
 
 

 

 

 

 

 

 

 

TWO SYSTEMS UNDER SIEGE 
Beijing turns the screws on Hong Kong media 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2017 ANNUAL REPORT 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

REPORT OF THE 
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

 
JULY 2017 

 
 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 1 

Contents 

 

Introduction and recommendations ............................................................. 2 
 

Section 1 

 INFILTRATION AND FREEDOM OF EXPRESSION TABOOS ............................. 5 

 China’s plan to tighten its grip on Hong Kong ............................................................ 5 

 Taboos set on freedom of expression ........................................................................... 6 

 Just who controls Television Broadcasts? .................................................................... 6 

 Unexpected revelation shines light on ownership ....................................................... 7 

 TVB’s controversial handling of Taiwan ..................................................................... 8 

 Ming Pao Weekly bought by state-controlled firm ...................................................... 9 

 i-Cable survives with red capital ................................................................................. 9 

 Exiled mouthpiece editor reveals manipulation ........................................................... 9 
 

Section 2 

 CONFESSIONS AND SELF-CENSORSHIP ........................................................... 11 

 Hong Kong media drawn into forced confessions ..................................................... 11 

 Another confession—organised twice ....................................................................... 12 

 Economic Journal axes critical commentator ............................................................ 13 

 Another independent voice disappears ...................................................................... 13 

 Lifestyle programme involved in self-censorship...................................................... 14 
 

Section 3 

 RENEWED THREATS TO PRESS FREEDOM ...................................................... 15 

 Article 23 threat hangs over Hong Kong ................................................................... 15 

 Little to show in calls for information law ................................................................ 16 

 Legal letters from Leung Chun-ying ......................................................................... 17 
 

Section 4 

 GOVERNMENT BLOCKS NEW MEDIA DEVELOPMENT ................................ 19 

 Ombudsman rules against government ...................................................................... 19 

 HKJA wins partial victory in High Court action ....................................................... 20 

 New online news service launched ............................................................................ 21 

 Initium Media forced to downsize ............................................................................. 21 

 Crowdfunding continues to be major strategy ........................................................... 21 

 Free press not at all free ............................................................................................. 22 
 

Section 5 

 WINTER TIME OF MEDIA PERSISTS .................................................................. 23 

 Media organisations face intimidation ....................................................................... 23 

 Reporters beaten in Wukan and Hong Kong ............................................................. 24 

 Shrinking media space ............................................................................................... 24 

 Death of digital broadcasting ..................................................................................... 25 

 Court ruling deals blow to press freedom .................................................................. 26 
 

  
  
 Contributors: Cliff Bale, Mak Yin-ting, Shirley Yam, Kevin Lau, Gillian Yau,  

                          Luther Ng, Grace Leung, Fong Tak-ho, Mau Chi-wang 

 
© Hong Kong Journalists Association 



 
2 Hong Kong Journalists Association 

Introduction and recommendations 

In 1997, when Britain handed Hong Kong to the People’s Republic of China, the Hong 
Kong Journalists Association (HKJA)’s Annual Report of that year posed a question: 
“Will the transfer of sovereignty result in a turning back of the clock and the 
introduction of a more rigid and repressive system in which rights will be transgressed 
and the quality of life diminished?”  

This report, which is published as Hong Kong marks the 20th anniversary of its 
handover, finds that this scenario has to a certain extent come to pass. 

The past 20 years have seen a regression of freedom of expression in general and press 
freedom in particular despite the struggle by media workers against the trend. 

The regression can be charted in rankings reported by international press watchdogs. 
One of them, Reporters Without Borders, highlighted a continued decline in Hong 
Kong’s press freedom ranking. It was 73rd in 2017—down four places on the previous 
year. The territory placed a relatively more respectable 18th in 2002. 

The Washington-based watchdog, Freedom House, placed Hong Kong in the “free” 
category in 1997. It is now “partly free”. The group noted that Hong Kong's downward 
trend “reflects Beijing’s encroachment on freedoms in the territory and the central 
government’s unilateral reinterpretation of the Basic Law”. 

There is no doubt that pressure from Beijing is the main reason for the erosion of press 
freedom. The increased pressure is a reflection of a change in Beijing’s Hong Kong 
policy over the years as tension between two systems ballooned. The first watershed 
was 2003—the year in which half a million people took to the streets to protest against 
the introduction of national security legislation in Hong Kong.  

If Beijing took a back-seat role before then, it moved up to the front to monitor the 
driver after the mass demonstration. After President Xi Jinping came to power and the 
2014 pro-democracy Occupy movement in Hong Kong, Beijing moved into the driver’s 
seat. 

The most recent example of Beijing’s hardline stance came in a speech by the country’s 
No 3 official, Zhang Dejiang. He emphasised “one country” over “two systems”, 
denounced any discussion of self-determination or independence for Hong Kong and 
called on the special administrative region to move forward with national security 
legislation. 

Chief Executive Leung Chun-ying, who has just stepped down after deciding not to 
seek a second five-year term, also adopted a hardline approach, condemning the rise of 
localist and so-called independence movements in Hong Kong and seeking to 
disqualify several opposition lawmakers.  

The hardline stance has translated into more blatant intervention in the Hong Kong 
media. Mainland Chinese interests have been boosting their stakes in Hong Kong 
media outlets in what has been dubbed “The Great Overseas Propaganda Plan”.  

Eight out of 26 mainstream media outlets are now under Chinese control or have 
Chinese stakes. One is Hong Kong’s dominant free-to-air TV broadcaster, Television 
Broadcasts, which was found by the territory’s regulator to be controlled by a 
Communist Party cadre through undisclosed agreements. By late 2017, i-Cable will be 
added to the list, bringing the percentage of outlets with mainland Chinese investment 
to 35 percent. 

Self-censorship is getting worse. While media outlets controlled by mainland Chinese 
interests began to report “forced confessions” made by human right activists, others are 
muzzling dissenting voices. Popular political commentator Joseph Lian lost his column 
in the Hong Kong Economic Journal. In fact, the most recent survey by the HKJA and 
the University of Hong Kong indicated that around 30 percent of journalist respondents 
practised self-censorship. A similar level was shown in a 2006 survey conducted by the 
HKJA—indeed a worrying trend. 

Shrinking freedom in the traditional media has prompted online news platforms to 
mushroom. They have two battles to fight—financial pressure and government policy. 
The administration bars digital-only media from its news feeds and press events even 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 3 

after Hong Kong’s Ombudsman ruled against the policy. The HKJA therefore 
challenged the policy in court—the first time it has done so in its 50-year history. 

Not surprisingly given this pressure, the 2017 Press Freedom Index compiled by the 
HKJA and the University of Hong Kong’s public opinion programme remained below 
the pass mark of 50. It stood at 48 for the general public and 39.4 for journalists. In 
fact, the index has never been above the pass mark since the HKJA started the index in 
2013. 

Seventy-two percent of journalists who responded to the HKJA survey thought overall 
press freedom had deteriorated in the past year, with many pointing to the 
disappearance of five booksellers in late 2015 as of major concern.  

The Hong Kong government has also been a significant source of pressure on press 
freedom. As many as 58.5 percent of journalist respondents agreed and 32 percent gave 
a rating of half-half. Moreover, respondents thought existing laws were inadequate to 
enable them to obtain the information they needed. The percentage stood at 45.8 
percent—which is almost double the figure for those who thought otherwise. 

This view is understandable because the Hong Kong government has failed to liberalise 
draconian laws which may suppress freedom of expression and press freedom or 
legislate to improve the legal environment. Even on persistent HKJA calls for the 
enactment of a freedom of information law, the most the government has done is refer 
the matter to the Law Reform Commission for examination.  

The swearing in of a new chief executive—Carrie Lam—on July 1 should in theory 
raise hopes that the Hong Kong government can adopt a more media-friendly approach 
than her predecessors. In this respect, the HKJA notes that the new leader, Carrie Lam, 
signed its press freedom charter during her election campaign.  

The charter is a pledge to protect press freedom, seek to enact freedom of information 
and archives laws, allow professional internet media journalists to attend government 
press conferences and not enact national security legislation until consensus is reached 
in society.  

With this in mind, the HKJA urges the new administration to take the following action 
to protect freedom of expression and press freedom as set out in the Basic Law, the 
Hong Kong Bill of Rights Ordinance and the International Covenant on Civil and 
Political Rights:  

1) Take immediate action to defend Hong Kong’s high degree of autonomy as promised 
in the Basic Law given worrying encroachments by Beijing on this vital principle. In 
particular, the government must be seen to be safeguarding freedom of expression and 
press freedom in its dealings with Beijing. Failure to do so will lead to the erosion of 
Hong Kong’s rights, loss of confidence in the government and a further polarisation 
within society.  

2) Refrain from enacting national security legislation under Article 23 of the Basic Law 
until society reaches a consensus on the issue. If such a law is enacted, a white paper 
must be issued first to allow full and extensive consultation. The Johannesburg 
Principles on National Security, Freedom of Expression and Access to Information 
must be fully incorporated in the legislation along with robust public interest and prior 
publication defences.   

3) Enact freedom of information and archives laws to ensure that Hong Kong residents, 
including journalists, have proper access to government information and documents. 
The access legislation should be based on the principles of maximum disclosure, 
limited and narrowly drawn exemptions and an effective and independent appeal 
mechanism. The government should not wait for the results of the study currently 
underway by the Law Reform Commission. It must act now.  

4) Grant online media reporters carrying out legitimate journalistic work equal access 
to government facilities and news feeds. It is reprehensible that the government should 
deny access to online media outlets, which are playing a significant and growing role in 
providing alternative voices to Hong Kong residents. The administration is also 
standing in the way of worldwide trends whereby other jurisdictions, including Taiwan 
and mainland China, recognise online journalists. It is time for the Hong Kong 
government to follow this course.  



 
4 Hong Kong Journalists Association 

5) Adopt a more open way of dealing with the media. In recent years, the government 
has been holding fewer press conferences to make major policy announcements. 
Instead, ministers have been resorting increasingly to explaining their policies through 
internet blogs, which is a one-way form of communication. They should revert to the 
more open method of hosting press conferences, which allow journalists to press 
officials about policy decisions and the rationale behind them.  

 

 

 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 5 

SECTION 1 

Infiltration and freedom of expression taboos 

Previous annual reports have examined how China—the main source of self-censorship 
in the Hong Kong media—shifted its strategy of exerting indirect influence to one of 
direct interference by securing stakes in Hong Kong media outlets. However, such a 
move may face a setback after it emerged that the controlling stakeholder in Hong 
Kong’s dominant television broadcaster is a Chinese Communist Party member as well 
as a former deputy party general secretary in Shanghai. 

The revelation prompted controversy over whether Hong Kong legal requirements had 
been met in full, including the full disclosure of shareholding information, during the 
procedure to renew the broadcaster’s licence. The issue may in the end be decided in 
the courts, which may be a lengthy process.  

This comes as China’s “Great Overseas Propaganda Plan” is stepped up, with the likely 
addition of another mainstream media outlet—i-Cable—having mainland Chinese 
stakes, bringing the total to nine organisations out of 26, meaning 35 percent of all 
mainstream outlets. 

Such infiltration is relatively “mild” compared with the blow delivered by Zhang 
Dejiang, China’s No 3 state leader, a month before the 20th anniversary of Hong 
Kong’s return to the country. His hardline remarks foresee a significant tightening of 
Beijing’s power over Hong Kong. The move would jeopardise the high autonomy 
promised to Hong Kong as well as the viability of the “one country, two systems” 
principle, and may well have a knock-on effect on freedom of expression through the 
enactment of national security legislation and greater self-censorship. 

CHINA’S PLAN TO TIGHTEN ITS GRIP ON HONG KONG 

National People’s Congress chairman Zhang Dejiang, who is China’s point man on 
Hong Kong, announced an unprecedented plan to increase control over the territory at a 
seminar in Beijing on May 27, 2017 to commemorate the 20th anniversary of the 
implementation of the Basic Law. 

Mr Zhang stated that the central government had “comprehensive governing power” 
over Hong Kong even though the latter enjoyed a high degree of autonomy. What Hong 
Kong enjoyed was delegation of power by Beijing, not power-sharing, Mr Zhang said. 
He further stated that under no circumstances could Hong Kong confront the central 
government’s power in the name of a high degree of autonomy. 

He warned that calls for self-determination or Hong Kong independence were attempts 
to separate Hong Kong from China. He said this was intolerable to Beijing and he 
called openly for the first time for Hong Kong to enact national security legislation 
under Article 23 of the Basic Law (see section 3). 

Mr Zhang also called for a mechanism to exert control over Hong Kong affairs. While 
some powers sought by Mr Zhang are stated in the Basic Law, others appear to go 
beyond its remit. They include powers to assess legislation passed by Hong Kong’s 
Legislative Council, a final say over political development in the territory and 
supervisory power over public officers’ allegiance to the country. 

He said Beijing would “go into further details” about these powers in future. 

Such an unprecedented move to secure these powers prompted pan-democrats to accuse 
Beijing of “unauthorised building on the Basic Law”. Supervisory power over public 
officers, including civil servants, is particularly worrying. Veteran China commentator 
Johnny Lau said the move would destroy the long-established tradition of civil servants 
maintaining political neutrality because Beijing would decide whether they were 
“patriotic”. 

Leung Chau-ting, chairman of the Federation of Civil Service Unions, expressed 
concern that understanding the Basic Law could carry weight when civil servants’ 
performance was assessed. He maintained that civil servants should be assessed on 
their professionalism and competence. 



 
6 Hong Kong Journalists Association 

TABOOS SET ON FREEDOM OF EXPRESSION 

The central government is not just seeking powers that go beyond the Basic Law. It is 
also setting limits on freedom of expression. Mr Zhang regarded the Basic Law as a 
document merely to promote exchange and cooperation between mainland China and 
Hong Kong and the realisation of common development. Referring to the “one country, 
two systems” principle, he said those who understood “two systems” from a one-sided 
perspective or created contradictions in the principle, thereby separating the people of 
the two places, were violating the spirit of the Basic Law. Mr Zhang called for 
opposition to such thinking and action. 

He then pointed out that difficulties and challenges had emerged with the 
implementation of the principle. He noted that comments based on a vague 
understanding of “one country, two systems” and the Basic Law had emerged in Hong 
Kong. He went on to say that “forces in and out of Hong Kong” had used this chance to 
smear the central and Hong Kong governments as well as the “one country, two 
systems” principle and the Basic Law. 

Veteran China commentator Ching Cheong said he thought Mr Zhang was targeting 
expression against the Communist Party, socialism, patriotism and mainland affairs. He 
said these areas may become taboos and freedom of expression in Hong Kong would 
thereby be infringed. The leader’s comments could clearly prompt further self-
censorship in Hong Kong. 

Commentator Johnny Lau said he thought Mr Zhang was setting a bottom line under 
which the Basic Law and “one country, two systems” could not be smeared, and 
Chinese officials could interpret it as they thought fit. However, he did not think the 
speech would automatically prompt further self-censorship, which he thought would 
depend on resistance by Hong Kong people and the media. 

JUST WHO CONTROLS TELEVISION BROADCASTS? 

Before Mr Zhang unveiled his plan to strengthen control over Hong Kong, Beijing was 
already increasing its influence over the Hong Kong media, The 2016 Annual Report 
highlighted how China was using its “Great Overseas Propaganda Plan” to take either a 
controlling or minority stake in media organisations. The plan was first revealed by the 
South China Morning Post in 2008 as a strategy to expand its state media presence 
around the world. 

As of 2016, Chinese government or mainland corporations had secured either direct 
control or stakes in eight out of 26 mainstream Hong Kong media outlets, which 
represented 31 percent of the total. They were Ta Kung Pao, Wen Wei Po, Hong Kong 
Commercial Daily, China Daily’s Hong Kong edition, Sing Pao Daily News, the South 
China Morning Post, Phoenix Satellite Television and Television Broadcasts (TVB). 

TVB became the centre of controversy in the year under review when it was revealed 
that mainland Chinese tycoon Li Ruigang was the major stakeholder in Hong Kong’s 
dominant free-to-air TV broadcaster. 

As we pointed out in the 2016 report, a major stake in TVB was transferred in 2011 
from the founder, Shaw Brothers, to a consortium of non-mainland businessmen who 
are regarded as pro-Beijing or pro-establishment. Li Ruigang, chairman of China Media 
Capital (CMC) as well as a former deputy party general secretary in Shanghai, then 
became involved in the purchase of an undisclosed stake in the consortium in April 
2015. 

Up until then, Hong Kong resident Charles Chan was on public record as being TVB’s 
voting controller. His position was approved by the Communications Authority, which 
is responsible for licensing and regulating the broadcasting and telecommunications 
sectors in Hong Kong. The Broadcasting Ordinance says only a permanent Hong Kong 
resident can control a free-to-air TV licensee. 

More details on the shareholders’ structure of Young Lion, the consortium which 
bought TVB’s shares in 2015, were disclosed in TVB’s 2016 annual report. It said 
Charles Chan, CMC and Cher Wang, a Taiwan entrepreneur with significant 
investments in mainland China, held 56.5 percent, 32 percent and 11.49 percent of 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 7 

Young Lion respectively. Li was appointed vice-chairman of TVB in October 2016 
after the Executive Council granted an exemption. 

An inquiry by the Securities and Futures Commission and its Takeovers and Mergers 
Panel, however, revealed a very different picture in May 2017. They uncovered a 
shareholders’ agreement and a relationship agreement among Young Lion’s 
stakeholders that showed Li was in fact in control of Young Lion and therefore TVB. 

According to the agreements, Young Lion has two kinds of shares—voting and non-
voting. It is “structured to constitute qualified voting controllers under the Broadcasting 
Ordinance, including that a majority of the Voting Shares shall be held by Hong Kong 
residents,” the agreement said. All official announcements made by TVB and Young 
Lion referred to voting shares, including Chan’s 56.5 percent “controlling” stake in 
Young Lion. 

What matters, however, are the non-voting shares, which account for 90 percent of 
Young Lion’s total share capital. CMC owns 85 percent of these shares. “Under the 
Relationship Agreement (among Young Lion shareholders), there are many situations 
in which the non-voting Young Lion shares, of which CMC holds the majority, carry 
power of nomination, approval or disapproval amounting to de facto voting rights,” the 
panel said. 

“This is very far from a normal situation in which a company’s non-voting shares have 
no real say except in situations which affect their class rights, it added. The panel 
concluded that both types of shares should be counted in judging Young Lion’s control. 

UNEXPECTED REVELATION SHINES LIGHT ON OWNERSHIP 

The voting and non-voting shares owned by CMC account for 79 percent of the overall 
stake in Young Lion. It therefore holds a 20.5 percent stake in TVB, making it the 
single largest shareholder. Chan has no non-voting shares, meaning his total stake in 
Young Lion is just 6 percent, making his interest in TVB just 1.6 percent, which is less 
than Cher Wang’s total of 3.9 percent. 

CMC enjoys many of the privileges of a controlling shareholder. It can order Chan to 
sell his shares in Young Lion at any time. It is also the sole party with first right of 
refusal to any stock sale by Young Lion’s shareholders. Only CMC can nominate non-
Hong Kong residents to Young Lion’s board while Chan can nominate only one TVB 
director. CMC in fact has the biggest say in appointing directors. 

The shareholding agreement also makes it clear that as soon as Hong Kong relaxes 
restrictions on non-residents, the shareholders will “take all necessary steps to convert 
the non-voting shares into voting shares, or vice versa,” in the process making CMC 
the official controller. Before this happens, every shareholder will make sure the non-
resident is not seen to be in control, at least on the books, according to the agreement. 

It says when a Hong Kong resident sells voting shares to a non-resident, the transfer 
will be made to a Hong Kong resident designated by the buyer “following good faith 
discussions among the shareholders as to the identity” of such a nominee. Alternatively, 
the voting rights will be converted into non-voting shares to satisfy the Broadcasting 
Ordinance even though the law forbids any holding or acquisition structured with a 
purpose to avoid restrictions against non-residents. 

None of the above would have been exposed had TVB not proposed to increase Young 
Lion’s holding from 26 percent to over 33 percent through a share buyback worth 
HK$4.21 billion. Since Young Lion refused to make a general offer to TVB 
shareholders and asked for a waiver, the Securities and Futures Commission and its 
takeover panel became involved. The latter asked for Young Lion’s documents and 
subsequently demanded full disclosure of them to inform TVB shareholders of the 
broadcaster’s real control. 

The panel also said certain provisions of the two agreements may not have been given 
to the Communications Authority in the course of its review of Young Lion’s 
ownership of TVB and the related share sale. On the panel’s recommendation, the 
commission has given the agreements to the authority. 

TVB chief executive Mark Lee said the authority was fully aware of the company’s 
shareholding structure before granting approval to Young Lion to take control of the 



 
8 Hong Kong Journalists Association 

broadcaster. However, two days after the interview, the authority said it had engaged a 
Queen’s Counsel to examine the relevant licence conditions and the statutory 
declarations and deeds of undertaking submitted by TVB and relevant parties. 

The watchdog said it was “seriously concerned about the possible regulatory 
implications” of the documents provided by the commission. The authority’s legal 
adviser will examine whether any relevant information may have been held back and 
not fully disclosed during the process of considering TVB’s applications for 
shareholding changes. 

More than a month after the revelation, TVB sought a judicial review against the 
panel’s decision over the broadcaster’s application for a waiver from making a general 
offer, citing practice that only voting shares should be counted. 

Commenting on the controversy, To Yiu-ming, assistant professor in the Department of 
Journalism at Baptist University, said the use of mergers and acquisitions by China to 
control Hong Kong outlets was part of the country’s plan to control the media. He said 
it was particularly problematic in relation to the electronic media. 

To said the use of exemptions to allow unqualified people to become licensees was 
unreasonable. He said the government never asked for details of share structure and 
only cared about who was at the front—even if that person was an agent of the 
controller at the back. He questioned whether this was a form of collusion between 
Beijing and the Hong Kong government. 

He further said the media with mainland Chinese stakes did not operate on profit 
principles, but rather as vehicles to help the Chinese and Hong Kong governments to 
channel their stance and shape public opinion. 

Although one cannot say for sure that mainland Chinese capital is problematic, then 
HKJA chairwoman Sham Yee-lan commented that the public was sceptical and had 
reservations about Chinese entrepreneurs. She said Beijing understood the importance 
of united front work and would try very hard to win territory in different sectors to 
influence ideology and public opinion. 

Sham cited the case of ATV’s closure to tell Chinese concerns that they risked failure if 
they tried to instil mainland media values in Hong Kong. 

TVB’S CONTROVERSIAL HANDLING OF TAIWAN 

There have been cases of self-censorship after China capital bought into TVB. Matters 
related to the Republic of China (ROC)—Taiwan’s official name—became the subject 
of concern. This is a particularly sensitive issue for Beijing, which regards Taiwan as a 
renegade province of the People’s Republic. 

The most recent case took place in March 2017. One episode of a lifestyle programme 
called Hong Kong Round The Clock focused on a local restaurant operated by a 
Taiwanese person. Red, blue and white ROC flags are placed inside the restaurant. The 
broadcast used special effects to make the flags all red, which meant they could no 
longer be recognised. The flag pin on waiters’ uniforms was also distorted. 

The action was criticised by many internet users. Democratic Party legislator Helena 
Wong described it as “political cleansing” with the intention of highlighting Beijing’s 
“One China” stance. She expressed concern about the implications of the move for 
Hong Kong. 

However, nationalistic mainland Chinese newspaper Global Times quoted Shanghai 
Institute of Taiwan Studies deputy director Ni Yongjie as saying he backed TVB’s 
action. According to him, the People’s Republic government is the only legitimate one 
and Hong Kong should follow Chinese law because it is part of China. 

In 2014, TVB even changed the subtitles and Cantonese dubbing for a Taiwan 
programme. For example, it changed the term “national flag of Taiwan” to “regional 
flag”.  

Such twisting of facts did not just happen in lifestyle programmes but also 
documentaries produced by the news and current affairs department. A documentary 
aired in 2015 focusing on the 70th anniversary of the war against Japan featured the 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 9 

flag of the People’s Republic even though the state did not exist in 1945 when the war 
ended. TVB later apologised for the mistake. 

MING PAO WEEKLY BOUGHT BY STATE-CONTROLLED FIRM 

The “Great Overseas Propaganda Plan” continues to operate in Hong Kong. In August 
2016, it was announced that Media Chinese International (MCI) had sold its subsidiary, 
One Media Group, which publishes several magazines including Ming Pao Weekly, to 
state-controlled Qingdao West Coast Holdings (International). 

According to the agreement, MCI’s subsidiary will sell a 73.01 percent stake in One 
Media Group to Qingdao West Coast Holdings, a subsidiary of the state-owned 
enterprise, Qingdao West Coast Development (Group), for HK$498 million. 

After completion, One Media Group will operate Ming Pao Weekly and related digital 
businesses. However, MCI will pay HK$49.16 million to buy back some business 
under One Media, including the online satirical broadcaster TVMost and weekly 
magazine 100 Most, which are popular among youngsters. 

One Media Group does not own mainstream newspaper Ming Pao Daily News. 

Worries were expressed about the future of TVMost and 100 Most. But their sale did 
not come about. However, the purchase of ever more media outlets by Chinese 
enterprises is prompting growing concern about the manipulation of Hong Kong media 
by Chinese capital. 

i-CABLE SURVIVES WITH RED CAPITAL 

The possible closure of i-Cable prompted concern in early 2017. In April 2017 it was 
announced that a consortium including two mainland Chinese enterprises would inject 
HK$709 million into the broadcaster. (See section 5 for further details.) Once legal 
procedures are completed by mid-September, the number of mainstream media outlets 
with some form of Chinese government or corporate involvement—either through 
outright control or a minority stake—will rise to nine out of 26, or 35 percent of the 
total. 

The biggest shareholder in the consortium is New World Development chairman Henry 
Cheng, who is a standing committee member of the Chinese People’s Political 
Consultative Conference (CPPCC). He will control 45.5 percent of shares. The original 
head of the consortium, CPPCC member David Chiu, who is the son of ATV founder 
Deacon Chiu, holds 24.5 percent. 

The other shares are held by two mainland Chinese entrepreneurs—Guangzhou R&F 
Properties chairman Li Sze-lim (16 percent) and Hony Capital president Zhao Huan (14 
percent). That means “red capital” will control 16.2 percent of i-Cable. 

A rosy picture was drawn by the consortium, but some employees were not so 
optimistic. Newspapers quoted anonymous staff who expressed worries about 
interference by the new China investors. They specifically pointed to the 500-strong 
news department. They thought the China desk, whose critical reports revealing 
malpractice in the country have won frequent awards, could be hit hardest. They also 
worried about the future quality of news reports on property developer New World. 

However, David Chiu pledged “absolute independence” for the news department 
saying it is i-Cable’s “hit product”. 

EXILED MOUTHPIECE EDITOR REVEALS MANIPULATION 

Details of how the Chinese government manipulates the media in Hong Kong were 
revealed by an exiled top manager of a pro-Beijing newspaper. The assistant editor-in-
chief of Hong Kong Commercial Daily, Long Zhenyang, caused a storm when his 
resignation letter dated February 5, 2017 was circulated on the Chinese Weibo 
microblogging site. The letter was released after he fled to the United States in August 
2016 to seek political asylum. 

In an interview with Washington-based Radio Free Asia, which receives US State 
Department funding, Mr Long revealed that all media outlets with Chinese capital were 
under the “direct management” of Beijing’s Liaison Office in Hong Kong. 



 
10 Hong Kong Journalists Association 

Mr Long told the broadcaster that he was not trusted by the newspaper after he made 
several comments during the 2014 pro-democracy Occupy movement in Hong Kong 
and during the demolition of churches and the removal of crosses in the Chinese 
province of Zhejiang starting in 2014. He was then placed under “political handling”, 
meaning he was not trusted and was given no work over a period of a year, even though 
he was still paid. 

As an assistant editor-in-chief, Mr Long was a party cadre at the level of deputy 
division chief, but he said he could no longer serve the newspaper, which he said was 
“controlled by the Chinese Communist Party regime”. According to the handwritten 
resignation letter to his boss, Mr Long said the sociopolitical climate in China had 
grown more and more like that in the Cultural Revolution and all hope for reform had 
been extinguished. He said he therefore had to resign due to his religion, beliefs and 
“politics”. He did not elaborate. 

Hong Kong Commercial Daily’s website says Beijing considers the newspaper to be 
“China’s international media window” and is used by mainland Chinese government 
departments to advertise to the outside world and attract investment. 

Mr Long told Radio Free Asia that all media outlets in Hong Kong with Chinese capital 
were “directly managed” by Beijing’s Liaison Office in Hong Kong, which sometimes 
gave the newspaper direct orders. He even showed a video in which Guangdong 
governor Ma Xingrui instructed in June 2016 that money should be given to Hong 
Kong Commercial Daily to cover its deficit. Mr Long said newspaper owners had been 
“bought politically” and this had worsened self-censorship. 

 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 11 

SECTION 2 

Confessions and self-censorship 

Concerns have been expressed that self-censorship may be on the rise with the 
infiltration of Chinese capital into Hong Kong. The proliferation of cases of self-
censorship and the axing of critical commentators are symptomatic of serious problems 
facing press freedom. 

Although the Hong Kong Press Freedom Index conducted by the University of Hong 
Kong’s public opinion programme and the HKJA showed that the rating for self-
censorship improved slightly in 2016, it remains the biggest problem faced by the 
media in the city. 

Among the 10 indicators, journalists gave self-censorship the lowest score. With 10 
being not at all common and 0 being very common, the average rating given by 
journalists was 3.1, while the general public rated it at 4.5, which is lower than the pass 
mark of 5. Both groups’ ratings also show that the media has greater hesitation in 
criticising the Chinese government than the Hong Kong government and big business. 

Respondents also pointed to the problem of supervisors or management editing or 
dropping stories related to the central government or rejecting such story ideas. 

However, more significant was how common the practice of self-censorship had 
become. The results for 2016 indicated that 22.2 percent of respondents rated the 
practice above 6 while 12.4 percent rated it at 5, meaning half and half. This tended to 
imply that about 30 percent of respondents may be practising self-censorship. 

These figures coincide with the findings of an HKJA survey conducted in late 2006. It 
found that 30 percent of respondents admitted practising self-censorship over the 
previous 12 months and 40 percent knew of colleagues or supervisors who did so. The 
survey also found that 58.4 percent of respondents thought press freedom had 
deteriorated since the 1997 handover, mainly because of self-censorship. About 60 
percent of interviewees thought self-censorship was more serious than 10 years before 
as seen in the tendency to downplay negative news about the Chinese government or 
second-guess Beijing on sensitive issues. 

The self-censorship rate revealed in such surveys is shockingly high, especially given 
that the practice is not “socially desirable”. This may well imply that the real rate is 
even higher. 

HONG KONG MEDIA DRAWN INTO FORCED CONFESSIONS 

As mainland Chinese concerns buy into more Hong Kong media outlets, a disturbing 
phenomenon from across the border has been emerging in the territory. 

While a confession by Lee Bo, one of five Causeway Bay Books booksellers reportedly 
abducted to the mainland, aired in February 2016, few would have thought that Hong 
Kong media outlets would be used to conduct and publicise “forced confessions”. 

“Forced confessions” are commonly used by the mainland Chinese authorities. A 
confession by a suspect or others is often obtained by torture or other forms of duress. 
More often than not, the interview itself and the airing of the “confession” are 
conducted by Beijing-controlled media, mainly state broadcaster CCTV. As one of the 
abducted Causeway Book booksellers, Lam Wing Kee, revealed, the questions and 
answers are preset and everything is conducted according to the script. Such forced 
confession have been criticised by the International Federation of Journalists and 
human rights groups as being unethical and unacceptable. 

However, with China’s leverage over Hong Kong through its co-opting of media 
owners and top management and the purchase of media outlets, a trend has emerged 
whereby local media are used to conduct and disseminate “forced confessions”. 

Eyebrows were raised among media watchers when the English-language South China 
Morning Post, a 114-year-old newspaper bought by Chinese e-commerce giant Alibaba 
in early 2016, published an interview with Zhao Wei, a legal assistant arrested during a 
purge of human rights legal workers that started in July 2015. The telephone interview 
was conducted in July 2016—three days after Ms Zhao was reportedly released on bail 

http://chinadigitaltimes.net/2016/07/zhao-wei-released-year-detention/


 
12 Hong Kong Journalists Association 

after being charged with subversion and at a time when even her husband and lawyer 
were unable to contact her. 

The report was headlined “Young Chinese legal activist ‘regrets’ civil rights activism”, 
a message the Chinese authorities doubtless wished to get across. The report quoted Ms 
Zhao as saying: “I have come to realise that I have taken the wrong path” She went on 
to be quoted as saying: “I repent for what I did. I’m now a brand new person.” 

Concerned media described the report as “reminiscent of the public confessions” 
popular in mainland China. When the British newspaper The Guardian asked the South 
China Morning Post for its comments on its reporting, the Hong Kong newspaper 
accused it of “selective bias”. 

According to information obtained by HKJA authors of this report, frontline staff tried 
to handle the story in a more professional way, although the final result was not entirely 
to the public’s satisfaction. According to sources in the newspaper who declined to be 
named, Ms Zhao’s contact number came from “the top”. To balance the story, another 
reporter interviewed Ms Zhao’s husband and lawyer, who raised questions about her 
freedom and the veracity of the confession. The report itself also stated that the Post 
could not verify Ms Zhao’s location or whether she was under surveillance. 

The 449-word article was published at the bottom of the China page, possibly to 
indicate that its significance was not great. However, this consideration was not 
apparent on the Post’s website, where most readers read the story. There was also no 
reference as to whether Ms Zhao freely agreed to the interview. 

ANOTHER CONFESSION—ORGANISED TWICE 

Several Hong Kong media outlets were “chosen” to conduct another “forced confession” 
less than a month after Ms Zhao’s interview was published. They were Sing Tao Daily, 
which is owned by Chinese People’s Political Consultative Conference (CPPCC) 
Standing Committee member Charles Ho, Oriental Daily News, which is under the 
leadership of long-time CPPCC member Ma Ching-kwan, and Beijing-controlled 
Phoenix TV. 

Reporters from the three outlets went to Tianjin in northern China to interview detained 
human rights lawyer Wang Yu one day before her trial was to take place. Again, the 
interview took place before Ms Wang’s relatives and lawyers could contact her. 

According to the video-taped interview and reports, which are said to have been vetted 
by mainland security officers, Wang admitted committing an offence. She further 
complained about her colleagues in a prominent human rights law firm and said it had 
participated in training sessions organised by foreign groups to “smear the Chinese 
government” and “instil Western universal values”. 

Ms Wang expressed regret for being used by foreign forces to defame Beijing and 
pledged to reject such advances. “I am Chinese and I only accept the Chinese 
government’s leadership,” she said. Her comments were in stark contrast with her 
earlier remarks and actions, but were in line with Chinese government positions. 

The “confession” prompted severe criticism from human rights groups and queries 
from media outlets. The Hong Kong organisation, China Human Rights Lawyers 
Concern Group, said the confession was aimed at smearing lawyers. It urged the 
international community to be cautious about the reports released by the Chinese 
Communist Party though the media. 

The reaction from the international community may have prompted the Chinese 
government to stage a second “selective interview” three days after the trial. Apart 
from the original Hong Kong media outlets, the South China Morning Post was also 
chosen. The Oriental Daily News had the widest coverage and included a video of the 
interview, although little new information was given. The possible “new message” was 
Ms Wang’s comment that “I think my feeling now….and the attitude I have is my own 
choice”. 

The South China Morning Post did not report on the interview. According to sources, 
the Post reporter did not think what Ms Wang said was truthful and the journalist was 
therefore told not to write anything. 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 13 

The Post instead published an article based on a Xinhua news agency report released 
on the same day. The article, under the headline “Lack of rule of law at trials big step 
backwards”, reviewed the situation with comments by the China Human Rights 
Lawyers Concern Group. 

It is clear that getting the Hong Kong media to adopt dubious practices prevalent in 
mainland China will not legitimise the Chinese propaganda line. On the contrary, it 
hurts the professionalism of the Hong Kong media as well as its credibility. It also 
shows that the media—as in the case of the South China Morning Post—can work 
against such set-ups. In short, media outlets may regard a set-up interview as just one 
source and thereby handle it in a professional manner. 

ECONOMIC JOURNAL AXES CRITICAL COMMENTATOR 

In a move which shocked media observers, the Chinese-language Hong Kong 
Economic Journal dropped the column of veteran political commentator Joseph Lian in 
August 2016. Lian had written for the newspaper irregularly for 25 years. The 
newspaper’s former editor-in-chief suggested that the trigger point was an article in 
which he advocated “Hong Kong’s independence on legal grounds”. 

The newspaper’s chief editor, Alice Kwok, rejected the claim that the column was 
dropped for political reasons. She said there were plans to drop Mr Lian’s column 
because “the newspaper will be undergoing a new round of restructuring, including its 
opinion page”. 

In a rare move, newspaper staff formed “a group of current and former employees who 
treasure Hong Kong Economic Journal”. They signed a letter asking for Mr Lian to be 
allowed to continue writing his column. They pointed out that Mr Lian’s commentary 
was insightful, independent and outspoken and that it had “great influence on society 
and the local political arena”. 

The HKJA and the Independent Commentators Association said the decision to drop 
the column would reduce the voices of current affairs commentators, especially ahead 
of the Legislative Council elections one month later. 

Kwok became the newspaper’s editor-in-chief in August 2013. In the early days of her 
tenure, columnist Yau Ching-yuen resigned along with three reporters. 

ANOTHER INDEPENDENT VOICE DISAPPEARS 

Joseph Lian was not the only independent voice to disappear ahead of the legislative 
elections. Former secretary for the civil service Joseph Wong was told that his 
programme on Commercial Radio would be cut in July 2016. 

Wong had hosted a current affairs programme focusing on government and legislative 
matters every Saturday morning for six years. Three months before the Legislative 
Council elections, he was told his contract would not be renewed. Mr Wong declined to 
guess the reason behind the move, saying only that his listeners might regret it. 

Commercial Radio said it was a “normal programme change” and Mr Wong’s 
programme would be replaced by a lifestyle show. However, senior journalism lecturer 
Bruce Lui from Baptist University said the change was aimed at depoliticising 
programmes ahead of the election. 

In another move, TVB stopped telecasting City Forum—a weekly political debate 
programme produced by government-owned Radio Television Hong Kong (RTHK) 
that had been broadcast live on the dominant broadcaster’s Chinese-language channel 
for 36 years. TVB said the time slot would be filled by a lifestyle programme. 

TVB gave no reason for the change. But it will continue to broadcast other RTHK 
programmes on its channels as it is required to do by law. RTHK broadcasts City 
Forum on its own TV channels, but viewership is thought to be lower. 

Former City Forum host Lee Kam-hung said the programme was a barometer of 
freedom of expression in Hong Kong and TVB’s action was regrettable. Another 
former host, Joseph Tse, expressed concern the programme’s influence would be 
weakened because it would be seen by fewer viewers on RTHK’s TV channels. He said 
the show could even be scrapped if there were not enough viewers. 



 
14 Hong Kong Journalists Association 

LIFESTYLE PROGRAMME INVOLVED IN SELF-CENSORSHIP 

A few days after Asia Television stopped broadcasting in April 2016, new television 
broadcaster ViuTV went on air. One of its first programmes was Travel with Rivals, 
which twinned politicians and celebrities with different views for trips to other 
countries. 

However, the popular programme became embroiled in controversy in October 2016 
when 1989 Tiananmen student leader Wang Dan and Hong Kong localist and former 
student leader Billy Fung made comments about Hong Kong independence at the 
Foreign Correspondent’ Club of Japan in Tokyo. 

ViuTV issued a strong statement accusing the pair of arranging the briefing themselves 
and making “improper speeches” without its authorisation. The statement said the 
speeches “not only insulted national dignity, but were also deceiving.” ViuTV said it 
would not broadcast the show and reserved the legal right to pursue anyone trying to 
use its platform to promote Hong Kong independence. 

The pair rejected the accusation. They said the itinerary was arranged by ViuTV’s 
production crew, including the event at the Foreign Correspondents’ Club. Mr Fung 
said it was ViuTV which asked if he was willing to give a talk there before he left for 
Hong Kong. He said the station should have known about his stance on localism and 
Hong Kong independence. 

Mr Wang said it was sad to see Hong Kong’s freedom of speech eroded to such a level. 

ViuTV later issued another statement in which its general manager, Lo Ting-fai, 
apologised to both Mr Wang and Mr Fung. The station admitted that it was its staff 
who organised the event and attributed the mistake to a lack of internal communication. 

However, the controversy may jeopardise media workers’ creativity and freedom of 
expression and in particular affect how newsroom staff operate. 

 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 15 

SECTION 3 

Renewed threats to press freedom 

It would not be cynical if we said this chapter was a copy of the relevant sections in last 
year’s report. There was no progress on calls by the HKJA for access rights for online 
media practitioners and the enactment of freedom of information and archives laws. It 
remains to be seen whether the new chief executive, Carrie Lam, will live up to her 
commitment on this front after she signed the HKJA’s pledge to uphold press freedom 
at an election forum held in March 2017. She promised to introduce within her term 
access to information and archives laws and lift the government ban on access by 
online media to government press events and news feeds. 

Former chief executive Leung Chun-ying signed a similar press freedom charter during 
his 2012 election campaign. He pledged to uphold press freedom, actively promote the 
drafting of a freedom of information law to nurture a more open social environment 
and not to push for the drafting of Article 23 national security legislation in the absence 
of consensus in society. Mr Leung failed to deliver on all but the last promise. His term 
as chief executive ended days before this report was published. 

ARTICLE 23 THREAT HANGS OVER HONG KONG 

Plans to enact national security legislation under Article 23 of the Basic Law were 
shelved in 2003 after half a million people marched on July 1 that year against the draft 
law. Article 23 stipulates that Hong Kong must enact legislation on its own to outlaw 
treason, sedition, subversion, secession and the theft of state secrets. 

Chief executives since then have stated that the time was not right to resurrect the 
controversial issue as more pressing issues had to be tackled. But pressure now appears 
to be growing in the wake of the emergence of a localist and so-called independence 
movement in Hong Kong. 

This became apparent in May 2017 when Zhang Dejiang—chairman of the National 
People’s Congress Standing Committee and Beijing’s point man on Hong Kong 
affairs—said the Chinese government would not tolerate the promotion of a high 
degree of autonomy for Hong Kong as an excuse to undermine the central 
government's authority. He was speaking at a forum in Beijing to mark the 20th 
anniversary of the implementation of the Basic Law on Hong Kong’s return to China. 

Mr Zhang said China enjoyed “comprehensive governing power” over Hong Kong and 
that calls for self-determination or Hong Kong independence were attempts to shun 
China’s sovereignty. He went on to say: “One cannot turn a blind eye to such acts, and 
(Hong Kong) should steadfastly implement the constitutional obligation of national 
security under the Basic Law.” 

In the past, Chinese leaders and officials urged Hong Kong to take up this 
“constitutional obligation” in an indirect way, mostly by praising the Macau special 
administrative region’s implementation of national security legislation in March 2009. 
Such a direct call on Hong Kong to follow suit is unprecedented. 

Opinion in society commonly holds that the call will put great pressure on the new 
administration to enact national security legislation, but is divided about whether the 
new chief executive will carry out the task in her five-year term. Anonymous sources 
quoted by newspapers interpreted Mr Zhang’s comment as a request for Carrie Lam to 
enact the law in her term, while others thought Beijing would take Hong Kong public 
opinion into consideration to avoid creating problems for her government. 

Mrs Lam’s office cited her election platform—recognising the constitutional obligation 
to enact national security legislation but adding that it would easily prompt controversy 
and unrest and must therefore be handled cautiously. 

Her stance was less forthcoming than Leung Chun-ying. In November 2016, before Mr 
Zhang’s call, Mr Leung said there was “practical significance” in enacting Article 23 
legislation in the wake of the oath-taking saga in the Legislative Council, in which two 
newly elected localist legislators made reference to a Hong Kong nation and used what 
was considered a derogatory term to refer to China. They were later disbarred from the 
legislature. 



 
16 Hong Kong Journalists Association 

Leung said: “I believe the central government would no longer regard the legislation of 
Article 23 as an unfinished constitutional responsibility in the wake of the pro-
independence and separatist drive, but instead a (matter of) practical significance.” 

The then chief executive made his comment shortly after the Standing Committee of 
China’s National People’s Congress issued an interpretation of the Basic Law stating 
that Hong Kong lawmakers-elect who failed to take their oaths properly should not be 
allowed to take up their seats. 

The head of Beijing’s liaison office in Hong Kong, Zhang Xiaoming, earlier told pro-
establishment figures that the government had considered applying the Chinese 
national security law to Hong Kong, but this was considered impractical. 

One week after Mrs Lam was chosen as the next chief executive, Hong Kong Vision, a 
think tank led by former Legislative Council president Tsang Yok-sing, proposed that 
legislative work should start on national security legislation. Tsang cautioned that 
pressure to apply the Chinese national security law in Hong Kong as proposed by some 
mainland legal experts would grow if Hong Kong further delayed legislative work. The 
group also proposed that the work should take place in two phases, starting with 
modifications to existing criminal laws followed by the difficult areas. 

Hong Kong’s former justice secretary, Elsie Leung, who is vice-chairwoman of the 
Basic Law Committee under the National People's Congress, made a similar proposal 
for a step-by-step approach in November 2016. 

National security legislation, if not crafted properly, could have a serious impact on 
freedom of expression. As such, the HKJA’s position has been that there is no basis for 
rushing into action. 

However, if the government does move on this front, then it must enact a law that 
complies fully with the Johannesburg Principles on National Security, Freedom of 
Expression and Access to Information, which lay down guidelines for the creation of 
national security legislation that fully respects freedom of expression and the right to 
information. In particular, robust public interest and prior publication defences must be 
included. 

LITTLE TO SHOW IN CALLS FOR INFORMATION LAW 

The HKJA has for several years called on the government to enact freedom of 
information and archives laws. While a freedom of information law would give the 
general public including journalists the right to access documents held by the 
government and public bodies, an archives law would ensure that official records were 
kept properly and not destroyed or lost. 

The Law Reform Commission formed sub-committees in 2013 to examine whether 
access to information and archives laws should be enacted in Hong Kong. It has been 
reviewing the current situation in Hong Kong and overseas experience in these areas. 
That process continues with no end yet in sight. 

According to a reply from the Law Reform Commission to the HKJA dated May 2, the 
sub-committees have been meeting regularly. The sub-committee on an archives law 
chaired by barrister Andrew Liao has held 39 meetings, while the group on access to 
information under the chairmanship of barrister Russell Coleman has met 38 times. 

Their work continues and it is uncertain when a report will be published. Even if they 
proposed the enactment of the relevant legislation, there is no guarantee that the 
government would adopt their recommendations, prompting the fear that the Leung 
Chun-ying administration asked the commission to examine the issues only as a 
delaying tactic in the face of calls by groups like the HKJA. 

In the meantime, the government clings to a toothless, non-statutory code on access to 
information, which has proven far from effective since it was put in place in March 
1995. 

In November 2016, then chief secretary Carrie Lam said the government had an “open 
attitude” towards an archives law. While legislators questioned the slow progress of the 
two subcommittees, Lam said the Government Records Service had been “properly” 
managing government documents and making them accessible to the public. She 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 17 

further revealed that a HK$100 million electronic record-keeping system would be 
implemented in six departments by 2018. 

However, a paper sent to the Legislative Council by the chief secretary’s office in April 
2017 showed that records were not being managed properly. According to the paper, 
the handling of 30 cases involving various government departments deviated from the 
government’s current record management requirements in the 2016-17 fiscal year. 
Thirteen cases involved the police — the largest number among government 
departments. The same paper also disclosed that 1,245 police files had been destroyed 
without authorisation. 

Information technology lawmaker Charles Mok suspected that the Leung Chun-ying 
administration destroyed about 300 million pages of documents on average each year, 
double that of previous administrations. In 2011, the government of Donald Tsang 
admitted it had destroyed documents that, if stacked up, would be almost three times 
higher than Two IFC—one of Hong Kong’s tallest buildings—before it moved into its 
current Tamar headquarters. 

Journalists have faced practical difficulties in accessing government documents from 
the Public Records Office. They reported problems in obtaining historical material 
relating to the leftist riots in 1967, when Hong Kong was under British colonial rule. 
They were researching stories for the 50th anniversary of the events. Ironically, it has at 
times proved easier to obtain Hong Kong-related material from the National Archives 
in London. 

There may be light at the end of the tunnel on the archives front. Lawmaker Charles 
Mok told the press in May 2017 that Mrs Lam would support an archives law after she 
met pan-democrats. Later that month, Mr Mok joined fellow lawmakers Dennis Kwok 
and Tanya Chan in unveiling a private members’ bill seeking to protect and manage 
archives. Under it, those destroying public records could face a maximum fine of 
HK$200,000 and three years in jail. 

Mr Mok said: “We have waited too long … so we must have action to exert pressure on 
the government and demonstrate how to draft the bill.” 

However, there are doubts whether the government will approve the bill for tabling in 
the Legislative Council as it may have a substantial effect on public expenditure and 
the operation of the government. These are limitations imposed by the Basic Law on 
the ability of legislators to introduce their own bills. 

Ironically, this was exactly what happened to a freedom of information bill that was 
presented by three legislators in 1994. The British colonial government did not allow it 
to go ahead because of its implications for government expenditure. Instead, the 
administration introduced the administrative code on access to information, which 
remains in force today. 

LEGAL LETTERS FROM LEUNG CHUN-YING 

Legal action against the media may become a source of self-censorship as has 
happened in Singapore. In the year under review, Chief Executive Leung Chun-ying 
issued two letters to the Chinese-language Apple Daily newspaper over reports relating 
to his receipt of HK$50 million from Australian engineering firm UGL. 

The payment was not declared to his policy-making Executive Council. The first letter 
was sent by Leung through his lawyers in September 2016 over an Apple Daily 
editorial on the case. The HKJA called on the legal letter to be withdrawn. 

Mr Leung sent a second letter in
 
February 2017 saying two Apple Daily reports and the 

editorial had seriously tarnished his reputation. He called on the newspaper not to 
repeat its accusations and to issue a retraction approved by him. 

The reports in Apple Daily came after the conviction of former chief executive Donald 
Tsang for failing to disclose a conflict of interest to the Executive Council. They said 
Mr Leung failed to declare that he received part of the HK$50 million payment after he 
became chief executive. 

Both reports cited comments from barrister and former Independent Commission 
Against Corruption chief investigator Stephen Char Shik-ngor. Mr Char questioned if 

http://www.info.gov.hk/gia/general/201110/19/P201110190200.htm
http://www.info.gov.hk/gia/general/201110/19/P201110190200.htm
https://www.hongkongfp.com/2016/09/30/journalism-watchdog-shocked-as-cy-leung-accuses-apple-daily-of-defamation/
https://www.hongkongfp.com/2017/02/22/breaking-hong-kong-ex-leader-donald-tsang-jailed-for-years-for-misconduct-in-office/
https://www.hongkongfp.com/2017/02/22/breaking-hong-kong-ex-leader-donald-tsang-jailed-for-years-for-misconduct-in-office/
https://www.hongkongfp.com/2015/11/04/73-of-hk-people-think-anti-corruption-agency-should-investigate-cys-50m-secret-payment/
https://www.hongkongfp.com/2015/11/04/73-of-hk-people-think-anti-corruption-agency-should-investigate-cys-50m-secret-payment/


 
18 Hong Kong Journalists Association 

the directors of DTZ—Mr Leung’s former company which UGL took over—knew of 
the payment. 

Mr Leung’s letter said he was never a director of UGL. It said there was no requirement 
for him to declare the agreement, which was signed after he resigned from the 
Executive Council and before he was elected chief executive. 

Apple Daily chief editor Chan Pui-man said the reports were made in response to the 
Donald Tsang verdict and that the public was interested in how it would affect the UGL 
case. The newspaper therefore asked for comments from people familiar with related 
laws. 

Chan said she welcomed any comment if wrong information was involved or if there 
were different views, but press freedom and Hong Kong’s core values would be 
harmed if officials frequently sent legal letters and threatened legal action against the 
media. 

This was not the first time that Mr Leung had resorted to legal letters. In 2013, he sent a 
letter to veteran commentator Joseph Lian, claiming that a commentary piece he had 
written accused him of having links with triads and asking for the article to be retracted. 
No further action was taken in this case. 

Mr Leung once again resorted to legal letters when he pledged to take pan-democrat 
lawmaker Kenneth Leung to court for defamation over his comments on the UGL affair. 
The chief executive also urged the legislator to resign from a Legislative Council 
committee investigating the payment. The legislator refused to step down. 

 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 19 

SECTION 4 

Government blocks new media development 

Online news has been developing for nearly two decades and has blossomed in the last 
10 years or so in Hong Kong to supplement the mainstream media. New digital-only 
media organisations have been set up to give the public a greater choice of news 
sources. They include—among others—FactWire, Initium Media, Stand News, Hong 
Kong Free Press and HK01. 

Apart from HK01, which has a print edition, all these outlets faced obstacles in 
obtaining access to government events and news feeds. The government ban on access 
is both unreasonable and unacceptable not just in the eyes of the HKJA, which has been 
campaigning against the government’s discriminatory measures, but also the 
Ombudsman, who found in favour of the association in a complaint over the issue. 
Further, all chief executive candidates, including the new leader, Carrie Lam, signed an 
HKJA charter which included a pledge to lift the government ban as soon as possible. 

Although the HKJA failed to secure an interim injunction from the High Court to force 
the government to admit digital-only media journalists who are HKJA members to the 
press area of the vote-counting centre for the 2017 chief executive election, the court 
criticised the government’s policy and granted leave for a judicial review of the ban, 
which is tentatively set for June 2018. 

The government undoubtedly lags far behind other places in handling digital media. 
Governments in many other jurisdictions, including Taiwan and mainland China, 
recognise online journalists. It is now imperative for Mrs Lam’s new administration to 
honour its promise to lift the ban as soon as possible. Otherwise, it will hurt the public’s 
right to know and Hong Kong’s reputation as a regional media hub. 

OMBUDSMAN RULES AGAINST GOVERNMENT 

In the year under review, the most significant event concerning the development of new 
media was the Ombudsman’s decision in December 2016 that the HKJA’s complaint 
about the government’s ban on digital-only journalists’ access to its press events and 
news feeds was substantiated. 

The HKJA filed the complaint to the Ombudsman in June 2016 after the government 
repeatedly denied access by online media to election-related press events. 

In its six-page judgement, Ombudsman Connie Lau pointed out that nearly three years 
had elapsed since the government made an undertaking in the Legislative Council to 
ensure its press policy would be in line with changes in the media industry. Yet the 
government had not made any progress on the issue, she noted. 

The Ombudsman was not convinced by the government argument that opening its door 
to online-only media would result in overcrowding and a security risk. 

The report noted that the Information Services Department (ISD), which handles press 
relations, had not provided data to show that there had been cases in which the number 
of journalists seeking access had exceeded a venue’s capacity. Although the department 
pointed out that representatives of a few organisations had disturbed order at certain 
events, the Ombudsman considered that the department should make decisions based 
on the track record of each media organisation. “It should not, just because of a few 
isolated incidents, turn down all requests from digital-only media across the board.” 

It also acknowledged the growing importance of online media. “The new media in 
Hong Kong and other parts of the world have shown rapid development. These new 
media are on a par with the traditional media in terms of functionality, and some have 
even outpaced the latter,” the report stated, adding that the government needs to “think 
out of the box.” 

The Ombudsman made three specific recommendations to the government: 

1) Review soonest its practice of denying all online media not affiliated to “mass media 
organisations” access for on-the-spot reporting, and adopt a more open policy to keep 
pace with the times; 



 
20 Hong Kong Journalists Association 

2) Review and relax as far as practicable the eligibility criteria for registration as 
government information distribution system users and draw up related guidelines for its 
staff and media organisations; and 

3) Pending completion of its reviews, be more flexible in dealing with requests from 
individual media organisations and allow them to carry out news reporting wherever 
possible. 

The HKJA welcomed the ruling, demanding that an accreditation system for online-
only media be introduced as soon as possible following consultation with the industry. 

In a reply to legislator Ma Fung-kwok in January 2017, Secretary for Home Affairs Lau 
Kong-wah said the ISD fully recognised the rapid development and growing popularity 
of online media in recent years and was studying the feasibility of allowing the 
admission of online media for reporting. But he gave no timetable or details about 
when and how changes could be implemented. 

HKJA WINS PARTIAL VICTORY IN HIGH COURT ACTION 

While the government paid lip service to the need for change, there were many cases in 
which online media journalists were denied access to government events. For example, 
Stand News was refused entry to the opening ceremony for a cultural exhibition at the 
Hong Kong Heritage Museum on February 28, 2017 and Hong Kong Free Press was 
denied access to a prison facility organised for the media by the Correctional Services 
Department on March 2, 2017. 

The biggest case involved refusal to grant access to the vote-counting centre for the 
chief executive election held in March 2017. This prompted the HKJA to seek a 
judicial review of the government’s policy towards online media. The association took 
up the case on behalf of 26 of its full members who were full-time employees of 10 
digital media outlets. 

In applying for the judicial review just days before the chief executive election, the 
group said an order issued by the ISD denying access for online journalists violated 
press freedom and the Basic Law. It argued that online news media staff with a valid 
HKJA membership should be allowed to enter the press area at the election venue. 

The court refused to grant an interim injunction for three reasons. First, the court would 
prefer to take such action, if justified, after a full hearing instead of interim 
proceedings. Second, it found it harder to impose a decision on the government to take 
specific administrative measures than to quash a government decision which appeared 
to be unreasonable. Third, the court was not sure whether admitting all full-time HKJA 
members would do full justice to all online media journalists, who may or may not be 
HKJA members. It also considered practical considerations such as venue capacity and 
registration credentials. 

Nevertheless, High Court judge Godfrey Lam criticised the government’s attitude. “The 
lack of real progress since 2012, and at the latest since 2014, in reviewing and, if 
appropriate, adjusting and developing the relevant arrangements in tandem with 
changing circumstances seems to me prima facie unsatisfactory (though I have not of 
course at this stage considered the full evidence the intended respondents may file in 
response). The government’s apparent stance of not making any changes on a case by 
case basis is also prima facie contrary to the Ombudsman’s recommendation that the 
ISD, pending completion of its review, should be more flexible in dealing with requests 
and give access wherever possible,” he said. 

The judge granted leave for the HKJA to pursue a judicial review with the following 
comment: “It seems to me there is a reasonably arguable case for judicial review, at any 
rate for some of the relief sought. Important issues are raised concerning access of 
persons working for online media.” 

Moreover, the judge refused to allow the government to recover legal costs from the 
HKJA even though the association had failed in its bid for interim action. The reason 
for this unusual cost decision was that the HKJA had exhausted all avenues of redress 
and the government's inaction despite the Ombudsman’s recommendations was the 
reason for the application. 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 21 

The HKJA welcomed the court’s decision to grant it leave to challenge the 
government’s blanket ban on digital-only news outlets accessing its press events and 
facilities. It called on the new government under Carrie Lam to honour her pledge to 
lift the ban. Whether real and meaningful changes are implemented remains to be seen. 

In a related development, two student editors launched a judicial review challenging the 
government ban on student journalists covering official events. They initiated the action 
after they were prevented from covering a Legislative Council by-election in February 
2016. The judge in the case, Mr Justice Thomas Au, reserved judgment. 

NEW ONLINE NEWS SERVICE LAUNCHED 

Despite the government’s unfavorable attitude and measures against digital-only media, 
new outlets continued to emerge. Citizen News was launched in January 2017 by 10 
veteran journalists including many former chief editors and former news controllers. 
Some have been involved with the HKJA. 

The company providing the service is Civic Journalists Limited, a company limited by 
guarantee with no majority or controlling shareholder. The founders of the company 
adopted this “democratic” structure to ensure the company will be run in accordance 
with public interest and professional journalistic principles and not be subject to 
infiltration or domination by any external force. This was apparently the first Hong 
Kong media organisation without a boss. 

Citizen News announced that it would rely on public subscriptions as its main source of 
revenue. It estimates that if it secures 4,000 subscribers producing annual revenue of 
roughly HK$5 million, the company will become self-sustaining. To help it along, the 
group launched a three-month crowdfunding exercise in late March to raise HK$3 
million. 

Like other independent online news outlets that do not have a single funder, Citizen 
News operates on a small scale. It has about 10 full-time staff and dozens of volunteers 
and contributors. 

INITIUM MEDIA FORCED TO DOWNSIZE 

It is not all rosy for the new breed of online outlets. Initium Media announced in April 
2017 that it would lay off a substantial number of staff after failing to find an investor 
to sustain its online news service. Initial reports citing internal sources suggested that 
staff numbers would be cut from 90 to around 20. A few days later, Initium Media 
confirmed that fewer than 50 people had been laid off, leaving more than 40 to 
maintain the service. 

However, a further cut was made months later, leaving just 30 staff to provide the 
service. 

Apart from trimming its workforce, Initium Media also changed its business model. It 
used to produce all content for online viewing free of charge and tried to use online 
traffic to generate advertising revenue. After the staff lay-off exercise, it shifted its 
strategy to rely more on public subscriptions by offering exclusive events to subscribers 
and using e-commerce to sell books and lifestyle products on its website, leveraging on 
its brand and goodwill. 

CROWDFUNDING CONTINUES TO BE MAJOR STRATEGY 

Apart from subscriptions, crowdfunding seems to be a major source of revenue for new 
media organisations. FactWire, an online news agency focusing on investigative 
journalism and delivering a number of exclusive reports, relied on crowdfunding. In the 
first round, it raised HK$4.7 million from 3,300 people, which was enough to finance 
its first year of operations. 

With the second year approaching, it announced a second crowdfunding campaign in 
September 2016, hoping to raise HK$12.77 million, which is equivalent to 5,000 
people each donating a newspaper subscription for one year. Whether such an 
ambitious target can be reached will be a litmus test for the usefulness of crowdfunding 
for new media start-ups. 



 
22 Hong Kong Journalists Association 

Stand News, a relatively more established new media company with 16 staff, also 
sought public donations to sustain its operations, which cost about HK$500,000 a 
month. Instead of using a crowdfunding platform such as Fringebackers, which was 
used by both FactWire and Citizen News, Stand News chose to ride on its own 
substantial readership base to raise funds. 

When readers accessed the website through a smartphone, a full screen in-house 
advertisement urging viewers to make a monthly donation of HK$300, HK$500 or 
HK$1,000 would appear on the screen for a few seconds. Donors would be invited to 
attend certain functions organised by Stand News and receive corporate information. 

FREE PRESS NOT AT ALL FREE 

When online media organisations appeal to the public for one-off donations or longer-
term subscriptions, they have to showcase their strengths. Usually they highlight the 
most important news story or most influential commentary from the past year to 
convince the public of their uniqueness and value. 

When one scans through these stories, it becomes apparent that online media 
organisations have produced a substantial number of high-quality commentaries and 
scoops, some of which have been picked up by traditional media. However, it is also 
apparent that most online media organisations are still struggling to find a sustainable 
business model to ensure their survival. 

The fact that multiple online media organisations have chosen to appeal to the public 
for funding support in the year under review sends an important message to all who are 
concerned with the future of press freedom. The message, put simply, is that free press 
is not free. 

Quality news, both reports and analysis, cannot be produced without cost. Someone has 
to pay for the product. In the past, the news media was mainly subsidised by income 
from advertisements. It is no longer viable for digital-only media in Hong Kong to rely 
on advertisements because the market is small and most of the online advertising 
revenue goes into the pockets of giants like Facebook and Google. 

Some online media in the Western world can still rely on advertisements as the main 
source of revenue if they have a very large audience or effective audience analytics. 
Start-ups with a very high growth rate in the number of viewers may attract investment 
from venture capitalists. Others can reply only on subscriptions or appeals to the public. 

Even The New York Times and The Washington Post are shifting towards a paid 
subscription model for their online news services. Hong Kong readers are gradually 
learning this hard reality—that they cannot take it for granted that they will receive 
reliable news content without paying. Like buying a newspaper or subscribing to a 
cable TV service, they may in the near future have to pay for high-quality online news 
from trusted sources.  

 

 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 23 

SECTION 5 

Winter time of media persists 

The media environment has not improved in the year under review. In some respects it 
may in fact have deteriorated. 

There have been at least two cases of media organisations facing harassment and two 
instances of journalists facing physical attacks—one case in Hong Kong and another in 
mainland China. Even though these figures are down on recent years, the nature of the 
cases is worrying. The harassment appears to have been well planned instead of being 
reactive in nature. This is the case with threats directed at the FactWire news agency 
and Sing Pao Daily News. 

The Press Freedom Index commissioned by the HKJA and released in April 2017 
showed little change in the perception of threats against journalists. When asked about 
the personal threat level against the press, with 0 being least common and 10 most 
common, journalists rated the severity at 4.7, which is 0.2 points lower than that in the 
previous year, while the public’s perception remained unchanged at 4.6. The situation is 
slightly better than in 2013, when the scores for journalists and the public stood at 5.2 
and 5 respectively. 

Any attack on journalists is a threat to press freedom. This is compounded by the fact 
that very few perpetrators are brought to justice. The inability of the authorities to hold 
attackers to account can be taken as another kind of assault on media freedoms. 

To add salt to the wound, economic adversity led to electronic media organisations 
dropping services and the closure of digital radio operations, prompting the government 
to bring a halt to Radio Television Hong Kong’s digital services. This further chills the 
media landscape as well as employment opportunities for local media workers. 

MEDIA ORGANISATIONS FACE INTIMIDATION 

Threats against FactWire, an online news agency focusing on investigative reporting, 
were particularly troubling. On July 21, 2016, the news agency received a note warning 
about “trouble” over an exclusive report. The anonymous warning was linked to an 
investigative report published on July 5 which exposed the recall of faulty mainland 
Chinese-made train carriages from Singapore.  

The case had a definite impact on the manufacturer, which is a listed company in Hong 
Kong. It was also linked to Hong Kong’s rail operator, which was buying carriages 
from the same company.   

Danger to the news agency became real when a man was seen loitering outside its 
office, counting the number of closed-circuit television cameras it had installed five 
days after the first threat was received. A suspicious mark was also found outside the 
office.  

The crowdfunded agency said its operation was harmed by the intimidation. Its 
management therefore decided to strengthen security measures. However, the public 
did not become aware of the harassment until August 17 when FactWire announced 
another round of crowdfunding. It said the reason was that the additional security 
measures were straining its limited financial resources. 

The HKJA called for a halt to the intimidation against FactWire and for the police to 
investigate the case thoroughly. The police did not report any progress in the case.  

The Chinese-language newspaper Sing Pao Daily News was another outlet that faced 
harassment after it published a series of reports attacking Chief Executive Leung Chun-
ying and Beijing’s top decision maker on Hong Kong policy, Zhang Dejiang. Mainland 
Chinese media also accused the newspaper’s owner, Gu Zhuoheng, of involvement in 
illegal financial activities with a Shenzhen-based finance platform. 

Between February 19 and 26, 2017, the newspaper sought police assistance four times. 
On February 19, the newspaper’s editorial staff spotted suspicious people following 
managers including chief editor Lau Mei-yee. They were seen loitering near the 
newspaper office in Kwun Tong and their homes. A picture of one staff member was 
posted near the employee’s home.  



 
24 Hong Kong Journalists Association 

The newspaper said that on February 24 it received a large number of nuisance phone 
calls and emails containing computer viruses directed at certain employees. On 
February 26, the home of a senior staff member was splashed with red paint.  

The HKJA and the News Executives’ Association (NEA) expressed concern over the 
personal safety of news workers and called for a proper police investigation. Past 
HKJA chairperson Sham Yee-lan described the intimidation as “white terror” which 
had to be stopped. NEA head May Chan said the obstruction of true and fair reporting 
should not be tolerated and it was the duty of society to uphold press freedom and the 
rule of law in Hong Kong. 

REPORTERS BEATEN IN WUKAN AND HONG KONG 

There were two documented cases of attacks on journalists in the period under review. 
This is down on the figure of at least seven for the period from July 2015 to June 2016 
and more than 30 in the previous 12-month period, when journalists faced attacks 
during the pro-democracy Occupy protests. 

In mid-September 2016, the Guangdong village of Wukan came under the spotlight as 
protests erupted over the detention of village leader Lin Zuluan, who had led a massive 
rally in 2011 and became the village head one year later.  

On September 14, five Hong Kong journalists, including reporters from the South 
China Morning Post, Ming Pao Daily News and HK01, were beaten by dozens of 
unidentified men when they were conducting interviews with villagers. Even though 
the journalists revealed their identity and did not put up a struggle, they were slapped, 
punched and pushed to the ground and taken to a police station in a nearby town.  

Guangdong police later claimed the attackers were from a “village security team” and 
that they had acted in a “civilised” manner—a claim denied by the journalists. All five 
reporters were eventually sent back to Hong Kong and others were forced to leave the 
village without completing their reporting assignments. 

Four media organisations including the HKJA and two of the news outlets issued 
statements condemning the authorities’ obstruction of Hong Kong journalists. The four 
organisations called on the Hong Kong government to follow up on the incident, 
safeguard the personal safety of Hong Kong journalists and take effective measures to 
protect journalists’ reporting rights. Nothing further was heard from the government.  

There was also at least one physical attack on a reporter in Hong Kong. One month 
after the Wukan incident, a group of pro-Beijing protesters attacked a reporter for the 
online Hong Kong Free Press while he was covering a demonstration outside the 
Legislative Council.  

Even though the reporter, Stanley Leung, was wearing his press pass, some 20 to 30 
protesters in the rally against Hong Kong independence grabbed his arms and took his 
camera away to delete the photos. The protesters, some speaking with Putonghua 
accents, returned the camera to Mr Leung as a police officer pulled him away from the 
crowd. But the reporter found the memory card had been taken. Mr Leung sustained 
minor injuries in the assault.  

Hong Kong Free Press condemned the assault and called on the police to deal with the 
case properly. 

Sadly, these incidents had a common and disturbing theme—that none of the 
perpetrators were apprehended. The response of police, either in Hong Kong or in 
mainland China, was tepid at best and apathetic at worst.  

The repercussions of these attacks are far-reaching. What is at risk is not just 
journalists’ personal safety but the well-being of the community at large. It is vital for 
the government and society at large to allow an environment in which journalists can 
objectively and independently carry out their duties without facing intimidation or 
threats. 

SHRINKING MEDIA SPACE 

While news organisations and journalists faced physical attacks and intimidation, the 
media was hit by closures and the death of digital radio broadcasting. 



 

Two systems under siege: Beijing turns the screws on Hong Kong media 25 

The biggest change, recorded in the HKJA’s 2016 Annual Report, was the closure after 
59 years of free-to-air broadcaster Asia Television (ATV) in April 2016.  

There was more bad news to come. In January 2017, a subsidiary of dominant 
broadcaster Television Broadcasts (TVB), TVB Network Vision (TVBNV), notified the 
government and the Communications Authority of its decision to surrender its domestic 
pay TV licence. The service was first launched in 2004 but continued to bleed money 
despite numerous efforts to promote the service. 

TVB attributed the decision to halt the service to rampant online piracy, the 
proliferation of internet-based “over-the-top” services and a downturn in Hong Kong’s 
economy. It accused the government of doing little to address market issues, 
particularly online piracy and regulatory provisions which it said did not keep up with 
the times. 

A bigger blow could have been the demise of another pay TV provider, i-Cable. In 
March 2017, i-Cable’s parent company, Wharf (Holdings), announced that it would no 
longer inject fresh money into the operation after May, threatening the future of its 
2,200 staff. The broadcaster, which started operations in 1993, has posted losses for the 
past nine years, including HK313 million in 2016. 

Wharf (Holdings) had been trying to find a buyer for i-Cable for several years. In April 
2017, i-Cable announced that a consortium called Forever Top would make an equity 
injection of HK$709 million into the company. One of those involved is property 
tycoon David Chiu, who is the son of ATV founder Deacon Chiu. Forever Top had 
previously sought a free-to-air TV licence. 

Others in the consortium are New World Development chairman Henry Cheng, who 
holds the largest stake, conglomerate Chow Tai Fook Enterprises, Guangzhou R&F 
Properties chairman Li Sze-lim and Hony Capital president Zhao Huan. The latter two 
firms are mainland Chinese enterprises. 

Forever Top is expected to hold 54.2 percent of i-Cable’s issued share capital upon 
completion of the deal in September 2017. Chiu said: “Forever Top will use i-Cable as 
the platform to drive its media business.” It is expected to place greater emphasis on 
financial news. 

In May 2017, minority shareholders voted to approve the rescue plan, which allowed i-
Cable to continue broadcasting after its renewed licence came into effect on June 1. 
Despite the fact that i-Cable could successfully find a white knight to save the 
company, media analysts say it still needs to rebrand itself and become more 
competitive through an internet platform. 

At the same time, i-Cable launched a free-to-air service called Fantastic TV, although 
some consumers complained that they could not receive the service. The station uses a 
fixed network operated by i-Cable to transmit its service. The broadcaster claims it 
covers more than two million households. 

However, some analysts commented that Fantastic TV looked like the defunct ATV in 
its programming format, which raises questions about whether it can attract viewers. 

DEATH OF DIGITAL BROADCASTING 

Like digital television, digital audio broadcasting was another upcoming technology 
with the capacity to facilitate a convergence of media services, improve sound quality 
and increase the number of available radio channels. However, the private service 
providers all surrendered their licences. The remaining provider, public broadcaster 
Radio Television Hong Kong, will stop its service later this year.  

In 2011, the government granted 12-year licences to Digital Broadcasting Corporation 
(DBC), Phoenix U Radio and Metro Broadcast. Phoenix U was the first to terminate its 
service in February 2015. DBC decided to shut down in August 2016. Two months 
later, Metro Broadcast also announced that it was dropping its digital channels.   

Given that there was no longer any private sector involvement in digital radio 
broadcasting, the Executive Council decided in March 2017 to put a stop to the 
technology. The government found it would not be realistic to rely on RTHK to nurture 
it. The public broadcaster’s digital services will therefore come to an end in late 2017. 



 
26 Hong Kong Journalists Association 

The failure to properly implement digital audio broadcasting was largely due to the 
indecisive broadcasting policy initiated by the government. Unlike in some other 
countries, the government refused to make it mandatory for all analogue radio channels 
to migrate to a digital platform within a certain time frame. Instead, it allowed two 
different transmission systems to compete with each other without giving any policy 
support to the new technology. In the end, the relatively high cost of digital receivers 
dampened the incentive of people to change their listening habits, despite operators 
investing millions in the technology.  

Generally speaking, the mass media environment has become increasingly challenging 
in the digital age. The traditional advertising-based business model is facing a crisis 
because of the availability of free internet content. 

The government announced in June 2017 that it would review the regulatory 
environment for the broadcasting and telecommunications industries in the 2017-18 
financial year. It said this would include cross-media ownership restrictions in the 
Broadcasting Ordinance. The government said the review was aimed at streamlining 
regulation to meet modern-day needs. 

COURT RULING DEALS BLOW TO PRESS FREEDOM 

The media environment suffered another blow in July 2016 when the High Court 
granted a permanent injunction to the University of Hong Kong to ban the disclosure of 
the content of council meetings held between June and October 2015 to discuss 
whether to appoint liberal scholar Johannes Chan to a senior managerial post. 

The ruling by Mr Justice Godfrey Lam set a precedent for a public institution to use 
legal tactics to ban media reporting. The judge noted: “A right of confidence is 
inherently a fetter on free speech. Given … the nature and quality of the information 
involved, I consider that a final injunction is proportionate and necessary in this case 
for the protection of the university’s right to confidentiality.”  

But the court order does not cover content that is already in the public domain, 
including audio clips of council deliberations broadcast by Commercial Radio and 
information revealed by former University of Hong Kong student union leader Billy 
Fung. 

The court earlier granted permission for the HKJA to join the litigation to defend both 
the right of the public to access information and press freedom. The lawyer 
representing the HKJA, Erik Shum, argued that any restriction on press freedom could 
be imposed only if there was an absolute necessity and the restriction had to be 
proportional to the purpose sought to be achieved. 

In a statement, the HKJA expressed disappointment about the ruling. It maintained that 
it remained the duty of every journalist and media institution to publish confidential 
information in the public interest to expose injustice and corruption and expressed 
concern that other statutory bodies would follow the precedent, thereby further 
weakening the public’s right to know.  

The university had originally sought an all-encompassing injunction to bar the media 
and anyone else from revealing details of meetings of its governing council past, 
present and future. It later agreed to limit the scope of the injunction. 

The controversy arose after the university council rejected the appointment of Mr Chan 
as a pro-vice-chancellor in September 2015 in the wake of a series of attacks by pro-
Beijing newspaper Wen Wei Po against the scholar. 

 



HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists in 
Hong Kong. 

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of press 
freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights, pay issues, 
health and safety, and training. 

Executive Committee (2017-18) 
Chris Yeung, chairperson; Sham Yee-lan, vice-chairperson; Chan Kin-kai, Gary Chau, Cheng King-
hung, Cathy Chu, Ben Kwok, Lam Yin-pong, Ng Ka-yee, Hilda Poon, Eva Tsang, Shirley Yam 

 
 
 
 
 

Hong Kong Journalists Association 
Flat A, 15/Fl 
Henfa Commercial Building 
348-350 Lockhart Road 
Wanchai 
Hong Kong 
tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hkja.org.hk 
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk 

 
 


