
RISING NATIONALISM
A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression

2008 ANNUAL REPORT

REPORT OF THE
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

JULY 2008



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 1 

Contents 

 

Introduction and recommendations 

 ................................................................................................................2 

 

Section 1 

 NATIONALISM PRESSURES FREE EXPRESSION .....................................5 
 Heavy hand ahead of the torch relay.....................................................5 
 Opposition voices drowned out during torch relay...............................7 
 Law Society journal bans Tibet article....................................................8 
 Former Democratic Party chairman faces attack....................................8 
 Ching Cheong released early..................................................................9 
 Media owners co-opted to top advisory body......................................10 

 

Section 2 

 BEIJING TIGHTENS GRIP ON JOURNALISTS AHEAD OF OLYMPICS.11 
 Uneven implementation of Olympic rules ..........................................11 
 A heavy hand in Tibet ..........................................................................12 
 Openness in Sichuan, then restrictions ...............................................12 
 Prisoner releases and jailings ................................................................13 
 New rules pose fresh threat ..................................................................14 

 

Section 3 

 COURT DEALS BLOW TO RADIO LICENSING SYSTEM......................16 
 Further legal twists................................................................................17 
 Government declines to consider law reform......................................18 
 Telecoms ruling puts RTHK review on hold.........................................18 
 Controversy over new RTHK head .......................................................19 
 Gay activist wins court battle over RTHK programme.........................20 
 Controversial legislator to set up new radio station ............................21 

 

Section 4 

 GOVERNMENT TARGETS PRIVACY, OBSCENITY LAWS ....................23 
 Nude sex photos prompt calls for law reform......................................23 
 University drops action over sex columns ...........................................25 
 Sing Pao averts winding-up procedures ...............................................25 
 PCCW Media cleared over cross-media concerns ................................26 
  
  
 Contributors: Cliff Bale and Mak Yin-ting 

  

© Hong Kong Journalists Association 



 
2 Hong Kong Journalists Association 

Introduction and recommendations 

As Hong Kong enters its second decade as a special administrative region of 
the People’s Republic of China, nationalism is becoming an ever stronger 
political force in the country. Analysts have pointed to strong Chinese 
reaction to Western media coverage of protests in Tibet, and to disruption of 
the Olympic torch relay in Europe, the United States and some places in Asia. 
Indeed, pro-Beijing supporters were mobilised in some places, including Hong 
Kong, to counter critics of Chinese government policy. 

The catastrophic earthquake in Sichuan has also galvanised nationalist 
sentiment. It brought together the nation in an effort to overcome the tragedy, 
and in an unprecedented move, the government declared three days of 
mourning for those who perished. Previously, only national leaders had been 
accorded such honours. 

So has this force arrived in Hong Kong? A number of analysts point to a mood 
swing. Executive councillor Anthony Cheung—an academic and former vice-
chairman of the Democratic Party—put it this way: 

“Back in Hong Kong, despite criticisms from time to time that local people lack 
patriotism, the strong nationalistic reaction generated by the Olympic torch 
march and Sichuan earthquake has pointed to a new setting. Over the past few 
weeks, Hong Kong politics have been transformed by the saga surrounding 
newly appointed undersecretaries and political assistants holding foreign 
passports or right of abode... Public sentiment today is very different from that 
of a generation ago. Many Hong Kong Chinese are no longer shy about 
asserting their national allegiance and expecting their fellow compatriots to do 
the same.” 

Of course, some would argue that many Hong Kong people showed their 
patriotism in May and June 1989—at the height of the pro-democracy 
movement in China and after its suppression in a hail of bullets. They were 
showing their concern for the future of the country, just as they are doing now. 

It would appear that one of the differences now is that the government is 
actively encouraging patriotism, whether in the form of national education or 
trying to persuade the media to take a more active role in promoting 
understanding of the country. Indeed, the secretary for home affairs, who is 
responsible for civic education, is Tsang Tak-shing—a prominent pro-Beijing 
figure and former executive for a newspaper that is close to Beijing. 

So can a case be built that rising nationalism is threatening freedom of 
expression and press freedom? This is a more difficult question, although past 
reports have pointed to a growing reluctance on the part of many media outlets 
to tackle issues that are sensitive to the government in Beijing. These include 
matters of national security, including dissident and separatist activities, as well 
as human rights issues, corruption and illegal land grabs. 

There have been a number of incidents over the past year which have given rise 
to concerns about freedom of expression: the government refused entry to 
critics of China’s human rights record ahead of the Olympic torch relay; the 
police forcefully removed some pro-Tibet protesters when they should have 
been more concerned about threats being made by pro-Beijing supporters; the 
editors of a legal journal refused to print an article by a human rights lawyer 
who argued that Tibet had a case for self-determination; and a former 
Democratic Party chairman came under severe attack over calls for the United 
States to press Beijing to improve its human rights record ahead of the 
Olympics. 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 3 

Clearly, Hong Kong’s freedoms are fragile. But they still exist. It is still possible 
to see Falun Gong devotees protesting in prominent tourist spots; it is still 
possible to read articles about protests in mainland China against a variety of 
abuses; and people like Martin Lee can still express their views—although 
maybe their words are not placed so prominently in newspapers and television 
and radio broadcasts as in the past. 

Analysts who point to a swing towards patriotism are not so sure about its 
effect. Some argue that growing nationalism is a natural result of the return of 
Hong Kong to China in 1997 and Hong Kong’s reintegration into the greater 
motherland—and that this will not affect freedom of expression. Others say 
that rising nationalism will lead to a dominant view that excludes opinions 
that are at variance with those propagated in Beijing. This would see Hong 
Kong developing a lack of tolerance that would marginalise dissenting voices 
and persuade people that it is in their best interests not to speak out, even 
though they know an injustice has been done. This would be to the detriment 
of the development of a healthy, pluralistic society. 

Given the dangers inherent in any such development, the government should 
do far more to balance the promotion of patriotism with the encouragement of 
civil liberties and tolerance. It should, for example, consider creating such 
institutions as a human rights commission to promote and defend civil 
liberties, and take into account human rights obligations—as set out in the 
International Covenant on Civil and Political Rights and the Hong Kong Bill of 
Rights—in considering law reform. 

One of those who feels uneasy about what is happening is Hong Kong 
journalist Ching Cheong, who was released from a mainland jail after serving 
about half of a five-year sentence for spying for Taiwan—a charge he 
strenuously denies. His release followed pressure from various concern groups, 
including the HKJA. In a speech to an awards ceremony organised by the 
Society of Publishers in Asia, Mr Ching made the following telling comment: 

“Since the return to Chinese sovereignty, we all sense a gradual erosion of some 
of our treasured values. If the erosion of our basic values is allowed to continue, 
it is not only our loss, but also China’s. Therefore, we have to face up to this 
threat squarely.” 

 We agree. We believe that the Hong Kong government can do far more to 
ensure that freedom of expression and press freedom are given the full respect 
they deserve. In particular, we call on the government to take the following 
action: 

1) Ensure that protesters are allowed to express their views in public, without 
facing threats and intimidation. This is essential as the right to demonstrate is 
one of the most fundamental ways for an individual to express his or her views. 
Any attempt to limit this right—whether by law or police action—would have a 
detrimental effect on fundamental rights. 

2) Show greater openness in presenting its policies. In particular, it should 
host proper news conferences to announce policy changes and new initiatives, 
instead of leaking them to select journalists. 

3) Carry out a comprehensive review of broadcasting legislation, to ensure 
that the airwaves are open to those who wish to set up broadcasting operations. 
In particular, the government must set out application procedures to be 
completed within a reasonable timeframe and objective factors to determine 
whether or not to grant a licence. It must also provide for an appeal 
mechanism that is independent of the government. 

4) Create a platform for public access television and radio services, to ensure a 
greater diversity of programming. This is crucial in an environment where 



 
4 Hong Kong Journalists Association 

commercial broadcasters dominate. 

5) Take concrete steps to hive off RTHK from the government, so it can 
become an independent public broadcaster free from government or political 
influence. In particular, RTHK should be re-constituted by legislation 
guaranteeing the broadcaster’s independence in clear and unambiguous terms.  

6) Ensure that any changes to privacy and obscenity laws give adequate 
protection to media freedoms, including the right of journalists to carry out 
investigative reporting. In particular, the government should reject Law Reform 
Commission calls for a statutory press council and the creation of new civil 
torts that—in the name of privacy—would severely limit the ability of 
journalists to carry out their work. 

7) Urge the Beijing authorities to drop all administrative barriers to reporting 
in China, in particular by scrapping the regulation that requires journalists to 
seek prior approval for any reporting work. Further, the Beijing authorities 
should ease visa requirements for foreign journalists wishing to travel to 
mainland China for reporting purposes. 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 5 

SECTION 1 
Nationalism pressures free expression 

The power of Chinese nationalism has for some time weighed heavily on the 
Hong Kong government and people. Efforts by Beijing to impose its line on 
Hong Kong have contributed to a definite trend towards conformity on 
sensitive issues, such as dissident activities in China and separatist causes. 
These have in turn led to pressure on freedom of expression, as the Beijing line 
becomes more dominant.  

One of the most dramatic manifestations of this trend came in early 2004, 
when the so-called patriotism debate was launched. This was aimed at 
countering the effects of the massive July 1st 2003 march against national 
security legislation and the crushing defeat of pro-Beijing candidates in the 
November 2003 district council elections. The essence of the campaign was to 
assert that Hong Kong should be governed by Hong Kong people, with patriots 
forming the main body of this ruling elite. The campaign culminated in strong 
and sometimes personal attacks against leading members of the pro-democracy 
camp, including the founding chairman of the Democratic Party, Martin Lee. 
(This pressure has continued to this day for Mr Lee; see below.)  

This pressure to present a patriotic united front was much in evidence over two 
events in the year under review—protests in Tibet and the run-up to the Beijing 
Olympic Games. For example, the government was accused of trying to squeeze 
out dissident voices during the Hong Kong leg of the Olympic torch relay—in 
early May 2008. Pro-Tibet and human rights activists were denied entry to 
Hong Kong, and those protesters who took to the streets on the day of the 
torch relay were drowned out by Beijing supporters.  

Such trends raised questions about whether the government would move to 
enact legislation banning subversion and secession similar to Basic Law article 
23 legislation that was put forward—and then withdrawn—in 2003 amid an 
outcry on its impact on freedom of expression and other rights. Indeed, a 
member of the Basic Law Committee under the National People’s Congress, 
Lau Nai-keung, wrote: “Nowadays, no one in Hong Kong wants to mention 
national security legislation stipulated by article 23 of the Basic Law. Sooner, 
rather than later, it will come, and probably in a more stringent form.”  

The chief executive, Donald Tsang, has played down the prospect of enacting 
national security legislation, although he has never ruled it out completely 
before his five-year term ends in 2012. Indeed, analysts note that the Macau 
government is working on such legislation, which may become the basis for 
Hong Kong’s own version. Macau’s chief executive, Edmond Ho, says national 
security laws may be enacted in 2009.  

Pressure is growing in other ways. A taskforce under the powerful Commission 
on Strategic Development is recommending that the media should do more to 
promote education about China. It wants the government to encourage the 
media “to have more promotion and in-depth discussion on issues relating to 
national education, and to produce and show relevant documentaries, films 
and TV dramas.” It is also proposing that the state-controlled broadcaster, 
China Central Television, should be allowed to air its six channels in Hong 
Kong free of charge. They are at the moment available only on pay-TV services.  

HEAVY HAND AHEAD OF THE TORCH RELAY 

The Olympic torch relay was scheduled for May 2nd 2008. Various groups 
expressed an interest in staging protests during the relay. They included the 
Hong Kong Alliance in Support of Patriotic Democratic Movements of China, 



 
6 Hong Kong Journalists Association 

which came into being during the 1989 pro-democracy movement in China. 
Overseas human rights and pro-Tibet groups also expressed an interest in 
staging protests.  

At least ten activists were denied entry to Hong Kong or were barred from 
leaving mainland China in the week leading up to the torch relay. They 
consisted of Danish sculptor Jens Galschiot and his two sons, three members of 
pro-Tibet groups, three freedom of expression advocates and Chinese exile Gao 
Peiqi, who took part in the 1989 pro-democracy movement. However, two 
Darfur activists, including US actress Mia Farrow, were allowed into Hong Kong 
to mount their own protest, separate from the torch relay. 

The most high-profile denial involved Mr Galschiot, who wanted to enter 
Hong Kong to take part in a protest and paint his pro-democracy sculpture, The 
Pillar of Shame, orange, as part of his “Colour Orange” project. The sculpture—
which stands on campus at the University of Hong Kong – was inspired by the 
1989 pro-democracy movement and its suppression on June 3rd and 4th. The 
“Colour Orange” project was inspired by the so-called Orange Revolution in 
Ukraine—and is aimed at highlighting human rights abuses in China. 

On his return to Denmark, Mr Galschiot said he had been given no reason for 
being barred from Hong Kong. He said he and his two sons were escorted to a 
London-bound plane by about 10 armed policemen after being questioned for 
about six hours. He said they had refused to sign any Immigration Department 
papers. He also noted that he had been able to visit Hong Kong in 1997 and 
2005—in the latter case during a World Trade Organisation ministerial 
conference that saw violent protests by South Korean farmers.  

Mr Galschiot pledged to take up the issue with the Chinese embassy in 
Denmark and to write to the Hong Kong government and Immigration 
Department to express his anger. The Danish consul-general in Hong Kong also 
expressed concern about the incident. The chairman of the Hong Kong 
Alliance, Szeto Wah wrote to the chief executive, saying the denial of entry was 
shocking and harmful to Hong Kong’s image as a place that enjoyed freedom.  

Others denied entry included three pro-Tibet activists from the United States 
and Britain. They were put on flights back home. Also denied entry was Zhang 
Yu—the general secretary of the writers’ group, Independent Chinese PEN 
Centre. Two other group members, Zhao Dagong and Wen Kejian, were not 
allowed to leave the mainland. Mr Zhao was stopped by Chinese immigration 
officers at a Shenzhen border point.  

The three PEN Centre members had been scheduled to attend a conference co-
organised by the Hong Kong Journalists Association to highlight freedom of 
expression deficiencies in China. Another participant, Zhao Yan, failed to turn 
up for the conference. The Beijing-based New York Times researcher had been 
jailed for three years in 2004 on fraud charges. He had initially been charged 
with leaking state secrets. The HKJA’s then general secretary, Mak Yin-ting, 
condemned the government’s decision to bar a number of activists.  

The government would not give any reasons for denial of entry. However, a 
deputy secretary for security, Grace Lui, admitted the government had a 
“watch-list” of people whose entry “may not be conducive to the public good”. 
But she said that not everyone on the list would be barred from entry and 
individuals would not be turned away because of their political views. The 
government also indicated that people may be refused entry in the run-up to 
the Olympic equestrian events in Hong Kong in August 2008.  

The courts have in the past upheld the government’s actions. In March 2007, 
the Court of First Instance dismissed an application for judicial review brought 
by four Falun Gong members from Taiwan, who were refused entry in February 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 7 

2003. They wanted to attend a conference in Hong Kong. Mr Justice Hartmann 
noted that the government had the power to regulate who could and could not 
enter Hong Kong.  

OPPOSITION VOICES DROWNED OUT DURING TORCH RELAY  

Several demonstrations were held in Tsim Sha Tsui at the start of the torch 
relay on May 2nd 2008. They involved pro-Tibet and human rights activists, 
who called on Beijing to honour its promise to better protect human rights—a 
pledge made before China was granted the right to host the Olympics, but not 
carried out in any systematic manner. Both sets of protesters were surrounded 
by flag-waving Beijing supporters—a significant number of them from the 
mainland. The police then removed the protesters, ostensibly for their own 
safety.  

The Hong Kong Alliance in Support of Patriotic Democratic Movements of 
China organised the human rights rally. Its organisers had planned to stage a 
parallel torch relay, but this was abandoned in the face of overwhelming 
numbers of Beijing supporters, who insulted and threatened to attack them. 
The police escorted the group to a nearby park, where they completed their 
torch relay—out of view of the official event.  

The Alliance’s vice-chairman, legislator Lee Cheuk-yan, said this was the most 
difficult protest he had been involved in. Another legislator and Alliance 
activist, Albert Ho, accused the police of suppressing the right to demonstrate, 
which is laid down in Hong Kong’s Basic Law. He said: “If there is only a one-
sided voice in Hong Kong, many people may wonder how the city looks 
today.” However, a government spokesman insisted that Hong Kong was a free 
society and enjoyed freedom of expression and freedom of the press.  

That claim was challenged by another group of protesters. They were organised 
by a University of Hong Kong student, Christina Chan, who mounted a pro-
Tibet demonstration close to the start of the torch relay. She met the police to 
discuss her demonstration, but refused any further help, saying that she had 
the right to stage a protest. On the day of the torch relay, she wrapped herself 
in a Tibetan flag. But Beijing supporters started jeering her—and one man 
rushed towards her.  

The police then tried to remove them, ostensibly for their own safety, but Ms 
Chan said they wanted to remain. Officers then forced them into a waiting 
police van. They were later released from a police station some distance from 
the torch route. Ms Chan staged another, smaller protest in Central when the 
torch relay passed that area.  

The student said she thought the police were intent on preventing her from 
holding a pro-Tibet protest, and questioned whether they should have been 
taking action against her, and not those who were surrounding her group. Ms 
Chan later lodged a complaint with the Complaints Against Police Office, and 
is considering pursuing legal action.  

Questions were raised in the run-up to the torch relay about whether the police 
had the power to remove a Tibetan flag or arrest someone carrying such a flag. 
One police officer gave a curious comment on the issue—that action would 
depend on the circumstances. But legal experts maintained that there was no 
law to bar someone from flying the Tibetan flag. However, they also noted that 
the situation might have been different if national security legislation—and its 
provisions banning secession—were in place.  

 

 



 
8 Hong Kong Journalists Association 

LAW SOCIETY JOURNAL BANS TIBET ARTICLE  

Tibet became a highly sensitive issue after violent protests broke out in Tibet 
and other Tibetan-populated areas in mid-March 2008. Western media, 
including the US broadcaster CNN, were accused of being biased in favour of 
Tibet, and anti-French protests broke out in several Chinese cities, following 
ugly scenes involving pro-Tibetan protesters during the Paris leg of the 
Olympic torch relay.  

Tolerance towards those advocating a better deal for Tibet was put to the test in 
Hong Kong over an article written by human rights lawyer Paul Harris. The 
editor of the Law Society’s magazine, Hong Kong Lawyer, invited Mr Harris to 
submit an article based on an earlier interview with him in the South China 
Morning Post, in which he argued for Hong Kong-style autonomy for Tibet.  

His article for Hong Kong Lawyer examined the Tibetan question from a legal 
perspective. He said Tibet’s links with China were not as strong as Beijing made 
out, and that in some cases the relationship was colonial in nature. He argued 
that Tibet’s case for self-determination was “infinitely stronger” than that of 
Kosovo, which declared independence in February 2008. He argued that 
autonomy would be the best solution, although this seems unlikely under 
current circumstances. He noted: “Unless real autonomy is offered, self-
determination in Tibet is bound to mean independence.”  

The article was slated for the May edition of the magazine. The editorial board 
initially approved the article, but later reversed the decision—unanimously—at 
an extraordinary meeting. The board’s chairwoman, Cecilia Wong, declined to 
identify the reasons, saying only that there was no particular aspect that made 
the board decide against it.  

Mr Harris was more direct. He said it was a case of self-censorship. He noted: “I 
think there is a growing atmosphere of unwillingness to allow activities, 
publications, publicity for points of view that the mainland disapproves of.” 
Frontier legislator Emily Lau—a former HKJA chairperson—said: “They (the 
legal community) should be the ones defending our rights... initiating debates, 
not covering them up.”  

FORMER DEMOCRATIC PARTY CHAIRMAN FACES ATTACK  

Pressure to conform to Beijing’s thinking on issues was highlighted in a row 
over an article written by the founding chairman of the Democratic Party, 
Martin Lee, in the Wall Street Journal in October 2007. Mr Lee called on the 
US president, George W. Bush, to press Beijing to improve human rights ahead 
of the Beijing Olympics. In particular, he called on Mr Bush to press for 
significant improvements to press freedom, the right of assembly and religious 
freedoms.  

Beijing supporters quickly launched a ferocious attack against Mr Lee. Leading 
Chinese-language newspapers including the Oriental Daily News and Sing Tao 
Daily took up the offensive. The Oriental Daily News headlined its story: “Martin 
Lee: A Crazy Traitor”. His critics accused him of calling for a boycott of the 
Olympic Games, which he did not. They also twisted his words in Chinese 
translations of the original English. For example, the term “press for” became 
“pressurise”. The chairman of the pro-Beijing DAB party called on Mr Lee to 
apologise. He refused.  

In reply, 23 pro-democracy legislators issued a joint statement condemning 
Beijing loyalists for “distorting the truth” for electoral gain in district council 
elections in November 2007. They said: “We do not wish to see our community 
unknowingly condoning senseless attacks on people with different political 
inclinations as if we were back in the Cultural Revolution days.” The current 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 9 

chairman of the Democratic Party, Albert Ho, said the attacks gravely 
threatened freedom of speech.  

The government took a very different approach. The chief secretary, Henry 
Tang, denied that freedom of speech was under threat. He said in Beijing: 
“Since the handover, the level of freedom of speech has not deteriorated; in 
fact, it has improved.... Otherwise a lot of (Martin) Lee’s remarks couldn’t be 
publicised.” Mr Tang also said the Olympic Games should not be politicised.  

Mr Tang’s comments are at variance with what these annual reports have been 
reporting—that the room for free expression is becoming more limited, as 
Beijing lays down unwritten rules on what cannot be said in Hong Kong, in 
particular on issues which are sensitive to the Chinese leadership. This clearly 
includes any move to involve foreign governments in persuading China to take 
a more open attitude and to improve its human rights record. Mr Tang might 
be right in saying that people can read about Mr Lee’s views, but critics point to 
the dwindling number of publications that will give him prominence.   

CHING CHEONG RELEASED EARLY  

There was some good news on the China front. In February 2008, Hong Kong 
journalist Ching Cheong was released on parole after serving half of a five-year 
sentence for allegedly spying for Taiwan. His release came just ahead of the 
Lunar New Year holiday—a time when families normally spend time together. 
Mr Ching’s initial detention—in April 2005—and his trial and sentencing in 
August 2006—shocked Hong Kong and its media community and had a 
significant chilling effect on media coverage of China affairs.  

Mr Ching was the China correspondent for the Singapore Straits Times. He was 
known to be a patriot, who worked for a pro-Beijing newspaper in Hong Kong, 
Wen Wei Po, until he resigned in the wake of the suppression of the 1989 pro-
democracy movement in Beijing. He later founded Contemporary—a magazine 
focussing on China. It folded and he joined the Singapore Straits Times.  

Xinhua news agency said that Mr Ching had confessed to passing on secret 
political, economic and military information to Taiwan in return for large sums 
of money—a charge Mr Ching has always denied. He was initially jailed in 
Beijing, and was later moved to a prison in Hong Kong’s neighbour, 
Guangdong province.  

The HKJA and other support organisations, including the Ching Cheong 
Concern Group, pressed hard for the journalist’s release, believing him to be 
innocent. They later called for his release on medical grounds, as he was 
suffering from a number of ailments, including an irregular heartbeat, gastritis 
and a duodenal ulcer. In the end, he was released on parole, which normally 
means that he faces restrictions on his political rights in mainland China.  

About two weeks after his release, Mr Ching met the media, to thank them for 
their support. He reiterated that he had never spied for Taiwan. He said: “I have 
not done anything that would endanger national security or harm national 
interests... I have never held any state secret, not to mention passing on state 
secrets to Taiwan.” He also called for an amnesty for prisoners in the run-up to 
the Beijing Olympics—something that has not happened. However, he also 
alluded to parole conditions, noting that he may get into trouble again, if he 
behaves inappropriately.  

Mr Ching has been in reasonable health, and he has since returned to work in 
Hong Kong with the Singapore Straits Times. He has also taken part in several 
open forums, where he has given his views on topical issues.  

However, a mainland academic, who was linked to Mr Ching’s case, is still 
serving a 20-year sentence for leaking state secrets. A pro-Beijing newspaper 



 
10 Hong Kong Journalists Association 

reported that Chinese Academy of Social Sciences academic Lu Jianhua had 
written articles for Mr Ching that allegedly contained top state secrets. It said 
Mr Ching passed these articles to a foundation in Taiwan. Mr Lu’s wife said she 
was happy that Mr Ching had been freed, but she was hesitant to talk about 
the condition of her husband.  

Mr Ching’s case highlights the dangers of working in mainland China – and 
the way that journalists may suddenly find themselves in trouble. However, 
Hong Kong journalists are normally treated leniently; mainland contacts—such 
as Mr Lu—face a far harsher fate.  

MEDIA OWNERS CO-OPTED TO TOP ADVISORY BODY  

The 2007 Annual Report noted that Beijing had co-opted many owners of 
Hong Kong media organisations. This was achieved in several ways—the most 
prominent of which was appointment to China’s advisory body, the Chinese 
People’s Political Consultative Conference (CPPCC). New appointments were 
made in early 2008—in readiness for the first meeting of the new-look body in 
March 2008. The CPPCC meets in tandem with the National People’s Congress 
(NPC).  

The 2008 CPPCC appointments showed that almost half of the owners of 
media outlets were named to the body. Many were re-appointed, while some of 
the newly appointed members were merely replacements for retiring 
representatives or reflected ownership changes. For example, Chan Man Hung 
(vice-chairman and president of Sino United Publishing, which owns the Hong 
Kong Commercial Daily) replaced the ageing Lee Cho-jat. In addition, Payson 
Cha was named to the CPPCC, after he bought a controlling stake in the TV 
broadcaster, ATV. Another significant shareholder, Chan Wing Kee, became a 
member of the advisory body, after serving on the National People’s Congress.  

Several owners or top executives of print media organisations remained CPPCC 
members. They include Charles Ho Tsu-kwok of the Sing Tao group, which 
owns three dailies; Ma Ching-kwan of the Oriental Press Group (which owns 
two dailies); Wang Guohua of Ta Kung Pao; and Zhang Guoliang of Wen Wei 
Po.  

In the electronic media, the following retain their positions: Peter Woo of the 
Wheelock group (owner of Cable TV) and Victor Li Tzar-kuoi (eldest son of 
tycoon Li Ka-shing and vice-chairman of Cheung Kong and Hutchison 
Whampoa, which owns Metro Broadcast Corporation). In addition, the 
younger son of Li Ka-shing, Richard Li, was re-appointed to the Beijing 
committee of the CPPCC. Mr Li owns PCCW, which runs the pay-TV network 
NOW Broadband TV. He also owns a 50-percent stake in the Hong Kong 
Economic Journal through a trust. 

 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 11 

SECTION 2 

Beijing tightens grip on journalists ahead of 
Olympics 

Beijing will stage the Olympic Games in August 2008. To secure the games, 
Beijing pledged in 2001 to improve conditions for journalists. In January 2007, 
new rules came into effect allowing accredited Hong Kong, Macau, Taiwan 
and foreign journalists to interview Chinese citizens without prior 
government approval, as long as interviewees gave consent. Reporters were 
also given permission to visit “places open to foreigners designated by the 
Chinese government.” The new rules are due to expire in October 2008—
shortly after the close of the Olympic and Paralympic Games.  

However, China’s record on this front has been mixed—despite some positive 
signals, including the release of several journalists, such as Hong Kong reporter 
Ching Cheong (See section 1). Official attitudes were hardened by the upheaval 
in Tibet in March 2008 and shortly afterwards by anti-China protests during 
the Olympic torch relay. Then, in June 2008, the Beijing Organising 
Committee for the Olympic Games (BOCOG) announced that certain types of 
foreigners would be barred from the country during the Olympics.  

UNEVEN IMPLEMENTATION OF OLYMPIC RULES  

Foreign correspondents welcomed the January 2007 rules, although questions 
were raised about whether the authorities would honour them. In some cases, 
they have. But the Foreign Correspondents Club of China (FCCC) has reported 
more than 240 cases of interference with journalists between January 2007 
and early June 2008. These cases involved violence, harassment, intimidation, 
ignorance about the rules, and the mistaken claim that they apply only to 
Olympic-related news and nothing else.  

The Chinese government did make some efforts to improve the environment 
for journalists. The Foreign Ministry stepped up promotional efforts, and some 
provinces adopted the rules into local regulations. Sichuan province was a case 
in point. Guangdong province did not follow this path, but it did allow greater 
freedom for media coverage.  

However, interference continues to happen from time to time, especially when 
journalists are covering sensitive issues, such as social unrest and popular 
grievances. Some cases involved violence and harassment committed by local 
police or thugs with alleged links to local clans.  

Examples include a reporter for a Swedish newspaper being barred from 
covering a protest in Shanghai opposing the extension of the maglev rail line 
into the town centre; Scandinavian television correspondents facing 
harassment while they tried to interview the wife of imprisoned human rights 
activist Hu Jia; and two journalists working for a Finnish public TV station 
being arrested in Henan province while preparing a feature report about a 
worker who was involved in Olympic construction projects. The journalists 
were released following intervention by the Finnish embassy.  

More disturbing was a case involving the Foreign Ministry. In March 2008, 
alleged undercover police officers confiscated the tapes of a Czech television 
cameraman after he interviewed North Korean refugees in the northeastern city 
of Shenyang. He lodged a complaint with the Foreign Ministry and asked for 
the return of the tapes. But ministry officials accused the journalist of planning 
and funding the storming by refugees of foreign offices in Beijing. The 
journalist denied the accusation. Local authorities also later questioned his 
interviewees.  



 
12 Hong Kong Journalists Association 

A HEAVY HAND IN TIBET  

Protests and riots broke out in the Tibet autonomous region in mid-March. 
They later spread to other places with significant Tibetan populations, 
including parts of Sichuan and Gansu provinces. The protests were a major 
test of how the authorities would handle journalists, who travelled to the 
region to report on the events.  

The authorities in Tibet were predictable in their response. They ordered almost 
all journalists to leave the region, and barred outside reporters from entering. 
At least fifty journalists were told to leave. They included 15 Hong Kong 
reporters from six electronic media outlets and two daily newspapers. The 
Hong Kong Journalists Association (HKJA) called the move “unacceptable”, 
adding that it was a breach of the 2007 rules. The HKJA further stated that 
human rights were usually more fragile in conflict situations and there was 
therefore even more reason for journalists to monitor conditions. 

The Committee to Protect Journalists reported several cases of intimidation 
outside Tibet. It noted cases in which police detained a Finnish television crew 
outside the monastery town of Xiahe in Gansu province; the authorities twice 
turning back a reporter for the US broadcaster, National Public Radio, in the 
same province, and then following her car for more than 200 miles; and police 
blocking a crew from the US television network ABC from filming in a Tibetan 
neighbourhood in Chengdu. 

The government later organised several trips to Tibet for handpicked 
journalists. Participants were from Hong Kong and foreign countries. However, 
the trips were highly restrictive in nature. The FCCC called on the government 
to open Tibet to all media. In late June, the Foreign Ministry announced that 
foreign journalists could again visit the region, but not without prior 
authorisation. 

OPENNESS IN SICHUAN, THEN RESTRICTIONS 

The authorities took a very different approach to the massive earthquake that 
struck Sichuan province in May 2008. Initially, it did not restrict journalists 
from covering the quake aftermath. Journalists were able to get to the most 
remote and hardest hit parts of the quake-stricken zone, sometimes by 
People’s Liberation Army helicopter—something that had never been allowed 
before. Reporters were also able to interview military personnel. 

Analysts gave several possible reasons for the new openness. They pointed to 
an instruction from the central government in Beijing that the local authorities 
should not hinder journalists, the fact that the authorities had no manpower to 
monitor or interfere with reporters, lessons learned from the unrest in Tibet 
and the feeling that the government needed the media to put out reports on 
conditions in the affected areas, as a way to appeal to the Chinese public for 
their understanding and support. Although similar openness did occur in past 
disasters, such as severe flooding cases, the scope of the freedom allowed to 
cover the Sichuan earthquake was unprecedented. 

However, the policy of “openness” lasted only about two weeks. This coincided 
with the time when parents of children who died in collapsed schools were 
becoming more assertive in alleging that construction standards were poor and 
corruption might have been involved. It was also a time when the government 
wanted to reimpose a more positive atmosphere—just two months before the 
start of the Olympic Games. 

Journalists started to complain that they were facing obstacles in reporting on 
sensitive issues. The Shanghai bureau chief of Hong Kong’s Cable TV, Bruce 
Lui, revealed in a sharing session in Hong Kong that his team and a dozen 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 13 

Japanese reporters were barred from reporting from Juyuan school in 
Dujiangyan, where 280 students died in the rubble of their collapsed building. 
Parents had protested there, demanding an explanation and compensation. An 
Australian Broadcasting Corporation (ABC) television crew was detained for 
several hours after attempting to report outside the same school. 

There were similar cases in other towns. For example, two journalists reporting 
on a school collapse in Wufu town in Mianzhu county were forced to leave. 
The foreign affairs section of the Sichuan provincial government said they had 
crossed the cordon line and refused to go away. 

Police also started denying that journalists had the right to carry out interviews 
without permission—despite the order given by the central government that 
reporters should not be hindered. And the local authorities insisted that 
journalists had to have a press card issued by the Chengdu Communist Party. 

Mainland people faced even more problems. A blogger and founder of the 
banned China Democracy Party, Guo Quan, was arrested on May 18th after 
posting several articles criticizing the government’s handling of the earthquake. 
He was detained for 10 days for posting “politically incorrect” articles on the 
internet. Reporters Without Borders commented that Mr Guo was merely 
exercising his right to free expression and urged the authorities to stop 
intimidating him. 

The group also expressed concern about the detention of another cyber-
dissident, Huang Qi—the founder of a website called 64tianwang. His wife said 
he had been accused of possessing state secrets, after he visited quake-stricken 
areas. 

Mainland journalists also faced problems. A reporter with the South China 
Morning Post, Choi Chi-yuk, reported that some journalists based in Guangdong 
province were initially barred from travelling to Sichuan. They said they were 
later allowed to go after Hong Kong media reports became so widespread that 
the propaganda authorities in Beijing wanted mainland journalists to file their 
own reports. However, in another twist that reflects how policy changes can 
affect what mainland journalists are allowed to do, that instruction was 
apparently rescinded by the propaganda chief, Li Changchun, in late May or 
early June (See the website of the University of Hong Kong’s China Media 
Project at http://cmp.hku/hk/). 

PRISONER RELEASES AND JAILINGS 

The official attitude towards journalists and freedom of expression remains 
contradictory. Analysts note positive developments which give rise to hope 
that conditions are improving. But these hopes are dashed some time later, 
with the harassment or jailing of prominent freedom of expression advocates. 
The authorities have also more recently taken a more hard line—apparently to 
ensure that nothing goes wrong during the Olympic Games. Reporters 
Without Borders noted: “Instead of an opening, these games are being used, 
more than ever, as a pretext to arrest, harass and censor.” 

The good news has focussed on the release of several journalists. For Hong 
Kong, the most prominent was the China correspondent for the Singapore 
Straits Times, Ching Cheong. (For details, see section 1.) Several mainland 
journalists were also released around the same time. They included Yu Huafeng 
of the Southern Metropolis News, who served four years in jail on dubious 
corruption charges, and Li Changqing, who was jailed for three years for 
“fabricating and spreading false information” about an outbreak of dengue 
fever. 

At the same time, a number of dissidents have been jailed. Reporters Without 



 
14 Hong Kong Journalists Association 

Borders recorded 24 cases of journalists, cyber-dissidents or free expression 
activists being arrested or sentenced to jail terms since the start of 2008. The 
most prominent was Hu Jia—an AIDS and environment activist who has also 
taken on human rights issues. In early April, a court in Beijing announced that 
Mr Hu had been sentenced to three and a half years in jail for “inciting 
subversion of state power”. The court’s verdict was based on five internet 
articles Mr Hu wrote and two interviews he gave to overseas media 
organisations. In one article composed with another dissident, he warned those 
coming to Beijing to attend the Olympics that they would not see “the   whole 
truth” about China. 

The HKJA called the sentence “totally unacceptable”. It joined the 
International Federation of Journalists in launching a campaign calling for Mr 
Hu’s early release. In less than two weeks, more than 1,500 individuals and 17 
organisations signed the petition, which was submitted to the Chinese 
authorities. No response had been received by press time. 

Mr Hu is reportedly facing difficulties in prison, including a deterioration in his 
health. The authorities are not allowing his wife, Zeng Jinyan, to make regular 
prison visits, and Mr Hu does not always receive the medicine sent by Ms Zeng. 

NEW RULES POSE FRESH THREAT 

In early June 2008, the Beijing Organising Committee for the Olympic Games 
(BOCOG) announced on its Chinese-language website a document named 
“Legal Guidelines for the Entry, Departure and Stay of Foreigners during the 
Beijing Olympic Games”. 

Clause 8 lists six categories of foreigners who are not allowed into China. Four 
of them are not controversial, covering foreigners who are barred for law and 
order, hygiene and financial reasons. However, the barring of people who may 
take part in “subversive activities” (Clause 8.2) or “activities that may endanger 
national security and the interest of China” (Clause 8.6) are worrying, because 
the Chinese government often uses the ambiguous national security law to ban 
or penalize those holding dissenting views. The term “national interest” is also 
vague and open to abuse.  

The worries are not without substance. Last year, media and human rights 
groups reported on a similar list consisting of eleven categories, including 43 
categories of people who would be denied entry to China. They included 
journalists who may endanger the Olympic Games or maliciously defame the 
Chinese Communist Party, as well as demonstrators supporting independence 
for Tibet. The Chinese government has not confirmed or denied the existence 
of this list. 

Although the published list appears to cover fewer categories, the new 
guidelines go beyond what is permitted under Article 19 of the International 
Covenant on Civil and Political Rights, which covers freedom of expression. 
The rules also depart significantly from the Johannesburg Principles, which 
were drawn up by a group of international lawyers and human rights advocates 
in 1995. The principles state that freedom of speech can only be limited for 
national security reasons if the expression is intended to incite imminent 
violence, it is likely to incite such violence, and there is a direct and immediate 
connection between the expression and the likelihood or occurrence of such 
violence. 

Another vague and far-reaching clause is 13.3, which bans all information 
devices, books, discs and films which endanger China’s political situation, 
economy, culture and morality. Another clause, 19.2, states that information 
devices carrying national secrets cannot be taken out of China. Critics argue that 
such a clause is open to abuse, given the wide range of state secrets in China. 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 15 

Somewhat ironically, as the guidelines target foreigners, the document was not 
available on BOCOG’s website in English. It prompted questions about whether 
the rules are aimed at overseas Chinese people, rather than non-Chinese 
citizens of foreign countries. Indeed, there is no definition of foreigners in the 
guidelines. 

BOCOG has also issued a requirement that foreign media who employ Chinese 
interpreters and staff by themselves have to register with the authorities. Since 
2007, the organising committee has asked foreign media to hire Chinese staff 
through a government-run agency. The Foreign Correspondents Club of China 
(FCCC) believes this allows the government to enhance monitoring of foreign 
journalists. 

The FCCC’s chairperson, Melinda Liu, cautions that it is too early to reach any 
proper conclusions about the success or otherwise of the January 2007 rules. 
She says this can only be done after the Olympic Games are over. She says 
conclusions should be based not only on the number of complaints from 
journalists, but also on the general reporting environment and what journalists 
can and cannot report on. 

 



 
16 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 3 

Court deals blow to radio licensing system 

In January 2008, the government’s policy on radio broadcasting was thrown 
into disarray. A magistrate, Douglas Yau, issued a ruling which declared 
sections of the Telecommunications Ordinance to be unconstitutional because 
they curbed freedom of expression provisions in Hong Kong’s Basic Law and 
Bill of Rights. The case was brought by five activists plus the company 
involved with Citizens’ Radio, which is a pro-democracy community radio 
station. 

The activists started broadcasting in October 2005, declaring that the move was 
a “first step in the fight to open up the airwaves”. They broadcast 
intermittently and without authorisation on an FM channel reserved for a 
licensed broadcaster, Metro Broadcast. They applied for a radio licence under 
the Telecommunications Ordinance, but the Executive Council – upon the 
recommendation of the Broadcasting Authority—rejected the application in 
December 2006, arguing that the station’s management, financial and 
technical capability was not sufficient to maintain a sound broadcasting 
service. 

The government started mounting raids against the radio station in August 
2006.These led to several activists being charged, including legislator Leung 
Kwok-hung and former legislator Tsang Kin-shing. They faced the charge of 
maintaining a system of telecommunications without a valid licence under the 
Telecommunications Ordinance. The defendants argued that they should not 
be convicted because the law violated Hong Kong’s Bill of Rights Ordinance. 

The activists brought a separate case to court, challenging the status of the 
Telecommunications Ordinance. It was this case that prompted Eastern Court 
magistrate Douglas Yau to declare the law unconstitutional. 

In his judgement, Mr Yau argued that the existing radio licensing system fails 
to provide legal certainty to applicants for radio licences. He points to “the 
unfettered discretionary power” given to the Chief Executive in Council 
(Executive Council) under the Telecommunications Ordinance. In particular, 
he said the law was silent on a number of crucial issues: 

“What the citizen  should be able to know with certainty is the scope of his 
(the Chief Executive’s) discretion, of how the Chief Executive in Council will 
exercise his discretion, what criteria will he base his decision upon, if the 
citizen complies with all the requirements set out in the “Information” and 
“Radio Code of Practice”, will he then be granted a licence, if not then why 
not, will he receive any explanation from the Chief Executive in Council, and 
whether there is a way to challenge his decision. The law is silent on all these 
matters.” 

Mr Yau went on to argue that the only certainty in front of an applicant is that 
of certain defeat, given that the government says there are no more FM 
frequencies available in Hong Kong. 

The magistrate concluded that a decision on radio licensing should be made by 
an independent body—and not by the Chief Executive in Council “alone and 
at his sole unfettered discretion.” He ruled that the “lack of independence” of 
the deciding (Executive Council) and recommending body (Broadcasting 
Authority) “is not in accordance with the requirement that any restrictions on 
the freedom of expression and speech must be prescribed by law and (sic) 
therefore in breach of both the Basic Law and the Bill of Rights.” 

As a result of his ruling, Mr Yau dismissed all the charges against the 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 17 

defendants. These are now on hold pending the outcome of an appeal by the 
government. The same is true for charges laid against several guests of the radio 
station, including former legislator and pro-democracy activist, Szeto Wah. 
However, some guests—including executive councillor Anthony Cheung—were 
not charged, even though they took part in Citizens’ Radio programming. 

FURTHER LEGAL TWISTS 

The prosecution immediately applied for Mr Yau’s ruling to be suspended. 
This included the dismissal of charges against the defendants. The magistrate 
accepted that his ruling should be suspended, based on an earlier Court of 
Final Appeal ruling in a separate case. He also accepted the government 
argument that if the ruling was not suspended, the authorities would not be 
able to control the radio spectrum and lives would be endangered as spectrum 
was also used by emergency services. 

The decision prompted the Office of the Telecommunications Authority 
(OFTA), which oversees telecoms matters, to warn that any unauthorised 
broadcasts remained liable to criminal prosecution. 

Two days later, a Court of First Instance judge, Mr Justice Fung, granted a 
temporary injunction aimed at preventing Citizens’ Radio from going on air 
again. The application was made by the government, which expressed fear that 
failure to block further broadcasts might lead to interference with spectrum 
used by emergency and aviation services. 

Two hours later, Citizens’ Radio took to the air again for 45 minutes, with the 
participation of six legislators, including Leung Kwok-hung. Law enforcement 
officers stood by, but did not take any action. However, OFTA said it was 
investigating the case. (Summonses were issued to 11 participants in May 
2008.) 

Later in January 2008, another Court of First Instance judge, Mr Justice 
Hartmann, refused to extend the injunction, arguing that there was insufficient 
evidence that broadcasts by Citizens’ Radio had interfered with emergency or 
aviation services or had prompted any copycat behaviour. But at the same time, 
he warned that anyone who had acted in contempt of the injunction—while it 
was in force—could still face prosecution. 

Mr Justice Hartmann also spoke about the importance of speeding up the 
appeal process over the constitutional status of the Telecommunications 
Ordinance. He said: “It is important in the public interest that the 
constitutional issue which falls to be determined in the criminal proceedings 
against the defendants be determined without delay.” 

That does not appear to be the case. The government’s appeal against the 
magistrate’s ruling has been set down for three days in September 2008—
despite calls for the matter to be resolved as soon as possible. In the meantime, 
the magistrate’s suspension of his ruling remains in effect. Citizens’ Radio also 
announced that it was suspending broadcasts for three months to allow the 
government time to amend the Telecommunications Ordinance. 

However, the activists took to the airwaves again, because no progress had been 
made on the law reform front. There were several broadcasts – starting in April. 
Law enforcement officers took no action against participants, but OFTA again 
threatened to prosecute if there was sufficient evidence. Citizens’ Radio 
organiser Tsang Kin-shing insisted: “We have the right to broadcast. It is a 
matter of freedom of speech.” 

In a further development, Citizens’ Radio was given leave to appeal against the 
decision by magistrate Douglas Yau to suspend his constitutionality ruling. Mr 
Justice Hartmann said it was “reasonably arguable” that Mr Yau may have 



 
18 Hong Kong Journalists Association 

exceeded his powers. The judge also said the appeal would be important 
because magistrates would undoubtedly be called upon to make constitutional 
rulings on a host of matters.  

GOVERNMENT DECLINES TO CONSIDER LAW REFORM 

The government has refused to consider calls for the Telecommunications 
Ordinance to be amended, preferring instead to appeal against the magistrate’s 
ruling—doubtless in the hope that a favourable judgement would mean that 
law reform would no longer be necessary. But that has not prevented activists 
and human rights groups from calling for change. 

The Hong Kong Human Rights Monitor called on the government to adopt 
urgent measures to amend the law to provide for a fair and rational licensing 
and regulatory regime for broadcasting, which should be set out in clear and 
precise language. In particular, it called for clear indicators of factors that the 
authorities should take into account in their decisions on whether to grant or 
refuse a licence application. The Human Rights Monitor also called for the 
creation of an independent mechanism to handle appeals. 

It also called for the opening up of the airwaves when technical developments 
allow this to happen. This is a point that the HKJA has put forward on several 
occasions in submissions on broadcasting policy. It argued that the 
introduction of digital radio services—which the government has been 
reluctant to promote—would allow public access broadcasting, and that this 
would help promote media diversity. 

This call was the focus of a debate in the Legislative Council held in late 
January 2008. Democratic Party legislator James To put forward a motion 
calling for changes to the Telecommunications Ordinance to open up the 
airwaves and provide digital television and radio broadcasting channels for 
public use. The motion was rejected—with the help of pro-government 
legislators and after the secretary for commerce and economic development, 
Frederick Ma, denied that the government used the licensing system to 
suppress free speech. Mr Ma handles telecoms and broadcasting matters. 

TELECOMS RULING PUTS RTHK REVIEW ON HOLD 

Magistrate Yau’s ruling had an unexpected impact on another controversial 
issue—the future of government-owned Radio Television Hong Kong (RTHK). 
The administration had pledged to release a consultation document on the 
future of public service broadcasting—and this was widely expected in late 
January 2008. Twelve days before the scheduled release date, the chief 
executive, Donald Tsang, dropped a bombshell—the consultation exercise had 
been put on hold. 

Mr Tsang’s announcement was in stark contrast to comments made in October 
2007 by the policy secretary responsible for RTHK, commerce secretary 
Frederick Ma. He told RTHK interviewers that he would launch a consultation 
exercise later that year, and it would last six months. He promised that RTHK’s 
future would be on the agenda. 

The broadcaster’s future had been in doubt since a review panel proposed in 
March 2007 that a new independent statutory public broadcaster should be set 
up, but that RTHK was not fit to take on this role. The review panel had been 
tasked with considering the future of public service broadcasting, yet its terms 
of reference did not include the future of RTHK, which is Hong Kong’s sole 
public broadcaster. 

In its final report, the committee did make it clear that RTHK would have a 
diminished role in the broadcasting industry. It said the reduced role of RTHK 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 19 

“could hardly justify the allocation of seven radio channels and TV airtime on 
the domestic free TV channels.” It also said that RTHK staff could apply to join 
the new public service broadcaster. 

The report prompted a strong response from RTHK, which felt it should be 
transformed into the independent broadcaster. Calls were made for the 
government to include RTHK’s future in its own consultation on the review 
committee’s report. 

All seemed to be going according to script before the chief executive took a well 
prepared question in the Legislative Council from Democratic Party member 
Cheung Man-kwong about whether the consultation document would be 
released at a Council meeting in late January. Mr Tsang said it was too early to 
release the document, because the issue was “sensitive and complex”. He 
added: “It has to be handled cautiously, and in fact, no one wants me to do it 
immediately.” 

It emerged that the decision to put the consultation on hold had been made at 
a special policy meeting on the previous day. The commerce secretary, 
Frederick Ma, later outlined reasons for the delay. He pointed to the court 
ruling on the Telecommunications Ordinance. He said the ruling had thrown 
up fresh complexities in addition to existing sensitivities about RTHK’s future. 
Pointing to calls for greater access to the public airwaves and the fact that 
RTHK runs seven channels, Mr Ma said: “We should consider all these in one 
go. To deal with this comprehensively, the government needs more time.” 

However, at the same time, Mr Ma refused to say when the consultation 
document would be released. This gave rise to suggestions that the exercise 
might be dropped altogether. Indeed, one media report suggested that Beijing 
may be unhappy with developments, fearing that RTHK would reinvent itself 
as a new broadcaster. The South China Morning Post quoted a source close to the 
government as saying that Beijing hoped the future broadcaster would perform 
its “real” role as a broadcaster for the public. Critics took this to mean that 
RTHK should act more like a propaganda mouthpiece. 

If the report is correct, this would not be the first time that China has 
intervened in RTHK’s development. In 1992, it vetoed a British colonial 
attempt to transform RTHK into an independent broadcaster. 

The RTHK Programme Staff Union and pro-democracy legislators condemned 
the decision to put the consultation exercise on hold, without any timetable 
for reviving it. A group called the Save RTHK Campaign—which has been 
pressing for the broadcaster to become independent—expressed concern that 
the decision would “deal another blow to RTHK’s staff morale, and perhaps 
prompt even more self-censorship on the part of the broadcaster currently 
operating as a government department.” RTHK management was more 
circumspect in its reaction, reiterating that it remained ready to become the 
independent public service broadcaster. 

CONTROVERSY OVER NEW RTHK HEAD 

RTHK faced another serious problem in the year under review. In July 2007, 
RTHK’s head, director of broadcasting Chu Pui-hing, resigned after he was 
photographed with a hostess outside a karaoke bar. Mr Chu had been 
scheduled to retire in May 2008. His deputy, Gracie Foo, took on Mr Chu’s 
role in an acting capacity. The government administrator was brought in as 
the deputy director in August 2006, after the government determined that no-
one in RTHK was ready to take up the number two position. 

In September 2007, the government announced that it was launching a 
recruitment exercise for the top post. It said the exercise would be open to 



 
20 Hong Kong Journalists Association 

senior government officers and those from outside with a degree and at least 15 
years of experience at a senior level. Experience in broadcasting would be an 
advantage, but not essential. Officials hoped the right person would be in place 
by early 2008. 

That was not to be the case. In February 2008, the government announced that 
it had failed to find a suitable candidate. Among those who applied was an 
assistant director of broadcasting, Tai Keen-man, who is seen as a high-flyer in 
the organisation. A fresh recruitment exercise was launched, with the same 
qualifications except that an applicant would no longer have to be a degree 
holder. 

What followed was pure farce. Media reports suggested that the exercise was 
being tailor-made for one individual—RTHK talk-show host Robert Chow, who 
does not have a degree and who is considered to be friendly towards the 
government. Mr Chow did indeed submit an application. He then held a news 
conference at which—in emotional terms—he hit out at those who suggested 
that a non-degree holder could not do the job. 

At press time, there had been no announcement on who would head RTHK. 
But whoever it is will head an organisation with severe morale problems. In 
addition to uncertainty over the broadcaster’s future, staff are concerned about 
ongoing fraud cases and attempts to impose bureaucratic rigour on the station, 
following the release of several critical audit reports. Staff will be closely 
monitoring the performance of the new director to see how he or she handles 
these problems, although many feel that the only solution is to free RTHK from 
government shackles. 

Two court cases further buffeted staff morale. In June 2007, a District Court 
judge imposed an 18-month suspended jail term on a former RTHK employee 
for 14 counts of fraud. The court was told that the ex-employee had claimed 
HK$116,200 in expenses on behalf of his mother and brother. The presiding 
judge said he suspected RTHK managers had not properly regulated the use of 
claim forms. Judgement will be made in another, similar case in July 2008. The 
accused in that case named senior staff who had approved his claims. Neither 
of the accused in the two cases made financial gains. Rather they were making 
claims for expenses incurred in making RTHK programmes. All charges related 
to events before 2002, when RTHK introduced stricter mechanisms for claiming 
expenses. 

GAY ACTIVIST WINS COURT BATTLE OVER RTHK PROGRAMME 

In May 2008, the Court of First Instance ruled that the Broadcasting Authority 
(BA), which regulates television and radio programming, had curbed RTHK’s 
freedom of expression, by handing out a reprimand over a programme dealing 
with gay relationships. Three people in gay relationships were interviewed 
about their problems and their attitude to gay marriage. 

The case was brought by one of the interviewees on the programme, Joseph 
Cho. He was angry that the BA had ruled that the programme, called Gay 
Lovers, was “unfair, partial and biased towards homosexuality and having the 
effect of promoting the acceptance of homosexual marriage.” The authority 
was also concerned that the programme featured only the views of 
homosexuals, and not those opposed to them. 

The HKJA expressed the view that the BA had taken an overly narrow 
interpretation of the authority’s code of practice on television programme 
standards. It noted that the code does not require “absolute neutrality” on 
every controversial issue, and that “it is not always necessary to ensure that in a 
single programme or programme segment all sides have an opportunity to 
speak.” 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 21 

The judge in the case, Mr Justice Hartmann, took a similar line. He said the 
finding arose out of a misunderstanding of the code of practice. This, he said, 
resulted in “an impermissible restriction on the freedom of speech, a restriction 
founded materially on a discriminatory factor; namely, that homosexuality, as 
a form of sexual orientation, may be offensive to certain viewers.” Mr Justice 
Hartmann therefore quashed the BA’s determination. 

The judge said he was surprised that the authority considered the requirement 
of impartiality applied in all programmes that deal with “matters of public 
policy or controversial issues of public importance.” He asked how both sides 
could be put in programmes dealing, for example, with the fight against bird 
flu or child slavery. 

Mr Justice Hartmann went on to say: “I am satisfied that the programme did 
not in any way promote homosexual marriage and that the Authority, in so far 
as it believed it did, was plainly wrong. RTHK did no more than faithfully 
record the fears, hopes, travails and aspirations of persons who happened to be 
gay. It did so faithfully, in an unprejudiced manner. In that sense, it is 
manifest, I think, that the presentation was ‘impartial’”. 

However, the judge asserted that the BA was right in ruling that the programme 
should have been broadcast after family viewing hours. He also rejected the 
argument that the authority had no statutory power to monitor a government 
broadcaster. 

In welcoming the ruling, Mr Cho called on the government to enact laws 
banning discrimination on the grounds of sexual orientation. RTHK also 
welcomed the ruling, saying that it would continue to produce programmes in 
a strictly professional manner. 

The Broadcasting Authority declined to comment, saying it needed to study the 
ruling. However, the judgement brings into question whether the BA—as it is 
now constituted—can properly interpret the code of practice and reflect 
community standards on programming matters. The HKJA has called on the 
government to review the BA’s role and composition. 

CONTROVERSIAL LEGISLATOR TO SET UP NEW RADIO STATION 

While Citizens’ Radio has been battling to open up the airwaves, it appears 
that the government will not object to legislator Albert Cheng setting up his 
own radio station in the near future. The former talk show host announced 
that he was getting back into the radio business in January 2008—the same 
month that magistrate Douglas Yau issued his ruling on the legality of the 
Telecommunications Ordinance. 

However, unlike Citizens’ Radio, which is decidedly pro-democracy, Mr 
Cheng’s station will be backed by several high-profile pro-government figures. 
They include executive councillor Ronald Arculli, legislator David Li, former 
education minister Arthur Li and Chinese People’s Political Consultative 
Conference delegate Alan Hoo. Mr Cheng is also thought to have close ties 
with the chief executive—although he was elected to the Legislative Council in 
2004 as part of the pro-democracy camp. In December 2005, he voted with the 
camp against the modest political reform package put forward by the chief 
executive. 

Prior to his election to the Legislative Council, Mr Cheng was a prominent 
radio talk show host with the commercial broadcaster, Commercial Radio. He 
hosted the programme Teacup in a Storm, which took a strong line against the 
administration of the former chief executive, Tung Chee-hwa. He suffered 
serious injuries in a chopper attack outside Commercial Radio’s office in August 
1998—and was forced to leave his talk show programme in 2004, citing 



 
22 Hong Kong Journalists Association 

unspecified death threats and intense political pressure to tone down his 
criticism of the government. 

The new radio station is set to broadcast on one of two vacant AM frequencies. 
These are much weaker than FM frequencies, which would hinder the reach of 
Mr Cheng’s station, which will provide 24-hour Chinese-language 
programming. This will focus on news, public affairs, music and 30 hours of 
programming under the theme of “harmonious society”. This phrase is used by 
China’s president Hu Jintao, and has been adopted by Hong Kong’s chief 
executive, Donald Tsang, to denote the creation of an environment where 
political differences are minimised. Analysts say that in the mainland Chinese 
context, the concept implies suppression of dissenting views. 

Citizens’ Radio has not opposed Mr Cheng’s plans. A legislator close to the 
station, Albert Chan, argued that greater media diversity is needed, and that 
should include Citizens’ Radio. Mr Chan himself is trying to set up a station 
called New People’s Radio, which could take the place of Citizens’ Radio if that 
broadcaster is forced off the airwaves. 

 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 23 

SECTION 4 

Government targets privacy, obscenity laws 

The HKJA has for several years reported that the government has taken little 
action to safeguard freedom of expression and press freedom. Indeed, at times 
it has appeared that it has wanted to rein in media freedoms in certain defined 
areas. This was the case with the aborted attempt to introduce national 
security laws in 2003. These would have outlawed treason, sedition, 
subversion and secession, and the theft of state secrets. (See section 1.) 

Other areas that past reports have focussed on include privacy and obscenity. 
This has arisen from concern in certain quarters, including the government, 
that the media has at times trampled on the privacy of individuals. For 
example, the 2007 annual report noted that the publication of photos of a 
Canto pop singer taken without her permission in a concert backstage area had 
prompted calls for the government to tighten the Control of Obscene and 
Indecent Articles Ordinance and to enact new legislation aimed at giving 
greater protection to individual privacy. 

NUDE SEX PHOTOS PROMPT CALLS FOR LAW REFORM 

The controversy played out again following the publication on the internet of 
nude photographs of several singers and actresses engaged in sex acts with pop star 
Edison Chen, who later admitted that he had taken most of the pictures. The 
photos started appearing on the internet in January 2008. 

Nine people were arrested in connection with the case, including a technician 
from a computer shop, who was accused of downloading photographs from 
Edison Chen’s computer after the star took it to the shop for repair. The 
technician faces trial in October 2008 on a charge that he used a computer with 
dishonest intent on several occasions between January and June 2006. 

However, controversy surrounded the arrest of another man, who was charged 
with publishing one obscene photograph after he allegedly uploaded a picture 
onto the internet. In an unusual move, he was sent to a detention centre after 
being denied bail. This prompted an outcry over harsh police treatment. Two 
weeks later, he was freed after the Obscene Articles Tribunal ruled that the 
photograph in question was indecent, and not obscene. 

The detention of the man prompted an unusual protest. About 300 internet 
users marched to police headquarters in mid-February to protest against the 
detention. They were also concerned that the police were over-reacting. One 
protester complained that the police only took action because the photographs 
involved well-known actors and actresses, and not ordinary people. 

The chief executive, Donald Tsang, entered the fray in mid-February. He wrote 
to legislative councillor Timothy Fok that the publication of the photographs 
was “a serious issue, which demanded further follow-up.” Mr Tsang did not 
elaborate. But government officials pointed out that they were already 
reviewing the obscenity law. They expressed the hope that proposals could be 
put to the public by the end of 2008. 

The government’s original obscenity proposals involved tighter restrictions on 
the publication of obscene and indecent material, including the printing of a 
prominent red line across the page to warn off minors. The proposals were 
shelved in 2004 amid opposition from the media, including the HKJA, as well 
as some political parties. It was not known at press time what proposals the 
government might put forward. However, the government is likely to be 
grappling with ways to police the internet, especially when photographs might 
be uploaded on to sites which are based overseas. 



 
24 Hong Kong Journalists Association 

Some academics and internet industry representatives have expressed concern 
about the way that any legal changes might affect freedom of expression on the 
internet. Kevin Pun from the University of Hong Kong’s law faculty says that 
freedom of speech may suffer: “I can foresee that the internet service providers 
are going to be under great pressure. They will patrol the web more actively; 
this means more censorship.” 

The photos scandal also prompted calls for a rethink about the way that the 
Obscene Articles Tribunal classifies photographs that may be obscene or 
indecent. This came after the tribunal ruled that pictures published in two 
magazines—Oriental Sunday and Next Magazine—were neither obscene nor 
indecent. The photos came from the internet batch, but sensitive parts were 
obscured. 

One adjudicator, Mervyn Cheung, said there was a need to refine the 
classification system. He questioned whether the photos should have been 
classified as neither obscene nor indecent, saying that they were published 
simply to boost the sales of the two publications. 

Indeed, his view won out in May 2008, when an expanded hearing of the 
Obscene Articles Tribunal ruled that they were indecent. Magistrate Selwyn Au 
agreed that the publication of the photos was aimed at boosting sales. He said: 
“These photos arouse sexual fantasies and enable readers to vividly visualise the 
circumstances, which make them feel sexual, irritated and disgusted.” Mr 
Cheung was one of the adjudicators in the case. The government said it would 
prosecute the two magazines. 

The controversy also prompted calls for privacy legislation to be tightened. The 
privacy commissioner, Roderick Woo, proposed that the privacy law should 
include a new section making it an offence to obtain, disclose or sell personal 
data without consent. Referring to the nude photos controversy, Mr Woo said: 
“The incident demonstrates clearly ... that there is a pressing need to actively 
consider changing the law by the creation of a new offence for knowingly, 
without the consent of the data user, obtaining or disclosing personal data held 
or leaked by a data user or the selling of personal data so obtained.” 

Mr Woo said this could serve “as an effective deterrent in sanctioning 
irresponsible behaviour in handling personal data online.” The privacy 
commissioner noted that he had first raised the issue in December 2007—
before the nude photos scandal hit the headlines. He said it was one of 50 
recommendations he submitted to the government in December 2007, in a bid 
to modernise a law that was first enacted in 1996. The government, for its part, 
said the public would be consulted if concrete proposals were to be put 
forward. 

However, some were concerned that any law reform might tip the balance 
against freedom of expression. The chairman of the Internet Society of Hong 
Kong, Charles Mok, said any changes might turn out to be a two-edged sword. 
He said: “There is a fine line in the definition of privacy. We may overprotect it 
and sacrifice freedom of expression and freedom of the press, which are core 
values of Hong Kong.” 

The HKJA has for several years warned about the dangers of extending privacy 
legislation, as it may impinge on the rights of journalists to carry out 
investigative work. The HKJA was in particular concerned about a proposal by 
the Law Reform Commission to create two new civil torts—intrusion on the 
“solitude or seclusion” of others and the making of “seriously offensive or 
objectionable” publicity about others. Such torts—if they were in place—could 
have been used in the nude photo scandal. 

 



 
Rising nationalism: A potential threat to Hong Kong’s freedom of expression 25 

UNIVERSITY DROPS ACTION OVER SEX COLUMNS 

In March 2008, the Chinese University of Hong Kong dropped all disciplinary 
action against the editors of a student publication that dealt with sex issues. 
The publication, Student Press, came under fire after publishing details of a sex 
survey, which touched on controversial issues such as sex with siblings and 
animals. The Obscene Articles Tribunal ruled that the February and March 
editions of the magazine were indecent. The ruling was made following 
complaints from the Department of Justice and the Television and 
Entertainment Licensing Authority. 

The university threatened disciplinary action against those involved with the 
publication. But a special panel decided against taking action against the then 
editor, Tong Sai-ho, largely because he had already left the institution. It also 
dropped all action against Thomas Tsang—the editor of the April issue, because 
the tribunal had ruled it to be neither indecent nor obscene. 

Mr Tong is mounting a court challenge against the indecency ruling for the 
February and March issues. In February 2008, Mr Justice Hartmann gave the 
green light for a judicial review. He said the case was arguable that the Obscene 
Articles Tribunal should have explained publicly which parts of the articles 
were indecent. The Ming Pao newspaper is also involved in the case as it 
reproduced the articles in question. 

Student activists had reacted angrily after the Obscene Articles Tribunal issued 
its indecency ruling in May 2007. One editor, Lau Ming-wai, said: “Many 
people here (the university) are angry because this is an attack on freedom of 
speech and freedom of publishing. 

SING PAO AVERTS WINDING-UP PROCEDURES 

The financially troubled Chinese-language newspaper, Sing Pao Daily News, has 
a long history of failing to pay staff wages and contributions on time. In April 
2008, it came very close to being wound up. The Mandatory Provident Fund 
Schemes Authority had given Sing Pao 21 days to pay outstanding provident 
fund contributions for staff. It eventually paid HK$4.9 million in unpaid 
contributions. 

The authority was clearly losing patience. It noted, for example, that Sing Pao 
had repeatedly breached undertakings to settle outstanding contributions, 
including in one case making out a dishonoured cheque. And it noted that the 
newspaper still owed contributions for January and February 2008, prompting a 
spokesman to say that a winding up application to the High Court was still a 
possibility.  

The newspaper has also faced action over its failure to pay wages and benefits 
on time. For example, in August 2007, a magistrate fined it HK$156,000 for 
offences involving the late payment of wages and annual leave pay. Then in 
March 2008, it was fined HK$112,000 for similar offences. 

Further salt was rubbed into the wound in June 2008, when the court of appeal 
sharply increased the fine imposed by a magistrate in January 2007 for Sing 
Pao’s failure to pay wages and redundancy payments on time. The original fine 
was just HK$4,200. The court of appeal raised the figure to HK$39,000. The 
three judges noted that the magistrate had “underrated the importance of 
punctual payment of wages or termination payments.” The maximum penalty 
for late payment of wages is HK$350,000 and three years in jail. 

One magistrate who has dealt with Sing Pao, Chan Yan-tong, said the 
newspaper had “the worst company record”. He said very few firms repeatedly 
failed to make provident fund contributions. He also hit out at management 
for “talking nonsense” and being “full of tiring empty talk”. The newspaper 



 
26 Hong Kong Journalists Association 

invariably argued that it was unable to pay because it was short of money. 

The newspaper has faced financial problems since mid-2004—after mainland 
Chinese interests took over the publication. In April 2006, more than 20 
journalists, including a senior editor, took sick leave in protest against non-
payment of wages and provident fund contributions. And in October 2007, 
industrial action was averted after the newspaper pledged to settle back pay. 

In early 2008, former staff arranged meetings with senior government officials, 
including the Labour Secretary Matthew Cheung, to press for action over 
unpaid wages and provident fund contributions.  This may have prompted the 
Mandatory Provident Fund Schemes Authority to threaten to seek the closure 
of Sing Pao. It may also have prompted the government to threaten to 
introduce tougher legislation on the non-payment of wages and benefits. 

There was however a glimmer of hope for Sing Pao staff. In April 2008, Hong 
Kong businessman Carson Yeung became involved in the publication. He 
purchased HK$60 million worth of convertible bonds from the newspaper’s 
owner, Hong Kong-listed SMI Publishing. If the bonds were converted to 
shares, Mr Yeung would become the major shareholder in the firm. He also 
announced plans to invest HK$160 million in the newspaper. It remains to be 
seen whether the investment will ensure the timely payment of wages and 
benefits to newspaper staff. 

PCCW MEDIA CLEARED OVER CROSS-MEDIA CONCERNS  

In May 2008, the Broadcasting Authority ruled that a company called PCCW 
Media and Richard Li—who chairs holding company PCCW—had not 
breached cross-media ownership rules when they took a 50 percent stake in 
the newspaper, the Hong Kong Economic Journal. PCCW Media owns a pay TV 
company called NOW Broadband. 

The purchase was made in August 2006 by a trust company owned by Mr Li. It 
set off alarm bells because the Hong Kong Economic Journal is one of just a few 
newspapers that is not owned by a big businessman with strong China links. It 
is considered to be one of the few independent voices in the Hong Kong 
media—although media analysts have questioned whether the newspaper’s 
editorial stance is shifting—a position rejected by management. 

In January 2007, the Broadcasting Authority ordered PCCW Media to provide 
information about its voting controllers, as well as Mr Li’s involvement in the 
firm and the Hong Kong Economic Journal. If the authority had ruled that cross-
media ownership rules had been breached, Mr Li would have to pull out of one 
of the media organisations or seek an exemption from the Executive Council. 

The authority in the end came down on the side of PCCW Media and Mr Li. It 
ruled that neither PCCW nor PCCW Media had a relationship with Mr Li 
because he had transferred his PCCW interest to the trust company. A 
Broadcasting Authority spokesman noted that the trusts are totally separate and 
independent. 

However, the authority put in place additional requirements to ensure that 
cross-media conflicts of interest do not happen in future. Mr Li and his trustees 
agreed to report any changes in trust arrangements and the disposition of trust 
assets relating to PCCW and PCCW Media. The spokesman said that PCCW 
and PCCW Media had to monitor all dealings with the newspaper “to ensure 
there is no influence by the Journal over the content of PCCW Media, and vice 
versa.” 

 



HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION
The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists
in Hong Kong.

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of
press freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights,
pay issues, health and safety, and training.

Executive Committee (2008-09)
Kenny Coyle, Don Gasper, Ho Fu-yee, Ben Kwok, Stanley Leung, Poon Ki-chi, Jackie Sam,
Tai Wai-land

General Secretary: Michelle Au Shuk Ling

Hong Kong Journalists Association
Flat A, 15/Fl
Henfa Commercial Building
348-350 Lockhart Road
Wanchai
Hong Kong

tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hk.super.net
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk


