTHK could hardly justify the allocation of seven radio
channels and TV airtime on the domestic free TV channels.”

The committee put forward a vision for an independent public broadcaster that
would—on paper—be guaranteed editorial independence. However, even here,
critics point to ambiguities. The panel recommends—in its foreword—that the
PSB board, management and rank-and-file “shall exercise freedom of speech
and of the press responsibly”. The word “responsibly”—curiously—is put in
italics. Critics point to the concept of “responsible journalism”, which they
interpret as a means to present issues in a pro-government light.

The PSB would also be tasked with such missions as sustaining citizenship and
civil society, fostering social harmony and promoting pluralism. While the
latter is laudable, the former could be propagandistic in nature, depending on
how they are implemented. Harmony is the buzzword used in mainland China
to justify social control; the government in Hong Kong has now adopted the
terminology.

Critics also argue that the chief executive will have a major say in the
composition of the PSB’s board of governors. Hong Kong's leader will appoint a
provisional board from names put forward by a nominating committee—which
itself will be chosen by the chief executive. The provisional board will be
responsible for paving the way for the appointment of a proper board, which
shall consist of no more than 15 members. Each board member will serve for a
maximum of two three-year terms.

The nominating committee will have a crucial role to play in forming a new
board. It will consist largely of members of the previous board—including the
chairman and outgoing members. They will advertise for potential board
members, and will then put forward at least two names for each of nine
different sectors, including the media and journalism. The chief executive will
take the final decision about who to appoint to the board. However, the names
of candidates will be kept secret—*“so as to protect their privacy”.

The PSB’s chief executive officer (CEO) and an elected staff representative will
also join the board. Finally, the chief executive will have the power to choose
lay members to fill any gaps on the board. Certain categories of people will also
be barred from membership, including civil servants, public officers, executive
and legislative councillors, members of Chinese political bodies and judicial
officers. However, the ban will not extend to members of political parties.

Legislator Margaret Ng, from the Civic Party, argues that this arrangement will
give the chief executive the potential to influence the composition of the board
for up to 10 years. She writes: “It’s interesting to note that the board of
directors would virtually have the power to appoint their own successors,
because of the nominating committee’s structure. Thus, the independent



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 7

broadcaster would remain firmly under the chief executive’s control for at least
five to 10 years after its establishment.”

The committee was set up amid allegations that the government was trying to
rein in RTHK. But its chairman, Raymond Wong, denied this on several
occasions. The final report also denied the allegation in a surprisingly robust
manner. It says: “Right from the start, the review has been repeatedly
misconstrued that it targets RTHK, and the Committee’s mandate is to rein it
in. Despite these periodic uninformed and undeserved denigrations, it has been
the clear and unswerving position of the Committee that its task is to
undertake a macro and comprehensive examination of PSB in Hong Kong.”

RTHK reacted with predictable disappointment. Its head, director of
broadcasting Chu Pui-hing, said: “As far as RTHK is concerned, we certainly feel
the best way forward would be for RTHK to be transformed into a new public
broadcaster. This would be the most reasonable arrangement, in line with
public expectations, and in line with international best practices, to deal with
the development of public service broadcasting.”

The chairperson of the RTHK Programme Staff Union, Janet Mak, said the
failure of the report to discuss the future of the broadcaster would affect staff
morale.

A former RTHK director of broadcasting, Cheung Man-yee, came to the
station’s support. She accused the review committee of misleading the public in
explaining why RTHK should not become an independent public broadcaster.
She said: “One of the panel members, Mathias Woo, was frank enough to state
it was because of RTHK'’s political stance that it is not suited to the new
structure. The issue is press freedom and the principle of one country, two
systems.” Ms Cheung was forced to leave RTHK in 1999 following controversy
over the broadcast of views expressed by a Taiwan representative in Hong Kong
about the island’s status as a separate entity.

The government minister responsible for RTHK, secretary for commerce,
industry and technology Joseph Wong, insisted the government had an open
mind on PSB and RTHK’s future. He said the government would study the
report before releasing a consultation document on the issue in the latter half
of 2007. He also said—in June 2007—that the document would tackle RTHK’s
future, and that RTHK management and staff would be consulted.

In June 2007, legislators debated a motion calling on the government to
“actively study the feasibility of transforming RTHK to become the Hong Kong
Public Broadcasting Corporation.” The motion was put forward by Democratic
Party legislator Lee Wing-tat. The pro-democracy camp backed it, while the two
main pro-government parties—the Democratic Alliance for the Betterment and
Progress of Hong Kong (DAB) and the Liberal Party—abstained. The final vote
was 26-2 in favour of the motion, but it failed because it did not receive
sufficient support from functional constituency members.

In the meantime, moves were launched to support RTHK. The RTHK
Programme Staff Union initiated a campaign to turn the broadcaster into an
independent public broadcaster. It staged a protest at RTHK’s headquarters and
raised money to pay for further action.

In addition, a coalition of 16 organisations (including the HKJA) plus some
human rights activists launched the “Save RTHK Campaign”. The group argues
that RTHK should not be sacrificed for a new public service broadcaster. It also
says that RTHK—which has been in operation for almost 80 years—is part of
Hong Kong’s collective memory, and therefore deserves to be protected.
However, at the same time, the group notes—as has the HKJA—that RTHK has
become more cautious in its reporting, in the face of pressure from its critics.



Hong Kong Journalists Association

This, the coalition maintains, has led to some cases of self-censorship.

The campaign launched an online petition in April 2007, calling for RTHK to
be de-linked from the government structure and transformed into a truly
independent public broadcaster. By June 2007, the petition had attracted
almost 2,000 signatures. The International Federation of Journalists lent its
weight to the petition campaign, while the New York-based Committee to
Protect Journalists wrote to the chief executive, Donald Tsang, urging him to
turn RTHK into an independent public broadcaster.

Such action is being taken in the face of suggestions that RTHK may be
emasculated, abolished or—in the words of Chinese University journalism
professor Kenneth Leung—turned into “the electronic arm of the Government
Information Service or ... may be reduced to a government mouthpiece.” This
latter scenario would be in line with demands from pro-Beijing critics of RTHK,
who may well—critics allege—have been behind the government move to set
up the PSB review committee in the first place.

RTHK FACES PRESSURE ON OTHER FRONTS

RTHK has come in for considerable criticism not just for being overly critical of
the government. It has also been the focus of concern about its spending habits
and corruption cases. It also came under attack on a new front—from the
Broadcasting Authority. The spark for this was a documentary produced by
RTHK'’s TV service and broadcast in July 2006 about gay lovers and their attitude
to gay marriage.

Following a number of complaints, the Broadcasting Authority ruled in January
2007 that the programme was “unfair, partial and biased towards
homosexuality and having the effect of promoting the acceptance of
homosexual marriage.” The authority’s executive arm, the Television and
Entertainment Licensing Authority, had initially found in RTHK’s favour on
this issue, but the controversy went to the authority’s complaints committee
following a subsequent, single complaint. The full authority upheld the ruling
of the complaints committee, which was concerned that the programme
featured only the views of homosexuals, and not those opposed to them.

The HKJA epxressed concern about the ruling, arguing that it was an overly
narrow interpretation of the authority’s code of practice on television
programme standards. It pointed out that the code does not require “absolute
neutrality” on every controversial issue, and that “it is not always necessary to
ensure that in a single programme or programme segment all sides have an
opportunity to speak.”

The association called on the government to review the role and composition
of the Broadcasting Authority and its complaints mechanism, to ensure that it
was in line with prevailing community standards and to determine whether it
was acting in accordance with programme codes of practise.

The HKJA also expressed serious concern about the intervention of the
Secretary for Commerce, Industry and Technology, Joseph Wong, in the
controversy. Mr Wong gave the impression—through a press release—that he
was summoning RTHK'’s head, Chu Pui-hing, to tell him that he must comply
with the authority’s ruling. This came after RTHK issued a statement expressing
concern about the ruling. Mr Wong’s spokesman said the issue had nothing to
do with freedom of expression.

The meeting went ahead, amid concern that the authority’s ruling would make
RTHK producers think twice about producing programmes dealing with
controversial issues. However, a Legislative Council panel passed a resolution
calling on the authority to withdraw its verdict. Groups representing



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 9

homosexuals and the film industry took a similar stance. The authority refused
to give way—despite receiving many complaints about the RTHK case and a
film broadcast on TVB which featured coarse language.

In June 2007, one of the interviewees on the RTHK programme, Joseph Cho,
was given leave to appeal in court against the Broadcasting Authority’s ruling.
He argued that the authority’s act constituted discrimination in the area of
sexual orientation and an infringement on freedom of expression. He also
argued that the body had no statutory power to monitor a government
broadcaster.

On freedom of expression, Mr Cho’s application stated: “The decision will have
a chilling effect on the freedom to impart information on all broadcasters in
Hong Kong.”

This was one of several fronts on which RTHK faced pressure. In April 2006, the
Audit Commission had accused RTHK of failing to comply with government
regulations covering staff management, entertainment expenses, overtime
claims, outsourcing of services and acceptance of sponsorship. In July of the
same year, the Legislative Council’s public accounts committee released its own
report following hearings on the auditor’s allegations. It accused the
broadcaster of having poor internal management, although some analysts
noted that the committee’s criticism of RTHK was not as harsh as that delivered
by the auditor.

RTHK also faced further pressure from the Independent Commission Against
Corruption, which in October 2006 arrested a popular disc jockey plus two
former RTHK employees over allegations that bogus claims had been made
several years previously for scriptwriting fees. At press time, no charges had
been laid. This was the latest in a string of high-profile ICAC cases against the
broadcaster.

There is also concern over whether the government will bring in a civil servant
or someone from the private sector to replace RTHK’s head, Chu Pui-hing,
when he retires in May 2008. A government administrative officer, Gracie Foo,
became the broadcaster’s deputy head in August 2006—because it was
considered that no-one in RTHK'’s senior ranks was ready to take on the job.
This argument is likely to be used once again when Mr Chu retires, raising the
possibility that the top two posts in RTHK will be held by outsiders at a time
when crucial decisions are being made about the station’s future.

PUBLIC ACCESS ADVOCATES FACE TRIAL

Another issue that has been raised during the debate on the future of public
service broadcasting has been the question of whether the public and civic
organisations should have access to the airwaves. The issue came to the fore in
August 2006, with the first of a series of raids against an unauthorized radio
station called Citizens’ Radio.

Six activists involved in the station will appear in court in July 2007 on 14
charges. They include establishing a means of telecommunications and using
radio communications equipment without a licence. They started broadcasting
in October 2005. The group called the move a “first step in the fight to open up
the airwaves”. The campaign was prompted by the departure from Commercial
Radio of two critical talk-show hosts, Albert Cheng and Wong Yuk-man.

Those arrested included outspoken legislator Leung Kwok-hung and former
legislator Tsang Kin-shing. They say they will base their defence on whether
telecommunications legislation violates Hong Kong’s Bill of Rights Ordinance.
The magistrate hearing the case has adjourned it until a similar appeal in a
separate case has been completed.



10

Hong Kong Journalists Association

In a related development, the Executive Council rejected an application made
by Citizens’ Radio for a sound broadcasting licence. The application was
submitted in September 2005. But a decision was not announced until 15
months later. In rejecting the application, the council said it had taken into
account the feasibility of the station’s technical proposal on the use of radio
spectrum, as well as the management, financial and technical capability of the
applicant to establish and maintain a sound broadcasting service.

Citizens’ Radio expressed disappointment over the decision, vowing to
continue broadcasts over the internet and in the street. Leung Kwok-hung said
he may launch a judicial review to challenge the decision.

The whole controversy prompted pro-democracy legislator Albert Chan to
initiate a motion debate in the Legislative Council. Mr Chan called on the
government to open up the radio airwaves, establish public access television
channels and implement digital broadcasting, which itself could lead to more
radio and TV channels. However, the motion was voted down, with pro-
government critics arguing that freedom of speech and media diversity were
not under threat.

The HKJA has for several years called on the government to establish public
access channels, for the sake of media diversity. This point was made to the
review committee on public service broadcasting. It also argued that the
airwaves could be opened up through the introduction of digital services.

However, the review committee adopted a lukewarm approach to the public
access issue. It stated: “Public access broadcasting, if provided, should have
regard to spectrum efficiency, especially as its primary objective of providing an
open forum for public expression of opinions should be met at least in part by
PSB.” It now remains to be seen whether public access will be an issue in the
government’s consultation paper on public service broadcasting.



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 11

SECTION 2
Beijing exerts influence over Ching Cheong,

Olympics coverage

Mainland China has weighed heavily on Hong Kong in the ten years since the
1997 handover. Its influence grew steadily in the run-up to the handover, as its
officials outlined no-go areas for the media and admonished those it disliked.
After the handover, its authority ran directly to the new Hong Kong
government, which had to balance Beijing’s demands and expectations with
popular demands that the high degree of autonomy promised to Hong Kong in
the 1984 Sino-British Joint Declaration must be respected.

Beijing’s initial tolerance towards Hong Kong showed distinct signs of lessening
in the wake of the half-million strong march against government attempts to
enact draconian national security legislation. This ultimately led to the
downfall of the first chief executive, Tung Chee-hwa, and the rise of former
colonial civil servant Donald Tsang.

Beijing has rarely issued public orders on issues relating to freedom of
expression. Instead, Hong Kong freedom of expression practitioners have
learned to read the signals. These can at times be confusing. Hardline as in the
jailing of patriotic journalist Ching Cheong. Apparently more liberal as in the
announcement of new rules for news coverage in mainland China in the run-
up to the 2008 Beijing Olympics. However, analysts have always warned that
people should read the signals carefully. They are never as straightforward as
they appear at first sight.

CHING CHEONG JAILING SHOCKS HONG KONG

At the end of August 2006, Hong Kong heard the news that it had feared for
some time. A court in Beijing jailed veteran Hong Kong journalist Ching Cheong
for five years for spying for Taiwan—a charge Mr Ching vehemently denied.
Three months later, his appeal was brushed aside in a 15-minute hearing. The
journalist was initially jailed in Beijing, but was moved closer to Hong Kong—
amid hopes that he would be released on medical parole. That has not
happened.

The Ching Cheong case has become symbolic of relations between the
mainland and Hong Kong. The chief China correspondent for Singapore’s
Straits Times was detained in Guangzhou in April 2005 and moved to Beijing.
He was formally arrested in August 2005—a strong indication that he would
face trial.

Xinhua news agency said Mr Ching had confessed to passing on secret
political, economic and military information to Taiwan in return for large sums
of money—a charge that shocked many in Hong Kong given that he had until
1989 worked for the pro-Beijing Wen Wei Po newspaper. His wife, Mary, said at
the time she thought the arrest was linked to attempts to obtain a manuscript
of secret interviews with deposed Chinese Communist Party secretary-general
Zhao Ziyang, who died in January 2005.

The HKJA and other support organisations pressed for Mr Ching’s release, but
to no avail. He faced a seven-hour closed door trial in mid-August 2006. On
August 31st, the trial judge announced a five-year sentence. Xinhua news
agency noted that the sentence was lenient, given that—as the agency put it—
Mr Ching had cooperated in providing details of his espionage activities.
Xinhua also said that the journalist was found guilty of sending state secrets
and intelligence to a foundation in Taiwan between May 2004 and April
2005—in return for payment of HK$300,000. Xinhua said the foundation was a



12

Hong Kong Journalists Association

spying organisation.

However, Mr Ching said in a statement delivered by his lawyer to his wife, that
he was not guilty and he found the trial to be very unfair, noting that the judge
only took on board evidence given in favour of the prosecution, while ignoring
evidence which was to his advantage.

Mr Ching appealed against the sentence, but this was rejected in late November
2006. The higher Beijing court ruled that the original verdict was “accurate in
application of the law and an appropriate punishment.” In January 2007, the
journalist was transferred to a jail in Guangzhou. In the following month, his
family was allowed to visit him. His brother reported that he had spent some
time in hospital, with an irregular heartbeat, gastritis and a duodenal ulcer.

The HKJA and other organisations were involved in campaigns calling for Mr
Ching’s release on medical parole, given that he was suffering from stomach
problems and high blood pressure. In late December 2006, the HKJA submitted
to the government a petition signed by 3,009 people. The Ching Cheong
Incident Concern Group handed in 1,779 names, including that of the former
chief secretary Anson Chan.

A total of 45 legislators from across the political spectrum signed a similar
petition. And the Legislative Council endorsed a motion calling on the chief
executive and others to help secure Mr Ching’s release on humanitarian
grounds. In reply, the secretary for security, Ambrose Lee, said the government
had assigned an official to keep in contact with Mr Ching’s family and to
provide necessary assistance. Advocacy groups continue to call for Mr Ching’s
release.

One month after Mr Ching’s verdict was rejected, a Beijing court sentenced a
mainland academic, Lu Jianhua, to 20 years in jail for leaking state secrets, in a
case that was linked to the Ching Cheong trial. A pro-Beijing newspaper in
Hong Kong reported that the Chinese Academy of Social Sciences academic had
written articles for Mr Ching that contained top state secrets. It said Mr Ching
then passed on the articles to the Taiwan foundation.

Analysts said the sentence handed down on Mr Lu was particularly harsh,
given that only those involved in very serious cases would be sentenced to
more than 10 years in jail. The academic’s wife expressed shock, saying the
outcome of the hearing was predetermined and the court did not need any
evidence to record a conviction.

Mr Ching’s case is significant because of the chilling effect it has on media
coverage of China affairs. Many Hong Kong journalists work on the mainland
and they know they can face harsh retribution if they stray over ill-defined
lines imposed by the Chinese government.

MAINLAND AUTHORITIES ANNOUNCE NEW REPORTING RULES

In December 2006, the Chinese authorities announced that they would ease
regulations on foreign reporters, as well as those from Hong Kong, Macau and
Taiwan. The new rules came into effect on January 1st 2007, and will expire on
October 17th 2008—Iless than two months after the completion of the Beijing
Olympic Games—which became the catalyst for the change.

Under the new rules, accredited journalists will be allowed to interview Chinese
citizens without prior government approval, as long as the interviewee gives
consent. They will also be allowed to hire mainland assistants through
authorised agents and to bring in equipment without financial or personal
guarantees.

The old rules were far more restrictive. Rules governing Hong Kong journalists



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 13

were introduced shortly after the June 1989 suppression of the pro-democracy
movement in China. Rules for foreign journalists were introduced in 1990. At
the end of 2006, more than 600 correspondents from around 300 media outlets
from 49 countries were stationed in China.

An additional 3,000 to 5,000 reporters travelled to the mainland to cover
individual news events in 2006. They must seek approval from the Chinese
Foreign Ministry, the Taiwan Affairs Office or Beijing’s liaison office in Hong
Kong, according to their place of origin. They can only cover the event they are
applying for, and they are unable to hire local Chinese people as their
assistants. Journalists have been critical of these regulations for many years.

In the run-up to the Olympic Games, media and human rights organisations
expressed concern about how limits on press freedom in China might affect the
spirit of the sporting event. Indeed, the Paris-based group Reporters Without
Borders (RSF) launched a campaign in 2001 to boycott the Beijing Olympics. To
a certain extent, China’s decision to set new rules was a reaction to such
pressure.

Various journalists’ associations, including the Committee to Protect
Journalists, initially welcomed the move. But they later expressed concern that
the mainland authorities were backtracking by imposing additional restrictions
on local journalists, in particular assistants and researchers working for foreign
correspondents.

The deputy Asia director for Human Rights Watch, Sophie Richardson, said:
“The Chinese government is already failing to deliver on its pledge to fully lift
restrictions for foreign journalists ahead of the Beijing Games. These arbitrary
restrictions on press freedoms undermine the new regulations, and raise
questions about the government’s commitment to implement them in the first
place.”

Reaction from frontline journalists has been mixed. Some Hong Kong
journalists describe the change as a “breakthrough” because they will be able to
conduct their interviews more quickly, without having to seek advance
government approval. They say this is especially true if the interviewee is a
government official.

However, other journalists—from both Hong Kong and overseas countries—do
not see many advantages. Some say they already carry out interviews without
prior approval. Others say they bypass official rules by telephoning their
contacts from Hong Kong, especially if they are business sources.

Once the latest relaxation took place in January 2007, several media
organisations tested the new rules by seeking interviews with dissidents or
other sensitive individuals, who were previously off-limits. Journalists managed
to interview ousted premier Zhao Ziyang’s former assistant Bao Tong, the wife
of jailed Mongolian editor Hada, and AIDS campaigner Hu Jia. Media
organisations were also allowed to make working visits to sensitive provinces
such as Inner Mongolia. Such visits were previously very difficult to arrange.

However, the new rules are not followed strictly. Up to mid-February 2007,
Reporters Without Borders recorded five incidents of non-compliance. There
were reports that police barred journalists from meeting Shanghai-based lawyer
Zheng Enchong, as well as lawyer Gao Zhisheng, who was serving a suspended
sentence. The authorities claimed that interviews were not possible because the
lawyers had been deprived of their political rights.

Lack of information and misinterpretation of the rules caused other problems.
The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) received a number of
reports that journalists were stopped from conducting interviews outside
Beijing because local officials claimed that “the topics were not related to the



14

Hong Kong Journalists Association

Olympics”. This contrasts with comments made by Foreign Ministry officials
when the rules were unveiled. They indicated a relatively broad interpretation
of what sort of reporting would be covered, including economic, cultural and
political topics. The FCCC’s chairperson, Melinda Liu, expressed hope that the
spirit of that understanding could prevail.

Ms Liu also noted that local officials continued to detain or question foreign
correspondents who were reporting at grassroots level—even after the new rules
came into force. She said the FCCC was trying to find out what happened in
such cases, some of which also involved local assistants. She also noted that the
FCCC had recorded 80 cases of violation of journalists’ rights from 2004 to the
end of 2006.

Journalists have also reported problems working in sensitive regions such as
Tibet. Reporters without Borders noted that the Foreign Ministry warned two
Western journalists about their reporting in Tibet. The China correspondent for
the German daily Frankfurter Rundschau, Harald Maas, was told that his
reporting was a “mistake” and that although he had the right to travel to Tibet
under the new rules, he still had to obtain permission from the Foreign
Ministry office in Lhasa. Another reporter, Tim Johnson from the US
McClatchy group, was told by the same official that the new rules did not
apply at all to reporting in Tibet.

It appears other tactics are at work to prevent journalists from contacting
potential interviewees. A well-known AIDS activist from Henan province, Gao
Yaojie, complained that her telephone had been disconnected after she
returned from the United States to receive an award. This prevented any
journalist from seeking her consent for a telephone interview under the new
rules. However, some people were able to gain access to Ms Gao by traveling to
her home. This depended to a large extent on the attitude of the police
stationed outside her home.

Journalists also complained that they were unable to contact dissidents in
Beijing during sensitive periods, because the individuals were often moved out
of the capital. This is particularly true during the annual meetings of the
National People’s Congress (NPC) and the Chinese People’s Political
Consultative Conference (CPPCC).

Further, such sensitive periods can arise without warning. For example, AIDS
campaigner Hu Jia, who gave interviews shortly after the regulations were
eased, could not be contacted by outsiders after mid-April, on his return to
Beijing from Hong Kong.

Apart from the use of these so-called “soft” measures to prevent journalists
from interviewing sensitive individuals, the authorities continue to use “hard”
measures. They still ban certain publications, including the critical Hong Kong
newspaper Apple Daily, from covering official meetings. Even one of Hong
Kong's pro-Beijing newspapers, Wen Wei Po, has encountered problems. Its
accredited reporters were denied entry several times to meetings of Shenzhen'’s
people’s congress in late March 2007. The authorities claimed that those
meetings were open only to mainland reporters.

Media analysts say that it will be interesting to see how the mainland
authorities handle applications from the likes of Apple Daily to cover the
Olympic Games, and how they differentiate between mainland, Hong Kong
and foreign journalists. They say this will be a real test for China in showing
how it respects international press freedom practices.

They also say it will be important to see how mainland journalists will benefit
from the new rules, and whether they will continue in force after October
2008. The head of the State Council Information Office, Cai Wu, said that the



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 15

new rules could remain in force, if they “prove effective”. That remains to be
seen.

YAHOO! HONG KONG CLEARED OVER PRIVACY COMPLAINT

Another issue that highlighted the complex relationship between Hong Kong
and the mainland was the privacy complaint against Yahoo! Hong Kong, which
was accused of passing on information to the mainland authorities that led to
the jailing of a mainland journalist.

In March 2007, Hong Kong’s Privacy Commissioner cleared the company over
a complaint that it had violated the SAR'’s privacy law. The mainland journalist,
Shi Tao, was imprisoned for 10 years in 2005 for revealing state secrets—
namely a circular that itemised restrictions on the media. The information was
provided in an email sent from Mr Shi’s Yahoo account. It was alleged that
information relating to the account was handed over to mainland law
enforcement officers.

The Privacy Commissioner, Roderick Woo, concluded that while email and IP
addresses, as well as a telephone number and business address were handed
over, it could not be safely concluded that this information belonged to a real
person, and not a company or fictitious person. However, Mr Woo pledged to
look at possible grey areas in Hong Kong's privacy law.

The ruling did not satisfy Hong Kong academics, who argued that the
information was personal data which could—with a high probability—be used
to identify the user. Democratic Party legislator Albert Ho vowed to appeal
against the ruling.

Other supporters of Shi Tao are also not giving up. Mr Shi’s mother, Gao
Qinsheng, has filed a lawsuit in a California court seeking compensation from
Yahoo for disclosing the journalist’s personal internet user identity to the
mainland authorities. Ms Gao said: “I (filed the suit) not only for Shi Tao, but
for hundreds of thousands of other journalists and internet users. It is wrong
for them (Yahoo) to give the information to the government.”

In addition to concern about Yahoo's unauthorised release of personal data, the
firm also came under fire because of the tough approach taken by Beijing
against those who express dissenting views. Activists say that Yahoo gave
information that led to other jailings, including a 10-year sentence for Wang
Xiaoning, who was convicted for calling China an authoritarian dictatorship
and urging free elections.

The HKJA expressed dissatisfaction over Yahoo's actions. It called on the
internet firm to comply with the United Nations Norms on the Responsibilities
of Transnational Corporations and Other Business Enterprises with regard to
Human Rights, which encourage multinationals to refrain from any activity
that supports or encourages states to abuse human rights. Other media analysts
called on firms such as Yahoo to reconsider the way they do business on the
mainland, given the repercussions that their actions can have on mainland
dissidents or free speech advocates.

Academics, free speech advocates and multinational corporations are now
studying the feasibility of drafting a code of ethics concerning the handling of
sensitive internet information.



16

Hong Kong Journalists Association

SECTION 3
The growing scourge of self-censorship

By To Yiu-ming, Assistant Professor, Department of Journalism, Hong Kong Baptist
University

Before and after Hong Kong’s handover to China, many local and overseas
groups have been paying close attention to the problem of self-censorship in
order to understand the troubles and threats that Hong Kong’s media
organisations are facing.

Journalists have particularly strong feelings about this issue. Many view growing
self-censorship as a sign of decreasing press freedom in Hong Kong.

According to the results of a Lingnan University public opinion survey
commissioned by the HKJA, almost sixty percent (58.4 percent) of journalists
thought the current press freedom in Hong Kong is less than it was at the time
of the 1997 handover. Among them, more than seventy percent (72.5 percent)
believed that self-censorship is the most important indicator of decreased press
freedom and a major issue being confronted by the trade.

It is thought that media self-censorship is not only here to stay, but is getting
worse. According to a survey this year by the Hong Kong University’s Public
Opinion Programme, close to half the respondents—a 10-year record high—
believed Hong Kong’s news media perform self-censorship. A further 61.3
percent noted that media are apprehensive about criticizing the central
government, a record high since 1998. Within the trade, close to thirty percent
(29.5 percent) of journalists admitted self-censorship in handling news,
whereas in 1996 21 percent confessed in a Chinese University survey that they
hesitated to criticise the Chinese government. The situation is definitely
serious.

So what has led journalists to feel that self-censorship is worsening and press
freedom is less than in the past? What can journalists do in the face of various
pressures or incentives to self-censor? To facilitate comparison of the situation
around the 1997 handover and the present, this article will be based on the
HKJA’s 10-year-old analytical framework for self-censorship and analyses
changes to each of the causes that generated self-censorship in the past decade.
This way, we can understand the manifestation and impact of news self-
censorship from the external environment and internal restrictions of news
operations.

SELF-CENSORSHIP AND ITS IMPLICATIONS

News self-censorship points to journalists or organisations restraining
themselves; withholding news stories or commentaries worthy of publication.
Such censorship acts arise from considerations other than news on the part of
the news organisations or journalists themselves, who take the initiative to
give up making editorial decisions based on news judgment. Obviously, self-
censorship involves three aspects: the intention of the culprit, the news value
of the stories or commentaries in question, and the objective(s) of self-
censorship.

A recent example is the silence of some media organisations regarding remarks
by the Democratic Alliance for the Betterment and Progress of Hong Kong
(DAB) party chairman, Ma Lik, who opposed labelling the June 4th “incident” a
“massacre”. Although former Communist Party leaders deployed a large
number of armed troops to Beijing to suppress the democratic movement 18
years ago, and wounded or Kkilled many people, Mr Ma solemnly explained
during a get-together with reporters in mid-May 2007 that the incident did not



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 17

qualify to be a “massacre.”

Reporters from 11 local newspapers were present on that occasion. However,
Mr Ma’s remarks were reported in only six newspapers, of which only four
published the story prominently. Those media which were blind to these
remarks or played them down can hardly be cleared of the suspicion of self-
censorship. From the news perspective, Mr Ma’s comments reflected his
political orientation and personal beliefs. Regardless of whether the views are
correct or absurd, the public indeed has the right to know that Mr Ma, as the
leader of Hong Kong's biggest pro-Beijing political party, an elected legislative
councillor, and a delegate to China’s National People’s Congress (NPC), made a
statement that departed from historical fact and voiced opinions that
contradicted public knowledge.

Some publications either remained silent or gave Mr Ma’s remarks only a brief
mention. Of course, they had their own calculations. But whether they were
refraining from touching public nerves in order to avoid jeopardizing Sino-
Hong Kong relations or protecting their friend so as to avoid making a pro-
Beijing political leader a target of public criticism, they were replacing original
news judgment with considerations other than news values in deciding
whether to keep or discard the news story and play it up or down.

This has thus become a typical self-censorship example. On other occasions,
before ascertaining whether something is worth covering or reporting,
journalists would start by focusing on the political consequences or
considerations other than news, such as seeking rewards and avoiding revenge,
and eventually give up the idea of coverage or reporting.

In other words, self-censorship can either be a deliberate act (the journalist
intentionally disregards his news judgment, allowing other considerations to
override it); or it can result from dereliction of duty (not exercising one’s
professional judgment and leaving editorial decisions to be dominated by
various calculations). Regardless of whether it is deliberate or indiscreet, such
editorial decisions mean the journalists betray news values, desert the social
responsibility of the press and fall short of society’s expectations of the media.

SELF-CENSORSHIP: FAILURE OF PROFESSIONAL NORMS AND A SOCIAL
MECHANISM

From the perspective of the norms of conduct, news self-censorship is
complete failure of professional conduct as it works against the principles of
operating in accordance with news values and gives up such principles.
However, it takes tremendous effort to investigate each complaint relating to
suspected self-censorship. Those being investigated must fully cooperate by
answering queries and providing related information in order to establish that
the relevant personalities or institutions not only suppress newsworthy
information or give the information a complete facelift, but they also have the
intention to self-censor, i.e. they make decisions against news judgement
based on considerations other than news.

At the same time, it is not difficult for news organisations to put up a defence,
saying the acts being criticized have all been the editors’ autonomous decisions
and unrelated to self-censorship. They can argue that even though their
judgement may be unwise or even deviate from the norms of journalism, they
have not reached the stage of purposefully committing the wrongdoing against
their conscience. Lacking the testimony of more informed people, many
accusations inevitably become unsolved mysteries and fall short of conclusions.

As a matter of fact, other than a case of failing professional conduct, self-
censorship can be viewed as a key option in the existing social mechanism to
explain abnormal behaviour in news coverage. For example, some supermarkets



18

Hong Kong Journalists Association

were recently found to sell oil fish for cod, resulting in customers suffering
from diarrhoea. However, some papers mentioned the incident only briefly and
even failed to provide the names of the shops involved, which is against
common expectations.

Self-censorship can be used to account for this kind of violation of news norms,
especially when the news organisation has a close advertising relationship with
the news target and an honest report may jeopardize their cooperation,
threatening to shatter the economic interests of the publication. Self-
censorship thus becomes reasonable behaviour within the network of
economic cause and effect. It is thus obvious that not only can self-censorship
explain specific news behaviour, but it can also be justified as a move to escape
sanction or safeguard interests.

Since 1993, the Hong Kong Journalists Association and Article 19 have been
publishing annual reports on Freedom of Expression in Hong Kong (FOE),
which record cases and suspected cases of self-censorship, and on the basis of
which, voice criticisms and argue for a correct course of action. More
importantly, they take a wider view to understand the self-censorship
phenomenon arising from various pressures inside and outside news
institutions. In doing so, this process pierces abnormal performances in the
media sector so that journalists would be on the alert and take precautions to
guard against self-initiated limitation due to considerations other than news.

In simple terms, self-censorship is a choice of behaviour by journalists or
institutions to respond to tangible and intangible restrictions inside and
outside the trade. Therefore, any analysis should not be focused solely on
exploring the media or the journalists’ conduct and decisions, but more
importantly on probing the institutional factors that encourage self-censorship
as well as the interaction between journalistic behaviour and institutional
restrictions. Doing so is not to say that practitioners of self-censorship can clear
themselves of responsibilities or that investigators need not work hard to look
for evidence any more, but to urge everyone to probe deeper to the roots and
identify the institutional incentives inducing self-censorship. This will expose
the pressures and threats being faced by press freedom before countermeasures
can be identified.

INTERNAL AND EXTERNAL PRESSURES ON MEDIA TO SELF-CENSOR

For many years, the FOE Annual Report has largely followed this thinking to
explore the relationship between self-censorship and freedom of speech. The
1997 Annual Report went further to outline the social mechanisms,
organisational restrictions and psychological pressures that elicit self-
censorship from three aspects—direct and indirect pressures from outside the
media, internal pressures of the media, and self-censorship assimilation. It was
an attempt to understand the various challenges being faced by the press and
clearly identify the forces inside and outside the journalism industry that
undermined press freedom. To facilitate comparison, the parts below will use
the analytical framework adopted in that annual report and discuss point by
point the features, changes and trends of self-censorship pressures after the
handover.

I. DIRECT AND INDIRECT PRESSURES OUTSIDE THE MEDIA

Apparently, the categorization of self-censorship pressures by the HKJA and
Article 19 in 1997 is now not sophisticated enough to discuss the highly
complicated external pressures. Ten years ago, outside censorship pressures fell
into four categories—verbal threats by officials, advertising sanctions against
“unfriendly” publications by mainland enterprises in Hong Kong, pressures
exerted by Beijing on other businesses operated by the parent company



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 19

running the media, and restrictions of reporting trips to the mainland. The
many incidents the press went through in the past decade serve as a testimony
to the increasing strength and diversity of censorship powers.

1. Political pressures

If certain Beijing officials were said to put forward empty advance warnings to
the Hong Kong media, such as “don’t promote the independence of Taiwan or
Tibet,” and “don’t make personal attacks on Chinese leaders” before 1997,
their declarations after 1997 more often criticised or even condemned specific
practices by the local media.

There were two main areas of their dissatisfaction, one being the local media’s
tenacious coverage that touched the officials’ nerves. For example, Su Xu, First
Secretary at the Chinese embassy in Paris, publicly scolded a TV reporter
covering a visit by Premier Zhu Rongji (1998 Annual Report). On another
occasion, President Jiang Zemin ridiculed reporters, calling their questions “too
simple and sometimes naive” (2001 Annual Report). The other area of
dissatisfaction revolved around local media practices that touched the political
bottom line of the central government. For example, Wang Rudeng, assistant
director of Beijing’s main office in Hong Kong, the then New China News
Agency, hit out at Taiwan’s representative in Hong Kong for discussing the
“two-states theory” in an RTHK program (2000 Annual Report). Eight months
later, deputy director Wang Fengchao of China’s liaison office accused Cable
TV of advocating Taiwan independence by interviewing Taiwan’s new vice-
president Annette Lu (2000 Annual Report).

Apart from expressing dissatisfaction, such public criticism serves another
important purpose of establishing “politically correct” standards for the media
to obey so as to avoid antagonizing Beijing in future. Contrary to the pre-1997
era, officials now act on behalf of the central government to interfere with
journalistic activities in the SAR through official comments. Although such
comments do not bear any legal weight, it is clear to all that anyone disobeying
opinion standards set by the central government is being “politically incorrect”
and may even be viewed as being hostile to the central government. Because of
this, RTHK has never again allowed Taiwan’s representative in Hong Kong to
expound on the two-states theory in the past seven years. Neither has any local
media organisation interviewed Annette Lu again to discuss the future of
Taiwan.

Scolding Hong Kong media in this manner serves to mobilise local pro-Beijing
forces. As the central government is hypersensitive to Taiwan independence
views and even regards coverage as advocacy and takes words for action, pro-
Beijing politicians are not only quick to side with officials and echo their views,
but also take up the role of a media watchdog by arming themselves with such
views of the central government. Among them all, RTHK, being both a
government department and a public broadcaster, has repeatedly become the
target of public criticism. Episodes ranging from being criticized for addressing
Chen Shui-bian as Taiwan President (2001 Annual Report), Candy Chea’s
proposed interview with Annette Lu (to discuss the early release of a jailed
Hong Kong singer), being accused of advocating two Chinas (2002 Annual
Report), and being requested to help the government explain policies, have all
exerted considerable pressure on RTHK.

The power of political threats, coupled with the development of the political
situation, reached a historic high since the 1997 handover in early 2004 with
the emergence of the patriotism debate. Again and again, central government
officials put forward the concept of “patriotism” as a basic requirement of Hong
Kong's ruling elite, to suppress the strong appeals for democracy since half a
million people took to the streets on July 1st, 2003. Eventually, the Standing



20

Hong Kong Journalists Association

Committee of China’s NPC re-interpreted the Basic Law, ruling that political
reform must be endorsed by Beijing in advance and ruling out universal
suffrage in 2007 and 2008 for the election of the Chief Executive and the
Legislative Council.

It was ironic then that in the face of Beijing eroding Hong Kong’s autonomy,
the editorials and commentaries of most newspapers approved Beijing's views.
Some newspapers that purportedly cater to intellectuals did not adopt a clear
stance in their editorials. Only very few newspapers staunchly opposed this tide
of patriotism and the re-interpretation of the Basic Law to block political
reform. It would be disappointing if the docility of the media was purely the
result of rational deliberation rather than fear of the authority demonstrated by
the central government to Hong Kong people, because this shows that most
media organisations do not possess the values or are not learned enough to be
aware that they can speak out to safeguard Hong Kong’s high degree of
autonomy under “one-country, two-systems.”

2. Threats of violence

Before 1997, there were occasional physical attacks on journalists. But these
were far less severe than what happened after the handover. In August 1998,
the host of Commercial Radio’s Storm in a Teacup phone-in programme, Albert
Cheng, was chopped by some thugs. The incident caused widespread concern
throughout Hong Kong. Six years later, Mr Cheng—plus fellow programme
hosts Raymond Wong and Allen Lee—were forced off the air by the worst
intimidation seen since the 1967 riots. The messages they received, which
included pleas, nuisance phone calls, a street attack and death threats, all
caused them alarm. Coupled with the appalling political atmosphere since the
patriotism debate, they decided one after another to pull out of Commercial
Radio.

Such extreme cases do not happen frequently, but they clearly show that even
though Hong Kong claims to be a society enjoying the rule of law, some people
can still operate by radical means and eventually gain their purpose—in the
worst possible manifestation of Hong Kong’s rule of law.

3. Restrictions on coverage

After 1997, Hong Kong reporters still need to obtain permission from the
mainland authorities to cover events on the mainland. To date, the Next
Media Group, which publishes Apple Daily, is still not granted permission. This
is obviously related to the group’s political stance. The past decade has seen
countless incidents of Hong Kong reporters being hampered or even detained
for investigation while covering events on the mainland. Occasionally, the
authorities even blocked coverage on a massive scale (as in 1999 when Hong
Kong students visited Beijing to protest against the re-interpretation of the
Basic Law by the Standing Committee of China’s NPC). There were also
incidents when interviewees treated reporters with violence (such as in May
last year when reporters were attacked while covering a hospital dispute).

Locally, as police strengthen the control of protesters’ demonstration areas and
format, reporters covering these protests also become subject to unnecessary
restrictions and even violence. During a petition for the right of abode in 2002,
two reporters left the press area, which was far from the actual demonstration,
and approached the protesters to seek their views. The journalists were
handcuffed by police. On another occasion in 2004, police took away two
reporters by force while dispersing demonstrators protesting against the NPC
standing committee re-interpretation of the Basic Law. Such examples were rare
before 1997.



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 21

4. Arresting reporters

In 2005, Hong Kong journalist Ching Cheong was arrested in mainland
China. He was eventually tried and jailed. The incident sparked local and
international concern that the rule of law and freedom of speech was being
harmed. It is a replay of the case involving Ming Pao reporter Xi Yang, who
was jailed on the mainland and then released shortly before the handover.

Beijing accused Ching Cheong of espionage. However, there were doubts about
the veracity of evidence and testimony. According to sources close to Ching
Cheong, his arrest was reportedly related to two incidents—his attempt to
obtain a manuscript of an interview with the late former Communist Party
Secretary-General Zhao Ziyang and a September 2004 article in Ming Pao in
which he criticised former President Jiang Zemin for signing an agreement with
Russia, giving up China’s claim on about 1.6 million square kilometers of
territory and demanding that Mr Jiang explain his position to the Chinese
people.

We do not know the real reasons behind Mr Ching’s arrest. However, jailing a
veteran journalist who dared criticise state leaders without a valid charge, on
top of the Chinese Communist Party’s longstanding practice of incrimination
for speech, casts an unshakable political shadow that even outspoken
journalists or writers cannot afford to ignore.

Il. COMMERCIAL PRESSURE

1. Advertising boycott

Before 1997, Beijing reportedly used economic means to hit out at newspapers
classified as being hostile, whereby mainland-related companies would not
place advertisements. After 1997, such acts did not have to be directed by
Beijing. According to an Asian Wall Street Journal report in 2000, the then
special assistant to the chief executive, Andrew Lo, once advised property
developers not to place adverts in Apple Daily.

The owner of the Next Media Group, Jimmy Lai, recently stated in public that
the previously short-term, intermittent boycott by property developers’
advertising agents, whether due to Andrew Lo’s lobbying or not, had become a
long-term and fixed measure. The boycott is estimated to cost the group
HK$200 million in lost income every year. Although the ad boycott has not
shifted Next Media’s political stance, it serves to forewarn other media
organisations that holding opposing political views can lead to tremendous
financial losses.

In fact, the advertising boycott has been a habitual measure employed by large
organisations to express dissatisfaction to media organisations. Some
journalists have grumbled in private that property developers had either
individually or collectively withdrawn adverts following undesirable press
reports (such as flat sizes being exaggerated in sales brochures, developers
exaggerating sales figures) to punish the newspaper concerned and demonstrate
the consequences to other papers.

2. Media ownership

The economic downturn sparked by the financial crisis brought about more
variables to the already intensely competitive media market. Traditional media
groups such as Sing Tao, encumbered by the bursting of property bubbles,
suffered losses year after year and accumulated immense debts. It was
eventually sold, to pro-Beijing businessmen who jumped at the opportunity.
After getting involved in the media industry through acquisition, they



22

Hong Kong Journalists Association

adjusted the orientation of their news coverage, to represent yet another force
in support of Beijing’s opinions.

Beijing also has more direct means to strengthen relationships with the local
media and sway public opinion, such as conferring official positions on media
owners. For instance, in an unprecedented move in early 2003, Beijing
appointed seven media owners as delegates to the Chinese People’s Political
Consultative Conference. When they were treated as friends and subsumed
into the political establishment, even if their media did not actively promote
Beijing or the SAR government’s viewpoints, they would inevitably take into
consideration the views and perspectives of the central government in
publishing news information that would be regarded as sensitive (such as the
June 4th candlelight vigil, July 1st march).

The HKJA considers this issue in greater depth in chapter S.

l1l. INTERNAL PRESSURES WITHIN MEDIA ORGANISATIONS

Before 1997, various sources of internal pressure within media organizations
were noted. They either came from intervention by non-editorial staff of the
media company or reporting guidelines issued by newsroom managers. These
pressures have remained effective after 1997. For instance, the removal of
China editor Willy Lam by the South China Morning Post was linked to a letter
to the editor from the newspaper’s chairman, criticising him.

For frontline journalists, however, what they feel most are editorial decisions
and oral instructions that defy news values from the newsroom'’s senior staff.
The case filed by Cheung Chung-wah against Metro Radio demonstrated the
principles by which some news managers acted as gatekeepers. For one, they
are extremely careful not to give the government any impression that they
hold dissenting views. Reporters have also received clear instructions to handle
with great care news items concerning companies controlled by Metro’s owner,
Li Ka Shing. This is an exemplary case of self-censorship as news judgements
are not based on the public values of news, but rather give way to other
considerations, even to the extent that news values are compromised.

Since the return of sovereignty, self-censorship by news management has
involved wide-ranging topics and methods. Some are small-scale acts that may
escape our attention. These include: Removing “sensitive” shots from TV
coverage (protesters holding Tibetan flags), lowering the audio volume of
protesters chanting “politically incorrect” slogans (“Taiwanese is not Chinese”),
and avoiding interviewees that the media owner or senior management finds
unacceptable.

Others are more noticeable as they have caused conflict between the censor
and the censored. Among the notable examples are: Avoiding politically
sensitive topics (the fashion magazine Marie Clare backed down from reprinting
a feature on Tibet), holding back coverage that may stir up controversy
(withholding a documentary on Xinjiang’s separatist movement), dismissing
journalists not to the media boss’s liking, partisan news coverage (conspicuous
support for Beijing-favoured candidates running in the Taiwan presidential
election), forcing out high-risk journalists (Willy Lam, Albert Cheng and
Raymond Wong), and countless other examples.

The pinnacle of self-censorship sees acts damaging not only to freedom of the
press but also to media organisations themselves. Giving up popular and
profitable current affairs programmes (News Tease by Asia Television and Storm
in a Teacup by Commercial Radio) is one case in point. If cutting News Tease
before 1997 by ATV represented only giving up a marginal programme (once a
week outside prime time), terminating the Storm in a Teacup phone-in (five
times a week during prime time) by Commercial Radio in 2004 can be



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 23

described as proactively slashing an effective operation mode and starting all
over again. Such a move carried remarkable risks and would be unthinkable if it
had not been induced by tremendous pressure.

IV. THE AMBIENCE OF ALL-PERVASIVE SELF-CENSORSHIP

The origins of pressure for self-censorship have become more complicated and
the pressure is mounting, affecting frontline reporters, editorial management
and even senior media executives. The results of the HKJA’s public opinion
survey serve as proof from those inside the journalism trade that self-
censorship has become widespread today, 10 years after the handover.

Below are several particularly noteworthy points from that survey:

1. Among the journalists polled, 58.5 percent think that the current level of
self-censorship by journalists is more serious than before 1997;

2. Close to four out of 10 (39.6 percent) are aware that some colleagues have
self-censored while handling news in the past year, and close to three out of 10
(29.5 percent) admit that they have self-censored;

3. The most common cases of self-censorship include playing down negative
news items concerning the central government (20.8 percent), playing down
news items that the central government may regard as sensitive (20.8 percent),
inclining towards supporting the Chinese government’s policies or stance in
coverage (six percent), playing down negative news items concerning the
media owner or his related interests (16.2 percent), playing down negative
news items concerning businessmen or corporations which have significant
influence over their advertising revenue (13.4 percent), playing down negative
news items concerning the SAR government (14.4 percent), and slanting news
in favour of the SAR government (6.7 percent).

These figures show that in the eyes of journalists, self-censorship is an
undisputable fact—and it is spreading. Apart from an increasing number of self-
confessed censors (before 1997, only 21 percent admitted being apprehensive
of criticising the Chinese government), 40 percent of journalists know (not
guess) colleagues who have censored themselves.

It is thus apparent that self-censorship has become a common phenomenon in
the journalism trade. This is fully understandable given the mounting pressures
on the media as summarised above. In addition, journalists may now pay more
attention to self-censorship than before, or self-censors are covering up less,
which means it becomes more noticeable. If the latter becomes common, it can
be inferred that such professional misconduct in the trade has become a work
option that elicits no guilty conscience and need not be evaded, reflecting that
self-imposed moral restraints to prevent self-censorship are gradually being
undermined. This should not be taken lightly.



24

Hong Kong Journalists Association

SECTION 4
Government sharpens its news control skills

By HKJA press freedom sub-committee member Mak Yin-ting

The media is a powerful tool for shaping public opinion. A large body of
literature has shown that government institutions are the most frequently used
sources in news reporting, and their views are most often presented in news
stories, regardless of country or political system. However, the government can
approach the art of spin in several ways: By providing neutral information, by
spinning the news by dispatching favourable information, or by completely
suppressing unfavourable news.

The spinning of news is especially important to the Hong Kong government
because its head of government, the chief executive, is not elected by the people.
As a result, the executive arm has to obtain “consensus” from the public via the
media.

However, the scope of the news that the government spins and the degree of
success in presenting such information has varied over the past decade.

ACCESSIBILITY OF INFORMATION

Hong Kong claims to be an open society. In reaction to a campaign led by the
Hong Kong Journalists Association (HKJA), the British colonial government
promulgated a code on access to information in 19935. Just after the handover,
the HKJA conducted a survey to test the accessibility of information under the
code. The HKJA reported that the government had failed the test—a point
disputed by the administration. (See 1998 annual report) However, in many
ways, the reality is that the government has become less accessible since then.

According to a survey conducted by the HKJA in January 2007, 30.3 percent of
journalist respondents thought the current government was less open compared
with the administration at the time of the handover in 1997. A slightly smaller
proportion—26.3 percent—thought the government was more open, while 19
percent thought the two governments were similar in releasing information.

However, the general public did not share the experience of journalists. Among
734 public respondents, 45.6 percent thought the current government was
more open, while only 24.4 percent thought otherwise.

In an email sent to the HKJA in June 2007, the director of information services,
Edward Yau, noted that the range of views in the survey made it difficult to
draw any definite conclusion from the data. However, he said the government’s
policy was to be as open and accessible as possible. Mr Yau said this had not
changed over the past ten years; nor would it change.

However, detailed discussions with journalists who have been in the industry
for 20 years or longer find that this is not the case. The public perception that
the government is more open may have more to do with confusion over the
fact that the government has become more reactive to incidents and
comments. It is true that more press conferences have been held, more stand-
ups have been organised and the government is more prepared to issue
statements after significant events take place—spurred by the growing
willingness of the media to publish such comments, even if they are just
repetitions of the government line. However, things get tougher when the
media takes the initiative to seek government information.

THE GOOD OLD OPEN DAYS



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 25

Veteran journalists agree that the most open government was the
administration led by the last colonial governor, Chris Patten, who was in
Hong Kong from 1992 to 1997. Officers in charge of particular policies could
often be accessed directly, sometimes even by a telephone call to their direct
work or home number—and even by a less experienced reporter. This is almost
impossible with the current government. Media enquiries now have to be
faxed to information officers of particular policy bureaus—and replies are
often repetitions of government lines. The editor-at-large of the South China
Morning Post, Chris Yeung says: “You will not get a useful answer in the reply”.

The delegation of power to the official in charge to answer media enquiries has
been the trend in Western countries since the 1980s. Hong Kong followed suit
in the final years of the colonial era. But this was reversed after the first post-
handover chief executive, Tung Chee-hwa, took office. One reason has been a
shift in the policy-making process.

Government officials say that in the colonial days, policy was formulated
basically from the bottom up. At the bottom, a policy would be drafted and
discussed—often with input from representative organisations. Different
options were considered, with discussion of both pros and cons. When a
proposal was finalised, it was moved to the top level of the government,
including the Executive Council. The adopted version did not deviate very
much from the initial proposal, although some proposals were sometimes
returned to a lower level for further information or slight amendment. Given
this system, officers in charge of an issue could comfortably disclose some
details to the media without the risk that there would be radical changes.

However, during the Tung Chee-hwa era, a small circle at the top level of
government might come up with policy ideas without going through deep
consideration or internal consultation. The officials were also not confident
that their proposals would be in line with those of their leader, and therefore
did not dare to stick their heads out by talking to the media.

At the same time, Mr Tung did not encourage—and sometimes discouraged—
lower-level officials from explaining policy to journalists. Mr Tung left this task
to policy secretaries or principal officials, to avoid potential embarrassment
when comments deviated from official policy.

Such embarrassment was not rare. A vivid case in point was the scrapping of Mr
Tung’s 1997 policy of building 85,000 flats a year. Mr Tung did not budge—
even though developers were deeply unhappy that such a large number of flats
was being produced during the economic downturn that followed the Asian
financial crisis. That did not change until the chief executive told a select group
of reporters three years after the handover that the policy had lapsed in 1998.
He even pointed out—somewhat implausibly—that the termination of the
policy was evident in the fact that it had not been mentioned for a few years.

Embarrassment arose because the then Secretary for Housing, Dominic Wong,
was unable to answer questions from journalists—as he was apparently
unaware that there had been a change of policy. However, government figures
showed another story. Housing production remained at a high level: 83,000
flats in 1999, over 85,000 in the year 2000, and 96,000 in 2001.

GOVERNMENT EXERTS GREATER INFLUENCE OVER MEDIA

The January 2007 survey indicates that the current government is exerting
greater influence over the media than its 1997 counterpart. A total of 46.2
percent of journalist respondents thought this was the case, compared with
21.8 percent who thought it was about the same. Just 6.2 percent thought
today’s influence is less than 10 years before. The general public also feels the
stronger influence of the government. More than half of public respondents



26

Hong Kong Journalists Association

(53.7 percent) think that the press has been influenced more by the current
government.

In response, the director of information services, Edward Yau, admitted that his
staff maintained close liaison with media organisations. But he denied that
they exerted undue influence over them. He said the Hong Kong media was
“free and perfectly qualified to make their own judgements and assessments of
information provided to them by any source.”

It is true that all governments want to influence the media to their advantage.
Hong Kong is no exception. However, it is also true that government officials
have been holding a greater number of briefings with journalists since the
handover. These briefings may be for selected journalists only—those who are
trusted by the government or friends with it—or they may be for a wider group
of reporters who are selected by their editors. The ground rules also change.
Many briefings are non-attributable: Journalists are only allowed to quote
“sources”. In other cases, senior government officials can be named, but their
words cannot be broadcast. These latter examples sometimes involve the
announcement of new policies, which would normally be covered by an on-
the-record press conference.

Veteran journalists say that pre-handover briefings were limited in scope. They
focused largely on politics relating to Sino-British negotiations over different
facets of Hong Kong's future.

When Tung Chee-hwa became chief executive, briefings covered a wider range
of topics. There were fewer briefings on political issues and far more on
economic and social matters. Part of the change resulted from Hong Kong's
economic downturn. The introduction of a ministerial system in July 2002 also
contributed to this trend, insofar as different policy secretaries came out to
defend their policies or appeal for public support. The major political issue after
1997 was the question of how to achieve universal suffrage—an issue that
neither the Chinese nor the Hong Kong governments wanted to raise actively.

Mr Tung’s successor, Donald Tsang, maintained this policy. However, in some
respects he went further. He commented on human tragedies, including brutal
attacks on a seven-year-old child (“Both men and god feel angry”) and
Democratic Party legislator Albert Ho (“I will chase the suspect to the end of
the world”). He also expressed sympathy for the plight of singer Gillian Chung,
who was photographed backstage while she was changing clothes. Veteran
journalists say that the Tsang administration is more articulate and successful
in delivering its message to the public.

WINNERS AND LOSERS

Veteran journalists say the nature of government briefings remains similar
regardless of who heads Hong Kong. The aim is to influence the media to take a
line that is favourable to the government, actively expose negative information
and direct it in a way that is less harmful to the government, send out trial
balloons if the information is sensitive or controversial, and release information
at the most propitious time for the government.

The prior disclosure of names on Donald Tsang’s list of ministers for his second
term government vividly demonstrates the tactics at work. Days before
Legislative Council discussion of a resolution on the new government
structure, less controversial names were leaked to individual newspapers.
“Sources” were quoted in these reports. On the day of the debate (June 14"
2007), three newspapers leaked more controversial names, including a
prominent leftist, Tsang Tak-shing, who was then a consultant with the
government’s Central Policy Unit. No single newspaper published more than
one name, and each report again quoted “sources”. This was a clear trial



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 27

balloon—aimed at determining whether the community would react in a
negative way.

A fuller name list was leaked following passage of the resolution. Nine
newspapers, equivalent to half of the mainstream newspapers in Hong Kong,
published almost identical information, apart from Tsang Tak-shing’s post. This
reflected the controversy surrounding his appointment, given his pro-Beijing
background. In the end, Tsang Tak-shing was appointed to Donald Tsang's
cabinet.

Apart from being a trial balloon, the gradual leaking of names allowed the
public to digest the information and thus feel less surprised when the
information was formally released. Further, since half of the newspapers in
Hong Kong published the same name list, it showed that Donald Tsang was
quite confident that his nominations would be approved by Beijing.

THE BIG LOSER

A journalist-turned-media consultant, Mau Chi-wang, points out that the
machinery collapsed during Tung Chee-hwa'’s two terms as chief executive. Mr
Mau said Mr Tung was neither interested in this game nor trusted the media.
Even though traditional public relations methods—including press conferences,
stand-ups and briefings—were used, Chris Yeung agreed that Mr Tung failed to
get his message across.

The change in the way that policy was formulated also contributed to the
failure of the briefing system. Several ministers were appointed from outside
the civil service. They may not have been familiar with the way the
bureaucracy works. Senior civil servants showed dissatisfaction on several
occasions after reading about policy changes in newspapers. Without better
coordination, it was difficult to press ahead with new policies.

Unfamiliarity with briefing techniques also led to problems. As veteran
journalists know, selective briefings tend to involve a small circle of trusted
journalists. On one occasion, Mr Tung’s office invited representatives of six
media organisations. With so many people involved, information about the
briefing was leaked to others who had not been invited. They asked for the
chance to participate, but were denied entry at the entrance to the briefing
venue. The excluded media were so angry that they headlined the news. The
HKJA condemned such selective briefings, saying they discriminated against
more critical media organisations and their readers.

To avoid further embarrassment, Mr Tung started holding larger briefings.
However, with so many journalists attending, it became more difficult for
officials to deny what they had said behind closed doors. As a result, the
information released became less useful to journalists.

In one case, there was a serious media backlash against such briefings. In 2001,
the then Deputy Secretary for Housing, Chung Lai-kwok, leaked to the media
the idea of exempting the payment of rents by public housing tenants on the
condition that they had to pay rates and management fees. Since the total
amount involved in rates and management fees was higher than the rents,
public opinion came out strongly against the idea. When asked about the idea,
the then Housing Secretary, Dominic Wong, denied the report. In a rare move,
Asia Television (ATV) disclosed details of the incident, to make the point that
they did not want to become the scapegoat for the release of immature policy
ideas.

DONALD TSANG BECOMES THE WINNER



28

Hong Kong Journalists Association

The current chief executive, Donald Tsang, and his core team meet daily to
discuss issues reported in the media and follow-up action to minimise the
impact of such stories. The practice was scrapped during Mr Tung’s time as chief
executive. With the strategic meeting, Donald Tsang has become much more
adept at spinning the media, especially on timing. The leaking of the
nomination list for his second term cabinet was one good example.

Before Mr Tsang became chief executive in 2005, briefings were attended
mainly by reporters and editorial writers. Mr Tsang extended the participation
list to columnists and programme controllers. Political commentator Ivan
Choy, from the Chinese University, revealed that he and other opinion leaders
were first invited to attend a briefing relating to Mr Tsang’s first policy address
in October 2005. Chris Yeung said some occasional columnists were also
invited. The intention was clear: To influence the public via opinion leaders,
whether it was through their columns or their interviews.

Before the 1997 handover, government officials would sometimes use briefings
to sound out the views of journalists on controversial issues. However, Mr Tung
changed tack. He used briefings as a lobbying tool. The process became
relatively one-sided. Officials would not listen to the opinions or questions of
participants and subsequently adjust their policies or strategies. The attempt to
force through national security legislation in 2003 was the best example of this
trend. The result: Almost one tenth of the entire Hong Kong population took to
the streets and the bill was shelved.

Donald Tsang adopts greater flexibility in this regard. He basically adopts the
one-way lobbying approach, but drops proposals if he encounters major
obstacles. It was in this way that he dropped the original proposal to build a
cultural district in West Kowloon. Instead, he set up an elaborate consultative
mechanism to push the idea forward.

PLUSES FOR THE GOVERNMENT

Although the briefing system has several disadvantages, including denying
access to consumers of excluded media organisations, it can be used as a tool to
prompt the media to become less critical of government policies and viewpoints.
For example, those who do not take a favourable line may not be invited to
future briefings. Morever, journalists may become scapegoats for leaked policy—
and may risk their credibility—if government initiatives are later withdrawn.

Nevertheless, Chris Yeung from the South China Morning Post says journalists
should attend. Instead, he says they should make the best use of briefings to get
as much information as possible. He also says it is unwise for reporters to
publish what sources say uncritically, without verification and thought.
Otherwise, he says media organisations will become tools of the government,
instead of monitors.

INTERNET NEWS BECOMES EVER MORE IMPORTANT

With the blossoming of the internet in the late 1990s, many media outlets have
set up web pages or provide internet news. Even the Information Services
Department has set up its own web page to provide interviews with government
officials and to distribute government releases.

However, this does not mean greater diversity. Internet news is basically a by-
product of the news sections of media outlets. Given manpower constraints,
media organisations often copy and paste internet news from other electronic
news media. It seems that internet news does not encourage more creative
journalism. It encourages only instant news. As Pulitzer Prize winner and
former New York Times executive editor Max Frankel said, the more newspapers
pursue internet audiences, “the more will sex, sports, violence, and comedy



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 29

appear on their menus, slighting, if not altogether ignoring, the news of
foreign wars or welfare reform.”

It goes without saying that the government keeps a close watch on internet
news, in particular on-line news being put out by radio stations, which are
generally first with breaking stories. According to a news editor who works for
one radio station, government information officers sometimes call within 15
minutes to seek to correct stories or more often, to seek changes that put the
government in a better light.

There have been cases where government officers have asked for the name of a
particular department to go first in the report. They also sometimes ask for
inclusion of government statements that have been repeated many times
before. In one case in 2004, the press secretary for the then Permanent
Education Secretary, Fanny Law, called media organisations, seeking changes to
reports that Ms Law had said students were” the least qualified to criticise the
government”. The press secretary was seeking changes that made Ms Law’s
comments seem less offensive. Some media organisations complied with the
request; others did not.

The former director of information services, Edward Yau, claims that they do
not have dedicated staff to monitor internet news. However, he admits that
they do generally keep track of public opinion on government policies and
actions as expressed through various channels, and more information will be
provided if they find reports do not reflect “the full background” of an issue.
He further says it is entirely up to media organisations to decide if any follow-
up action should be taken.

Although it is up to the media to decide whether certain “suggestions” from
information officers should be adopted, this process exerts unreasonable
pressure on frontline journalists and middle-ranking news managers, who do
not want to jeopardise relations with officials or jeopardise the chance of
a future interview.

INTERFERENCE FROM “WESTERN DISTRICT”

There is another source which has long been influencing the media—Beijing’s
liaison office in Hong Kong. The HKJA documented how Chinese government
officials exerted their influence on Hong Kong media organisations and
journalists in its 1995 annual report. There has been little change since then,
except that it has become more direct. Now, following the 1997 handover,
certain social gatherings and meetings involving Chinese officials and media
owners or editors no longer have to be held in the neighbouring Chinese city of
Shenzhen.

After the handover, the central government'’s liaison office was set up to take
up the political role of the New China News Agency, the de facto Chinese
representative office in Hong Kong before the handover. One of its roles is to
influence the media.

Although the name has changed and the office has moved to Western district
(hence its nickname), its role is largely the same: State the government line in
unofficial gatherings with senior media managers, brief them on political issues,
and make telephone calls to media organisations to express dissatisfaction with
news reports. In certain cases, officials express dissatisfaction about interviews with
personalities they dislike. Careful readers are able to note that pan-democratic
legislators get less coverage in pro-Beijing newspapers and television stations.

While such intervention is difficult to pinpoint as it goes on behind the scenes,
Chinese officials do sometimes stray across the line to give very public
directions. The most notable case took place in April 2000, when a deputy



30

Hong Kong Journalists Association

director of the liaison office, Wang Fengchao, warned Hong Kong journalists
not to report views advocating independence for Taiwan. This came after Cable
Television interviewed Taiwan’s new vice-president, Annette Lu. (See 2000
annual report)

Such comments were a clear infringement of press freedom as enshrined in the
Basic Law, and were a clear attempt to warn journalists to adopt Beijing’s line
on Taiwan independence. A signature campaign was launched in the wake of
the warning. About 800 journalists signed to show that they rejected the call
which, if followed, would have made Hong Kong media organizations
propaganda machines for national Chinese policy.

The liaison office at the same time adopts a soft approach. To help bring the
local media on board, it has organised tours to taste food and fruit on the
mainland, and study tours to learn about Chinese policies. Media consultant
Mau Chi-wang concludes that the liaison office helped the Tung
administration a lot during the first seven years after the handover, and a
number of media organisations now take more of a pro-Beijing stance than
they did before 1997.

THE MISSING LINK: THE WESTERN WORLD

While government information officers have been working hard to persuade
local publications and broadcasters to adopt the administration’s thinking on
issues, work on foreign correspondents reporting in Hong Kong has been
neglected in recent years.

The number of overseas trips undertaken by the two post-handover chief
executives may reflect—to a certain extent—how important the international
community is perceived to be. According to government figures, Tung Chee-
hwa embarked on 10 overseas duty trips and six visits to the mainland during
his first three years in office. By contrast, Donald Tsang went on six overseas
duty trips and 18 visits to the mainland in his first term, which lasted just over
two years.

There are other differences. In the first few years of Mr Tung’s first term,
specific information officers were assigned to liaise with foreign journalists.
However, a bureau chief of one of the most important news agencies in Hong
Kong revealed that in the past five years, not a single officer from the
Information Services Department or the Chief Executive’s Office had contacted
her.

The local English-language media have similar stories. A news editor with the
South China Morning Post revealed that their reporters had not been invited to
attend briefings as frequently as they had been before the handover. A senior
editor with the English news service of Radio Television Hong Kong reported a
similar trend—that government officials showed less interest than before 1997.
Chris Yeung of the South China Morning Post points out that the decreasing
importance of the English-language media reflects the fact that local issues
have become more important, and that it is therefore far more important for
the government to influence the Chinese-speaking community through the
Chinese-language media. He also notes that the importance of Hong Kong
news has declined in the overseas media over the past 10 years.

The lack of attention to the international media and local English-language
services may also be linked to a significant drop in the number of people
working for the government’s Information Services Department—at a time
when monitoring of the local media is growing.

TIME FOR MORE DIVERSIFIED SOURCES OF INFORMATION



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 31

The dominance of government information in the Hong Kong media is of great
importance—largely because the territory does not practise multi-party politics.
This means that most information is in the hands of the government. Without
more diversified sources of information, the administration can easily control
the flow of information. Indeed, 13.2 percent of journalists interviewed in the
HKJA’s January 2007 survey thought that the government’s tighter grip on the
flow of information was the second most significant reason for the deterioration
of press freedom in Hong Kong.

It remains a central truth that democratic politics requires a democratisation of
information sources and a more democratic media. In facing the limited
number of sources of information in Hong Kong, grassroots movements and
related groups that represent significant numbers of ordinary citizens have
started putting more energy and money into creating and supporting their own
media, including publications and internet sites. This may over time counter
the influence of the government.



32

Hong Kong Journalists Association

SECTION 5
Media owners shift towards Beijing

By freelance journalist Jackie Sam

Before July 1st 1997 the two descriptions most commonly applied worldwide
to the Hong Kong media were “rambunctious” and “the freest in the world”.
The world has moved on since; so has Hong Kong. In its worldwide survey for
2006—the latest—Reporters Without Borders ranked Hong Kong S58th,
alongside Fiji, Poland and Romania. In 2002 it had been ranked 18th. In 2005
we slipped to 39th. The latest assessment by Freedom House, “Global Press
Freedom 2007”7, puts Hong Kong at number 66 in company with Chile,
Namibia and South Korea. This is at the bottom of those countries ranked as
having a free press. This downward trend looks set to continue, paralleling the
significant shift towards Beijing and the rise in uniformity of views.

A section of the media has always shown a strong bias towards Beijing. In fact
this was one of the strong points about Hong Kong through the post-war years,
the Cold War and the transition towards the handover because there was also a
strong counterpoise: a strident, some might even have called it a rabidly pro-
Taiwan bias in the likes of Sing Tao Daily News. Right up to the eve of the Sino-
British negotiations on Hong Kong's future, the Beijing government remained
“communist bandits” in the eyes of Sing Tao and others of its genre. In
between the two was a broad, rich vein of independents with their occasional
exposes of wrongdoing by government and the broadsheet “tabloids” totally
irreverential towards the powers-that-be. All these publications could and did
discuss freely everything under the sun, including independence for Hong
Kong.

By the mid-1990s, with Hong Kong’s future sewn up and the Basic Law in
place, the pro-Taiwan newspapers had pulled out and the rest veered off
sharply to feed off Beijing’s hand.

There have been no edicts about what can or cannot be reported, discussed or
pontificated upon. Every reporter, every editor just knows what should or
should not be done. There is no discussion, publicly or otherwise.

This radical change has come about through changes in media ownership.
Although some media changed hands before the handover, the really
significant ones have been made after 1997. In a remarkable coincidence, the
10th anniversary of the handover has been marked by the sale of Hong Kong’s
only “intellectual” newspaper, the Economic Journal, to Richard Li in a deal
that raised questions about the government’s sincerity in controlling cross-
media ownership.

Mr Li is the son of top tycoon Li Ka-shing, whose association with the central
government is a byword in business circles. The younger Li is the largest
shareholder of telecommuncations giant PCCW, which also runs Now
Broadband TV. Hong Kong laws bar cross-ownership of the media, but Mr Li
insisted he was personally not the purchaser. The purchase was made,
allegedly, in the name of a trust fund and the younger Li assured the public he
would not intervene in the running of the Economic Journal. It should be
noted that the older Li also owns Metro Radio. An outcry against possible
infringement of the Telecommunications Ordinance erupted and the
government promised to look into the purchase. Few people, however, are
keeping their fingers crossed. There is also little expectation that the ordinance
would be tightened to prevent further exploitation of this or any other
loophole.

There is more than a faint suspicion that the sales of newspapers have been



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 33

encouraged by forces highly sympathetic to Beijing. From the time that Hong
Kong's future became a public issue, key media entities like the South China
Morning Post, Ming Pao, ATV, the Sing Tao Group (which includes the only
other English-language newspaper, the Standard) and other lesser lights, have
changed hands.

Even more astounding is the way Beijing has opened a new path to a capitalist
nirvana for the “new” generation of media barons, men like Robert Kuok (South
China Morning Post) and Charles Ho of the Sing Tao Group. One is now big-
time in properties and logistics in mainland China; the other a key player in
Beijing’s efforts to reach the Chinese diaspora worldwide through the media.

Media ownership is not an end in itself. Hence the sheer nonchalance with
which some minor tycoons have picked up media outfits with seemingly little
hope of breaking even. And there have been other goodies available for media
owners: increasing opportunities to rub shoulders with the high and mighty;
appointments to provincial or national bodies (in turn leading to more
opportunities in other areas); appointments to statutory bodies in Hong Kong,
as well as honours from the Hong Kong Government. Even popular mass
newspapers have become more sympathetic to Beijing and quite a few owners
have been honoured by Beijing—including with membership of the National
People’s Congress (NPC), China’s parliament, and the Chinese People’s Political
Consultative Conference (CPPCC), the top advisory body at the national level.
Among these media owners or top executives are: Ma Ching-kwan of the
Oriental Press Group; Charles Ho Tsu-Kwok of the Sing Tao group; Lee Cho-jat
of Sino United Press (owner of the Hong Kong Commercial Daily); Wang Guo-
hua of the Ta Kung Pao; and Zhang Guo-liang of the Wen Wei Po.

Electronic media organisations are influential in Hong Kong. Five out of eight
media owners are members of the National People’s Congress and the Chinese
People’s Political Consultative Conference. These owners include Chan Wing-
kee, shareholder and executive director of Asia Television; Sir Run Run Shaw,
executive chairman of Television Broadcasts Limited; Peter Woo of the
Wheelock group, which owns Cable TV; Li Ka-shing, chairman of Cheung
Kong (Holdings) and Hutchison Whampoa which own Metro Broadcast
Corporation; and Richard Li, younger son of Li Ka-shing, owns PCCW which
runs NOW Broadband TV.

The owners of four major newspapers—the South China Morning Post, Ming Pao
Daily News, Hong Kong Economic Times and Sing Pao Daily News—are close
friends of Chinese leaders. Some of these owners cannot be appointed to either
national or provincial legislatures because they are overseas Chinese.

A further incentive to playing ball with Beijing is the award of Hong Kong
honours to media owners. Since the handover, the Gold Bauhinia Star has been
awarded to Cable TV’s Peter Woo and ATV’s Chan Wing-kee, while the Silver
Bauhinia Star went to Lee Cho-jat, who chairs the Newspaper Society of Hong
Kong. A more direct example of incorporation is the award of honours to
newspaper managers—May Chan of Commercial Radio in the year 2000 and Lo
Wing-hung of Sing Tao Daily News in 2004.

In themselves ownership changes are not unusual; they happen all over the
world. However, in the case of Hong Kong, they seem to have erupted suddenly
with the advent of its transfer to China. But there is no exception to the Rupert
Murdoch quality that runs through these changes in ownership. The ownership
transfers are followed by lay-offs, ostensibly to cut costs. Almost invariably it is
the experienced journalists who have been the first to go. Fresh graduates are
recruited; it is no longer unusual to come across editors with no more than four
or five years’ experience in journalism, such period being also their entire
working life up to the time of appointment. This, in turn, has led to a certain



34

Hong Kong Journalists Association

shallowness in news reporting and in commentaries on social, political and
economic issues. At the same time there has emerged a tiny coterie of tokens,
journalists encouraged to criticise fiercely both the Hong Kong administration
and the Central Government from media vehicles that are too limited in scope
to warrant attention by the general public. But they do provide the necessary
window-dressing for a make-believe democratic system.

The one great exception is the Next Media Group of Jimmy Lai, which
publishes the Apple Daily, the second largest circulating newspaper in Hong
Kong. It has remained fearless in expressing its views since its launch in the
mid-1990s.

Its contrary views, however, come at an extraordinary price. There is a total
advertising boycott by all the businesses that matter in Hong Kong. In a city
essentially run by an oligarch of less than a dozen tycoons, this is an extremely
serious threat to press freedom. The group is saved only by Hong Kong people’s
strong commitment to a democratic system and a free, independent media.

Conformity is also being encouraged by the administration as well as by the
Central Government through selective briefings on major issues, such as plans
for a goods and services tax which was subsequently aborted, and selective
leakage of information to Beijing-friendly newspapers, including the line-up of
the new administration following the re-election of the Chief Executive,
Donald Tsang, in 2007.

Such behaviour by the two governments has ensured that editors not only
conform, but also see to it that their staff show utmost consideration towards
the Hong Kong administration and the central authorities at all times. Under
the circumstances, journalists are compelled to indulge in self-censorship.

According to a survey conducted by the Hong Kong Journalists Association
(HKJA) last January, 58.4 percent of journalists think press freedom in Hong
Kong has deteriorated since the handover, mainly as a result of self-censorship.
About 60 percent of the journalists interviewed believe that self-censorship is
more serious now than 10 years ago. Some 30 percent of the journalists
admitted they had practised self-censorship; 40 percent knew of colleagues who
had done so. These figures are already alarming and worrying. Given that self-
censorship is held to be a socially undesirable act, these figures may only be the
tip of the iceberg.

A sense of disquiet is widespread and many practitioners no longer look on
journalism as a lifetime career but only as a stepping stone to more materially
rewarding careers. Successive surveys since the handover have shown a steady
decline in the social and professional standing of working journalists. The
situation is also reflected in the less intensive pursuit of news that may offend
or pique the powers that be. In-depth coverage of any sensitive issue is non-
existent. What passes for “serious” coverage is, generally, superficial and almost
always scripted in a way that is non-controversial.

That, perhaps, is the culmination of the administration’s quest for harmony
in our city.



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 35

SECTION 6
Law reform pleas fall on deaf ears

Before the 1997 handover, the Hong Kong Journalists Association (HKJA) was
involved in a campaign to scrap or amend laws that threatened freedom of
expression and press freedom. It was successful in prompting the colonial
government to repeal draconian laws, including the Control of Publications
Consolidation Ordinance. It was also partially successful in pressing the
government to scrap dangerous provisions in several laws, including the
Television Ordinance.

This process has halted since 1997. Neither the government of the first chief
executive, Tung Chee-hwa, nor that of his successor, Donald Tsang, has been
sympathetic to HKJA calls for reform. This has been most noticeable in the year
under review in debates over covert surveillance and the search and seizure of
journalistic material. It has also been evident in debate over whether restrictive
new privacy legislation should be introduced.

GOVERNMENT RESURRECTS PROSPECT OF TOUGHER PRIVACY LAWS

The chief executive, Donald Tsang, raised the prospect of tougher privacy and
indecency laws, in the wake of controversy over the publication of
photographs of a prominent pop star changing in a dressing room in Malaysia.
The photographs were published in the Easy Finder entertainment magazine in
August 2006. It caused a storm of opposition from the entertainment industry
and women’s groups and an “indecency” ruling by a government tribunal,
which received a record 2,875 complaints about the photos.

The photographs of Twins star Gillian Chung were criticised on two fronts—
that they were indecent and that they were taken without the permission or
the awareness of the singer.

A three-member panel under the Obscene Articles Tribunal classified the
photos as “indecent”, which means the publication should be sold only to
those aged over 18. The magazine appealed, but the full tribunal upheld the
ruling.

The tribunal argued that the text and photographs had to be taken together. It
said the photos were presented with text that was “extremely detailed, graphic
and provocative” and meant to be sexually arousing and pornographic. The
senior counsel for the magazine, Gerard McCoy, had argued that no part of the
singer’s breast was visible in the photographs, except possibly an upper quarter.
He also noted that the pictures were long-range, grainy and blurry.

The government said it would prosecute Easy Finder over the incident. If
convicted, the publisher could face up to one year in prison and a fine of
HK$800,000. This is double the normal penalty, because the magazine has
already been convicted on 14 previous occasions.

Representatives of the entertainment industry staged a protest, as did women's
groups, shortly after publication of the photos. And the star at the centre of the
controversy obtained an interim injunction preventing further publication.

The reaction of the government was interesting. In late August, the chief
executive, Donald Tsang, waded into the controversy, saying that the
administration would use Law Reform Commission proposals to better protect
privacy as the basis for considering new measures to curb media intrusion. Mr
Tsang said: “On the one hand, we have to preserve press freedom, and on the
other we have to ensure that personal privacy is not infringed upon.”

The Law Reform Commission is proposing a number of new offences, including



36

Hong Kong Journalists Association

a bar on private individuals from conducting any covert surveillance, the
creation of a statutory press council to handle complaints about media
intrusion and the creation of two new civil torts—intrusion on the “solitude or
seclusion” of others and the making of “seriously offensive or objectionable”
publicity about others. The commission has also proposed tough new laws on
stalking.

In January 2007, the government said it would study overseas models before
deciding the way forward. A government source was quoted as saying: “There
are some very polarised views between the media industry and the community
on whether tougher measures should be introduced in Hong Kong to protect
individual privacy. We need to strike a good balance between privacy and press
freedom.” No progress has been announced since then.

The HKJA and other media organisations have urged the government not to
rush into enacting new laws, given that they could have a significant impact
on the ability of journalists to do their job. The HKJA highlighted in its 2005
annual report the chilling effect the new laws could have—in particular on
investigative journalism.

The government has also signalled that it may resurrect draconian proposals to
impose tighter restrictions on the publication of obscene and indecent
material. The commerce secretary, Joseph Wong, told legislators in October
2006 that the government may revive proposals that would see newspapers
with sexual content having a prominent red line printed across the page to
warn off minors.

The proposals were shelved in the year 2004 amid opposition from the media,
including the HKJA, as well as some political parties. Again, nothing further has
emerged about the revival of such proposals, which like the privacy proposals
could have a considerable impact on freedom of expression.

LEGISLATORS ENDORSE CONTROVERSIAL INTERCEPTION LAW

On August 6th 2006, legislators endorsed a controversial bill giving legal
authority to law enforcement officers to carry out interception of
communications and covert surveillance. The government had brought
forward the bill after courts had declared that the government’s previous
powers had no legal basis. This included use of a provision—section 33—in the
Telecommunication Ordinance and an executive order issued by the chief
executive, Donald Tsang, in August 2005 setting out temporary powers. The
Court of First Instance gave the government until August 8th 2006 to plug the
legal gap. Legislators passed the law with just two days remaining.

The law’s passage was not easy. Critics alleged that the draft law had been put
together hastily and failed to give adequate protection to journalists and
lawyers. Under the law, a panel of specially chosen Court of First Instance
judges will approve all applications for interception of communications and for
more intrusive forms of covert surveillance. Senior law enforcement officers
will give approval for less intrusive forms of covert surveillance.

The HKJA expressed concern that the law failed to give adequate protection to
journalists, who may be asked to pass on confidential journalistic material or to
reveal sources of information. It called on the government either to exclude
confidential information from the scope of the bill or impose higher thresholds
before any intercepts can be permitted. The HKJA also argued that the law should
set out proper safeguards for confidential information, to ensure that it cannot be
used to obtain information that may enable the authorities to determine a
journalist’s source of information. The government rejected these calls.

The law was finally passed by 32 votes to none, after five days of debate and



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 37

after pro-democracy legislators walked out of the chamber. They were angry
that all their 200 amendments were blocked by a pro-government majority,
including a sunset clause that would have required the government to re-
authorise the bill for any new covert surveillance warrants to be issued after
August 2008. The government instead pledged a review of the law in mid-2009.

The secretary for security, Ambrose Lee, said the bill was “a good balance
between effective law enforcement on the one hand and the protection of
privacy on the other.” Democratic Party legislator James to said it gave the
police and the chief executive too much discretion. The HKJA expressed
disappointment over the passage of the law, saying it would jeopardise the
ability of journalists to keep their sources confidential.

There was a further twist in July 2006—Iless than one month before the expiry
of the August 8th deadline set by the Court of First Instance. The Court of Final
Appeal allowed an appeal by legislator Leung Kwok-hung and fellow activist
Koo Sze-yiu against the decision to allow temporary validity to covert
surveillance operations. Instead, the SAR’s highest court suspended the effect of
the original Court of First Instance ruling. This effectively meant no change for
the government, except that affected parties would be able to take the
government to court if they felt aggrieved over surveillance action.

GOVERNMENT REJECTS CHANGES TO SEIZURE LAW

There was disappointment on another law reform front. In January 2006,
legislators conceded defeat in their efforts to strengthen protection for media
organisations and journalists who face seizure of journalistic material by law
enforcement officers. The chairman of a Legislative Council sub-committee
examining search and seizure powers, James To, said members could not reach
consensus on the issue.

The sub-committee was set up after police officers raided seven newspapers and
the homes and offices of several journalists. The raids were related to an
Independent Commission Against Corruption (ICAC) investigation into alleged
share manipulation involving a listed company, Semtech International
Holdings. Two lawyers and two business people were jailed in connection with
the case. Barrister Kevin Egan was sent to prison for attempting to disclose the
name of a participant in an ICAC witness protection programme to a journalist
with the South China Morning Post. Mr Egan remains on bail pending an
appeal.

The HKJA had called for part XII of the Interpretation and General Clauses
Ordinance, which covers search and seizure of journalistic material, to be
strengthened. In particular, it urged the government to give greater protection
to confidential journalistic material and for searches to take place only in
exceptional circumstances.

The government agreed only to issue internal guidelines laying out the
requirements for court applications. Under the proposal, all applications would
be lodged with the district court, except for cases involving serious corruption
or “utmost sensitivity”. These cases would be channelled to a higher court. The
HKJA said the proposal failed to meet its concerns about police access to
confidential journalistic material.

LEGCO PRESIDENT RESTRICTS FREEDOM OF EXPRESSION

A controversy erupted in May 2007 over the wording of a Legislative Council
motion on the suppression of the pro-democracy movement in China in June
1989. Pro-democracy legislator Leung Kwok-hung put forward a strongly
worded motion that called for the council to condemn “the prime culprit of
the bloody crackdown on the pro-democracy movement in 1989”. It also



38

Hong Kong Journalists Association

called on Beijing to investigate the “4 June massacre”, release political
prisoners and end “one-party dictatorship” in mainland China.

The Legislative Council’s president, Rita Fan, objected to the wording. She said
the motion could not go forward as it stood, as it contained “accusatory
expressions or expressions of condemnation against the CPG.” (Central
People’s Government in Beijing) She also said the council could not urge
Beijing to call for an end to the one-country system, as this would be contrary
to the Chinese constitution.

Interestingly, Mrs Fan also expressed concern about the use of the term
“massacre” in the motion, saying that the word “incident” had been used in
previous motions before the Legislative Council. The word “massacre” was used
for several years after 1989. But it was largely phased out in later years, in a
move to sanitise the bloody events of June 3rd and 4th 1989. This was
particularly evident in media publications.

Mr Leung objected to milder wording proposed by Mrs Fan—and therefore
decided to withdraw his motion. However, a debate proceeded at the end of
May—ijust five days before the 18th anniversary of the Beijing massacre. Former
Democratic Party chairman, Martin Lee, proposed that “the June 4 incident not
be forgotten and the 1989 pro-democracy movement be vindicated.” It was
defeated with the help of pro-government and pro-Beijing legislators—just as it
has every year since the 1997 handover.

Mr Leung was angry about Mrs Fan's decision, saying “her reasoning that the
legislature cannot accuse the executive defies all the principles of a free
society.” Civic Party legislator Ronny Tong said the ruling would have a
negative effect on the legislature’s image.

This was not the first time that Mrs Fan had vetoed a critical motion. In 2004
she ruled against a motion condemning the Standing Committee of the
National People’s Congress (NPC) for blocking full democracy in 2007 and
2008. Mrs Fan is herself an NPC member, and is tipped to join the Standing
Committee in 2008.

ACADEMIC FREEDOM ISSUES SURFACE AGAIN

In June 2007, a commission of inquiry issued a damning report criticising a
former senior government education official, Fanny Law, for interfering
improperly with the academic freedom of two academics at the Hong Kong
Institute of Education. The controversy broke in early 2007, when the institute’s
then vice-president, Bernard Luk, alleged that the government was exerting
pressure on the institute to merge with another institution, the Chinese
University, and that a senior official (Ms Law) had called for the sacking of four
academics for criticising education reforms.

The dispute was exacerbated when the institute’s council refused to renew the
contract of its president, Paul Morris, who had opposed a merger. Instead, he
wanted the institute to become a university in its own right.

In March 2007, the chief executive, Donald Tsang, set up a two-member review
commission headed by a judge, Mr Justice Woo. But Mr Woo was forced to step
down because he had a working relationship with Ms Law. Another judge, Mr
Justice Yeung, replaced him.

The hearing took evidence from professors Morris and Luk, as well as the
education secretary Arthur Li and Ms Law, who at the time of the dispute was
the government’s permanent secretary for education. The commission found
that no concerted effort was made to force the institute into a merger and that
there was insufficient evidence to show any improper interference by Professor
Li or other government officials with the institute’s autonomy. However, it



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 39

found that Ms Law had improperly interfered with the academic freedom of
two academics. Ms Law subsequently resigned as head of the Independent
Commission Against Corruption.

The significance of the case is that academics felt that their freedom of
expression was being threatened by the actions of senior government officials.
One academic, Victor Lai, said: “Limits on freedom of speech have become
intolerable.” However, the Education and Manpower Bureau said it respected
academic freedom and had never intervened in the institute’s personnel
matters. It said: “The serious allegation is untrue and regrettable.”

On academic freedom, the commission asserted that views should not be
suppressed, even if they are unpleasant or erroneous. It linked academic
freedom to the wider concept of freedom of expression, noting that the pursuit
of educational, scholarly and research excellence must be respected. Otherwise,
it said, “neither scholars nor students would be able to flourish or achieve the
ends that academic freedom is intended to serve.”

There was an ironic twist to the story on the day that the commission’s report
was released. The institute removed Professor Luk’s allegations from its website
and imposed additional conditions for posting articles to preserve the
institution against “third party claims of liability”. This move was criticised for
impinging on freedom of speech.

The controversy blew up seven years after the University of Hong Kong was
embroiled in a dispute over academic freedom. That incident—which came to
light in July 2000—centred on allegations that a senior government official had
tried to gag a university pollster. The institution set up a three-member inquiry
panel, which found that two professors had tried to put a stop to the polls. The
two professors resigned shortly afterwards. It also found—without
substantiating the gag allegations—that the senior official, Andrew Lo, was a
“poor and untruthful witness.” The pollster, Robert Chung, continues to carry
out opinion surveys.

CHINESE UNIVERSITY STUDENTS WALK INTO INDECENCY STORM

A freedom of expression controversy impinged on another academic
institution during the year under review. In May 2007, the Obscene Articles
Tribunal ruled that two editions of a Chinese University student publication
were indecent, which means they were unsuitable for youngsters. The articles
related to a sex survey, which asked student respondents questions including
whether they had ever fantasized about having sex with siblings and animals.

The controversy arose three months after publication—and following several
media reports about the survey. The editors of the student publication
defended the sex columns, on the grounds of freedom of expression. One
editor, Lau Ming-wai, said: “Many people here (the university) are angry
because this is an attack on freedom of speech and freedom of publishing.” The
university appeared to disagree. It issued warning letters to some of those
involved—a move which prompted outrage among student groups.

But it was the decision by the Obscene Articles Tribunal to classify the two
editions as indecent which created the greatest storm. This followed the
submission of 225 complaints about the survey to the Television and
Entertainment Licensing Authority. Those involved in publishing the student
newspapers could now face prosecution—meaning they could be jailed for up
to one year and be fined as much as HK$400,000. The contentious sex survey
was dropped from the May issue of the student journal. However, a related sex
column was retained.

The indecency ruling prompted a counter-attack on an anonymous website



40

Hong Kong Journalists Association

called “truthbible.net”. It urged people to submit complaints about what it
claimed was indecent material in the Bible. More than 2,300 complaints were
submitted, but the authorities decided not to submit the Bible to the Obscene
Articles Tribunal because they considered the book to be “a religious text which
is part of civilisation”.

Some critics mocked this rationale. Others suggested that the counter-attack
had been launched because a religious group might have been involved in the
complaints about the student publication. Critics also questioned whether the
Obscene Articles Tribunal was out of touch with prevailing opinions in Hong
Kong, which are more liberal than in the past. They also pointed to several
dubious rulings, including one that classified Michelangelo’s statue, David, as
indecent because it showed the figure’s genitals.

However, obscenity cases received a more sympathetic hearing in the courts.
Easy Finder magazine became the first publication to be charged under the
Protection of Child Pornography Ordinance. The case centred around
photographs of a female singer wearing a wet T-shirt when she was 14.

The magistrate who heard the case, Gary Lam, ruled in April 2007 that Easy
Finder was not guilty of publishing child pornography. He pointed out that the
pictures were taken with the consent of the girl’s mother and that she was
wearing a flesh-coloured bra during the photo shoot. The government—in
another apparent attempt to impose its own indecency values—has lodged an
appeal against the ruling.

PCCW CHAIRMAN BUYS INTO HONG KONG ECONOMIC JOURNAL

In August 2006, it was announced that a trust company owned by PCCW chairman
Richard Li had agreed to buy a 50 percent stake in the SAR’s oldest business
newspaper, the Hong Kong Economic Journal. The HK$280 million purchase is
significant because the Economic Journal is one of only a few newspapers that are
not owned by big businessmen with strong China links. The newspaper has also
not been faring well in an increasingly competitive media environment.

One of the shareholders in the newspaper, Cho Chi-ming, said the deal had
taken a long time because “we were discussing how to keep the paper’s editorial
independence intact”. He added that he and a major shareholder, Lok Yau-mui,
would continue to take charge of editorial decision-making. Mr Cho also said
that the publication’s 200 staff would be retained—and there might actually be
new hirings.

The newspaper was founded in 1973 and rapidly developed a reputation for
independent reporting and thinking. But more recently, some media analysts
have questioned whether the newspaper’s editorial stance is shifting—a
position denied by management. However, on the day that the sale was
announced, Democratic Party legislator Andrew Cheng said: “My only concern
is that freedom of speech and press freedom will give way to political and other
business considerations.”

This was not the only concern about the sale. There were also cross-media
ownership issues. A PCCW subsidiary, PCCW Media, owns a domestic pay
television service called NOW Broadband. This raises questions whether Mr Li
can at the same time own a controlling stake in a newspaper. Mr Li denied this
would be the case, as he was making the purchase through his trust, Clermont
Media.

Initially, it would appear that Mr Li would get round this problem by selling his
23.6 percent stake in PCCW to a consortium led by former investment banker
Francis Leung. This would mean that Mr Li would no longer be involved with
NOW Broadband. But that deal required approval from a Singapore-based



Shrinking margins: Freedom of expression in Hong Kong since 1997 41

company, Pacific Century Regional Developments. Minority shareholders voted
down the move at a special meeting in Singapore.

The failure of Richard Li to obtain approval for the Francis Leung takeover
prompted the Broadcasting Authority—in January 2007—to order PCCW Media
to provide information about its voting controllers, as well as Mr Li's
involvement in the firm and the Hong Kong Economic Journal. The move is
clearly aimed at determining whether cross-media ownership rules have been
breached. If they have, Mr Li would have to pull out of one of the media
organisations or seek an exemption from the Executive Council.

There were no further developments at press time.

SING PAO’S WOES CONTINUE

Another newspaper that has been facing difficulties over the past year has
been Sing Pao Daily News. In January 2007, a magistrate, Joseph To, fined the
newspaper a mere HK$4,200 for withholding HK$81,000 in wages from three
employees. Following an outcry from journalists and unionists, the magistrate
agreed to review the penalty. One month later, he announced that he had
made a mistake, but upheld the original verdict and penalty.

Mr To said he had erred in not seeking more evidence about a management
reshuffle, which he said had disrupted daily operations. The magistrate heard
that most of the newspaper’s accounting and human resource records were
either mislaid, in chaos or missing. Mr To said this made the case different
from that of an average offender. The HKJA and journalists at the newspaper
said they could not accept such excuses for non-payment of wages.

In May 2007, another magistrate fined the newspaper HK$26,000 for failing to
pay on time HK$320,000 in wages and annual leave pay to its former chief
executive, Lin Ning. The newspaper’s current management paid the due
amount, but more than a year after the payment should have been made.

Non-payment of wages and mandatory provident fund payments has been a
feature at the newspaper since mid-2004—after mainland interests took over
the publication. Indeed, in April 2006, more than 20 journalists, including a
senior editor, called in sick in protest against non-payments. In July 2006, the
High Court ordered Sing Pao to pay almost $1.4 million in provident fund
payments for about 370 employees.

In May 2007, the Mandatory Provident Fund Authority sued the newspaper for
HK$870,000 in unpaid contributions between October 2006 and January 2007.
It also laid criminal charges against the company, which pleaded not guilty.
The case will go to trial in July 2007. The owners of Sing Pao could be fined
HK$100,000 and jailed for six months.

The HKJA chairperson Serenade Woo called the Sing Pao case “one of the worst
examples in recent years for the local industry.”

NEW OWNERSHIP MOVES AT ATV

In June 2007, the Executive Council gave the go-ahead for a major ownership
revamp at one of Hong Kong's two free-to-air television companies, Asia
Television (ATV). The deal involved companies linked with property developer
Payson Cha taking a 58 percent stake in the TV broadcaster. A firm linked with
the mainland state-owned CITIC group will take a 15 percent stake, leaving
the previous majority shareholders—Chan Wing-kee and Liu Changle—with a
stake of just 27 percent.

The deal required approval from the Executive Council and the Broadcasting
Authority (BA) on two fronts. Six individuals—including Mr Cha—were
considered to be disqualified persons because they were involved in other media



42

Hong Kong Journalists Association

operations, including some on the mainland. But the Executive Council ruled
that the media operations did not exert much influence in Hong Kong—and
approval would not pose any risk of media concentration or editorial uniformity.

Further, the BA issued a waiver over the CITIC group’s acquisition of a 15
percent stake. This was necessary because the purchase did not involve Hong
Kong residents. However, the authority argued that the CITIC group could
bring in much needed investment to a company that had been struggling for
many years, and the mainland group had pledged to uphold the station’s
freedom of expression and editorial independence.

Critics, though, were not satisfied. Frontier legislator Emily Lau expressed
concern that a mainland state enterprise would become a shareholder of a
major media organisation in Hong Kong. However, media analysts noted that
the broadcaster had already taken on a pro-Beijing slant. ATV has previously
had to seek approval—in one case retrospectively—for ownership changes. In
July 2006, the Broadcasting Authority fined ATV HK$250,000 for allowing nine
disqualified persons to exercise control over the broadcaster without Executive
Council approval for a five-year period from July 2000. They were considered to
be disqualified because of their association with a publication called Phoenix
Weekly Magazine.

The move came two months after the Executive Council approved the status of
the disqualified persons—who included both Liu Changle and Chan Wing-kee—
from June 2005. The waiver was unusual because it came fully six years after
breaches started. It followed several instances in which exemptions were granted
to both ATV and its major rival, TVB, in circumstances that raised questions
about whether the government was interpreting regulations too loosely.



HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists
in Hong Kong.

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of
press freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights,
pay issues, health and safety, and training.

Executive Committee (2007-08)
Lo King-wah, chairperson; Fan Ho-tsai, vice-chairperson; Kenny Coyle, Jackie Sam, Ho Fu-
yee, Don Gasper, Tan Ee-lyn, Ben Kwok, Stanley Leung, Tai Wai-land

General Secretary: Lauren Ho Ching-yan

Hong Kong Journalists Association
Flat A, 15/Fl

Henfa Commercial Building
348-350 Lockhart Road

Wanchai

Hong Kong

tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hkja.org.hk
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk




<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /SyntheticBoldness 1.00
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /FRA <>
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for improved printing quality. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308000200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e30593002537052376642306e753b8cea3092670059279650306b4fdd306430533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e30593002>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


