
 
 

 

 

 

 

 

 

PRESS FREEDOM UNDER SIEGE 
Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014 ANNUAL REPORT 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

REPORT OF THE 
HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

 
JULY 2014 

 
 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 1 

Contents 

 

Introduction and recommendations ................................................................... 2 
 
Section 1 

 BRUTAL ATTACKS ENDANGER MEDIA FREEDOM ........................................................ 4 

 Former chief editor stabbed in broad daylight ........................................................................... 4 

 Police commissioner steps into controversy .............................................................................. 4 

 Media bosses assaulted on busy street ....................................................................................... 5 

 Former policeman walks free after hitting reporter ................................................................... 5 

 Journalists face harassment outside Hong Kong ....................................................................... 6 

 Hong Kong Journalists arrested on mainland ............................................................................ 7 
 
Section 2 

 CRITICAL VOICES REMOVED ............................................................................................. 8 

 Ming Pao chief editor suddenly removed .................................................................................. 8 

 Outspoken commercial radio host sacked ................................................................................. 9 

 Controversial figure takes over at business journal ................................................................... 9 

 6,000 voices condemn press muzzling .................................................................................... 10 
 
Section 3 

 INVISIBLE HAND SQUEEZES MEDIA INDEPENDENCE ................................................ 12 

 Trend started before 1997 handover ........................................................................................ 12 

 International corporations feel the heat ................................................................................... 13 

 Boycott squeezes newspaper advertising rates ........................................................................ 13 

 Free newspaper also hit by advertising ban ............................................................................. 14 

 A smaller space for dissent ...................................................................................................... 14 
 
Section 4 

 LICENCES BECOME TOOL TO GAG MEDIA .................................................................... 16 

 Television newcomer barred .................................................................................................... 16 

 Ricky Wong pitches for a mobile service ................................................................................ 17 

 ATV fined over management intervention .............................................................................. 18 

 Renewal of media licences sparks concern .............................................................................. 18 

 Storm over commercial radio licence renewal ......................................................................... 19 

 TVB bans Next Media journalists ........................................................................................... 20 
 
Section 5 

 NEW MEDIA BECOMES ALTERNATIVE NEWS SOURCE ............................................. 21 

 The blossoming of online publications .................................................................................... 21 

 Online news has its limitations ................................................................................................ 21 

 Online media relies on traditional news .................................................................................. 22 

 Give the new media a fair chance ............................................................................................ 23 

 Hackers erode new media freedom .......................................................................................... 23 
 
Section 6 

 SECRETIVE GOVERNMENT REFUSES TO OPEN UP ...................................................... 25 

 Over 90 countries have legislation but not Hong Kong ........................................................... 25 

 Administrative code has too many flaws ................................................................................. 26 

 Access system also requires archive law ................................................................................. 27 

 Government remains secretive over information ..................................................................... 27 

 Former chief secretary hits out at closed-door briefing ........................................................... 28 

 Government abandons plans for stalking law .......................................................................... 29 

 Academic freedom under threat … yet again .......................................................................... 29 
 

  ..................................................................................................................................  
  
 Contributors: Cliff Bale, Mak Yin-ting, Damon Pang, Pat Tam, Fung Wai-kong, Stanley Leung,  

 Jackie Sam, Michelle Fong 

 

© Hong Kong Journalists Association 



 
2 Hong Kong Journalists Association 

Introduction and recommendations 

The year under review has been the darkest for press freedom for several decades, with the 

media coming under relentless assault from several directions. There have been attacks on 

journalists, sackings and personnel changes affecting critical personalities and the withdrawal of 

advertising, which places pressure on the editorial integrity of publications.  

The most prominent case was the brutal attack against former Ming Pao Daily News chief editor 

Kevin Lau in February 2014. Advertising boycotts have affected Next Media Group publications 

and the free newspaper, am730. There has also been serious concern over the state of the 

electronic media, following the Hong Kong government’s decision not to award a free-to-air TV 

licence to one of the most innovative applicants, Hong Kong Television Network. 

This came as various surveys pointed to a deterioration in Hong Kong’s press freedom. Most 

prominently, a new press freedom index initiated by the Hong Kong Journalists Association 

(HKJA) rated press freedom at 42 out of 100 among journalists, and slightly better at 49.4 

among the public. The survey was carried out prior to the attack on Mr Lau and the personnel 

changes, which included the sacking of Commercial Radio talk-show host Li Wei-ling and the 

removal of Mr Lau from his chief editor position. 

Self-censorship continues to be a major concern. Journalists rated self-censorship at 6.9 on a 

scale of zero to 10, where 10 indicates that the practice is “very common”. The public rated it at 

5.4. Journalists rated pressure from owners or management at 6.5, indicating the practice is 

common, compared with a rating of 6.2 among the public. 

So overall, the perception of insiders—the journalists themselves—is worse than the public. The 

HKJA’s chairperson, Sham Yee-lan, called the findings worrying: “The indexes reflect the fact 

that Hong Kong’s press freedom is at a low level.” The HKJA will carry out the survey on an 

annual basis, to track whether press freedom is improving or deteriorating. 

The results were released one day after the University of Hong Kong published its six-monthly 

survey findings on press freedom. It found that the net satisfaction rate with media freedom 

among the public had dipped to its lowest level since the 1997 handover. It reported that the net 

satisfaction rate was 15 percentage points—10 percentage points lower than in the previous poll. 

These results took into account perceptions arising from the attack on Mr Lau and staff sackings 

and changes. 

International groups also reported a decline in Hong Kong’s press freedom. Paris-based 

Reporters Without Borders ranked Hong Kong 61st worldwide, compared with 58th in 2013 and 

18th in 2002. The group noted that “China’s growing economic weight is allowing it to extend 

its influence over the media in Hong Kong, Macau and Taiwan … Media independence is now 

in jeopardy in these three territories.” 

The government appears to be unconcerned about these findings, which is worrying given their 

importance for the free flow of information, which is considered to be one of Hong Kong’s four 

pillar values—and whose erosion may pose grave threats to the business environment in the 

territory and therefore the general economy.  

Indeed, while government officials expressed concern over the attack on Kevin Lau, there are 

serious worries over whether the police will ever find—let alone convict—the mastermind 

behind the attack, which is widely thought to be linked to Mr Lau’s journalistic work. Several 

arrests have been made, but these people are thought to be low-level operatives, not those who 

ordered the attack. 

Controversy over free-to-air TV licences also emerged in the year under review. Large-scale 

protests were staged outside the government headquarters after the administration ruled that 

Hong Kong Television Network would not be granted a licence. Anger over the decision fed into 

wider concern over deteriorating standards in the TV industry and whether the sector needed to 

be shaken up to allow more innovative operators to offer fresh programming. This controversy 

also came as debate heated up over licence renewal for Television Broadcasts (TVB) and Asia 

Television (ATV)—the existing free-to-air operators. 

Apart from a government announcement to shelve controversial plans for a law on stalking, 

there has been little movement on the law reform front. On freedom of information legislation, 

the Ombudsman has recommended that such a law should be enacted given the failings of the 

government’s administrative code on access to information. Law Reform Commission sub-



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 3 

committees are also studying the issue and the related question of whether to introduce an 

archives law. But commission work often takes years, and the government is under no obligation 

to act on its recommendations. 

There has at the same time been concern over the attitude of Chinese officials towards the Hong 

Kong media. Vice-President Li Yuanchao told a delegation of Hong Kong media representatives 

that the Hong Kong media should report on the mainland’s economic development in an 

“objective, fair, balanced and rational” manner. The hint that media reports are biased against 

the Chinese government may itself become a source of pressure. 

This pressure intensified when Beijing issued a white paper on the “one country two systems” 

principle adopted by China for governance in Hong Kong. The document stated that Beijing 

holds “comprehensive jurisdiction” over Hong Kong, which has no residual powers. The paper 

was issued amid intense debate over political reform for the 2017 chief executive election. 

The Director of China’s Hong Kong and Macau Affairs Office, Wang Guangya, also reportedly 

called on the media delegates to increase their coverage of opposition to the pan-democrat 

Occupy Central movement—a plan to occupy parts of the Central business district if the Hong 

Kong government fails to come up with a genuinely democratic proposal for electing the chief 

executive by universal suffrage in 2017. 

In last year’s annual report, the HKJA stated that journalists were right to be worried about the 

state of media freedoms under Chief Executive Leung Chun-ying’s administration. These fears 

have been reinforced in the year under review amid serious attacks on press freedom in the form 

of violent attacks, personnel changes and questionable government decisions about the TV 

industry. The HKJA therefore calls on Mr Leung and the government to fully respect the 

independence of the media and to implement the following measures to strengthen the protection 

of freedom of expression in Hong Kong: 

1) Take all possible measures to prevent violence against journalists and pursue perpetrators, 

including the masterminds, with the full weight of the law. All too often these cases—especially 

attacks of an intimidatory nature—remain unsolved. It is time, given the horrific attack on Kevin 

Lau, for the government and law enforcement agencies to take all such incidents seriously and to 

get to the bottom of what are without doubt attempts to undermine freedom of expression and 

press freedom. 

2) Rethink its decision on denying a free-to-air TV licence to Hong Kong Television Network. 

The government had previously pledged to open up the market without a limit on the number of 

licensees. It should revisit its decision to award only two licences, in particular in light of the 

second bid by the newcomer to run a free-to-air service. Media diversity is of the utmost 

importance for the industry. The government must respect this principle to comply fully with its 

obligations under the International Covenant on Civil and Political Rights. 

3) Make a ruling on TV and radio licence renewal which encourages media diversity in the 

industry. In particular, it should encourage the participation of radio and television broadcasters 

that are innovative and supportive of freedom of expression. It should not base its decisions in 

any way on how well licensees are propagating government thinking on matters of public 

concern. 

4) Enact as a matter of urgency freedom of information and archives laws to ensure that Hong 

Kong residents, including journalists, have proper access to government information and 

documents. The legislation should be based on the principles of maximum disclosure, limited 

and narrowly drawn exemptions and an effective and independent appeal mechanism. Given the 

urgency of the matter, the government should take the initiative to enact such laws without going 

through a potentially lengthy Law Reform Commission procedure. 

5) Review its policy on law reform to ensure that freedom of expression concerns are taken 

into full account in determining the content of new laws or amendments to existing ordinances. 

Further, media owners and top executives should respect the right of journalists to carry out their 

duties without pressure, including threats that they may be removed from their jobs. This is of 

utmost importance for protecting freedom of expression, a right that has been undermined 

through a number of high-profile media sackings and reshuffles in the year under review. 

Media owners and executives should also be encouraged to expose advertising boycotts 

launched by companies or corporations. This should strengthen the resolve of companies to 

resist pressure to launch such advertising boycotts, which are inimical to media freedoms and 

over time undermine these fundamental rights. 



 
4 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 1 

Brutal attacks endanger media freedom 

Physical attacks on journalists can be regarded as direct attacks on press freedom; the 

Philippines is a notable case in point. Luckily, Hong Kong has been off the radar for such 

incidents for more than 15 years. However, that changed in the period under review from July 

2012 to June 2013, when there was a sharp escalation of physical attacks, some targeting the 

bosses of critical media organisations. 

The trend has continued in the past year. There were altogether six attacks involving Hong Kong 

journalists in the territory, compared with 11 in the previous year. However, that does not reflect 

the brutality of one attack—against the former chief editor of Ming Pao Daily News, Kevin Lau. 

The attacks prompted considerable concern both in Hong Kong and overseas. In particular, 55 

international human rights and media organisations co-signed an appeal letter to Chief Executive 

Leung Chun-ying urging him to honour his pledge immediately to safeguard press freedom and 

enact legislation on access to information. The letter sent on March 13, 2014 listed press 

freedom violations that had occurred in Hong Kong, including the vicious attack on Mr Lau in 

the previous month.  

The signatories in the campaign initiated by the HKJA represent a vast array of international 

organisations. The International Federation of Journalists’ Asia-Pacific deputy director, Jane 

Worthington, said: “(It) shows the groundswell of concern around the world about diminishing 

press freedoms in Hong Kong.” 

FORMER CHIEF EDITOR STABBED IN BROAD DAYLIGHT 

The Hong Kong community and media industry were shocked by the brutal chopper attack on 

the former chief editor of Ming Pao, Kevin Lau, on 26 February, 2014. Mr Lau suffered six chop 

wounds to his back and legs as he got out of his car near a restaurant in Sai Wan Ho on Hong 

Kong Island. He is still recovering from his injuries. 

It was widely believed that the attack was related to Mr Lau’s journalistic work. Mr Lau and his 

employer certainly think this is the case. Nine media organisations including the HKJA 

condemned the attack. In the joint statement, they said it “is not only targeting at the media 

sector, but also challenging the rule of law and security of Hong Kong”. They expressed concern 

that “the incident will pose a threat to the freedom of press and speech in Hong Kong”. 

Chief Executive Leung, without saying whether he thought press freedom was involved in the 

incident, condemned the "savage" attack and said he felt “indignant” about it. He vowed to seek 

out those responsible and stated that Hong Kong was “absolutely intolerant about violence of 

this kind”.  

Five days later, the HKJA, with four other local news groups representing different political 

backgrounds and spanning the entire spectrum of the industry, organised a march under the 

theme “protest against violence” to condemn the attack. More than 13,000 people took part—a 

record for a march with a journalistic theme. Five-hundred people, mostly journalists, also 

joined the HKJA’s “standing in silence” action before the march. 

The police felt the heat and moved quickly to make arrests—much faster than in similar past 

cases. On March 9, Hong Kong police were informed by their counterparts in mainland China 

that two Hong Kong suspects had been caught in Dongguan, a city to the north of the territory. 

The two assailants were handed over to the Hong Kong police for prosecution action.  

POLICE COMMISSIONER STEPS INTO CONTROVERSY 

Controversy soon emerged over the motives for the Kevin Lau attack. Upon announcing the 

arrest of the two alleged assailants, the Commissioner of Police, Andy Tsang, said there was no 

direct evidence to tie the attack with Mr Lau's journalistic work—a view opposed by Mr Lau 

himself. The police reiterated the contentious view in an official statement, prompting concern 

that the police were showing bias and passing judgement on the case ahead of trial. 

The dispute subsided when Secretary for Security Lai Tung-kwok made a statement to a 

Legislative Council panel meeting on March 18, saying that the police did not rule out any 

motives for the attack, including Mr Lau’s journalistic work. He emphasised that police officers 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 5 

would investigate the case thoroughly and comprehensively. Legislators welcomed the remarks 

and noted that it was a snub for Mr Tsang. 

Another nine suspects, some with triad backgrounds, were arrested in Hong Kong. The two men 

brought back from Dongguan were charged with unlawfully and maliciously wounding Mr Lau 

with intent to cause grievous bodily harm, a charge which carries a maximum penalty of life in 

prison. 

The two defendants rejected the charges and sources said witnesses were unable to identify the 

suspected assailants at an identity parade. Mr Lau himself did not see the suspects as he was 

attacked from behind. The trial is yet to take place. 

Despite enjoying reasonably high detection rates for crime in general, Hong Kong has a 

shameful record in solving premeditated attacks on outspoken media figures. To name a few, the 

chief editor of Fresh Weekly had his fingers chopped in his office in 1985; the publisher of City 

Weekly, who wrote under the pen name “The Young Lord Mo Yung”, suffered serious chop 

wounds to his back in an attack in front of a five-star hotel in 1994; Surprise Weekly publisher 

Leung Tin-wai had his forearm severed in 1996 just one day before his magazine was due to hit 

the streets; and popular radio host Albert Cheng suffered deep slashes to his arms, back and 

right leg in an attack outside the radio station in 1998. There were also threats to send explosives 

to Ming Pao, actual criminal damage to media sales offices and the burning of 26,000 copies of 

Apple Daily in June 2013. 

None of these cases was ever solved. This brings into question whether at the end of the day the 

suspects in the Kevin Lau case will ever be convicted—and in particular whether the mastermind 

behind the attack will ever face trial. 

MEDIA BOSSES ASSAULTED ON BUSY STREET 

Less than a month after the attack on Kevin Lau, more violence struck the media industry. On 

March 19, four men armed with metal pipes attacked Hong Kong Morning News Media Group 

director and vice-president Lei Iun-han and senior executive Lam Kin-ming in a busy street in 

East Tsim Sha Tsui. They were not seriously injured. The group was planning to publish a 

newspaper later this year, but the plan came to a halt in May when contact was lost with the 

investor. 

Ten suspects were later arrested in connection with the case, one of whom was charged with 

wounding and inflicting grievous bodily harm with intent. Secretary for Security Lai Tung-kwok 

refused to say whether the attack was related to press freedom. He said only that it was one case 

too many. 

According to Hong Kong’s largest circulation newspaper, Oriental Daily News, the attack had 

nothing to do with press freedom. There were reports that a personal dispute was involved. 

However, one of the victims, Lei Iun-han, denied the claim. She said she had no idea of the 

motive and was leaving investigations to the police. 

The HKJA condemned the attack. Its vice-chairperson, Shirley Yam, called it a threat to press 

freedom. 

There was also an attack targeting the owner of the free newspaper am730, Shih Wing-ching. In 

July 2013, two attackers ambushed Shih and smashed the windows of his car while he was 

driving in Tai Kok Tsui. However, Mr Shih avoided injury because he drove away. He said the 

attack might be related to his outspoken style. No arrests were made in this case. 

This was the third attack in two months on media bosses of news outlets with a reputation for 

critical views. In June 2013, two baton-wielding men attacked the publisher of iSunAffairs, Chen 

Ping, near his office. Chen claimed the attack was related to the magazine. Then later in the 

same month, a stolen car rammed the gate of the home of Next Media chairman Jimmy Lai. A 

machete and an axe were left at the scene. No arrest was made in either case. 

FORMER POLICEMAN WALKS FREE AFTER HITTING REPORTER 

There were also several cases in which reporters or photographers were attacked while 

performing their duties. In August 2013, two photographers from Next Magazine and Ming Pao 

were attacked while reporting on a rally in Mong Kok against a teacher, Alpais Lam, who had 

previously sworn at the police over their handling of a protest by the Falun Gong spiritual group. 



 
6 Hong Kong Journalists Association 

A demonstrator—retired policeman Yeung Chi-wai—allegedly hit and pushed Next Magazine 

photographer Lo Kwok-fai to the ground, even though he had revealed his identity as a media 

worker. He was hit again later. Meanwhile, Ming Pao’s Tang Chung-wang was obstructed while 

he was trying to take photographs of the incident and was pushed by someone’s elbow. Mr Lo 

filed a report to the police and Mr Yeung was charged with three counts of common assault.  

However to the surprise of many, Kwun Tong court acquitted the defendant in January 2014, 

even though there was strong evidence of bodily contact between the victim and the defendant. 

Mr Yeung argued that he had pushed Mr Lo’s camera because he did not want to be hit by it and 

Mr Lo fell to the ground. Principal magistrate Ernest Lin allowed the defendant to walk free 

because he could not rule out the possibility that Mr Yeung was trying to prevent Mr Lo from 

falling and the prosecution could not prove the defendant’s intention to impose violence. 

The HKJA and two other media organisations expressed deep regret about the judgement and 

called for an appeal. They expressed concern that the judgement would set a precedent for 

further attacks on journalists. The Justice Department promised to study the files and decide 

whether any follow-up action was needed. There has been no development since then. 

The media organisations were correct to be concerned. In October 2013, a South China Morning 

Post photographer, May Tse, was pushed and kicked by a man when she was taking pictures of 

him and his girlfriend leaving a court building in Kowloon City. Ms Tse was among dozens of 

journalists filming the couple when the man tried to break through the surrounding reporters, 

pushing Ms Tse to the ground and breaking her camera in the process. The man was arrested in 

connection with the case, but no charges were laid despite clear video footage showing the 

attack.  

The HKJA expressed regret about the decision not to press charges and demanded an 

explanation from the police, but none was given. Such inaction over violence, the HKJA 

believes, is a threat to press freedom and the rule of law as violent acts targeting journalists 

seemingly become commonplace. 

Another blow to press freedom took place half a year later. An Apple Daily journalist and 

photographer were attacked in May 2014 when they were investigating a suspected case of vote 

rigging in North Point. The two knocked on the door of a group called the Hong Kong Fuqing 

Association asking for an interview. Two men from the association came out and asked for the 

reporters' accreditation. The female reporter tried to film the process with her mobile phone but 

was pushed towards a wall and suffered scratch wounds to her arm. The men also blocked the 

photographer's camera and damaged its microphone. They then snatched the reporters' 

accreditation and camera, only returning the property after a report was filed with the police. 

The two suspects were arrested for common assault and criminal damage. The HKJA strongly 

condemned the violent action, saying even if the men did not want to respond to interview 

requests, they should not resort to violence. 

JOURNALISTS FACE HARASSMENT OUTSIDE HONG KONG 

Apart from the six assault cases in Hong Kong, several instances of harassment took place in 

mainland China and overseas. In October 2013, five journalists and a cameraman from Hong 

Kong—from TVB, Cable TV, RTHK and Commercial Radio—were detained for about 15 

minutes when they were trying to report on a car crash in Tiananmen Square in Beijing that 

killed five people. The Chinese authorities said it was a terrorist attack linked to unrest in 

Xinjiang. The journalists were stopped by mainland police when they tried to reach the scene 

and were later released after officers photographed them and their accreditation documents. 

There was also a serious incident in October 2013 during an Asia-Pacific Economic Cooperation 

(APEC) summit in Bali, Indonesia. Nine journalists—reporters and cameramen from now TV, 

Commercial Radio and RTHK—were harassed and had their accreditation seized after they 

doorstepped Philippine President Benigno Aquino on the sidelines of the summit. The reporters, 

who were standing in a designated press area, yelled several questions to Mr Aquino from a 

distance of about six feet, including whether he would apologise to Hong Kong people over the 

Manila bus hostage crisis in 2010 that left eight Hong Kong people dead, and whether he had 

met Hong Kong’s Chief Executive, Leung Chun-ying. 

The journalists did not follow Mr Aquino as he left without answering questions. However, 

officials from the local organiser seized their accreditation, even though they were carrying out 

legitimate journalistic duties. Three journalists were put on a surveillance list and the now TV 

journalists were barred from reporting on the rest of the summit, prevented from returning to 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 7 

their hotel and kept at a police station for an hour before they were allowed into the hotel to 

collect their belongings and move to another hotel.  

The Indonesian authorities argued that the journalists’ tone of questioning was tantamount to a 

“security threat”, while Philippine authorities said the “loud” questions constituted a form of 

aggression. 

HKJA chairperson Sham Yee-lan said it was ridiculous and malicious to equate asking questions 

to protest or a security threat. The HKJA and the News Executives’ Association called for 

accreditation to be given back to the journalists. 

A day after the incident took place, Chief Executive Leung said he was “sorry” that he was 

unable to get back the accreditation for the journalists, over which the HKJA expressed extreme 

disappointment. The HKJA was dissatisfied that Mr Leung had failed to safeguard the rights of 

Hong Kong journalists. 

The HKJA wrote an open letter to APEC condemning the harassment of Hong Kong journalists. 

The letter was also signed by more than 20 human rights organisations. The HKJA also staged 

protests outside the Indonesian and Philippine consulates in Hong Kong. 

HONG KONG JOURNALISTS ARRESTED ON MAINLAND 

In June 2014, it was confirmed that two Hong Kong journalists had been detained in Shenzhen, 

which lies just to the north of Hong Kong. A lawyer for the pair said they were detained for 

“operating illegal publications”. The two are veteran journalist Wang Jianmin, who publishes the 

Hong Kong magazines Xinwei Monthly and Mask, and his colleague Guo Zhongxiao. Wang 

holds US and Hong Kong passports, while Guo, who was born on the mainland, is a Hong Kong 

permanent resident. 

Their magazines, which are popular with Chinese visitors to Hong Kong, focus on corruption 

and power struggles within the Chinese leadership. The former chief editor of the Guangdong-

based Southern Metropolis News, Cheng Yizhong, said the cases indicated the Chinese 

authorities were “using judicial means to curb freedom of speech and freedom of publication”. 

No date was given for their trial. 

A month earlier, in May 2014, Hong Kong publisher Yao Wentian was sentenced to 10 years in 

prison for “smuggling ordinary goods” into Shenzhen. Mr Yao is the chief editor of the Morning 

Bell Press in Hong Kong. Analysts believe his jailing was more to do with his publication of a 

critical book by prominent dissident Yu Jie about Chinese President Xi Jinping. 

A newly formed group, the Independent Commentators Association, called the jailing a blow for 

freedom of publication in Hong Kong. It said publishers may think twice about the risk before 

publishing and urged the mainland authorities to respect freedom of speech and freedom of 

publication in Hong Kong. 

 



 
8 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 2 

Critical voices removed  

It is well known that control of an organisation can be achieved either through financial restraint 

or personnel changes. The personnel changes in the media industry in the year under review are 

too significant to ignore. Those sacked or reshuffled are either critical or less willing to give in 

to pressure in their respective media organisations. Such changes have prompted public concern 

over efforts to muzzle independent voices and the effect of the changes on press freedom and the 

practice of self-censorship.  

The personnel changes included the replacement of the chief editor of Ming Pao Daily News and 

the dismissal of outspoken Commercial Radio programme host Li Wei-ling and the chief editor 

of the Hong Kong Economic Journal, who was succeeded by Alice Kwok—a journalist who 

later turned to public relations. 

MING PAO CHIEF EDITOR SUDDENLY REMOVED 

In early January 2014, Ming Pao Daily News staff heard shocking news from a radio talk-show 

programme that their chief editor, Kevin Lau, was to be replaced by a Malaysian editor, who was 

described in some circles as pro-Beijing. Ming Pao management confirmed the news to staff on 

the same day. It was interpreted as a move to avoid antagonising Beijing and to reposition the 

newspaper. 

Overnight, 140 staff signed a joint statement urging management to explain its decision and to 

pledge its commitment to editorial integrity and impartial reporting. Some Ming Pao staff 

expressed concern that the new editor would place restrictions on reporting and raised doubts 

about the paper's future editorial direction, especially on sensitive issues like political reform and 

the pan-democratic Occupy Central movement, which is opposed by the Chinese and Hong 

Kong governments. 

A Ming Pao staff concern group was formed to pressure management over the personnel change. 

It insisted that the chief editor should safeguard editorial freedom, have the trust of the public, 

management and the editorial department, and be familiar with the Hong Kong situation.  

Ming Pao staff were not alone on this issue. A number of signature campaigns were initiated to 

support them. Over 200 former Ming Pao staff, over 70 Ming Pao columnists, 90 Hong Kong 

and overseas scholars, the Hong Kong Professional Teachers’ Union and 43 Malaysian freelance 

writers all signed statements to express concern over the replacement of the chief editor and to 

call for guarantees that editorial autonomy and freedom would not be compromised and that 

self-censorship would not be practised. 

However, Ming Pao management stuck to its decision to replace Kevin Lau, who was moved to 

a new job within the group—heading the online division called MediaNet Resources. As a 

concession to critics, the newspaper’s owner agreed to appoint Cheung Kin-bor, editorial 

director and former chief editor, to Mr Lau’s position. The Malaysian journalist, former 

Nanyang Siang Pau editor Chong Tien-siong, joined Ming Pao in March 2014 as principal 

executive editor, a position just below the chief editor. The Ming Pao staff concern group, which 

later became a trade union called the Ming Pao Staff Association, expressed concern over the 

possibility that Mr Chong would become chief editor once Mr Cheung steps down. 

During the dispute, the Toronto edition of Ming Pao withdrew nine columns within a week. All 

articles discussed the personnel change at Ming Pao. Normally the Toronto edition would 

publish all columns published in the Hong Kong edition. This unprecedented move prompted 

five Hong Kong columnists, including former Democratic Party chairman Martin Lee, to leave 

their columns blank except for a protest headline. 

The HKJA issued several statements expressing concern and disappointment over Mr Lau’s 

replacement by an editor unfamiliar with Hong Kong and not trusted by staff, especially in a 

crucial year when political reform was under discussion. The HKJA also launched a one-person 

one-letter campaign in January 2014. It collected at least 1,016 letters urging Ming Pao’s owner, 

Malaysian tycoon Tiong Hiew-king, to guarantee Ming Pao's editorial independence. 

In the wake of the personnel change, a Legislative Council motion debate proposed by Civic 

Party leader Alan Leong calling for editorial independence and media autonomy to be 

safeguarded was passed in late January 2014. The HKJA welcomed the vote and urged all 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 9 

journalists, representatives of media companies and all Hong Kong people to join hands with it 

in fighting for editorial independence and opposing outside intervention in the media.  

OUTSPOKEN COMMERCIAL RADIO HOST SACKED  

The person who broke the news of the Ming Pao personnel change, Li Wei-ling, herself became 

a victim in February 2014. However, the story started earlier—in October 2013. 

Ms Li was a Commercial Radio talk-show host and an outspoken government critic. She worked 

for the broadcaster for nine years, taking on a prime-time morning slot in July 2012. At the end 

of October 2013, several newspapers reported that Chief Executive Leung Chun-ying was 

dissatisfied with Ms Li’s show and said she was causing problems for the administration. The 

reports also suggested that getting rid of Ms Li was a precondition for the station to renew its 

licence in 2016.  

In mid-November 2013, Commercial Radio moved Ms Li from the morning slot to an evening 

programme. The move aroused public concern over whether freedom of expression was being 

curtailed. Commercial Radio called the move “normal programme scheduling”. But Ms Li called 

it an abnormal move and claimed that the station’s chief executive, Stephen Chan, had 

threatened to fire her.  

Her sacking came three months later, in February 2014. She was not even allowed to return to 

her office to pack her belongings and say farewell to colleagues. Ms Li accused the station of 

kneeling down in return for its licence renewal. She revealed that a person close to Leung Chun-

ying had told her: “Leung said he hated you most in all of Hong Kong”, and warned her to “be 

careful for her job”.  

Ms Li also revealed details of a conversation she had with Stephen Chan, who changed his title 

from chief executive to chief adviser one day before she was sacked. Mr Chan was quoted as 

saying that he had encountered difficulties in approaching the authorities over Commercial 

Radio’s licence renewal. Ms Li concluded: “I'm unreservedly, 100 per cent sure that this incident 

is the Leung Chun-ying administration's suppression of press freedom and freedom of speech.”  

Both Commercial Radio and Mr Leung denied Ms Li’s allegations and claimed that the details 

quoted by her were untrue. In 2004, Commercial Radio dismissed two outspoken talk-show 

hosts, Albert Cheng and Wong Yuk-man, also reportedly over licence renewal—and also 

disputed by the broadcaster. 

Mr Leung also faced accusations over the station’s licence. He was accused by election rival 

Henry Tang during the 2012 chief executive election campaign of proposing to shorten 

Commercial Radio’s licence when he served as an executive councillor. 

The HKJA expressed deep concern over Ms Li’s claim that press freedom in Hong Kong was 

under serious threat and called on Mr Leung to keep the promise he made to the HKJA during 

his election campaign that the government and all public bodies would safeguard press freedom 

and freedom of speech as laid down in the Basic Law. The HKJA also urged the 

Communications Authority to examine whether Commercial Radio had complied with its 

licensing requirements.  

Pan-democrat legislative councillors Albert Chan and Claudia Mo moved motions under 

the Legislative Council (Powers and Privileges) Ordinance to launch an inquiry into the 

termination of Ms Li’s contract. However, both motions were voted down by the pro-

establishment camp. 

CONTROVERSIAL FIGURE TAKES OVER AT BUSINESS JOURNAL 

The 40-year-old Hong Kong Economic Journal experienced a leadership earthquake in 2013. 

The newspaper was traditionally one of the most influential publications in Hong Kong and was 

vocal in criticising Leung Chun-ying during the chief executive election campaign in 2012. It 

received calls from Beijing’s liaison office during this period, as well as letters of complaint 

from Mr Leung. (See 2013 Annual Report.) Ownership had changed hands in 2006 from 

respected journalist and founder Lam Shan-muk to businessman Richard Li, son of tycoon Li 

Ka-shing. 

There were several reports that the Economic Journal wanted to terminate the columns of 

prominent commentator Joseph Lian, who had received a legal letter from Chief Executive 

Leung Chun-ying’s solicitors in February 2013 over an article he had published in the newspaper 



 
10 Hong Kong Journalists Association 

questioning the chief executive’s integrity. However, at press time, Mr Lian was still writing 

columns for the newspaper. 

The leadership change was initiated in May 2013 when chief editor Chan King-cheung was 

promoted to deputy publisher and president of the newspaper’s digital arm, EJ Digital. Executive 

chief editor Chan Pak-tim became the acting chief editor. 

In July 2013, senior journalist Loh Chan resigned as the newspaper’s CEO. One month later, 

Chan Pak-tim also resigned, just days before Alice Kwok became chief editor. According to the 

conclusions of an HKJA investigation in 2003, Ms Kwok was one of those involved in self-

censorship at the Metro Finance channel of Metro Broadcast Corporation. She was later 

involved in public relations at the Hong Kong Jockey Club and was the head of the online 

financial newspaper, Headline Finance, which is a subsidiary of the free newspaper, Headline 

Daily. 

Deputy chief editor Yuen Yiu-ching and his team of three reporters quit in October 2013. One 

month before their resignation, Ms Kwok partially withdrew one of their articles, which cited 

examples alleging that major broadcaster TVB’s news reporting was in favour of Chief 

Executive Leung Chun-ying. 

Controversy continued after Ms Kwok took office. The number of pro-establishment 

commentaries increased in the Hong Kong Economic Journal. At the same time, some critical 

commentaries were withdrawn or trimmed and some writers received “advice” from editors to 

tone down their writing.  

Columnist Edward Chin, an active supporter of the Occupy Central movement and a hedge fund 

manager, said he had received advice from an editor in February 2014 to write only on financial 

matters. This was the first time in eight years that he was told what to write. He made the issue 

public and refused to compromise. His columns continue to be published in the same vein as 

before he received the advice. 

Another columnist, Chan Ka-ming, said in March 2014 that an editor had told him that one of 

his articles—on tycoon Li Ka-shing—was a bit extreme, hinting that he should change it. He 

promised to write another piece. At the same time he went public on the issue. Ms Kwok denied 

withdrawing the article and the original piece was finally published. 

Columnist and former chief editor Joseph Lian also revealed that an article he wrote had been 

trimmed by an editor in November 2013. He said this had never happened in the previous 20 

years. The changes related to questions over whether potential corruption was involved in a 

government decision to deny a free-to-air licence to Hong Kong Television Network. (See 

section 4.)  

Mr Lian also revealed that the newspaper had asked the publisher of his book to withdraw three 

controversial articles commenting on allegations that Leung Chun-ying had connections with the 

Chinese Communist Party and triads. The book contains a collection of the articles he published 

in the Economic Journal. Ms Kwok responded that she was not responsible for book publishing.  

Columnist Wong Ming-lok also shared her experience about an incident that took place in May 

2013. She said an article criticising Cheung Kong, which is owned by tycoon Li Ka-shing, had 

been withdrawn. She said she was told that she should not focus on political issues. The incident 

happened when Chan Pak-tim was acting chief editor. He said he knew nothing about it. 

6,000 VOICES CONDEMN PRESS MUZZLING 

All these cases pointed to attempts to mute independent media personalities. "The trend is very 

clear, somebody wants to control the media, to punish disobedient journalists,” said HKJA 

chairperson Sham Yee-lan. The HKJA and other media groups organised a protest on 23rd 

February 2014 demanding that the chief executive keep his election promise to defend press 

freedom. A total of 6,000 people joined the march to the chief executive’s office under the 

banner “Free Speech, Free Hong Kong”.  

The HKJA hopes that the government hears and heeds these voices. This is particularly 

important given the results of Hong Kong’s first press freedom index, which was initiated by the 

HKJA with help from University of Hong Kong pollsters. It showed that the press freedom index 

for journalists stood at 42 on a scale of 0 to 100, which shows a definite negative outlook on 

press freedom. The index stood at 49.4 for the general public, which is a slightly negative feeling 

towards press freedom. 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 11 

Self-censorship is the issue which worries journalists most. They ranked it at 6.9 on a 10-point 

scale where 10 is the worst. Top-level personnel changes may well further exacerbate this trend.  

 



 
12 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 3 

Invisible hand squeezes media independence 

The placing or pulling of advertisements is an invisible hand that can be used to sell products or 

services, support friendly reports or penalise unfriendly publications. Such pressure comes 

mainly from the business sector.  

Newspapers which publish “negative” reports know the dangers very well. Most are willing to 

pay a heavy price in order to uphold press freedom. For example, advertisements from the 

prominent Hong Kong developer, Henderson Land, disappeared from Ming Pao Daily News for 

around 18 months from late 2009 because it published a series of investigative reports on the 

questionable methods used to sell flats at 39 Conduit Road—a luxury development on Hong 

Kong Island. It lost advertisements worth several million dollars during that period. 

Hong Kong Economic Journal suffered the same fate several years ago when tobacco companies 

launched a boycott because a former columnist was an anti-smoker and wrote a number of 

articles in support of tobacco control. The newspaper’s founder, Lam Shan-muk, revealed the 

situation in February 2014 without mentioning the value of the lost advertisements. 

There is however pressure of another kind. Businessmen may at times forgo business principles 

for long-term interest, namely good relations with the government. This opens the door to 

political pressure being exerted on newspapers. Such pressure is sometimes subtle, aimed at 

fine-tuning unfriendly reports. Some intervention can be heavy-handed, as when senior 

management directly orders editors to stop printing or broadcasting critical items. However, the 

most stark example in the year under review was the withdrawal of advertising in a number of 

publications, which ate into a major revenue stream for publications, thereby endangering the 

quality of their editorial work. 

There is increasing evidence that an invisible hand, or economic inducements, are increasingly 

being deployed to encourage news media to fall in line with Beijing and the Hong Kong 

establishment. By placing or pulling advertisements, those in power can exert immense influence 

on the media and its management. The beauty of such tactics is that they are much less visible to 

outsiders and finding hard evidence is never easy. 

TREND STARTED BEFORE 1997 HANDOVER 

Private sector electronic media organisations rely on advertising, and the print media on both 

advertising and revenue from newspaper sales. Adverts thus become a vital source of revenue 

for the media—as well as an effective tool of control.  

There was concern even before the 1997 handover that pro-Beijing forces were using economic 

leverage to gain influence over the news media. However, this trend was not threatening in the 

1980s given the insignificant presence of Chinese enterprises. The number of listed Chinese 

enterprises is a good reference point. In 1984, only four percent of listed companies were from 

mainland China. This proportion rose to 24 percent in 1997. However, in 2013 the proportion 

was a highly significant 56.5 percent. 

Apart from exerting pressure on advertising revenue, Beijing can also twist the arms of local 

tycoons to follow its lead by rewarding the more accommodating media and penalising those 

which do not toe the line. The outspoken Next Media group, which publishes Next Magazine 

and Apple Daily, has been subject to such pressure since it started publishing in the early 1990s. 

Despite the popularity and huge circulation of the group’s publications, they did not receive any 

adverts from Chinese enterprises or companies with major business interests in China. 

Property tycoons, to stay on good terms with Beijing, imposed a de facto boycott on the group. 

Apple Daily chief editor Cheung Kim-hung said the newspaper had never received any adverts 

from these developers since its founding in 1995. At the same time, other news media received 

many property adverts. 

Hong Kong Economic Journal founder Lam Shan-muk wrote in an article published in February 

2014 under the pseudonym Lam Hang-chi that the newspaper had suffered in the past from an 

advertising boycott from traditional leftist corporations and other pro-Beijing companies. He did 

not mention the time frame. Mr Lam sold the newspaper in 2006. 

 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 13 

INTERNATIONAL CORPORATIONS FEEL THE HEAT 

In the past, multinational corporations and big Hong Kong companies could withstand pressure 

from China and stick to normal business practice by putting their advertising money in media 

with a proven circulation and good readership profile. With advertising revenue from these 

banks and renowned international brands, the Next Media Group maintained a relatively healthy 

balance sheet and could continue to speak out on human rights, political control and other 

controversial issues. Other independent media could also avoid relying too much on advertising 

revenue from Chinese state enterprises and property developers. 

However, the media environment has become more complicated in recent years. Mr Lam 

explained in his article that there was only one boss in Hong Kong and mainland China—namely 

the Chinese government. He said the leaders’ instructions would be followed once they gave out 

hints about what they wanted. Sometimes, they may get more than they wanted and all adverts 

would disappear from targeted newspapers. 

There is evidence that such hints have become more frequent. There have been reports 

suggesting that chairmen or senior executives of big corporations receive hints while meeting 

senior mainland officials stationed in Hong Kong that they should avoid supporting “unfriendly 

media”. As a result, economic pressure is mounting on outspoken and independent news outlets. 

There are several reasons for the deteriorating environment. After more than 30 years of 

continual growth, China has become an economic giant and the growth engine for the world 

economy. All multinational and big corporations strive hard to enter the Chinese market to 

maintain their own growth. The Chinese government can therefore increasingly dictate rules to 

such eager companies. Even big names like Google and Yahoo cannot ignore the likes and 

dislikes of the host government. This gives Beijing considerable leverage to reward and punish 

those who do not play by the rules or dare to challenge its policies. Those international banks 

and corporations which try to place adverts in outspoken media outlets may now face not only 

political pressure but also economic penalties. They have difficult decisions to make, and this 

further strains the advertising revenue available for independent media. 

Another major change is the election of Leung Chun-ying as Hong Kong’s chief executive in 

2012 and the more heavy-handed approach by Beijing towards Hong Kong. This development is 

actually two sides of a single coin. Mr Leung would not have been able to secure the top 

position in Hong Kong if the central government was not adopting a more hardline policy. On 

the other hand, Beijing’s hardline policy could be more readily executed under Mr Leung’s 

stewardship as he could make use of the huge government apparatus and influence to twist the 

arms of business leaders to advance Beijing’s political agenda whether on political reform or 

exerting greater control over critics.  

Since his inauguration, Mr Leung never hid his distaste for criticism and his readiness to combat 

views deemed unacceptable to him or Beijing. His threat to take legal action against former 

Hong Kong Economic Journal editor Joseph Lian over critical comments made in the newspaper 

was a clear indication of how the chief executive saw press freedom. (See 2013 Annual Report.) 

BOYCOTT SQUEEZES NEWSPAPER ADVERTISING RATES 

Apart from courting more accommodating media organisations, the more important step for the 

government is to discipline unfriendly or independent news media using both political and 

economic means. A cursory glance at the print version of Next Media Group’s flagship 

newspaper, Apple Daily, illustrates the impact of Beijing’s more aggressive strategy. About a 

year ago, the printed edition carried many adverts from leading local and international banks 

such as HSBC, Hang Seng Bank and Bank of East Asia. However, these adverts have now 

disappeared. The newspaper’s main news section has therefore shrunk from 30-32 pages to 24-

26 pages. 

In an interview with another media outlet, Apple Daily’s chief editor, Mr Cheung, revealed a 

long list of major enterprises pulling adverts from the newspaper. In addition to the three banks 

mentioned above, Standard Chartered Bank, Hongkong Land and the Kerry Group also 

withdrew adverts. The list does not seem very alarming at first glance, but when Chinese state 

enterprises and major property developers are taken into account, it means that almost all major 

enterprises in the city have pulled their adverts from the outspoken newspaper group. That 

means the Beijing authorities have managed to impose an almost total boycott on the Next 

Media Group, leaving no-one in doubt about the financial implications of taking a critical 

editorial line. 



 
14 Hong Kong Journalists Association 

Mr Cheung did not reveal how much advertising revenue the newspaper had lost because of the 

boycott, but it is quite clear that management is feeling the heat. In March 2014, it announced a 

five percent cut in costs across the whole group. However, Mr Cheung played down the impact 

of the boycott and vowed that the newspaper could withstand the boycott.  

The effect on revenue and cost can be looked at both quantitatively and qualitatively. From the 

quantitative side, losing frequent and significant accounts pushes content and advert ratios to 

new lows, meaning that revenue and profit will be squeezed. This is especially acute as the 

newspaper tries to maintain its content to meet increasing competition in the media and internet 

world.   

According to Tsang Kam-keung, CEO of a prominent advertising company in Hong Kong, even 

though more than half of listed companies in the territory are Chinese enterprises, they represent 

only 10 percent of advertising expenditure over the past few years, and that is dominated by 

financial firms. However, Mr Tsang noted that the profit margin of newspapers is also around 10 

percent, which means that the withdrawal of adverts may be significant. He said withdrawal may 

also influence other friendly organisations and international corporations to follow suit. 

From the qualitative point of view, as more renowned corporations withdraw their adverts, the 

advertising rate that newspapers can impose on their clients will decline as fewer companies are 

bidding for space. In the case of the Next Media Group, the impact could be substantial since the 

newspaper’s pool of accounts was already limited by the boycott of pro-Beijing businesses. In 

addition, the withdrawal of reputable brands will undermine the newspaper’s image, making it 

harder to attract clients of a similar status. Apple Daily will therefore have an uphill battle 

winning back the loss of revenue by the disappearance of major accounts. 

The group and its owner, Jimmy Lai, might have enough money to cover the lost revenue for a 

certain period of time, but as there is no sign of the boycott being relaxed, the drain on the 

newspaper could take on long-term implications. It would be a huge challenge or even mission 

impossible for the newspaper to maintain high-quality news coverage with ever diminishing 

revenue. 

FREE NEWSPAPER ALSO HIT BY ADVERTISING BAN 

Next Media Group is not alone in facing the onslaught. The free newspaper, am730, an 

independent and comparatively moderate voice in the Hong Kong media, also faced advert 

withdrawals, although on a smaller scale. According to the newspaper’s owner, Shih Wing-

ching, mainland-associated companies suddenly pulled their adverts from the newspaper without 

explanation in late 2013. He said he thought the act had something to do with the newspaper’s 

relatively critical stance on the Hong Kong government.  

Mr Shih did not go into details of the withdrawals. But according to a study conducted by 

Annisa Lee Lai, associate professor in the School of Journalism and Communication at the 

Chinese University of Hong Kong, three Chinese banks pulled their adverts or drastically cut 

them back in am730 in the final quarter of 2013. They were Bank of China, China Construction 

Bank (Asia) and China Citic Bank International. They had previously advertised fairly frequently. 

For example, China Citic Bank International failed to place any adverts in am730 in the final 

quarter, after placing adverts almost every month at a cost of HK$2 million in July 2013 alone. 

Ms Lee estimated that the newspaper may have lost between HK$200,000 and HK$1.2 million 

per month from the other two banks. 

Ms Lee noted that it was unusual for long-term clients to pull adverts during the fourth quarter, 

which is prime time for advertising. If implemented across the board, the move would hit free 

newspapers particularly hard, as they rely almost exclusively on advertising revenue. 

Ms Lee admitted that it was difficult to deal with the invisible hand. However, she said that 

since big companies treasured their corporate image, the exposure of politically oriented 

withdrawals of advertisements may have some effect in the power struggle between newspapers 

and advertisers. 

A SMALLER SPACE FOR DISSENT 

Using economic means or the invisible hand to tame the once diverse news media in Hong Kong 

has become Beijing’s long-term strategy. What worries many observers is not only the boycott 

itself, but the acceptance or at least the indifference of society at large to such threats. Other 

news media declined to speak out against the boycott. Some even regarded it as normal practice 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 15 

to discipline those who are not cooperative. Even politicians did not question the practice 

vigorously, thereby allowing big corporations to get away with it. When most of the media 

industry as well as society do not raise objections, boycotts will be here to stay or may become 

even more widespread.  

When economic means to penalise outspoken media outlets becomes the norm, there will be 

ever smaller room for vigorous debate in the mainstream media as more radical or critical views 

are screened out to avoid trouble. Those who want to uphold their independence will think twice 

every time such controversies emerge. Self-censorship may therefore become more prevalent, 

while more outspoken media organisations have greater difficulties maintaining their edge in the 

industry with ever shrinking revenue. 

 



 
16 Hong Kong Journalists Association 

SECTION 4 

Licences become tool to gag media 

The electronic media reaches most people in a city. Hong Kong is no exception in this regard, in 

particular as regards the provision of free-to-air services. However, the government’s 

commitment to media diversity was brought into serious question in October 2013 when the 

Executive Council denied a licence to one of three applicants—Hong Kong Television Network. 

The decision prompted serious soul-searching about why the government issued licences to two 

applicants—both operators of existing pay TV services—but not to a newcomer which had 

vowed to shake up the established industry. 

The free-to-air market currently has two players—the dominant Television Broadcasts (TVB) 

and the struggling Asia Television (ATV). The government is reviewing whether the two 

stations should have their licences renewed in November 2015. Some have called on the 

government not to renew ATV’s licence given its questionable performance and management 

practices over the past few years. 

The renewal of licences for the two commercial radio broadcasters—Commercial Radio and 

Metro Radio—also prompted controversy, with allegations that a controversial talk show host 

was sacked to pave the way for her station to have its licence renewed. (See section 2.) This 

highlights how the issue of licences or their renewal can become a way for the government to 

pressure TV and radio stations. 

TELEVISION NEWCOMER BARRED 

In 2009, the government appeared to open the door to greater competition in the free-to-air 

television market. However, for the following four years the government sat on a decision, even 

though the regulator, the then Broadcasting Authority, had recommended that the three 

applicants should all be granted licences. The three are Hong Kong Television Network, i-Cable 

Communications subsidiary Fantastic Television and PCCW’s Hong Kong Television 

Entertainment Company. The latter two applicants already operate pay TV services. 

The announcement that the two existing operators would be granted free-to-air licences but not 

the newcomer—Hong Kong Television Network—came as a bombshell. Commerce secretary 

Greg So said the decision reflected a “gradual and orderly approach” to introducing competition 

to the TV market by a “fair, transparent and just” process.  

A senior government source said a consultant’s report—never made public—had shown that 

Hong Kong Television Network was the weakest applicant and that the Executive Council 

approved the licences “on merit with no political considerations”. Mr So meanwhile cited the 

report as saying that Hong Kong could not support five free-to-air TV stations. 

The decision came despite the then Broadcasting Authority’s recommendation on the issue and a 

1998 government paper stating that “under the new technology-neutral licensing regime, there 

would be no limit on the number of domestic free licences issued.” An expansion in the number 

of TV licences became possible with the introduction of digital TV. The authority—now 

renamed the Communications Authority—said the government stopped communicating with it 

on the issue in February 2014. 

The chairman of Hong Kong Television Network, Ricky Wong, described the Executive Council 

decision as “unjust” and “against the public”. He complained that he did not know why he had 

been denied a licence and that the rules had been changed from having an unlimited number of 

licensees to choosing just two applicants. He also revealed that a very senior government 

official—thought to be former commerce secretary Rita Lau—had invited him in 2009 to submit 

a bid. 

The public response was also strong, perhaps not surprising given that a University of Hong 

Kong poll in June 2013 found that the largest proportion of survey respondents backed the Hong 

Kong Television Network bid. Within days of the announcement, some half a million people 

endorsed a Facebook call for a protest march on the government headquarters at Tamar. About 

60,000 people turned up in black T-shirts, including Hong Kong Television Network staff who 

called the licence denial a threat to Hong Kong’s core values. They called on the government to 

give a full explanation for its decision. 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 17 

The demonstrations outside the government headquarters continued for a week—in a move that 

was reminiscent of protests in the same location in 2012 against government plans to introduce 

national education into the school curriculum. 

Legislative councillors entered the fray, seeking to use their special powers to investigate the 

controversy. However, pro-establishment members voted down the motion 37 to 28. Some 

legislative councillors reported that they had been lobbied by officials from Beijing’s liaison 

office in Hong Kong to vote against the motion. One, Leung Ka-lau, said the officials were 

concerned about the possibility that the government would be forced into a damaging policy U-

turn.  

The whole episode threatened to degenerate into farce after some Executive Council members, 

including its convenor Lam Woon-kwong, revealed that they had not gone along with the chief 

executive on the licence issue. Three out of nine non-official members reportedly maintained 

that three licences should be issued. 

Mr Lam said the controversy had seriously damaged the government's standing. He was widely 

quoted as stating: “I hope the chief executive can conduct a thorough review of the entire 

incident and the (decision-making) process as soon as possible to avoid future government 

decisions again deviating from public expectations. It ought to be obvious to most that the 

incident has already done severe damage to the government’s credibility. Exco’s decision is also 

way off the majority’s expectations. These are facts which can no longer be disputed. We simply 

cannot wish these facts away.” 

More damning revelations emerged with an outright denial that the government's external 

consultant had found the market could not sustain three newcomers. This denial came from the 

consultant’s managing partner, Jenny Ng, who publicly accused the government of distorting its 

report. Ms Ng, who was later fired by the agency, had been in charge of the study. The 

consultant took to the stage at a protest outside the government headquarters in February 2014 to 

explain the findings and denounce the government’s decision to leave Hong Kong Television 

out in the cold. 

RICKY WONG PITCHES FOR A MOBILE SERVICE 

In December 2013, Ricky Wong announced that he would launch a mobile TV service in July 

2014. He said it would include a 24-hour news channel. This came after his firm bought China 

Mobile Hong Kong Corporation for HK$140 million. The firm holds what is called a unified 

carrier licence, which allows the licensee to offer mobile television services through its 

broadcast spectrum. Under Mr Wong’s plan, the public would be able to watch programmes 

through a set-top box connected to the internet. 

However, Mr Wong’s plans were again blocked by the government. The Communications 

Authority warned that he would need a free-to-air or pay TV licence if his service became 

available to more than 5,000 households. There was a further setback when TVB announced that 

it would terminate an agreement to lease six transmission stations to China Mobile Hong Kong 

in July 2014. 

Mr Wong cried foul, accusing the government of “moving the goalposts” each time he came up 

with a TV plan. He went further: He took reporters on a bus trip to show that programmes 

offered by TVB and ATV could be picked up on the run using currently available technology. 

However, the Communications Authority insisted that the two stations were not in breach of 

their licences. 

Mr Wong decided to take the dispute to court. A judicial review over the government decision to 

refuse him a free-to-air licence is scheduled to start in August 2104, with a decision expected 

before the end of the year. He was also granted leave to seek a review of the government’s 

handling of his plans for a mobile TV service. Mr Wong said: “We hope both judicial reviews 

can obtain a good response so we can provide entertainment programmes to citizens as soon as 

possible.” 

Two Hong Kong TV viewers—Freeman Lam and Kwok Cheuk-kin—were also given 

permission to challenge the licence decision in court. The judge said the issue concerned their 

right to freedom of expression. 

At the same time, Mr Wong submitted a second application to run a free-to-air TV service. It 

unveiled plans to run three channels, Cantonese, English and a news channel, with a total 



 
18 Hong Kong Journalists Association 

investment of HK$3.4 billion over six years. In June 2014, the Communications Authority asked 

for public views on the application. 

There have also been reports that Mr Wong may link up with ATV to offer the programming he 

has already produced for Hong Kong Television Network. Mr Wong headed ATV for 12 days in 

2008 before leaving amid differences with senior executives. There have also been suggestions 

that Mr Wong may try to buy ATV. None of the reports have been confirmed. 

To the public at large, the government seems determined at all costs to stop Mr Wong from 

going into the television business. No reasonable explanations have been forthcoming from 

either Leung Chun-ying or Greg So about why Hong Kong Television Network was denied a 

licence given that Mr Wong is a tried and tested entrepreneur with innovative ideas and a 

businessman without apparent political links.  

What is certain is that the whole saga is a blow for media diversity. It will deprive the industry of 

much needed competition, which will in turn lead to lower quality and less programme choice at 

a time when the industry desperately needs innovative ideas. The level playing field for business 

may also be compromised.  

ATV FINED OVER MANAGEMENT INTERVENTION 

ATV attracted the ire of the Communications Authority over intervention by its major investor, 

Wong Ching (a mainland tycoon known as Wang Zheng in Putonghua), in the daily operations 

of the station. In August 2013, the authority fined the broadcaster HK$1 million for breaching 

the “no-control undertaking” Mr Wong made in 2010 as a licensing condition because he “has 

unduly interfered with the day-to-day management and operations of ATV, and in so doing 

exercised de facto control of ATV.” Mr Wong was neither a shareholder nor a director of the 

station. The fine was the maximum allowed under the broadcasting law. 

The ruling was released one week after the Court of Final Appeal rejected a bid by ATV to 

prevent the Communications Authority from releasing its report. This was the last chance for the 

broadcaster to seek to block the report. 

After a two-year investigation, the authority found that minutes of meetings provided by 

anonymous interviewees from the station showed that Mr Wong had a direct and active role in 

daily affairs such as staff discipline and programme production and promotion. It also found that 

principal ATV officers reported to Mr Wong on their work. 

The authority ordered executive director James Shing to step down since he had allowed Mr 

Wong to interfere in the station’s operations and he was therefore no longer a “fit and proper 

person” to run a TV station under the Broadcasting Ordinance. It also found that Mr Shing had 

provided misleading information to the authority and provided doctored versions of meeting 

minutes in a bid to conceal Mr Wong's involvement in ATV management. 

ATV announced that Louie King-bun would replace Mr Shing as executive director on the last 

day given by the authority for the broadcaster to remove him. This came despite an earlier pledge 

by ATV to appeal to the Executive and Legislative councils against the removal order and the 

staging of a protest outside the government headquarters. Mr Louie is a former executive chief 

editor of the pro-Beijing newspaper Ta Kung Pao. He joined ATV as vice-president in 2012. 

Mr Louie himself was sacked in February 2014 after lodging a complaint with the 

Communications Authority that Wong Ching was still meddling in the station’s affairs. ATV did 

not give any reason for the dismissal, but media reports pointed to Mr Louie disobeying Mr 

Wong’s directives. 

The Communications Authority confirmed that it had received a complaint from a citizen, 

without naming the complainant. If the complaint is substantiated, it will be the second time that 

Mr Wong will have breached his “no-control undertaking”. It will also be a slap in the face for 

the authority over its August 2013 ruling that Mr Wong should refrain from exercising de facto 

control of ATV. 

RENEWAL OF MEDIA LICENCES SPARKS CONCERN 

ATV’s practices are hanging over government consideration of whether to renew the licences of 

the two free-to-air broadcasters, TVB and ATV. The licences expire on November 30th 2015. 

There are concerns about the deteriorating standard of the broadcasters’ programmes and 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 19 

whether something needs to be done to revitalise the industry. The controversy over Hong Kong 

Television Network is a symptom of this concern. 

At the end of a two-month public consultation on the renewal of the broadcasters’ licences, the 

Communications Authority announced in April 2014 that it had received 3,700 submissions plus 

over 1,000 completed questionnaires from individuals. 

One month earlier, Communications Authority chairman Ambrose Ho told legislators that it 

would consider TVB and ATV's financial viability, programming arrangements, operation 

capabilities including past performance, and public opinion in deciding whether to recommend 

licence renewal. The authority is set to make its recommendation to Chief Executive Leung 

Chun-ying in November 2014, before the Executive Council makes a final decision.  

In an apparent attempt to win back viewers, beleaguered broadcaster ATV made a renewed 

effort to appeal to Hong Kong viewers in November 2013 by offering more self-produced 

dramas. It said that it had increased original primetime production from 32 percent in 2009 to 64 

percent in 2012. Acquired programmes made up 233 hours in 2013, down from 665.5 hours in 

2009.  

However, members of the public complained that most self-produced programmes were repeats 

of either newly produced or old shows.  

After submitting its renewal application to the Communications Authority , ATV’s then 

executive director Louie King-bun said the station had pledged to invest at least HK$2.3 billion 

over six years. However, there was doubt over the commitment when ATV became embroiled in 

another legal case in April 2014. Former ATV directors Payson Cha and brother Johnson Cha 

sued Wong Ching for HK$245 million for failing to repay a loan, according to a High Court writ. 

Communications Authority chairman Ambrose Ho said the authority would monitor whether the 

legal action would affect ATV’s financial soundness, a factor the watchdog will take into 

account in considering whether to renew its licence. 

Earlier this year, different parties commissioned opinion polls on whether ATV should be 

granted another licence. One poll, conducted by the Democratic Party among about 600 people 

in March 2014, found that 86 percent of respondents did not watch ATV programmes in the past 

week and 51 percent said ATV’s licence should not be renewed. 

It is unclear whether ATV’s licence will be renewed. Even if it is not, it may not benefit viewers 

because TVB’s status will remain unchallenged, even though the government has allowed two 

new companies to set up free-to-air services. TVB’s dominant status may even be strengthened. 

This would harm media diversity and ultimately freedom of expression. 

STORM OVER COMMERCIAL RADIO LICENCE RENEWAL 

The 55-year-old radio broadcaster Commercial Radio must submit an application to extend its 

licence by August 25, 2014. Its licence expires in 2016. The station is one of two commercial 

radio stations along with Metro Radio Hong Kong, whose licence expires in the same year.  

Controversy hit Commercial Radio in February 2014 when the broadcaster announced the 

sacking of outspoken talk-show host Li Wei-ling less than three months after she was moved 

from her popular morning show. The sacking was linked to the licence renewal process. 

Ms Li accused Commercial Radio of sacking her in exchange for the government agreeing to 

renew its license. She said former station chief executive Stephen Chan had encountered 

difficulties in approaching the authorities over licence renewal. She said Mr Chan had told her 

that he knocked on the door of the Communications Authority over the issue but was ignored.  

However, Mr Chan rejected Ms Li’s claims. He denied having “knocked on the door” of the 

Communications Authority, adding that Ms Li was no obstacle to licence renewal. Mr Chan 

emphasised that the radio station had not yet initiated any renewal procedures nor had he held 

talks with any official authorities. The authority also denied there had been any contact. 

The episode recalls events in 2004 when two critical talk-show hosts—Albert Cheng and Wong 

Yuk-man—were forced to leave the station. Media reports at the time alleged that the sackings 

were linked to the renewal of Commercial Radio’s current licence—an allegation denied by the 

broadcaster. There is considerable concern about the Li Wei-ling sacking and its possible 

implications for media diversity and freedom of expression. 



 
20 Hong Kong Journalists Association 

The other radio player in Hong Kong is government-owned Radio Television Hong Kong, which 

suffered a blow to its expansion plans in January 2014, when the government withdrew a 

funding plan for its new headquarters in Tseung Kwan O. This came after pro-establishment 

lawmakers expressed concern over the HK$6 billion cost of the new building, which will replace 

three existing structures in north Kowloon.  

The government says it will retender the project, but this means there will be at least a two-year 

delay, which will in turn affect the broadcaster’s radio and television modernisation plans. Pro-

Beijing forces in Hong Kong have long been hostile to the broadcaster, saying it is too critical of 

the government.  

TVB BANS NEXT MEDIA JOURNALISTS 

In November 2013, the dominant free-to-air TV broadcaster, TVB, imposed a ban on all Next 

Media journalists from its press conferences and promotional events over the group’s coverage 

of the Hong Kong Television Network saga. It alleged that the group’s publications, which 

include Apple Daily and Next Magazine, were “attacking and vilifying” TVB’s coverage of the 

controversy and publishing “inaccurate reports”. 

TVB was also unhappy over Next Media’s coverage of its anniversary gala just a few days 

earlier. A protest was held outside the station’s headquarters on the night of the gala. Those 

taking part staged a mock funeral mourning “the death of television” and accused the station of 

being hegemonistic. Many taking part were said to be supporters of Hong Kong Television 

Network. 

This is thought to be the first time a media organisation has banned journalists from another 

group from covering its stories. 

Apple Daily chief editor Cheung Kim-hung expressed regret over TVB’s decision and denied 

that it had been reporting false news. The HKJA accused TVB of meddling with press freedom 

and urged the station to reconsider its decision. TVB refused to withdraw the ban. 

In another development, Democratic Party chairwoman Emily Lau—herself a former HKJA 

chairperson—used an interview with TVB to criticise the ban on air. She said: “TVB should not 

ban reporters from covering news. I deeply regret this.” 

 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 21 

SECTION 5 

New media becomes alternative news source 

While press freedom has been diminishing and self-censorship has become a greater problem in 

the mainstream media, more people are turning to the new media for news and information. This 

is reflected in an increase in the number of online sites or radio stations that have emerged over 

the past few years. 

Statistics show that the new media is becoming more important. According to regular surveys 

conducted by the Public Opinion Programme at the University of Hong Kong, the internet has 

become increasingly important as a source of news for Hong Kong people. The percentage of 

respondents who used the internet as a source of news grew from 5.7 percent in the year 2000, 

when the survey started to include the internet, to its highest level of 20.8 percent in May 2013. 

The figure fell slightly to 19.6 percent in April 2014. However, its position as the third main 

sources of news—behind television and newspapers—has not been challenged since 2009 when 

it first surpassed radio.  

Further, the gap between newspapers and the internet narrowed significantly between May 2013 

and April 2014. It fell from 4.6 percentage points to 3.4. Almost half of all respondents said they 

obtained news from the internet at least on one occasion. 

THE BLOSSOMING OF ONLINE PUBLICATIONS 

The period since 2012 has seen a blossoming of internet news sites. They add to the sites which 

have been in existence for several years, notably Inmedia, MyRadio, Citizens’ Radio, Delight 

Media Hong Kong and SocREC. At least 11 new sites have been established, including news 

portal Bastille Post, content curator The House News, post852, Hong Kong SOW and the 

internet radio station D100, which is run by former talk-show host Albert Cheng. Two other 

sites—United Social Press and Tai Kung Pao—act more like advocates focusing on local social 

movements and labour news from around the world. Other news sites include VJ Media, Passion 

Times, Urban Diary and most recently Local Press. 

These sites are mainly run by former journalists and commentators from mainstream media, 

social activists and college students. Some have established themselves in the market, while 

others struggle for survival and even only operate on Facebook or the site “livestream”. Their 

business models range from commercial to social enterprise and non-commercial. They have in 

recent times gained attention from the public, the professional media sector and even political 

leaders. Marginalised sectors, including the grassroots, and those seldom covered by the 

mainstream media now have more channels to seek coverage. The secretary-general of the 

Confederation of Trade Unions, Mung Siu-tat, told a forum in March 2014 that their activities, 

usually underplayed by the mainstream media, are now covered more by the new media and he 

himself can post event photos on social media. 

Prominent columnist Joseph Lian wrote two articles in early 2014 on the online news media. He 

noted the increasing political and financial pressures on the traditional media. He argued that the 

new media can bring about change and confront pro-establishment newspapers and parties. By 

comparing page-visit rates among some of the mainstream media, new media and government 

websites, Mr Lian found that the ranking of new online sites such as The House News and 

Passion Times were higher than for the government website, GovHK, and the Hong Kong 

Economic Journal website. Moreover, the websites of the Economic Journal and Ming Pao 

Daily News declined, while five new media websites—The House News, VJ Media, Passion 

Times, D100 and Inmedia—rose in the three months before February 2014. He concluded that 

everyone should safeguard press freedom, which he said was under ruthless suppression, but that 

the new media certainly had a role to play in upholding freedom of expression. 

ONLINE NEWS HAS ITS LIMITATIONS 

The online media has to be scrutinised in detail. A study by Dennis Leung and Francis Lee of the 

Chinese University of Hong Kong, titled “Cultivating an Active Online Counterpublic: 

Examining Usage and Political Impact of Internet Alternative Media”, shows that while readers 

of newspapers seldom overlap, this is not true for viewers of online news. According to their 

study, the percentage of people who visited the four popular online sites—The House News, 

Inmedia, VJ Media and Passion Times—were 5.3, 10.6, 3.5 and 5.9 percent respectively. If the 



 
22 Hong Kong Journalists Association 

viewers are exclusive, the total percentage of visitors should stand at 25.3 per cent. However, 

they overlap so much that only 13.9 percent of the interviewees visited at least one of these four 

sites.  

Further, although the daily page-visit rate of certain online news sites is higher than for some 

traditional ones, the rate for the Apple Daily website, which stood at 40 million at the time of 

writing, was 179 times the total number of visitors to the five popular websites cited by Joseph 

Lian. More than half the page visits to the Apple Daily site came through mobile apps, whereas 

the five online websites counted only visits made through a personal computer. However, Apple 

Daily’s PC supremacy is undoubtedly unbeatable. This shows that a website supported by a 

traditional news outlet can excel through established credibility and a wide range of news, and 

that content—as the saying goes—remains king. 

Having said that, the “content is king” principle remains true for all online news media. The five 

popular online news websites cited by Joseph Lian all focus on general news, in contrast with 

United Social Press and Tai Kung Pao, which concentrate on labour news. This is the basic 

difference between mass media and media outlets which cater to those sharing the same 

concerns. Of course, online news generally has fewer resources than the traditional mass media, 

which means it cannot produce as much news as the traditional media. This is especially true for 

investigative reporting. 

ONLINE MEDIA RELIES ON TRADITIONAL NEWS 

Further doubt may be cast on online news as a replacement for traditional news when one looks 

at the content of the former. Few online news websites have their own reporting teams. However, 

some—including Bastille Post, The House News and Inmedia—do have such teams and 

occasionally break stories. For example, Bastille Post revealed in February 2014 that a new 

newspaper—Hong Kong Morning News—would be launched, The House News disclosed that 

pro-establishment groups paid money to get people to attend a pro-government parade on New 

Year’s Day in 2013 and Inmedia exposed land use problems at Mei Foo Sun Chuen in 2011. 

However, most new media rely on the content of websites of traditional news outlets as their 

prime sources. They either copy the news from such outlets or edit it a bit before posting it on 

their own website. Copyright issues can arise, as in a dispute between Radio Television Hong 

Kong and online radio station D100 over the use of the government-owned broadcaster’s 

material. New media outlets also often use news from traditional media as the basis for their 

commentaries. In fact, most new media outlets are heavy on commentary. 

As Francis Lee of the Chinese University has rightly pointed out, most journalists do not agree 

that the new media can completely replace the social function of the traditional media. 

It can also be argued that since most new media outlets rely on traditional news media as their 

prime source of information, they cannot totally make up for declining press freedom. In other 

words, they rely on the same material which may be subject to self-censorship pressures. 

Also of importance is the credibility of the new media. Journalists have to abide by professional 

ethics including fairness and accuracy, elimination of distortion and the right of reply. The 

credibility of online news websites, just like that of their counterparts in the traditional media, 

must be built up over time. The online news media has a long road to travel in this regard.  

Having said that, the credibility of at least one online news outlet is better than its traditional 

counterparts, which are facing declining credibility. According to a survey on credibility 

conducted by the Centre for Communication and Public Opinion Survey of the Chinese 

University of Hong Kong in January 2014, The House News ranked 10th among 21 newspapers. 

It came ahead of Apple Daily and all three pro-Beijing newspapers. Its score was 5.76 on a 10-

point scale, which put it slightly higher than the average score for newspapers, which stood at 

5.72. However, it should be noted that The House News was the only online news website 

included in the survey. 

Another significant issue for online news sites is funding. They now rely on self-financing, 

public donations, paid membership and acceptance of advertisements. So far, not a single online 

news media outlet has made money, except for the Apple Daily website. 

Further, advertisers have yet to build up trust in the new media’s influence on viewers, while 

sites lack revenue from adverts to better equip themselves or expand their services. There may 

however be light at the end of the tunnel in that international advertising companies are planning 

to allocate more funding to online media. 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 23 

GIVE THE NEW MEDIA A FAIR CHANCE 

The development of online news faces further restrictions when the government, which holds 

most information, denies access to the new media as well as citizen journalists. These sites and 

journalists are persistently denied access to official functions and government information 

services on the basis that “(they are) not registered media” and there is not enough room to 

accommodate them at government venues. The police also point to problems in identifying who 

is a journalist.  

This prompted a sharp reaction from the online media. In January 2014, seven new media 

agencies held a press conference to fight for the right to conduct interviews. For example, they 

cited unfavourable experiences caused by the police during live reporting of social movements.  

On the following day, the legislator for the information technology sector, Charles Mok, asked a 

question in the Legislative Council about the access problems faced by online media journalists. 

Secretary for Home Affairs Tsang Tak-sing replied: “(T)he fast and ever-changing development 

of social networking websites and the diverse means of online dissemination of information … 

has made it difficult to get hold of the exact number of such media. Moreover, operating in 

different modes, such websites do not follow the traditional practice of the mainstream media … 

there is no universal or clear definition in the [online media] community”. 

Twenty years after online news first hit Hong Kong, the government has found it difficult to 

keep pace with developments in the sector. It is not an acceptable excuse to cite difficulties in 

differentiating between online reporters, citizen journalists and traditional reporters. Taiwan, for 

example, is already catering specifically to online journalists through efforts made by its 

National Development Council and Financial Supervisory Commission. With these examples, 

the Hong Kong government can no longer keep its head in the sand. Indeed, it can be argued that 

non-recognition of the online news media constitutes suppression of the right of the public to 

access information and may breach Article 19 of the International Covenant on Civil and 

Political Rights, which applies to Hong Kong. 

HACKERS ERODE NEW MEDIA FREEDOM 

The popularity of online news can be attributed to technological advances. According to figures 

released by the Office of the Telecommunications Authority, mobile data usage surged in 2008 

and 2009. Usage in 2008 rose 2.4 times over the figure for the previous year at a time when 

smartphones came into use. It increased 2.35 times—to 127.6 megabytes—in 2009, when Apple 

Daily introduced its news app. The increase slowed in subsequent years. 

However, there is a dark side to the technology. Although Hong Kong cannot expect a blackout 

of internet and mobile messaging services similar to what happened in the western Chinese 

region of Xinjiang after riots in Urumqi in 2009, some service providers may introduce 

screening policies.  

Online media outlets also sometimes suffer from cyberattacks and bans by the Chinese 

authorities. In the year under review, several online media outlets faced distributed denial of 

service (DDoS) attacks, which froze their sites for a period of time. The most alarming was an 

attack on Apple Daily, both in Hong Kong and Taiwan, just before an unofficial referendum was 

launched in Hong Kong on nomination methods for the chief executive election in 2017. The 

group’s websites were brought down by a substantial 40 million hits a second, bringing the sites 

in Hong Kong and Taiwan to a halt for 18 hours. Information technology professionals said the 

attacks may have come from what they called the “national level”. 

Almost all freedom of expression advocates condemned the attack, including the HKJA and the 

Next Media Trade Union. They said it trampled on press freedom and the people’s right to know. 

Democratic Party legislator James To said it constituted an attack on Hong Kong’s status as an 

international financial centre. The police were urged to take a more vigorous approach to finding 

out who was behind the attack. 

Next Media owner Jimmy Lai said he would not be scared off. However, such attacks may have 

a chilling effect on website owners who do not have the resources to ward off “national level” 

attacks. One academic who wanted to remain anonymous said she would now think twice about 

placing sensitive articles online. 

Apart from Apple Daily, The House News, Inmedia and post852 also faced attacks. The 

YouTube account of SocREC was hacked and over 1,000 social and political videos were 



 
24 Hong Kong Journalists Association 

deleted. Such attacks hamper the development of these outspoken alternative media sites and 

create a chilling effect on potential website operators. 

On the other hand, we must not ignore the fact that pro-establishment groups can also take 

advantage of online media. They have been making efforts to mount their own online campaigns. 

Facebook pages for local Hong Kong districts such as “Friends of Wan Chai” and “Friends of 

Sha Tin” were set up around the same time. They use the same style of profile pictures, forbid 

political messages posted by others and spend money to promote their pages. There have also 

been reports that pro-government legislators have bought Facebook friends or likes. 

To conclude, the blossoming of online media can now certainly act as a possible way to defend 

freedom of speech and expression. It can also be a counterweight to self-censorship in the 

mainstream media and a general decline in press freedom. Yet, we must at the same time 

recognise that the online media has its own constraints and that it cannot replace traditional 

media completely. What is obvious is that the mainstream media and new media are in a 

complementary relationship and they should stand together to fight for press freedom and 

freedom of expression. 

 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 25 

SECTION 6 

Secretive government refuses to open up 

The year 2014 marks the following milestones: 

 The 248th anniversary of the world’s first legislation on access to information promulgated 

in Sweden, namely the Freedom of the Press Act; 

 The 24th anniversary of the promulgation of the Hong Kong Bill of Rights Ordinance, which 

states that Hong Kong people enjoy the fundamental right of access to information; 

 The 3rd anniversary of the United Nations Human Rights Committee’s general comment 

number 34 on the interpretation of Article 19 of the International Covenant on Civil and 

Political Rights, which applies to Hong Kong and is enshrined in the territory’s constitution, 

the Basic Law. The comment states that Article 19 “embraces a right of access to 

information held by public bodies.” It further states: “States parties should also enact the 

necessary procedures, whereby one may gain access to information, such as by means of 

freedom of information legislation.” 

Hong Kong people have yet to enjoy a legal guarantee of this fundamental right, even though 

many throughout the world have enjoyed it for many years. Moves are underway to study the 

issue and one government watchdog—the Ombudsman—has recommended that the government 

enact such legislation. But a recommendation does not mean action, and the government is 

waiting for a report on the issue from its Law Reform Commission, which may be some years in 

the making. 

What complicates this issue is the secretive nature of the government, despite its claims to the 

contrary. This makes the need for legislation even more important but at the same time more 

difficult to achieve. The dilemma can only be solved by the government being willing to honour 

its obligations to its people under Article 19 of the International Covenant. This in turn requires 

the government to be willing to be monitored by the people. 

OVER 90 COUNTRIES HAVE LEGISLATION BUT NOT HONG KONG 

According to Right2INFO.org, a website launched by the international organisation, Open 

Society Justice Initiative, at least 95 countries in September 2013 had access to information 

provisions in their national or federal laws or decrees that allowed the public to request and 

receive government-held information. This figure climbs to 98 if three countries with actionable 

constitutional provisions are included. That would mean that over 77 percent of the world’s 

population would enjoy the legal right to access government-held information. 

Despite all these compelling facts and his pledge—made in an HKJA press freedom charter in 

2012—to play an active role in the implementation of a law on freedom of information, Chief 

Executive Leung Chun-ying has failed to honour the legal rights of Hong Kong people to seek 

and receive government information. He told a lunch with foreign correspondents in that year 

that enacting such legislation was not a priority for his administration. 

Since 1995, Hong Kong people have only been able to access public information by using a non-

binding administrative code. The government can ignore requests without giving detailed 

reasons and can ignore complaints made to the Ombudsman about the code’s implementation. 

Such flaws—long pointed out by the HKJA—prompted the Ombudsman to study whether a law 

was needed. It made just such a recommendation in March 2014 in the following terms: The 

SAR government shall “consider introducing a law to underpin citizens’ right of ATI (Access to 

Information), covering information held by both B/Ds (bureaus and departments) and public 

organisations, to be overseen by an independent body with enforcement powers.”  

The Ombudsman came to this conclusion after listing many flaws in the way that the 

administrative code is implemented and worldwide trends for the enactment of legislation. He 

pointed to the code’s lack of legal backing. He said that without legal standing, his decisions 

following complaints are only persuasive and sanctions for non-compliance are completely 

absent.  

Second, the scope of the code is limited. Although it covers most departments, it only covers 

two public organisations. This inadequacy is serious because more and more public functions 

that used to be performed by the government have been hived off to public organisations, which 

are publicly funded and thus should be subject to public scrutiny.  



 
26 Hong Kong Journalists Association 

The Ombudsman also found that officials misinterpreted the code and applied exemptions 

inconsistently. The HKJA has found that the government often uses the exemption for 

information that is held by a “third party” to deny access. For example, the HKJA lobbied the 

Fire Services Department to release information on emergency calls after deletion of personal 

data. However, the department used “third party information” as an excuse to turn down the 

request. Officials claimed that reporters may use the information they obtained to identify callers 

indirectly, thereby jeopardising privacy protection. The HKJA disagreed. Even the Privacy 

Commissioner held that such data was not personal and therefore not protected by the Personal 

Data (Privacy) Ordinance. The Ombudsman noted that privacy was another excuse used by 

bureaus and departments to deny the release of information. 

ADMINISTRATIVE CODE HAS TOO MANY FLAWS 

The flaws are many because the fundamental ideology of the code and a proper access to 

information system are very different. The Ombudsman’s study finds that access to information 

legislation usually “signifies the government’s reassurance to the people of its commitment to 

accountability, transparency and openness.” However, the code was promulgated to develop 

accountability and awareness of, as well as participation in, public services. Transparency and 

openness are not aims in creating the code. It is no wonder therefore that the code is used to 

ward off requests for public information and fails in many ways to fulfil the basic requirements 

of access to information legislation. 

The government claims that 97.6 per cent of requests for information were met in full or in part 

by the end of 2013. However, the Ombudsman took a different approach. He pointed out that 

Hong Kong’s request rate per person was low, standing at 0.0004 in 2012, compared with some 

advanced countries like Australia, Britain and the United States, which stood at 0.0011, 0.0017 

and 0.0021 respectively. This may relate to the narrow scope of the code and the possibility that 

the government counts only those requests made on specified request forms, while ignoring 

others. 

The Ombudsman also reported that the number of complaints it had received about the code was 

80 in 2013, a 78 percent increase over the figure for 2010. This contrasts with a 43 percent 

growth in access requests to the government over a two-year period ending in 2012. 

The government response to the Ombudsman’s report was far from satisfactory. It said in a 

statement that the performance of the code was “on a par with that of overseas jurisdictions”. It 

also said that it would wait for the Law Reform Commission’s report before deciding whether to 

enact legislation. It was silent on recommendations made by the Ombudsman for improving the 

existing system, including increasing transparency. It said merely that it would consult 

stakeholders. 

The HKJA questions whether the Law Reform Commission study is a government delaying 

tactic. The commission formed a sub-committee to study the access to information system in 

May 2013—after the Ombudsman announced his investigation. The commission has a well-

known track record of taking several years—and in some cases—a decade to conduct studies. 

This consists of a sub-committee studying an issue, releasing a report for public consultation and 

then the full commission issuing its own report. The government is then under no obligation to 

accept the recommendations made in the final report. 

The commission said the sub-committee had held eight meetings so far to study relevant systems 

in overseas jurisdictions and “is presently at the deliberation stage.” It has not yet considered 

whether legislation is needed in Hong Kong and no time frame has been set for completing its 

work. There are therefore serious doubts about whether legislation can be put in place by the 

time Leung Chun-ying completes his current term in 2017. 

Dr Fu King-wa, an assistant professor in the Journalism and Media Studies Centre of the 

University of Hong Kong who monitors online public opinion in the territory, expressed concern 

that delays in reforming the access to information system would drag down Hong Kong’s status 

as a freedom of information centre. In February 2014, he urged the government to enact an 

access law and respond to the Ombudsman’s proposals for improving the code. He also urged 

the Law Reform Commission to consider the Ombudsman’s report and speed up its study. 

Dr Fu is not the only academic who has complained that there is no legislation on access to 

information. Three academics from the Centre for Suicide Research and Prevention at the 

University of Hong Kong aired their difficulties in gaining access to public data. Professor Paul 

Yip and two other researchers said limits on the free flow of information would render public 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 27 

discussion superficial. They also said it prevented the community from turning data into 

knowledge, which they said was a force to improve government efficiency. 

ACCESS SYSTEM ALSO REQUIRES ARCHIVE LAW 

The right of access to information is meaningless without a comprehensive and professional 

archive system. The Ombudsman conducted a study of the existing public records management 

system and recommended that the government should enact a law to keep archive management 

in good shape. The Ombudsman’s report highlighted many inadequacies in the existing system, 

including a lack of legal backing and effective measures to ensure compliance and transparency. 

It also found that the scope of the current system is limited, including failure to manage 

electronic records. 

The Ombudsman said that legislation could provide a framework for setting legally binding rules 

for regulating public records management and protecting public records for public access and 

heritage preservation. He said it would also reassure people of the government’s commitment to 

accountability, transparency and openness. 

The government once again used an ongoing Law Reform Commission study on the issue as an 

excuse not to take immediate action. It did however promise to implement improvements 

proposed by the Ombudsman. 

A former government archives director, Simon Chu, expressed deep disappointment about 

government delays in taking action. He questioned whether the government was hiding 

something from the public. The chairman of the Archives Action Group, former judge William 

Waung, suggested that the archive law could put policy discussion under scrutiny, thereby 

forcing officials to be more cautious. He cited the case of political reform and the election of the 

chief executive by universal suffrage. He noted that people were being kept in the dark about the 

role of Beijing in government discussions about the implementation of universal suffrage. 

GOVERNMENT REMAINS SECRETIVE OVER INFORMATION 

Journalists have been complaining for several years about the growing secretive nature of the 

government. The HKJA’s press freedom index revealed considerable unease over the 

government’s performance in releasing information of public interest. It rated the attitude of 

journalists at 3.7, while the public rating was five. Journalists also felt that principal officials 

were far from frank and sincere in answering media enquiries. As many as 74 percent of 

interviewees set their rating at between 0 and 4 out of 10, where zero represents an evasive 

answer and 10 a truthful answer. 

The HKJA publication, The Journalist, conducted a study in 2010 and found that the 

government was using selective background briefings for reporters rather than formal press 

conferences to get its message across. The situation has not changed much and may indeed have 

worsened in the year under review. 

A writer for this annual report used the same methodology as The Journalist used four years ago 

to check on current trends. A search of the WiseNews aggregation database found that “sources” 

were quoted in 2,620 articles in Chinese-language newspapers and 456 articles in English dailies 

over a three-month period from March 2014. This came out at an average of 28.4 and five 

articles per day. The average in 2010 was 29.8 and 3.8. The increase for English-language 

dailies is significant.  

Among the three English-language dailies included in the study, the use of sources was most 

widespread among the China Daily Hong Kong edition (210 articles) and the South China 

Morning Post (194). Quite a number of reports focused on government explanations, including 

the feelings of government officials about the appointment and resignation of the head of an 

inquiry examining delays in building a high-speed railway to Guangzhou.  

The worst case involving the use of sources amounted to smear tactics. This happened in June 

2014, outside the period studied by the writer. After some protesters tried to storm the 

Legislative Council complex, Commercial Radio and TVB quoted “government sources” as 

naming six organisations taking part in the incident and suggesting that the attempted assault 

may be a precursor to the Occupy Central civil disobedience movement. The sources further 

suggested that the so-called radical organisations may hijack the movement. 

The two media organisations reported the sourced comments without giving the accused the 

right of reply. Newspapers also reported on what the sources said and some allowed the accused 



 
28 Hong Kong Journalists Association 

to make comments. It later emerged that some of the information given by the sources about the 

names of organisations or even their existence was wrong. This prompted the main protest 

groups to hold a news conference the following day to reject the claims.  

The writer of this annual report also found that the government conducted at least three 

background briefings and 20 press conferences in the three-month period from March 2014. The 

ratio between selective background briefings and press conferences was 13:87, which looks far 

better than the ratio of 35:65 in 2010.  

However, this is not all it seems. First, the press conferences were mostly about operational 

issues, not government policy. Half of the press conferences were held by the Customs 

Department on the seizure of various items. The police held nine percent of the press 

conferences, focusing on crowd control for the annual June 4th candlelight vigil and the arrest of 

suspects over the assault on former Ming Pao chief editor Kevin Lau. The only press conference 

held by a policy secretary—Transport and Housing Secretary Anthony Cheung—was not about a 

policy issue, but rather the results of the government investigation into the marine tragedy off 

Lamma Island in 2012. 

The three background briefings all involved important policy issues, which should have been 

dealt with in open press conferences, at which journalists could comprehensively question 

officials. The briefings involved the Secretary for Commerce and Economic Development over 

his denial of involvement in a ruling that Hong Kong Television Network would face severe 

restrictions over its plans for a mobile television service (see section 4), the creation of a new 

Innovation and Technology Bureau and revised rules on the implementation of double stamp 

duty rates on property purchases. 

These examples do not include background briefings held by the Urban Renewal Authority on 

changes to its demand-led redevelopment scheme because the body is a statutory body. However, 

its decisions affect a large number of people, especially among the grassroots. 

FORMER CHIEF SECRETARY HITS OUT AT CLOSED-DOOR BRIEFING 

In May 2014, Chief Secretary Carrie Lam told journalists that the government was rejecting a 

proposal from a pan-democratic alliance for a three-track approach to nominations for chief 

executive candidates for the 2017 elections. The approach included public nomination. The 

announcement was made at a lunch gathering with journalists, which was held behind closed 

doors. Mrs Lam agreed to be quoted, but she did not allow recording in any form. Former chief 

secretary Anson Chan said it was not appropriate for Mrs Lam to use an informal and closed-

door format to make such an important announcement. She further said the arrangement showed 

a lack of respect for those who had submitted views during a consultation exercise on the 2017 

elections. 

Mrs Lam’s spokesman said the arrangement was made because she had received so many 

interview requests and wished to deal with them in one go. However, the spokesman did not say 

why a formal press conference could not be held. 

There has been another development over the year in review. Top officials have taken to writing 

blogs, instead of facing direct questions from journalists. In the three-month period from March 

2014, policy secretaries wrote at least 49 blogs. One of the most industrious was Financial 

Secretary John Tsang, who wrote one blog every week. It would not have been controversial if 

the content was light. But important messages were sometimes sent out. This was particularly 

true for Mr Tsang, who in one blog warned that Hong Kong should prepare for budget deficits. 

The problem lies in the one-way nature of the medium, in that reporters are unable to ask 

questions or seek elaboration. 

Policy secretaries also resorted to stand-ups to explain issues. A total of 168 stand-ups were held 

in the three-month period. This allowed the officials to make a brief explanation and maybe take 

a few questions. They would then walk away as reporters were still shouting questions. Many of 

the stand-ups would have been more appropriate as full press conferences. They included, for 

example, stand-ups by the Environment Secretary on future power generation sources and the 

Secretary for the Civil Service on a proposal to increase the retirement age for government 

workers. 

 

 



 

Press freedom under siege: Grave threats to freedom of expression in Hong Kong 29 

GOVERNMENT ABANDONS PLANS FOR STALKING LAW 

There was some good news for journalists in June 2014, when the government announced that it 

intended to shelve plans to enact legislation outlawing stalking, citing “no favourable 

conditions” for pursuing the plan. Such a law was first proposed by the Law Reform 

Commission in 2000. The government released its own consultation document on the issue in 

December 2011. 

Journalists were concerned that an all-embracing stalking law would restrict their legitimate 

activities and in particular investigative reporting. The government had proposed a defence of 

“the pursuit of the course of conduct (being) reasonable in the particular circumstances”. 

However, the HKJA found this defence unacceptable and proposed that narrowly defined anti-

stalking provisions could be included in existing legislation, such as the Domestic and 

Cohabitation Relationship Ordinance, which deals with domestic violence issues. 

Legislative councillors attending a briefing session tended to agree with the HKJA’s stance. The 

government’s Undersecretary for Constitutional and Mainland Affairs, Lau Kong-wah, said: 

“We will take into account members’ views at the panel meeting and make a final decision on 

the way forward.”  

HKJA chairperson Sham Yee-lan welcomed the government decision. She said: “If the 

government indeed shelves the proposal, it will be the one good thing Chief Executive Leung 

Chun-ying has done for the media in this adverse time.” 

However, some groups were unhappy. Privacy Commissioner Allan Chiang said criminalising 

stalking was long overdue as existing laws were insufficient to protect victims. The Performing 

Artistes Guild also expressed disappointment, saying a stalking law would have protected 

musicians and actors from the paparazzi. The HKJA however feared that such a law would 

infringe freedom of expression and assembly and restrict entertainment reporters from carrying 

out their legitimate reporting activities. 

There was partial good news on another front—changes to the copyright law. The government 

announced that parodies and comments on current affairs would be exempt from the revised law 

as long as they met “fair use” criteria. The government dropped a previous bill in 2012 because 

of opposition from internet groups and satirists who were worried that it would limit freedom of 

expression. However, the head of one website, Golden Forum, said many in the online 

community remained worried because a judge would make a final judgement on whether 

copyright had been infringed based on the “fair use” criteria. Critics said there should be a total 

exemption for all derivative works. 

ACADEMIC FREEDOM UNDER THREAT … YET AGAIN 

An assault was launched on academic freedom in March 2014. A Hong Kong member of the 

Chinese People’s Political Consultative Conference (CPPCC), Peter Lee, complained about 

polls conducted by University of Hong Kong academic Robert Chung on the chief executive’s 

popularity. He made the complaint in front of a senior Chinese leader during the CPPCC’s 

annual session in Beijing. He also suggested that pro-government organisations should finance 

and commission their own surveys on government popularity. Lee is the son of Hong Kong 

property tycoon Lee Shau-kee. 

Central Policy Unit head Shiu Sin-por and Executive Councillor Cheung Chi-kong also 

questioned the methodology of the polls, which are conducted on a regular basis to track the 

chief executive and the government’ s popularity. However, Dr Chung rejected the accusations, 

saying: “A society’s chief must be subject to scrutiny by scientific social research”. He also 

noted that the methodology he used is a common polling technique. 

Support for Dr Chung came from within the government. Its number two, Chief Secretary Carrie 

Lam, said poll findings were useful to the government. Executive Councillor Fanny Law said 

she found the university’s polls to be fair, although at the same time she called for greater 

transparency. The University of Hong Kong released a statement supporting academic freedom, 

which was taken as indirect support for Dr Chung. 

This was not the first time Dr Chung had become embroiled in controversy over his polling. In 

the year 2000, he accused the then chief executive, Tung Chee-hwa, of giving him a clear 

message—through a special channel—that his surveys on Mr Tung’s popularity were not 

welcome and should stop. A public inquiry was set up. It raised serious concerns about the state 



 
30 Hong Kong Journalists Association 

of academic freedom at the university, and prompted the then vice-chancellor, Professor Cheng 

Yiu-chung, to step down. 

Dr Chung’s polls came under attack again in 2011 and 2012 from a senior official in Beijing’s 

liaison office in Hong Kong, publicity director-general Hao Tiechuan. He suggested that some 

Hong Kong organisations conduct polls to serve the interests of certain political parties and to 

influence public opinion. The university did not release any statement at that time to back the 

academic. 

 



HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION 

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide union of journalists in 
Hong Kong. 

The HKJA promotes the right to freedom of expression and actively focuses on a range of press 
freedom and ethics concerns. As a trade union, the HKJA focuses on labour rights, pay issues, 
health and safety, and training. 

Executive Committee (2014-15) 
Sham Yee-lan, chairperson; Shirley Yam, vice-chairperson; Chan Kin-kai, Chan Pik-ki, Ronson 
Chan, Cheng Mei-chi, Cheung Lai-sun, Chiang So-ting, Zoe Hung, Ben Lam, Eva Tsang 
 
General Secretary: Cheris Leung 

 
 
 
 

Hong Kong Journalists Association 
Flat A, 15/Fl 
Henfa Commercial Building 
348-350 Lockhart Road 
Wanchai 
Hong Kong 
tel +852 2591 0692 e-mail hkja@hkja.org.hk 
fax +852 2572 7329 www.hkja.org.hk 

 
 


